Hoe omgaan met verbruikspieken?

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Hoe omgaan met verbruikspieken?

Bericht door DaanW » 27 mei 2019, 11:13

Op welke temperatuur staat de boiler ingesteld? Kan je de actuele temperatuur aflezen? Bij welke temperatuur springt die aan en bij welke af?
Je zou via een tijdschakelaar de boiler overdag kunnen laten opwarmen misschien wel warmer dan de standaard temperatuur zodat hij 's nachts niet opspringt en 's morgens toch nog warm genoeg is?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 27 mei 2019, 12:31

zet een timer op je boiler
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 28 mei 2019, 17:50

Solar Edge heeft een boiler controller....

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ketaru
junior lid

Bericht door ketaru » 11 jun 2019, 15:36

Sorry voor de afwezigheid. Ik heb intussen ook al teruggekoppeld naar de installateur. Maar meer dan een mailtje dat alles bij de technische dienst is aangekomen heb ik nog niet gehad. Ik had gehoopt al wat meer te weten zodat ik dat hier ook kan posten.

Om andere zaken in dit topic toch al te beantwoorden. Onze boilerweerstand is een aan/uit weerstand, deze is ook 3 fasig aangesloten. Dus een simpel klokje kopen is dus geen optie. 3 fasig is normaal geen probleem, want ik dacht dat we een meter hadden die alle fases controleert en zorgt dat de hele boel in balans blijft door injectie op 1 fase. Sorry dat ik dit niet beter kan uitleggen, ik weet wel dat het werkt. Ons inductiefornuis is ook 3 fasig aangesloten, als dat ingeschakeld is hebben we ook geen netafname.

@mabo Ik ben wel fan van DIY, maar dan over alles wat computer(sturingen) aangaat. Aan elektriciteit hou ik me toch meer bij de basic dingen. Daar ken ik te weinig van.

@DaanW @ivanacke Onze boiler staat ingesteld op 65°C, schakelpunten zijn 5°C hoger en lager. Zoals hierboven geschreven is een tijdschakelaar niet direct een optie vanwege 3 fasige aansluiting. Een optie zou zijn om via een tijdgeschakelde relais te werken die in de zekeringskast geplaatst wordt. Helaas is onze kast al vol, maar we gaan achter een aantal jaar wat bijbouwen. Dan komt er een kast bij, als het probleem dan nog niet is opgelost kunnen we dat zo doen.

@jeroen beeckx Die boiler controller moet ik eens gaan opzoeken, daar heeft de installateur me niks over verteld bij de offertefase.

Maar algemeen is het probleem niet zo zeer de tijdschakeling van de boiler. Overdag zou heel fijn zijn, maar 's nachts hebben we onze batterij toch. Feit is dat als de boiler inschakelt we ook stroom van het net moeten nemen. Laatst nog een voorbeeldje waarbij de zon genoeg scheen. Een deel stroom ging naar het huis, de batterij werd zelfs bijgeladen (hoe gek ook). Toch namen we veel stroom ook nog van het net. Ik blijf dus in blije verwachting van de installateur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie