Dubbele meter naar enkelvoudig of niet ? Of wachten ..?

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Yes
Master lid
Installatie Land: België

Re: Dubbele meter naar enkelvoudig of niet ? Of wachten ..?

Bericht door Yes » 01 jun 2018, 18:26

bruma schreef:
01 jun 2018, 09:41
Yes schreef:
janus schreef:
01 jun 2018, 07:42
Als je in de min staat ben je het kwijt, wij adviseren al jaren om rond de tijd van de meteropname te wisselen of als de meter rond de nulstand staat.
U hebt het hier waarschijnlijk over een verandering van leverancier ?
Maar ik zou niet veranderen !
Enkel van Dubbel naar Enkel tarief overschakelen
Bij wijziging van de installatie (dubbel naar dag, andere leverancier, e.a.) worden de tellerstanden doorgegeven voor een facturatie aan de leverancier.
Immers bij wijziging van dubbel naar dag zal uw leverancier ook een andere prijs aanrekenen voor uw dagverbruik.
.
Ik ben nog niet helemaal mee. :oops:
Ze moeten de installatie niet wijzigen ! ( = fysiek een Dubbele teller vervangen door een Enkele teller door Eandis wat ze op heden blijkbaar niet meer doen )
Alleen de Nacht teller uitschakelen ter plaatse ? of vanop afstand ? ( kostprijs tegenwoordig lees ik 70€ excl. BTW)
Dan blijft de Dagteller vooruit en achteruit draaien en verrekenen ze de 2 tellers bij eerstvolgende meteropname.
Of wordt bij overschakelen de beide tellers op NUL gezet misschien ?
NB. 1 : de prijs per kwh. voor dagtarief is toch hetzelfde voor enkelvoudige dagteller als voor een dubbele teller ? Of niet ?
NB. 2 : waarom zou de leverancier die dezelfde blijft voor en na de omschakeling , een factuur moeten opmaken ? Dat gebeurt toch bij de jaarlijkse opname !

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 jun 2018, 19:57

Bij de meteraanpassing wordt nu eenmaal een tussenstand van de meters genoteerd.
Of dat logisch is laat ik in het midden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 jun 2018, 20:53

@yes

Bij een aanpassing aan uw teller worden de standen genoteerd, is een DNB regel.
Indien dit op vraag van de klant is worden deze ter tussentijdse facturatie doorgestuurd naar de leverancier die een factuur maakt, is een DNB regel.
Langs de kant van de leverancier heb je de tariefformules dag
Of dag & nacht waarbij dag iets hoger is dan bij tarief dag alleen.
Of dit zo is bij alle leverancier, ik zou t niet weten maar in mijn vroeg simulaties nog niet tegengekomen dat ze gelijk waren.

En dan het gekende fenomeen van tellerstanden bij terugdraaiende tellers. Is de stand hoger dan de vorige betaal je, is die lager betaal je niet maar wordt dit de nieuwe referentiestand voor je volgende factuur en ben je die opgewekte stroom kwijt.
Identieke regel al zou je van leverancier veranderen.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 04 jun 2018, 22:18

YveST3 schreef:
31 mei 2018, 18:40
Mijn stoute schoenen aangetrokken en mailen dan maar :mrgreen:
Verzonden: donderdag 31 mei 2018 11:49
Aan: Digitale Meter <[email protected]>
Onderwerp: DIGITALE METERS VEELGESTELDE VRAGEN

Beste,

Ik lees in een pdf bestand “DIGITALE METERS VEELGESTELDE VRAGEN” van Eandis-Infrax bij de vraag:
“Ik ben van plan om zonnepanelen te laten plaatsen. De installateur raadt me een enkelvoudige meter aan in plaats van een dag- en nachttarief. Maar wacht ik niet beter op de komst van de digitale meter? “

Het antwoord luid als :
“Wie zonnepanelen laat plaatsen en wil overschakelen van tweevoudig naar enkelvoudig tarief kan dat best nu al doen. De meter zelf zal dan niet vervangen worden. Er wordt enkel een tariefwijziging doorgevoerd en die kost veel minder dan een metervervanging. Daarna zal de klant, als eigenaar van zonnepanelen, in de komende jaren gratis een digitale meter krijgen volgens het vervangtraject. Wie na 2019 zonnepanelen laat plaatsen en zijn zonnepanelen aanmeldt, komt eveneens automatisch op de lijst voor de ombouw naar een digitale meter. “

Nu mijn vragen daaromtrent:
Sinds wanneer is dat in voege en waarom kon dat vroeger niet ?
Infrax heeft het altijd zo gedaan en bij Eandis moest de meter vervangen worden wat veel geld voor de klant koste

Met vriendelijke groeten
From: Digitale Meter
Sent: Thursday, May 31, 2018 2:54 PM
To: yveST3
Subject: RE: DIGITALE METERS VEELGESTELDE VRAGEN

Beste Yves,

Eerst en voor bedankt voor je interesse in onze digitiale meter.

Inderdaad, dit klopt maar dit heeft vooral met het beleid van beide werkmaatschappijen te maken.

Sinds kort hebben we dezelfde methodiek opgenomen waardoor dit nu gelijk zal lopen.

Voor verdere vragen, kan u mij steeds contacteren,

Vriendelijke groeten,

Deborah [:quote]

Verzonden: donderdag 31 mei 2018 16:36
Aan: Digitale Meter <[email protected]>
Onderwerp: DIGITALE METERS VEELGESTELDE VRAGEN

Beste Deborah,

Bedankt voor uw antwoord maar ik ga u eerlijk zeggen dat ik minder interesse heb voor de digitale meter maar meer over de werkwijze van Eandis gedurende vele jaren.

Het was algemeen geweten dat bij Infrax een klein ingreep nodig was om de tarieven te veranderen aan de elektriciteitsmeter en dat dat ongeveer 70 € koste, anderzijds is het gedurende al die tijd beweerd door Eandis dat de elektriciteitsmeter moest vervangen worden en dat tegen een prijs van 200 € voor vervanging van dubbeltariefmeter naar enkeltariefmeter en een prijs van rond de 300 € voor vervanging van enkeltariefmeter naar dubbeltariefmeter.
Nu dat we vernemen dat Eandis ineens het werkwijze van Infrax zomaar kan overnemen zonder boe of ba voelen we ons als zonnepanelenbezitters een beetje gedupeerd, een beetje veel zelfs.

Misschien kan ik u is mijn verhaal vertellen, einde van verleden jaar beslissen we zonnepanelen te laten installeren bij mijn dochter, probleempje ze had een gedéactiveerde budgetmeter en die gaan niet achteruit, in dit geval is Eandis verplicht van een nieuwe meter te plaatsen, één die achteruit gaat en dit gratis. Vermits ze toch de meter moesten vervangen door een nieuwe is er de vraag gesteld om rechtstreek een enkeltariefmeter te plaatsen maar dat mocht niet volgens de regels van Eandis, het moest en zou een dubbeltariefmeter zijn vermits de gedéactiveerde budgetmeter twee tarieven hanteert.

Dus om het verhaal kort te maken had ik de keuze, ofwel de budgetmeter laten vervangen en dit gratis door een dubbeltariefmeter en daarna een technieker laten terugkomen om die “nieuwe” meter op mijn kosten te laten vervangen door een enkeltariefmeter, wat twee verplaatsingen zou gekost hebben en een nieuwe en juist geplaatste dubbeltariefmeter goed voor de schroot.
Als tweede keus had ik om direct die budgetmeter te laten vervangen door een enkeltariefmeter en dit ook op mijn kosten.
In de twee gevallen koste mij dat 197 € maar Eandis deed, in het tweede geval, een goede zaak omdat ze een dubbeltariefmeter spaarde die ze niet moesten plaatsen alsook een onnodig verplaatsing en werk.
Ik heb dus als goede huisvader voor de tweede opplossing gekozen en vroeg dan of Eandis niet tussen de kosten konde komen vermits ik hun werk en materiaal spaarde maar nee dat kon niet, reglement is reglement zoals een goede ambtenaar betaamt.

Op 9 januari 2018 is die meter vervangen voor de som van 197 € en nu horen dat die meters niet meer hoeven te vervangen worden en dat het kan zoals Infrax het altijd gedaan heeft en dit voor maar 70 €, ik denk dat er velen Eandisklanten zullen zijn waar er iets in hun keel zal blijven hangen zoals ik.

Laatste vraag, weet u waar of bij wie we een klacht kunnen neerleggen tegen Eandis en die praktijken ?

Bedankt om alles tot hier gelezen te hebben !

Met vriendelijke groeten

Awel, ons Deborahke antwoord mij niet meer, zou ik iets mis gezegd hebben :eek:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 05 jun 2018, 16:16

Ik zou officieel klacht indienen tegen deze praktijken van Eandis nu blijkt dat het toch goedkoper kan. Het was dus een duidelijke beleidskeuze om burgers op te lichten!!!!
Wel de juiste procedure volgen en alle stappen doorlopen.
https://www.vreg.be/nl/een-klacht-tegen ... tbeheerder
https://www.eandis.be/nl/over-eandis/he ... nprocedure
https://www.ombudsmanenergie.be/nl
Misschien ook eens doorgeven aan de media (Krant of TV) omdat nu plots wel kan wat jarenlang onmogelijk was omdat Eandis als monopolist deze kafka in stand hield.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 05 jun 2018, 16:35

Beste,

wat gaat ge nu nog klacht indienen vanaf volgende maand gaan ze samen met Infrax en dan wordt het Fluvius.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 05 jun 2018, 17:30

dyckie schreef:
05 jun 2018, 16:35
Beste,

wat gaat ge nu nog klacht indienen vanaf volgende maand gaan ze samen met Infrax en dan wordt het Fluvius.
Ze komen als 1 bedrijf naar buiten maar achterliggend blijven de verschillende maatschappijen (inter-energa, imea, gaselwest, ...) bestaan.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 05 jun 2018, 17:47

DaanW schreef:
05 jun 2018, 17:30
dyckie schreef:
05 jun 2018, 16:35
Beste,

Ze komen als 1 bedrijf naar buiten maar achterliggend blijven de verschillende maatschappijen (inter-energa, imea, gaselwest, ...) bestaan.
Hier heb je het nieuwe beleidsvoorstel http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... i_2018.pdf staat alles in
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 05 jun 2018, 21:54

DaanW schreef:
05 jun 2018, 16:16
Ik zou officieel klacht indienen tegen deze praktijken van Eandis nu blijkt dat het toch goedkoper kan. Het was dus een duidelijke beleidskeuze om burgers op te lichten!!!!
Wel de juiste procedure volgen en alle stappen doorlopen.
https://www.vreg.be/nl/een-klacht-tegen ... tbeheerder
https://www.eandis.be/nl/over-eandis/he ... nprocedure
https://www.ombudsmanenergie.be/nl
Misschien ook eens doorgeven aan de media (Krant of TV) omdat nu plots wel kan wat jarenlang onmogelijk was omdat Eandis als monopolist deze kafka in stand hield.
Goed idee. Verwacht er weliswaar niet te veel van. Ik spreek uit ervaring. De aanleiding was weliswaar anders. DNB (Eandis) en elektriciteitsleverancier gecontacteerd. Initieel de klacht aanhangig gemaakt bij beide. Uiteindelijk bij de ombudsman energie ook een dossier ingediend. Lang verhaal kort: de leverancier wou een "commerciële" geste doen. Maar dat konden ze niet doen als Eandis ook niet bereid was. En wat denk je? Eandis verschuilde zich achter het reglement. Ze hebben gelijk he. Reglement is reglement. Dat snap ik ook. Maar 1700 kWh (pakweg €400) uit een klant z'n zakken kloppen door na zoveel jaren plots meer dan een maand vroeger de opname te komen doen? Dat kan volgens het reglement. Standaardantwoorden copy-pasten zonder het dossier echt gelezen te hebben, dat doen ze wel. Enige billikheid of klantgerichtheid, neeneen, daar doen ze bij Eandis niet aan mee.
Soit, da's mijn ervaring. Ik zal wel een uitzondering zijn ;-) Desalniettemin wens ik jou succes! Wie weet heb je ne goeien vast $*
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 26 jun 2018, 00:22

Awel, ik heb van de week een telefoontje van Eandis gekregen over mijn klacht van die 197 € dat ik betaald had in januari en over die 70 € dat het nu kost om van dubbelmeter naar enkelmeter en er werd mij verteld dat ik een kredietnota ging krijgen van 197 € en een factuur van 70 €
Ondertussen is de kredietnota aangekomen via mail, het geld zit nog niet op mijn rekening, nog afwachten dus :tu:
2018-06-25.png
Is het nu met mijn specifieke geval (viewtopic.php?f=24&t=20762) of omdat ik onder in mijn klacht "Test Aankoop in kopij" vermelde ...
Resultaat, ik ga mijn geld terug hebben :D
Misschien kunnen de mensen die de vervanging laten doen hebben en 197 € betaald hebben ook een officiele klacht indienen via de Eandis site ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 26 jun 2018, 06:55

:tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 26 jun 2018, 12:33

En vandaag het faktuur van €74 gekregen :tu:
Ik zal toch wachten zolang die kredietnota op mijn rekening is voor dat ik de faktuur betaal :roll:

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 26 jun 2018, 15:17

Allez hop nog is verandert, juist telefoontje gekregen van Eandis, nu is het "we gaan die € 74 van de faktuur aftrekken van die € 197 van de kredietnota en u € 123 terugstorten" en ondertussen weet ik nog niet op welke bankrekening het zal teruggestort worden... wat een soep ... :roll:

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 27 jun 2018, 14:15

Prachtig :tu: Zo zie je maar dat het soms toch de moeite loont om een klacht in te dienen. Hopelijk zijn er nog mensen in jou geval die hier iets aan hebben.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 27 jun 2018, 16:42

Volgens mij loont het altijd de moeite, al was het maar een klein kansje, een nee heb je, een ja kan je krijgen :tu:

Plaats reactie