Aarding mag dat op deze wijze ?

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Adeo
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Aarding mag dat op deze wijze ?

Bericht door Adeo »

Een installateur heeft nu onze bestaande installatie voorzien van een aarding.
We hebben nu 2 OMNIKSOL-3K-TL3 omvormers en die zijn, in tegenstelling tot de vorige omvormers, zonder trafo.
Wat mij nu opvalt is dat de aarddraad, afkomstig van de rails waarop de panelen zijn bevestigd , in een schakelaar verdwijnt en niet zoals ik hier tegen kom:
Aarding
De (frames van de) PV zonnepanelen en draagconstructie dienen geaard te worden om een spanningsopbouw te laten wegvloeien zonder dat er meetbare stromen ontstaan. De frames van de zonnepanelen dienen hierbij geleidend contact te maken met het montage systeem. Belangrijk is de geanodiseerde laag op de omlijsting van de zonnepanelen te penetreren voor een goede geleiding. Ga uit van een aarding (draad) van minimaal 4 mm². Aarding dient rechtstreeks van de panelen naar de vereffeningsrail (in de meterkast) plaasts te vinden, niet via de omvormer.

Komt dit wel goed?
aarddraad.jpg
Ter informatie: De grijze kabel bovenop de schakelaar gaat naar de meterkast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV: 27 x Renesola 250WP, 2x Omniksol 3K TL, Z: 165° : H:40°
Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Aarding mag dat op deze wijze ?

Bericht door Luc6580 »

Bij vervanging van de omvormer(s) moet een nieuwe keuring gebeuren.
De keurder zal wel vertellen of dit mag.
Indien dit niet mag, extra kosten verhalen op installateur.
Anderzijds komt de aardingsdraad rechtstreeks van de panelen en gaat (via de schakelaarbehuizing) naar de aardingsrail in de zekeringkast.
Ik denk dat het mag.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Deze installatie is in Nederland, daar wordt niet gekeurd.
Als de kabel naar de meterkast 4mm2 aders heeft, dan is er geen probleem.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Adeo
Senior lid

Bericht door Adeo »

@janus "Deze installatie is in Nederland, daar wordt niet gekeurd." , daar heb je helaas gelijk in :vraag:
Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 »

Panelen in Belgie moeten zelfs niet geaard zijn (tenzij ze aanraakbaar zijn).
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Luc6580 schreef: 30 okt 2019, 16:40 Panelen in Belgie moeten zelfs niet geaard zijn (tenzij ze aanraakbaar zijn).
Of als de fabrikant het voorschrijft.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Luc6580 schreef: 30 okt 2019, 16:40 Panelen in Belgie moeten zelfs niet geaard zijn (tenzij ze aanraakbaar zijn).
Maar hier moet je dan weer geen type B DC aardlekschakelaar (toch niet voor 1-fase) hebben en in NL wel. Idem voor een laadpaal.

Niet geaard? Eigenaardig. Daar waren ze bij de keuring hier juist zeer streng op.
Het enige wat er hier bij de keuring uitvoerig gebeurde (zowel bij zonnepanelen als bij de laadpaal) was telkens het nameten van de aarding en de aanwezigheid van een (aangepast) ééndraadschema. Voor de PV installatie (die op het dak ligt) moest de aarding zelfs opnieuw aangelegd worden of de installatie werd niet goedgekeurd. Naar merk en type en fabrikant van de panelen werd zelfs niet gekeken.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Er is inderdaad een periode geweest dat er erg streng naar de aarding van de panelen werd gekeken, nu is dat niet meer voor zover ik weet.
.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD »

Niet geaard? Eigenaardig. Daar waren ze bij de keuring hier juist zeer streng op.
De omvormer moet zeker geaard zijn, in 2009 heeft de keurder zelfs de aardingsweerstand nagemeten.
Naar de panelen heeft die zelfs niet gekeken.

https://www.stagobel.be/nl/news/wijzigi ... he-wagens/
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

In 2011 (PV) en 2019 (laadpaal) was dat idd het eerste dat ze effectief nagemeten hebben.
Hoe het met de aarding zit in NL weet ik niet, wel dat er geen keuring is maar dat er een type B DC aardlekbeveiliger moet zijn.
Volgens mij (maar ik ben daar zeker geen expert in) komt de aardingskabel op de foto ook uit de omvormer. Je kan wel niet zien hoe hij in de
onderbreker verbonden is (gesloten kast) en of de aarding boven verder loopt en naar waar.
Adeo
Senior lid

Bericht door Adeo »

@ivob , de aarddraad komt niet uit de omvormer maar samen met de kabels van de panelen uit een buis van het dak.
De aardkabel verdwijnt inderdaad in het schakelkastje en zit daar waarschijnlijk op de randaarde van de AC kabel, of hij daar ook door de schakelaar (bij uitzetten) ook wordt onderbroken weet ik nog niet , heb er nog niet in gekeken.
Zou niet handig zijn als dat het geval zou zijn. :oops:
Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 »

Adeo schreef: 02 nov 2019, 17:57 @ivob , de aarddraad komt niet uit de omvormer maar samen met de kabels van de panelen uit een buis van het dak.
De aardkabel verdwijnt inderdaad in het schakelkastje en zit daar waarschijnlijk op de randaarde van de AC kabel, of hij daar ook door de schakelaar (bij uitzetten) ook wordt onderbroken weet ik nog niet , heb er nog niet in gekeken.
Zou niet handig zijn als dat het geval zou zijn. :oops:

Een aarding mag nooit onderbroken worden door een schakelaar; iedere elektrieker weet dit; zal dus niet onderbroken worden.
Adeo
Senior lid

Bericht door Adeo »

@Luc6580 , Als ik bij de tekst bij mijn eerste plaatje kijk staat daar in de blauwe tekst dat de aardraad rechtstreeks naar het aardpunt in de meterkast moet, op dezelfde wijze zoals je badkuip, wastafels en noem maar op geaard is.
Zal morgen eens even dat kastje opentrekken, komt vast een vervolg.
ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD »

Die grijze kabel rechts bovenaan heeft hoogstwaarschijnlijk een aardingsdraad die naar de meterkast gaat. In de schakelaar zal die aarding dan gesplitst worden in de witte kabel die naar de omvormer gaat en de aardingsdraad die naar de panelen gaat.
Zo lijkt mij dat toch in orde.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw
Adeo
Senior lid

Bericht door Adeo »

Ben er inmiddels achter, de 2.5 mm2 kabel gaat vanaf de rails richting omvormer en is daar verbonden via de 2.5 mm2 AC aarddraad.
Er is inmiddels een preventiebrochure van het Verbond van Verzekeraars uitgekomen
https://www.verzekeraars.nl/media/6713/ ... anelen.pdf daarin wordt de aarding ook aangehaald :

Vereffening
Vereffenen betekent dat alle metalen met elkaar verbonden worden.
Dit voorkomt dat het ene metaal een hogere of lagere spanning heeft dan het andere.
Met vereffeningsleidingen met een doorsnede van minimaal 4 mm2, geschikte verbinders en verbindingen die niet corroderen, kunnen gevaarlijke situaties worden voorkomen.
Die kunnen bijvoorbeeld ontstaan als de bevestigingsconstructie wordt aangeraakt tijdens onderhoudsprocedures.
.

De verantwoording voor de installatie komt aan de orde in artikel 7 .
Plaats reactie