Tijd tussen installatie en keuring

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
spicyalan
lid
Installatie Land: België

Tijd tussen installatie en keuring

Bericht door spicyalan » 21 jun 2018, 14:48

Hoi allen,

Daarnet zonnepanelen op het dak gekregen. Installatie ging vlot en werd uitgetest (stroom werd teruggeleverd).

Na afronding van de installatie heeft de installateur de installatie afgezet (knop en zekering).
Deze moet namelijk afstaan tot de keurder is geweest..... maar wat belet iemand om de installatie gewoon terug op te zetten?
Is het effectief zo dat iedereen die mooi laat afstaan? Wat als je deze met de huidige zonnige dagen gewoon aanzet?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Tijd tussen installatie en keuring

Bericht door janus » 21 jun 2018, 15:25

Je kan hem aanzetten maar als er in het zeer uitzonderlijke geval toch iets mee gebeurd en er bv brand ontstaat zal je verzekering vermoedelijk wat moeilijk kunnen doen.

Het is dus op jouw verantwoording als je hem aanzet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 21 jun 2018, 15:45

Als dat vakkundig geïnstalleerd en geplaatst is waarom zou er dan brand ontstaan. Bij mijn eerste installatie in 2010 heeft de keurder enkel de aarding uitgemeten, de zekering kast heeft hij niet eens open gemaakt. Blad ingevuld, afgestempeld en dat was het.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 21 jun 2018, 15:58

janus schreef:
21 jun 2018, 15:25
Je kan hem aanzetten maar als er in het zeer uitzonderlijke geval toch iets mee gebeurd en er bv brand ontstaat zal je verzekering vermoedelijk wat moeilijk kunnen doen.

Het is dus op jouw verantwoording als je hem aanzet.
zover was ik al :D

maar zoals waldonk ook zegt... wat is het risico bij installatie door een gekende installateur.

maar wat doen de meesten onder jullie?
het leek mij ook dat de electricien dit op zo een manier zei dat hij ook verwacht dat ik de knop na zijn vertrek zou opzetten.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 jun 2018, 16:09

maar zoals waldonk ook zegt... wat is het risico bij installatie door een gekende installateur.
Iedereen kan een fout maken, ook een gekende installateur.

Het blijft jouw verantwoording ongeacht of iedereen hem aanzet nadat de installateur is vertrokken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 21 jun 2018, 17:32

Kan je dan de keurder verantwoordelijk stellen bij een eventuele brand een paar dagen nadien ??

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 jun 2018, 18:42

waldonk schreef:
21 jun 2018, 17:32
Kan je dan de keurder verantwoordelijk stellen bij een eventuele brand een paar dagen nadien ??
Dan is het aan de verzekering om het uit te zoeken.
Jij hebt de installatie laten keuren en zodoende aan je verplichtingen voldaan.
.

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 22 jun 2018, 07:42

waldonk schreef:
21 jun 2018, 17:32
Het gevaarlijkste deel van de installatie (het DC deel) staat nog wel gewoon onder stroom, ook al staat de omvormer uit.
Het AC deel is simpeler: hadden er geen vonken uitgesprongen bij de eerste test, dan is het goed (mits afzekering langs alle kanten en dikte van de kabels zijn zeker voldoende).

Eigenlijk is het zo'n typische vraag: ja het mag niet, maar doet iedereen het niet gewoon? (of is iedereen zo braaf?).
Zou men dan niet beter de omvormer verzegelen tot de keuring?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 22 jun 2018, 09:54

En weet je wat dan nog het strafste is: een keurder hoeft niet naar het dc te kijken!

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 22 jun 2018, 11:39

bartgo schreef:
22 jun 2018, 09:54
En weet je wat dan nog het strafste is: een keurder hoeft niet naar het dc te kijken!
Nochtans was dat voornamelijk waar de keurder vorige week naar keek na het plaatsen van een nieuwe omvormer omdat de vorige onherstelbaar stuk was. Ook de aarding uitgemeten waarvan hij eerst op 170 ohm kwam wat volgens mij niet kon en na aandringen en nogmaals meten op 14 ohm uitkwam.

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 28 jun 2018, 11:13

waldonk schreef:
22 jun 2018, 11:39
bartgo schreef:
22 jun 2018, 09:54
Nochtans was dat voornamelijk waar de keurder vorige week naar keek na het plaatsen van een nieuwe omvormer omdat de vorige onherstelbaar stuk was. Ook de aarding uitgemeten waarvan hij eerst op 170 ohm kwam wat volgens mij niet kon en na aandringen en nogmaals meten op 14 ohm uitkwam.
Keurder is langs geweest. Alles was top, maar enigszins stel ik mij wel vragen naar de zin/onzin ervan.

De DC kant is zelfs nog niet eens bekeken. enkel of er een aarding lag. Verder heeft hij de zekeringskast opengemaakt, maar niet gecontroleerd met het schema, enkel eens getest met zijn toestel of er stroom op de pinnekes staat (duuh! :roll: ) en geen stroom als je de zekering uitzet (2x duuh! :roll: ).
Daarna 20 minuten geklooid met de aarding en het uitmeten ervan (en iets gedaan door een pin in de grond te steken in onze tuin :shock: ).

Ah, ja... Hij heeft de knop van de omvormer opgezet. :eek:

Laat nu de $* maar schijnen

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 jun 2018, 11:58

Die pin in de tuin dient om de aarding te controleren.
Een keurder hoeft inderdaad niet naar het DC gedeelte te kijken.

Dat hij dat allemaal gedaan heeft is toch prima, wat had je nog meer verwacht dan?
.

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 28 jun 2018, 12:33

Die pin in de tuin dient om de aarding te controleren.
Een keurder hoeft inderdaad niet naar het DC gedeelte te kijken.

Dat hij dat allemaal gedaan heeft is toch prima, wat had je nog meer verwacht dan?
Had toch verwacht dat hij de schema's en (nieuwe) aansluitingen ging nakijken. De aarding is net iets wat thuishoort bij de initiële installatie (en niet met de bijkomende zonnepanelen). Als die enkele jaren geleden goed was bij de keuring, waarom zou er dan nu een probleem zijn? Er is immers niets veranderd aan de aarding.

BTW.. wat doen ze eigenlijk als je geen tuin hebt? In de beton kloppen?

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 11 jul 2018, 17:22

spicyalan schreef:
28 jun 2018, 12:33
De aarding is net iets wat thuishoort bij de initiële installatie (en niet met de bijkomende zonnepanelen). Als die enkele jaren geleden goed was bij de keuring, waarom zou er dan nu een probleem zijn? Er is immers niets veranderd aan de aarding.
Bij mijn ouders was dat toch nèt het gene wat niet ok was. En er zijn dan ook een hele hoop aardingspinnen bijgeklopt moeten worden.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 12 jul 2018, 07:25

De aarding is een gegeven wat ze steevast willen controleren. In droge zandgrond kan het soms problematisch zijn om een correcte meting te doen. Zo mat de keurder de aarding in juni (bij een vervanging van de omvormer) met heel korte pennen tussen de straatstenen en kwam op 170 ohm. In 2011 bij de plaatsing van zonnepanelen was het 11 ohm.
Oorspronkelijk in 1970 was de weerstand 7 ohm en na een opmerking van mij dat 170 ohm niet juist kon zijn heeft hij nogmaals willen meten en kwam op 11 ohm.
In 1970 heb ik zelf een aarding geplaatst doormiddel van een roodkoper buis van 10 meter in de droge zandgrond te boren met de waterslang, de aardingkabel van 10 mm2 is aan die buis gesoldeerd en gaat naar de aardingonderbreker aan de verdeelkast.

Plaats reactie