Opstart zonnepanelen vraag meter/leverancier

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
KenM
Installatie Land: België

Opstart zonnepanelen vraag meter/leverancier

Bericht door KenM » 05 sep 2018, 01:36

Zijn er mensen die mij mogelijks kunnen helpen met volgende situatie:

Ik laat binnen dit en 2 maanden panelen leggen, ongeveer het verbruik per jaar dat ik nu heb (1400 dag; 1800 nacht) ga ik laten leggen.
Nu zijn er 2 zaken die ik in acht moet nemen:
-Mijn jaarcontract bij de energieleverancier loopt af op 30/10, ik moet dus overschakelen om een gunstig tarief te houden en/of een nieuw voorstel krijgen, want de standaardprijs ligt daar te hoog (zit nu bij Essent).
-Ik zit met een dubbele terugdraaiende meter

Voor de meter zou het misschien handig zijn dat ik gewoon zoveel mogelijk op dagverbruik ga leven, zodat ik een deel van de geproduceerde stroom sinds mijn afrekening (eind juni-begin juli) te verminderen, al is het maar op het dagverbruik. Dan probeer ik dit zo dicht mogelijk bij 0 te krijgen en mijn nachttarief zo laag mogelijk te houden. Omschakelen naar een enkelvoudige meter ligt dan het best volgend jaar in juni denk ik, vlak voor of vlak na de meteropname?

Maar natuurlijk, als ik overschakel van leverancier krijg ik ook een afrekening en dan is het verhaal hierboven niet geldig.
Rest me dus de vraag, maak ik me gewoon er vanaf door nu over te schakelen met beiden (enkelvoudig, nieuwe leverancier)?
Natuurlijk wil ik die leverancier ook telkens rond mijn meteropname laten overschakelen, zo behoud ik de vrijheid om jaarlijks de beste deal te zoeken. Dan zou ik van november-juni een contract hebben, maar dan moet ik weer rekening houden dat ik geen - saldo heb en zo opbrengst verlies...

Ik denk dat het ideale scenario zou zijn: leverancier biedt me de stroom aan tegen tarief dat ik nu heb (maar dat is eigenlijk nog niet voordelig, je zoekt best een leverancier met weinig vaste kost voor PV installaties heb ik gezien) en ik schakel dan tijdens jaarlijkse opname over op een enkelvoudige meter en de best PV voordelige energieleverancier?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Opstart zonnepanelen vraag meter/leverancier

Bericht door janus » 05 sep 2018, 08:39

Ik denk dat het ideale scenario zou zijn: leverancier biedt me de stroom aan tegen tarief dat ik nu heb (maar dat is eigenlijk nog niet voordelig, je zoekt best een leverancier met weinig vaste kost voor PV installaties heb ik gezien) en ik schakel dan tijdens jaarlijkse opname over op een enkelvoudige meter en de best PV voordelige energieleverancier?
Dat denk ik ook, omdat je geen verbruik meer hebt is de keuze van de energieleverancier ook niet zo belangrijk meer.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie