Beschadigde en niet vlak gelegde zonnepanelen

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Matthijs4556
junior lid
Installatie Land: Nederland

Beschadigde en niet vlak gelegde zonnepanelen

Bericht door Matthijs4556 » 18 jul 2018, 22:20

De installateur heeft volgens mij een of meer panelen foutief op het dak geplaatst. 2 panelen liggen niet vlak. Je ziet duidelijk op foto1 dat een paar hoeken naar boven staan. Ze lijken onder spanning te staan.Dit levert toch vroeg of laat kans op defecten of kortsluiting op. Zonnepanelen horen toch helemaal vlak te liggen? Ook hebben 2 van die panelen rare afdrukken erop of erin, foto2. Volgens mij is dit bij installatie gebeurd. Het vermogen lijkt na de 1e dag ook al teruggelopen. De installateur zegt dat er niks aan te doen is. Moet ik dit accepteren. Kan iemand hiermee helpen, weet iemand raad?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Beschadigde en niet vlak gelegde zonnepanelen

Bericht door janus » 18 jul 2018, 22:34

Ik zie maar 1 foto?
Wat de kromme panelen betreft is dat gemakkelijk op te lossen door de profielen goed uit te lijnen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Matthijs4556
junior lid

Bericht door Matthijs4556 » 18 jul 2018, 22:42

Bedankt alvast. Hierbij de 2e foto ging even fout
foto2.JPG
. Ik denk ook inderdaad dat er een profiel niet goed lag en dat hij dit met zijn voet gericht heeft. Op foto 2 lijkt het op een schoenafdruk maar het kan ook een beschadiging zijn? Ik zie ook een verticale staander wat scheef staan. Vanuit het zolderraam zie ik ook een verbogen horizontale rail. Hij wilde niks meer doen maar ik toch eisen dat de boel vlak komt te liggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 jul 2018, 22:50

Vlekken in panelen zie je vaker en dat hoeft geen probleem te zijn, maar vlak plaatsen zou wel moeten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Matthijs4556
junior lid

Bericht door Matthijs4556 » 18 jul 2018, 23:08

Zo'n zonnepaneel moet toch 100% vlak liggen. Als een hoek opstaat dan krijg je toch dat die draden beschadigd raken, vermogen terugloopt door knikken in die draadjes, of valt dat wel mee. Valt het mee in mijn situatie, of is er gevaar voor kortsluiting? Ik zie toch echt wel boven en onder opstaande hoeken en doordat ze niet vlak liggen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 jul 2018, 23:13

Ik zou ze vlak (laten) plaatsen.
.

Roeboe
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Roeboe » 19 jul 2018, 12:02

Volgens mij zijn dat vettige afdrukken van handen, armen en benen...
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

Matthijs4556
junior lid

Bericht door Matthijs4556 » 19 jul 2018, 21:58

Ja, inderdaad. Vingerafdrukken was herkenbaar. De rest was van de blote onderbenen en knieën van de installateurs. Ze zijn vandaag langsgeweest en met duidelijk tegenzin hebben ze panelen schoongemaakt. Gelukkig bleek er geen schade te zijn. Nu de rest nog. Dat zal wel een strijd worden. De betreffende 2 panelen zijn losgemaakt en daarna gewoon weer vastgeschroefd. Van de (verbogen)rails bleven ze af. Ze zeiden dat ze daar niks aan konden doen. Rare manier van werken van dat bedrijf. Klantonvriendelijk en niet aan te raden. De afloop van 2 panelen kan dus nog even duren.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 20 jul 2018, 11:52

De marges zijn tegenwoordig erg klein, daarom moet de plaatsing snel gaan en dan krijg je dit soort zaken.
Het zijn gekoppelde profielen en het relatief korte verlengstuk draagt maar op 1 dakbeugel daardoor is de kans heel groot dat de profielen niet mooi 1 rechte lijn vormen.
Dit is niet helemaal volgens de regels van de kunst. Het perfect uitregelen van de profielen vraagt extra tijd en soms ook andere of extra dakbeugels! Vraag is of dit allemaal is voorzien in de calculatie. ;-)
Door de scherpe prijzen bij bijv. groepsaankopen kan je dergelijke "schoonheids- en meesterschapsfouten" wel verwachten.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Matthijs4556
junior lid

Bericht door Matthijs4556 » 20 jul 2018, 12:02

Ik zag dat voor mijn installatie van 5 m lengte 3 losse stukken rail zijn gebruikt. Bij de buren werd hiervoor 1 groot stuk rail van 5m gebruikt. Dit werkt natuurlijk veel beter, mooier resultaat en werd veel sneller gelegd. Die man deed het allemaal professioneel in zijn uppie. Bij mij waren 2 monteurs op het dak en dan nog met dit resultaat. Had ik dat allemaal van te voren geweten dan had ik gekozen voor die rail van 5m. Voor de monteurs is een lang rail volgens mij ook beter werken en beter resultaat. Volgens mij is dit even duur?

Matthijs4556
junior lid

Bericht door Matthijs4556 » 20 jul 2018, 12:07

En die grote vetvlekken zouden ook best wel eens van bovenbenen afkomstig kunnen zijn. Dan zouden ze gewoon op de panelen hebben gezeten ....om te richten. Met scheve panelen als resultaat. Mits die beugels makkelijker zo te buigen zijn, dat zal haast wel.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 20 jul 2018, 13:40

3 korte stukken om zo een rail van 5 m te vormen :eek: :shock: Was het restjes dag? :lol:
Of is dit een bouwpakket dat via Bol.com of Co kan besteld worden? Want dergelijke pakketten moeten op een palet gestapeld kunnen worden en probeert men zo compact mogelijk te houden bijv. 1.60 x 1.00m of 1.80 x 1.00m Maar die zijn eerder voor de Doe-Het-Zelver bedoeld. Professionals werken met standaard rails van 6 meter en als die bijv. 7 meter rail moeten plaatsen combineren die eerder 4 + 3m omdat dit stabieler is dan 6 +1 m.
En dakbeugels die je met de hand kan plooien :? :shock: zijn volgens mij al helemaal taboe. Die dingen horen wel 20 jaar lang wind en storm te doorstaan.
Mijn dakbeugls zijn in RVS van 6 mm die geven niet mee. http://petecsolar.com/particulier-zonne ... gesysteem/
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie