Hoe omgaan met verbruikspieken?

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
ketaru
junior lid
Installatie Land: België

Hoe omgaan met verbruikspieken?

Bericht door ketaru » 14 mei 2019, 15:14

Hoi Allen,

Wij hebben sinds december een installatie draaien van 16 panelen van 270 Wp met daarbij een LG Resu 10h batterij. Dit hangt aan een Solaredge omvormer met 3000 Pac. Ben er tevreden van, alleen niet alles is me heel duidelijk.

Op bijgevoegde screenshot zie je een dagverloop als het bewolkt is. Dit is ideaal omdat we dan geen grote piekproductie krijgen. Dus de batterij zal nooit volledig vol zijn waardoor we in theorie de hele dag puur op onze eigen energie zouden moeten kunnen draaien.

Ik zie echter dat die niet waar blijkt te zijn. We hebben die dag 25% (1,97 kWh) van ons verbruik moeten aankopen. De verbruikscurve laat zien dat dit telkens is bij piekverbruik. Is dit normaal of kunnen we daar nog iets aan doen?

Alvast bedankt voor nuttige tips :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met verbruikspieken?

Bericht door janus » 14 mei 2019, 15:23

Op bijgevoegde screenshot zie je een dagverloop als het bewolkt is. Dit is ideaal omdat we dan geen grote piekproductie krijgen. Dus de batterij zal nooit volledig vol zijn waardoor we in theorie de hele dag puur op onze eigen energie zouden moeten kunnen draaien.
Waarom zou je batterij niet vol mogen raken?
En bij een piekverbruik zal je batterij niet kunnen volgen, daar is weinig aan te doen of je moet batterij en omvormer verzwaren.

Waarom heb je trouwens voor een batterij gekozen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ketaru
junior lid

Bericht door ketaru » 14 mei 2019, 15:57

Wij hebben geen terugdraaiende meter, we betalen dus geen prosumententarief. Wel betalen we een bijdrage op basis van de hoeveelheid elektriciteit injectie op het net. Dat betekent voor ons dat het heel voornaam is dat dit zo weinig mogelijk gebeurt. Daarom hebben we voor een batterij gekozen, zo verkleinen we de injectie op het net. Maar als die vol is hebben we weer injectie op het net, dus dan is het wel fijn dat de batterij (net) niet helemaal vol is.

In de bijlage nog een voorbeeld van een gekke situatie. Om 15u en 22u is er een piek te zien waarbij we stroom hebben moeten kopen (rode gedeelte), terwijl iets na 16u een gelijkaardige piek zich voor doet. Deze is dan wel volledig door de installatie opgevangen. Zo'n dingen zie ik wel vaker. Vandaag mijn eerste vraagstelling.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 mei 2019, 16:13

De eerste 2 pieken zijn opgevangen de de omvormer van de panelen, de laatste piek is te groot voor de batterij, welk vermogen heeft die omvormer die op de batterij staat?

Je betaald om op het net te injecteren :vraag:
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ketaru
junior lid

Bericht door ketaru » 14 mei 2019, 16:29

Wat betreft het betalen om te injecteren zie bijgevoegde mail van Fluvius. Voor de injectie moeten transport- en distributiekosten betaald worden.

De omvormer die zowel voor de panelen als de omvormer dient is de Solaredge 3000H, dus dat zou een vermogen van 3kW moeten zijn. Wat je zegt over de eerste 2 pieken klopt niet. Enkel de tweede piek is opgevangen door de omvormer. De eerste omstreeks 15u niet, want er is rood in de piek. Ook al heb ik dan een hoge zonneproductie op mijn elektriciteitsmeter zie je dan toch afname van het net. Het groen op de afbeelding geeft alleen de zonneproductie weer. Het blauwe geeft wat mijn installatie kan opvangen aan effectief verbruik.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 mei 2019, 17:13

Mijn inziens klopt dat niet dat je moet betalen voor injectie.

Over de griefiek.
Ik had niet in de gaten dat die eerste piek ook rood was, dan is het inderdaad wel vreemd.
Wat zegt je installateur er van?
.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 15 mei 2019, 09:05

Inderdaad vreemd dat je nog distributiekosten moet betalen om te injecteren. Ik denk dat als je zou overstappen naar ecopower nog geld krijgt voor je injectie.

De pieken: is raar, die piek van 15u waar je stroom gaat kopen terwijl er genoeg voorhanden is. Misschien is de omvormer te licht ofzo?

Probeer te identificeren waar de pieken vandaan komen en ze dan zoveel mogelijk binnen je zonnecurve te houden!

ketaru
junior lid

Bericht door ketaru » 15 mei 2019, 10:03

Ik zal inderdaad de installateur eens moeten contacteren. Eerst een fatsoenlijk dossier aanleggen met voldoende voorbeelden. Al zal dat snel gaan denk ik, vandaag is het weer prijs :p

Deze morgen 2 piekverbruiken, voor de eerste hebben we bijna alles moeten aankopen voor de tweede kwam quasi alles van de installatie (batterij). Bij de derde piek hebben we ondanks de eerste zonneproductie toch nog de helft moeten kopen. Omvormer te licht zou ik raar vinden omdat in dit geval de tweede piek wel helemaal door de installatie opgevangen wordt.

Ik zal ook het ecopower verhaal eens nalezen. Al ben ik niet zo happig op het moeten aankopen van hun aandeel.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 15 mei 2019, 10:34

Bij ecopower even bellen want ik dacht dat ze die injectievergoeding nergens online vermelden. In jouw geval heb je er volgens mij wel recht op.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 15 mei 2019, 13:14

Welke batterij omvormer is er geinstalleerd?
Of is er een StorEdge interface geplaatst?
https://www.solaredge.com/sites/default ... et_nld.pdf

Batterij zelf kan de pieken wel aan, maar uw omvormer mogelijks niet.
Technical details:

Total power: 9.8 kWh
Usable energy: 9.3 kWh
Voltage range DC (V): 350 - 450 I 430 V - 550 V
Nominal capacity: 63 Ah
Max. Power (kW): 5.0
Peak power (kW) (for 10 seconds): 7.0

Ik denk dat de software nog moet bijgeregeld worden.
In uw laatste voorbeeld zal de software van de forecast uitgaan dat er genoeg PV stroom is en maar beperkt de batterij aanspreken.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 15 mei 2019, 13:56

Komen die pieken van een elektrische boiler of een ander toestel dat slechts sporadisch opspringt?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ketaru
junior lid

Bericht door ketaru » 16 mei 2019, 11:30

@DaRkMaN_FX We hebben een StorEdge interface. Laat ons hopen dat het de software is. Dat kan het misschien simpel opgelost worden. Ik zet ook ons keuringsverslag in de bijlage moest je daar extra nuttige data in kunnen terugvinden.

@DaanW Ik heb gisterenavond de boiler uitgetrokken. De pieken lijken me inderdaad hiervan afkomstig, want vandaag heb ik er minder. Enkel nog van bepaalde geprogrammeerde toestellen.

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 25 mei 2019, 22:41

Misschien een dimmer op je boiler zetten, zodat hij bvb maar 1000W gebruikt ipv 2000W, het duurt dan wel langer om op te warmen, maar je hebt dan niet die pieken.

Als de digitale meter er komt, ben ik van plan om een dimmersturing te maken voor mijn boiler, zodat het vermogen geregeld wordt in funktie van de meting,
vb veel vermogen als de zon stevig schijnt, weinig vermogen als er weinig injectie is, geen vermogen bij geen injectie.
Je moet hierbij waarschijnlijk wel rekening houden met de WAF (Wife Acceptance Factor) :lol:

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 26 mei 2019, 15:09

De weerstand moet dan ook wel dit ondersteunen.
Sommige weerstanden zijn gewoon aan / uit
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 26 mei 2019, 23:48

Een boiler is eigenlijk een heel dom ding, een weerstand die opwarmt als er stroom doorloopt,
en een bimetaal plaatje dat de stroom onderbreekt als de gewenste temperatuur bereikt is.

Een dimmer is iets dat je er extern kan voorzetten, je moet wel een exemplaar kiezen dat de stroom van de boiler aankan, en een flinke marge toevoegen.
bvb zoiets, een boiler neemt gewoonlijk rond de 10 ampère op, en met de dimmer die 80 ampère aankan, heb je een ruime marge.
https://www.aliexpress.com/item/3297916 ... b201603_52

Als je dat regelpaneeltje vervangt door een Arduino of ESP controller kan je dat sturen aan de hand van de meetresultaten van de digitale meter.
Dit is wel een DIY oplossing, waarbij je goed moet weten waarmee je bezig bent qua veiligheid, maar ik vermoed dat naargelang de digitale meter zal ingevoerd worden, er commercieel ook wel apparaatjes zullen beschikbaar komen die iets gelijkaardig doen.

Plaats reactie