Nieuwe installatie 5,94kwp

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Reppiepeppie
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: Maak keuze

Nieuwe installatie 5,94kwp

Bericht door Reppiepeppie » 04 jun 2019, 21:51

Beste Zonstraalvrienden,

Mijn nieuwe installatie is sinds vandaag up & running. Na een eerste in 2011 op onze vorige woning moest en zou er hier ook één komen. Helaas paar jaar moeten wachten omdat ik eerst het oude leien dak wou vervangen en dat ging niet van een leien dakje.(boem tsss)

Het betreft 18 x panasonic 330N (5,94kwp) met een fronius primo 5.0-1

Mooie app om alles online op te volgen. Dat heb ik niet op mn goeie ouwe sma 3.6 waar ik eerst dagelijks daarna wekelijks dan maandelijks en nu 2x/jaar op t raampje ging tikken om stand te zien en te noteren...

Helling 44gr en orientatie oost - zuid-oost te Tielt, W-VL

Omvormer misschien iets te zwaar maar wie weet leg ik ooit bij op de westkant.

Verwachte opbrengst: kvermoed 75%-80%. Maar niet echt door PVcalc’s gejaagd. En dat dekt ons verbruik. Prijs: 1,28eu/wp excl.btw.
Niet de goedkoopste maar beste gevoel. Installateur ook al in 2011 mn eerste gelegd.
En ik betaal hier toch ook t merk nbeetje.
Terugverdientijd zal dus zeker 10j zijn.
Ik heb nochtans plaats genoeg op t dak maar ik hou niet van dat gepuzzel.

Klassieke garanties: 10j omvormer en constructie, 25j fysieke en vermogen op panelen

Nu nog de keuring en tweevoudige teller omzetten. Fluvius komt binnenkort, wsch enkel de nachtteller uitschakelen? Offerte was 74eu dus zal geen digitale zijn. Eigenlijk spijtig, als thuiswerker met constant verbruik overdag benieuwd of t andere systeem rendabeler zou zijn ipv recht op terugdraaiende teller en netvergoeding. Meten is weten.

De eerste kwh zijn binnen en de eerste storm daarnet heeft ie al goed doorstaan.

Ze konden net tussen de nok en de goot, nok steekt nog steeds hoger uit. Ik wou lager deel dak vermijden wegens schaduw soms.

Het blijft toch iets speciaals die teller zien achteruit draaien dankzij de zon $*
En als ik zo naar de daken kijk en zie wat er bijgekomen is overal geen wonder dat overheid
dit is beginnen belasten onder tmom van “gebruik net” :roll:
3C047C8A-8946-4A80-AF14-D91E524B4EA5.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nieuwe installatie 5,94kwp

Bericht door janus » 04 jun 2019, 22:11

Ziet er proper uit :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 jun 2019, 10:26

Propere installatie.

Qua dimensionering van uw omvormer dat valt goed mee.
Zitten al uw 18 panelen nu op 1 string ?

Voor de digitale teller moet je niet roepen, die krijg je wel in de nabije toekomst en mogelijks sneller dan je denkt :D
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Reppiepeppie
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Reppiepeppie » 05 jun 2019, 12:26

Ah nee 2 stringen. Kunnen er geen meer bij dan?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 jun 2019, 12:39

Uw omvormer heeft 2 MPP trackers
https://www.fronius.com/nl-nl/netherlan ... rimo-5-0-1

Denk dat de spanning teveel is om alle 18 panelen op 1 MPP tracker te zetten
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Reppiepeppie
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Reppiepeppie » 05 jun 2019, 13:11

hmm ok. Nu probleem stelt zich eerste jaren nog niet. Verdeling W - O was ook niet aan de orde. Ging veel minder opbrengst zijn

maartenvt

Bericht door maartenvt » 12 jun 2019, 13:33

Mooie installatie. Panasonic 330 + fronius. Heb ik ook.
Mijn omvormer is 130% overgedimensioneerd owv prosumententaks. Topt vanaf maart af tot september. verlies wordt vandaag gecompenseerd door lagere taks. Maar met nieuwe systeem waarschijnlijk niet.
Als je de simulatie maakt op de vreg van de digitale meter kan je dat zien.
Dus is niet erg dat omvormer niet te zwaar overgedimensioneerd is. Als taks anders wordt berekend is het energieverlies voor niets. Tenzij je in oude systeem blijft.

Om vandaag al te kunnen weten wat je energiebalans is en of een digitale meter met nieuwe regeling voor u gunstig is, dan zou ik de smart meter van fronius in uw bord plaatsen (meten hoofdader achter hoofddiff.). Installatie kan makkelijk zijn maar als bord vol zit en dikke spaghetti, dan kan het lastiger zijn. Je moet dan ook wel een signaalkabel voor modbus van de energiemeter in het bord naar de omvormer trekken. Op die manier wordt de bidirectionele meting van uw hoofdader ook geïntegreerd in de solar.web, en kan je na een jaar zien of het met uw energiebalans al dan niet gunstig is om over te schakelen op nieuwe systeem of beter bij oude regels blijft. Let wel, eenmaal je overgeschakeld bent naar nieuwe systeem, mag je van fluvius niet meer naar oude systeem.

Plaats reactie