Voc (Open Circuit Voltage)

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Adeo
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Voc (Open Circuit Voltage)

Bericht door Adeo »

Onze installatie bestaande uit 27 Renesola 250 W panelen liggen nu sinds 2013 op het dak hun best te doen.
Het blijkt nu dat er 5 panelen snailtracks hebben.
Als we een open klemspanning meting doen bij een paneel met snailtracks dan komt dat uit op 32,3 Volt.
Een paneel zonder plekken geeft 36,2 volt.
Kan dit kwaad, of m.a.w. is dit heel slecht voor de totale opbrengst.

Ik vraag dit omdat volgens een voormalig medewerker van Sungevity in 2017 aangaf dat snailtracks de opbrengst niet schaden, maar ook gaf hij aan dat de installatie al vanaf de plaatsing niet die opbrengsten haalt die toen berekend zijn.

In december 2018 gaf 1 van de omvormers een storing (Isolatie Fout) , op advies toen die omvormer uitgezet.
Bij controle in maart door een ander bedrijf bleek dat de kabels naar die omvormer beschadigd waren, ook de andere omvormer werd uitgezet, mogelijk brandplekken op het dak tussen pannen en dak zelf.
In juni 2019 is de totale installatie van het dak gehaald en op de panelen na, is alles vervangen.
De omvormers bleken ook stuk te zijn.

Het lijkt er nu op dat de gehele installatie (alle panelen met snailtracks op 1 string) beter functioneert als in de oude situatie.

Probeer nu de schade te verhalen door een externe partij.
PV: 27 x Renesola 250WP, 2x Omniksol 3K TL, Z: 165° : H:40°
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Voc (Open Circuit Voltage)

Bericht door ErikDD »

Ik heb de indruk dat je hier verschillende problemen door elkaar beschrijft, die niet noodzakelijk met mekaar te maken hebben.

* Snail trails zijn een verkleuring van de zilverbaantjes en EVA folie door een chemisch proces onder invloed van onder meer vocht ter hoogte van de celranden en microcracks. Meestal hebben die geen directe invloed op de opbrengst.

* Een verlaging van de VOC wijst op PID, meestal ten gevolgen van vocht, hoge spanning, ...

* Brandvlekken? Je bent hier niet duidelijk waar precies : tussen het dan en de pannen ?

* Defecte omvormers.

Mogelijke oorzaak: een te hoge werkspanning met mogelijke schade aan de omvormer en versterking van oorzaken van PID en snail trails ?
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Verplaatst naar het juiste onderwerp.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Adeo
Senior lid

Bericht door Adeo »

@Eric D , dank voor je bericht,zal proberen om het beter uit te leggen :
Die paar panelen zien er zo uit, aan de onderkant van die panelen is niets te zien, deze panelen geven dus die 32 Volt ongeveer .
Als ik je goed begrijp zijn de panelen met die vlekken niet nadelig voor de totale opbrengst.
plaatje 1.png
De eerste installateurs hebben de kabels zo "weggewerkt"
Afbeelding1.jpg
De laatste installateurs hebben hier toevallig een foto van gemaakt maar zij vonden brandplekken op het dakbeschot waar de beschadigde kabels hadden gelegen

De omvormers op de zolder hebben ze geprobeerd om de aansluitkabels van de panelen te verwijderen.
Bleek niet mogelijk, volgens hun waren die stekkers slecht verbonden met de omvormers waardoor vervorming was opgetreden.
De installateurs hebben bepaald dat de omvormers vervangen moesten worden.

Hoop dat het zo iets duidelijker is, heb er zelf totaal geen verstand van maar mis wel tussen melding van de storing (eind december 2018) en herstel installatie (13 juni 2019) dik 2000 kWh , en die wil ik aankaarten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Uw 2de foto lijkt mij een gewone XVB kabel te zijn en geen solar kabel.
Welk traject volgt deze kabel ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Adeo
Senior lid

Bericht door Adeo »

XVB kabel, geen idee wat dat voor soort kabel is.
Het enigste wat ik weet is dat aan die kant van het dak alle kabels liggen voor de zonnepanelen.
Maar die kabel op de foto ??? echt geen idee waar die voor is.
Heb er ook totaal geen verstand van, daarom heb ik de installatie laten aanleggen door toenmalig Zonline, want die vertelden dat ze wisten waar ze mee bezig waren.
Ik weet inmiddels waar ze mee bezig waren :oops: .
ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD »

De schade aan de cel is inderdaad een scheurtje in de cel. Die kunnen ontstaan bij productie, transport of onzorgvuldige handling of plaatsing.
Moeilijk te bewijzen dus.

De Renesola garanties zijn eigenlijk ook niet echt garanties :roll:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... hHkDuyn2nz

"
(2) The Limited Product Warranty and the Limited Peak Power Warranty do not apply to any
MODULES which have been subjected to:
• Misuse, abuse, neglect or accide
Damages due to external corrosion, mold discoloration or the like; or
nt;
• Cell finger or cell bus bar discoloration and / or snail trail.
• ...
Het lijkt alsof die kabel geplet geweest is tussen de pannen. Als die kabel dan warm wordt kan de plastic bescherming beschadigd worden. Dus daar krijg je bij vochtig weer ook lekstromen en die kunnen wel een error geven op de omvormer, maar daarom gaat die zeker niet kapot.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw
Plaats reactie