kennismaking op het forum en toelichten van de installatie die volgende maand staat

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Steven
Installatie Land: België

kennismaking op het forum en toelichten van de installatie die volgende maand staat

Bericht door Steven » 07 sep 2018, 21:50

Dag Allemaal,
Vooreerst dankuwel dat ik op dit forum vol wijsheid mag zijn.
Ik werk als kinesitherapeut en heb in een ver verleden een opleiding electronica genoten...met daaruit voortvloeiend voor praktische verwezenlijkingen zoals intelligente trapverlichting, tuinsproeiers die ik vanop afstand stuur,...enzovoort (SOIT). Om een lang verhaal kort te maken...techniek boeit mij.

Volgende maand wordt een pv installatie geplaatst. Ons net is monofazig...in iets waar ik van af wil is de slimme meter...dat ding staat hier als proefproject van enkele jaren geleden. Ik zie liever een schijfje draaien of terugdraaien dan een apart cijfer van afname en injectie.

Wat gaan we plaatsen: geen piekopbrengst op 1 zonnekant van het huis.
Enkele panelen op ZZW ligging en enkel 90° meer naar het oosten.

We hebben een kWh stand van ongeveer 2100 per jaar, maar dat zal wel iets stijgen met de kleine spruit in huis.

eerst dit: dankuwel dat ik mezelf even mocht voorstellen: nu de gekozen installatie:

SE 2200HD Wave
10*315Wp Lg panelen (zwart, maar onbelangrijk in dit verhaal)

Meterkast komt alles binnen op een 300mA 40A en meteen erachter een 30mA, daar hangt dus alles op, niet op de 300
ik vermoed dat ze de panelen gaan koppelen op de 300.
Een automaat van 40A komt erbij en een afzekering van de omvormer op 10A. Die extra 40A...in serie is blijkbaar nodig: anders is de interne kablering van 6mm² te weinig en ..tja extra kosten voor een 63A diff op de 30mA en 300mA?

Voor de keuring zou die 40A goed genoeg zijn. Theoretisch verkies ik een 63A diff van 300mA en 30mA, maar praktisch gezien denk ik dat we nooit die limietten zullen halen en dat die 40A "remautomaat" wel nooit van zich zal laten horen.

Voor mij is het allemaal nieuw..ik hoop gewoon dat ze niet heel men elektriciteitskast overhoop halen. Vooraleer de keuring er komt wil ik nog een Dehn 952110 installeren (overspanning type 2) en ook mee laten keuren. Die overspanningsbeveiliging staat los van het idee van de PV installatie. in de straat lopen heel veel kabels bovengronds.

Onze hele huisinstallatie datteerd van een 6 jaar of zoiets geleden en nu komt mij vraag:

Kan ik van de keuringsgelegenheid van PV gebruik maken om die extra overspanningsbeveiliging mee te laten keuren? Alle huidige schema's zijn maar een paar jaar oud en volledig goedgekeurd door Vincotte.

Voor de rest hoop ik hier een aangename tijd door te brengen...na meermaals dit forum als gast bezocht te hebben: LEERIJK !!! dankuwel mannen en voruwen

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: kennismaking op het forum en toelichten van de installatie die volgende maand staat

Bericht door janus » 07 sep 2018, 22:07

Welkom
Ik zal wat vragen proberen te beantwoorden.
ik vermoed dat ze de panelen gaan koppelen op de 300.
Dat is het beste, bij SMA schrijven ze dat zelfs voor.
Een automaat van 40A komt erbij en een afzekering van de omvormer op 10A. Die extra 40A...in serie is blijkbaar nodig: anders is de interne kablering van 6mm² te weinig en ..tja extra kosten voor een 63A diff op de 30mA en 300mA?
Klopt
Kan ik van de keuringsgelegenheid van PV gebruik maken om die extra overspanningsbeveiliging mee te laten keuren? Alle huidige schema's zijn maar een paar jaar oud en volledig goedgekeurd door Vincotte.
Natuurlijk, jij betaald de keuring dus je kan ook bepalen wat er gekeurd wordt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie