Warmteontwikkeling in elektriciteitskast

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Spirou
Senior lid
Installatie Land: België

Warmteontwikkeling in elektriciteitskast

Bericht door Spirou » 05 mei 2018, 16:32

Reeds enkele dagen rook ik buiten een verbrandingsgeur van plastiek. Ik dacht dat het kwam aangewaaid. Sinds gisteren zie ik dat mijn stroom-meet-toestel (Eastron SDM120) een tijdje was uitgevallen (ca 1 uur), en ‘s nachts gaf hij nog een opbrengst van 65W weer waar dat normaal -10W moet zijn.

Vandaag wou ik het energie-meet-toestel een keer herstarten, en als ik de kast waarin mijn elektriciteitskast hangt open ruik ik meteen een brandgeur. Ik open de elektriciteitsmaatschappij en stel een smeulen vast ter hoogte van mijn energiemeter (Eastron) waar de 2,5 carré kabel van de omvormer op toekomt. Ik verwijder de energiemeter en zie dat deze volledig is doorgebrand. De transfo van de bel (links) en de automaat van de omvormer (rechts, C20) zijn ook naar de vaantjes.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik verwijder meteen de Eastron, de transfo en de automaat. Ik sluit een reserve automaat aan van Vynckier die ik nog heb liggen (ook C20) en start alles weer op.

Nu enkele uren later controleer ik even. De brandgeur is er nog steeds, maar ik kan niet zeggen dat dat van de nieuwe automaat komt. Ik vind wel dat deze het heel warm heeft, ongeveer 45-50 graden. Er staat momenteel een 3700 W op deze automaat.

Iemand enig idee wat er kan gebeurd zijn met mijn energie-meter? Hij heeft 10 maanden perfect gewerkt...

Iemand die mij kan zeggen of deze temperaturen (op de nieuwe automaat) normaal zijn bij dit mooie weer?
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Warmteontwikkeling in elektriciteitskast

Bericht door bke » 05 mei 2018, 17:05

Lijkt mij te wijten aan een slecht contact van de aansluitdraden gezien het verbrande gedeelte aan de aansluitterminals zit. Schroef vergeten vast te draaien of draad losgekomen? Dan begint het warm te worden en krijg je toestanden zoals dit.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 05 mei 2018, 18:25

Slecht contact lijkt ook mij de oorzaak.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Spirou
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Spirou » 05 mei 2018, 19:21

Oke laat ons hopen dat dat het probleem was. Nochtans controleer ik dat altijd goed.

Is het dan ook normaal dat de nieuwe automaat, waarbij alles zeker goed vast zit, ook zo warm wordt als hij in bedrijf is?
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 05 mei 2018, 19:58

Kun je de spanning eens meten over de automaat?
Persoonlijk lijkt het mij toch wat veel die 50º, want hoe warm wordt hij dan intern.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 05 mei 2018, 20:58

Bij nominale stroom verbruiken de thermieken in een automaat toch makkelijk een 10-tal watt. Het is dus normaal dat deze warm wordt bij een permanente en langdurige belasting bij een stroom die dicht bij zijn nominale stroom ligt.

Plaats reactie