Vermogen begrensd op omvormer

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Globox
Installatie Land: België

Vermogen begrensd op omvormer

Bericht door Globox » 16 okt 2018, 16:04

Beste mede-zonnepanelen-eigenaren

Sinds mei 2018 heb ik een PV installatie van 14 panelen van het type Boviet 270 Wp. Goed voor een maximum vermogen van 3780 Wp.
Dit in combinatie met een Omnik 3k-TL2 omvormer. De omvormer heeft een vermogen van 3 KW.
Het gaat hier om een plat dak en de panelen liggen allemaal gericht naar het zuiden.
Ik heb dit via de groepsaankoop aangeschaft.

Ik ben iemand die graag bezig is met de cijfertjes erachter en hou de productie dus nauwlettend in het oog vanaf dag 1.
Al vanaf de eerste dag had ik de mot dat mijn omvormer nooit boven de 2,2 KW produceerde. Dit op perfect heldere dagen met geen wolkje aan de lucht. Raar, ik zou denken dat hij toch naar de 3 KW moet gaan.
Eerst even afwachten dacht ik, misschien is het nog te vroeg op het jaar.

De afbeelding hieronder toont mooi de aftopping aan:
Afbeelding

In juni toch maar eens even naar de installateur gemaild met de vraag of dit wel klopt. Een dag later kreeg ik antwoord dat ze de installatie nagekeken hebben en dat ze een fout ontdekt hebben. Alle panelen werden op 1 kring aangesloten, terwijl ze verdeeld moeten worden over 2 kringen.

Na wat meer speurwerk kan ik alleen maar concluderen dat dat inderdaad het probleem zal zijn. Op de omvormer staan technische gegevens waaruit ik kan afleiden dat de omvormer op 1 kring maar 10 A kan verwerken. Komt dus inderdaad neer op ongeveer 2,2 KW zou ik denken. Mijn omvormer heeft inderdaad ondersteuning voor 2 kringen, maar er is maar 1 kring aangesloten.

Ondertussen had ik sporadisch ook nog een ander probleem, waarbij de omvormer soms niet deftig functioneerde. Hij bleef hangen op 12 watt en genereerde verder niets. Tot ik hem zelf uitschakelde en terug inschakelde. Ook dit probleem heb ik aangekaart bij de installateur.

De afbeelding hieronder toont dat probleem mooi aan.
Afbeelding

3 maanden later (!) komt de installateur langs om een "Splitter" te installeren op mijn dak. Er moesten geen nieuwe kabels getrokken worden. Ik trok hun oplossing in twijfel, en na het installeren van de splitter kan de installateur enkel maar concluderen dat het nog steeds niet functioneerde.
Helaas is de installateur en de leverancier van de zonnepanelen niet hetzelfde bedrijf.
Ik moet dus contact opnemen met de leverancier, waarna zij de installateur inschakelen.

Na veel vijven en zessen is er momenteel nog steeds geen 2de kring aanwezig bij mij.

Mijn leverancier heeft mij een opbrengstgarantie gegeven voor het eerste jaar. Gezien de uitzonderlijke goede zomer ga ik deze opbrengst waarschijnlijk wel halen, ondanks dat mijn installatie niet zijn volledig potentieel kan benutten.
De leverancier komt nu af met de melding dat er geen probleem is met de installatie, omdat mijn opbrengstgarantie behaald zal worden. Puur contractueel gezien klopt dit. Ik denk ook wel dat ik mijn opbrengst zal halen.
Ze wensen dus dat ik de factuur betaal.
Buiten een voorschot van 150 euro heb ik verder nog niets betaald. Ik betwist de factuur momenteel.

Het is daarom dat ik begin te twijfelen of mijn redenering wel klopt. Ik ben toch niet mis in de veronderstelling dat een omvormer van 3 KW, ook effectief 3 KW moet leveren op perfecte dagen?
Ik betaal immers ook prosumententarief voor 3 KW, niet voor 2,2 KW.

Een kameraad van mij heeft nagenoeg exact dezelfde installatie (zelfde omvormer, zelfde aantal panelen, ander type panelen). Dezelfde leverancier (!), maar niet via de groepsaankoop. Bij hem komen er wel 2 kringen toe op zijn omvormer en hij heeft wel de correcte opbrengst op mooie dagen.

Ik geloof dat mijn installatie effectief foutief opgeleverd is met 1 kring ipv 2 kringen, maar de leverancier beweert dat alles in orde is (puur op basis van de opbrengst van de afgelopen 5-6 maanden).
Ik sta nu op het punt om dit met een advocaat te gaan bekijken, maar ik wil ook zeker jullie mening eens horen, omdat ik begin te twijfelen.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Vermogen begrensd op omvormer

Bericht door janus » 16 okt 2018, 17:01

Welkom.
Ik ben toch niet mis in de veronderstelling dat een omvormer van 3 KW, ook effectief 3 KW moet leveren op perfecte dagen?
Uiteraard moet die omvormer 3000Watt kunnen leveren.
Sterker nog hij heeft een maximale uitput van 3300W
http://nl.omnik-solar.com/product-detai ... _4k_5k-TL2

Onbegrijpelijk dat de leverancier je zo in de steek laat met een zo duidelijke fout :cry:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 17 okt 2018, 00:04

Dit is een screenshot van mijn 2de installatie met een Omnik 3k-TL2 omvormer en die gaat inderdaad tot 3,3 kW
.
2018-10-16 (2).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Globox

Bericht door Globox » 17 okt 2018, 08:18

Bedankt reeds voor jullie antwoorden.

De installatie is echter wel gekeurd en in orde bevonden. Dat baart me een beetje zorgen om verdere stappen te ondernemen.
Bestaan er instanties die ik kan inschakelen om de installatie na te kijken om een "attest" te bekomen dat er een probleem aanwezig is?

Ik heb natuurlijk wel zwart op wit bewijs dat de leverancier bevestigd dat er een fout is en dat er 2 kringen nodig zijn. Op zich lijkt me dat ook voldoende om verder actie te ondernemen.

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 17 okt 2018, 10:10

De keuring controleert niet of het maximum uit je installatie wordt gehaald, dus deze hoef je niet in te schakelen.
Als de firma zijn fout heeft toegegeven, dan is het een kwestie van uw centjes op zak te houden tot het probleem door hun is verholpen.
Ik zou beginnen met een aangetekend schrijven naar de firma en de verantwoordelijke van de groepsaankoop te sturen. Met de fout, de diagnose van de firma, het tot nog toe "gemiste" vermogen en een termijn om alles in orde te zetten. Pas dan heb je iets in handen om naar de ombudsdienst of andere instantie te stappen.
Zij geen compassie, jij ook niet...
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 okt 2018, 16:03

Je kan hun ook vriendelijk op dit draadje wijzen en vertellen dat je ook hun naam wel wilt bekent maken hier.
Natuurlijk pas doen als andere vriendelijke verzoeken niet helpen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 17 okt 2018, 18:23

http://web.omnik-solar.com/solardesign/project/edit
Eerste screenshot is met 7 panelen op MPPT1 en de anderen 7 panelen op MPPT2 : alles Ok
.
2018-10-17.png
.
Tweede screenshot is alle 14 panelen op MPPT1 en daar vringt het schoentje :eek:
.
2018-10-17 (1).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 17 okt 2018, 20:15

Dit is gewoon een technische fout van uw installateur.
Je kan zo de MPP input opblazen en uw omvormer doen uitbranden.
Zou dat ook uitdrukkelijk vermelden in uw aangetekend schrijven.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Globox

Bericht door Globox » 17 okt 2018, 20:42

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Allemaal zeer nuttige info, vooral die screenshots van de omnik-solar website!
Ik ben blij dat ik eindelijk eens wat personen spreek die aan mijn kant staan.
Het is dus gewoon verkeerd aangesloten, zoals ik al wel dacht (en zoals de leverancier initieel ook al had aangegeven...).

Ik ben momenteel nog in gesprek met de organisator van de groepsaankoop, in de hoop dat het op die manier misschien toch nog opgelost geraakt. Als ook zij zeggen dat ze niets kunnen doen voor mij, zal ik uiteraard verdere stappen ondernemen.
Jullie reacties geven mij genoeg moed (om het zo maar te zeggen), om mij hier niet bij neer te leggen. Thanks!

Plaats reactie