Opbrengst verschil panelen.

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Opbrengst verschil panelen.

Bericht door DaRkMaN_FX » 17 dec 2018, 20:09

Is gewoon een lijst met merk / type paneel/ serienummer van het paneel en vermogen dat uit de test is gekomen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 dec 2018, 21:06

Jouw link van vandaag laat wederom momentopnames zien.
Is er een reden dat jij jouw installateur wantrouwd? het is beter om je tot maart nergens druk om maken want dat kost toch meer energie dan het oplevert.
SolarEdge gecertificeerd dealer

schreverLand
junior lid

Bericht door schreverLand » 18 dec 2018, 03:34

Hoi Japio

Mijn tweede link zijn GEEN momentopnames maar zijn totaalopbrengsten van gisteren tot de middag ongeveer en het tweede overzicht is een totaalbeeld van de voorbije week ! In mijn eerste link zaten inderdaad momentopnamen om aan te tonen dat eenzelfde trend van de opbrengsten per paneel zich ook op ieder moment van de dag verderzet.

En zoals je kan zien zijn het steeds dezelfde panelen die beduidend minder opbrengen dan de andere ... dit hoort toch zo helemaal niet te zijn.

Als ik 15 keer panelen zou hebben zoals paneel 7 en 15, dan heb ik een heel andere opbrengst. Er moet volgens mij iets mis zijn ergens ...

Normaliter wantrouw ik niet snel iemand ... integendeel ben ik eigenlijk uiterst tevreden van de plaatsing en verkoop ... de technische kennis en ervaring van de installateur zijn prima, zelfs schitterend ...

... in overzichten van opbrengsten zie ik bijna altijd panelen met gelijkaardige opbrensten ... verschillen van enkele percentjes ... zo zien mijn totaalopbrengsten er toch niet uit ?
zonnepanelen sinds december 2018
15 X 300 W Bauer Solartechnik GG H 15% O 140°
Solaredge Monitoring 3000 - 4500 Wp

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 19 dec 2018, 11:02

Ik zie waardes van ongeveer 20Wh, maar misschien is een deel van jouw bestand weggevallen?
20 of 30Wh is een verschil van wel een randje dauw of niet.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 dec 2018, 00:29

De verschillen tussen de panelen zijn vrij consistent en toch opmerkelijk en dus alleszins verdacht.
De vermogens zijn wel wat klein, dus er kunnen ook meetfouten in het spel zijn.
Doe eens een paar metingen bij volle zon rond de middag (of als de zon recht op de panelen schijnt.)
Een foto van het dak met de panelen zou wel handig zijn om eventueel een oorzaak te vinden.
Vraag is ook of het patroon dat je ziet overeenkomt met de panelen die op je dak liggen: je zou eens een paneel kunnen afdekken en zien of de opbrengst dan ook daalt in het overeenstemmende paneel in uw overzicht.
Kan het iets met temperatuurverschillen te maken hebben, of met verschillende indirecte lichtinval?
Er zijn heel wat mogelijkheden om de verschillen te verklaren.

Zelfs nu in december als de zon bijna recht op de panelen schijnt op de middag haal ik tot 60% van het Wp vermogen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

jan2
junior lid

Bericht door jan2 » 17 jan 2019, 09:33

Wij ook een solar edge 2 dagen gelden geplaatst en zie ook verschillen, maar niet zo groot.
Maar op deze dagen kan je daar weinig over zeggen.
Is wel zo als je geen solaredge zou hebben zouden alle panelen de hoeveelheid geven van de minste paneel opbrengst $*

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jan 2019, 10:05

Is wel zo als je geen solaredge zou hebben zouden alle panelen de hoeveelheid geven van de minste paneel opbrengst
Dat klopt niet hoor.
De spanning per paneel kan immers iets variëren dus ook het vermogen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie