Advies nodig voor plaatsing pannelen op mijn plat dak

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
nickdd
lid
Installatie Land: België

Advies nodig voor plaatsing pannelen op mijn plat dak

Bericht door nickdd » 21 jan 2018, 16:20

Hallo,

Ik ben volop bezig met een nieuwbouw met plat dak en zou graag al panelen installeren nu de bouwkraan er nog staat.
Ik zit nog met een aantal vragen en had graag jullie advies hoe ik de panelen kan gaan leggen:

Situatie:
In totaal heb ik 135m² bruikbare dakoppervlakte (L-vorm).

In het zuidwesten en westen staan redelijk wat volgroeide bomen rond het huis (die ik absoluut ook wil behouden).
Omdat het dak pas in november werd gelegd is het moeilijk in te schatten hoeveel schaduw ik effectief zal hebben. Het dak zelf zit op 6m60 hoogte en als ik er op krijg ik het gevoel dat de schaduw wel zal meevallen van zodra de zon wat hoger zit.

Als bijlage een tekening met de ligging en vorm van mijn dak.

Ik dacht aan een oost-west ligging van de panelen op het lang stuk van de L en in het vierkant blok kan een aantal panelen richten op het zuiden.

Vragen:
- hoeveel afstand van de dakrand moet ik houden om schaduw te vermijden + wat is de verplichting/aanbeveling naar windbelasting toe ?)
Op de 5m10 netto breedte zou ik anders 4 panelen in oost-west ligging kwijt kunnen denk ik (vorm: ^^)

- zijn er ergens eenvoudige tools ter beschikking om de beschaduwing van mijn dak te meten ? Ik kan anders even proberen inschatten hoe hoog bepaalde bomen zijn (met wat pythagoras lukt het misschien dat beter in te schatten ;-)

Ik zal waarschijnlijk Enphase microomvormers gaan gebruiken, dus mochten bepaalde panelen in bepaalde seizoenen wat meer in de schaduw liggen kan het mogelijk wat minder kwaad.

- Ik heb een mooie deal op het oog voor 32 panelen (Qcells Duo G5 Q.peak 320Wp panelen). Het lijkt me echter krap om 32 panelen op dit dak goed geplaatst te krijgen.
Mijn verbruik is nog niet gekend maar ik denk toch aan 7000 kwh te komen. Met wat overschot voor later een elektrische wagen zit ik niet in.

Graag hoor ik jullie advies hoe ik best panelen zou leggen.

Groeten,
Nick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

waldonk
Master lid

Re: Advies nodig voor plaatsing pannelen op mijn plat dak

Bericht door waldonk » 21 jan 2018, 16:40

nickdd schreef:
21 jan 2018, 16:20
- zijn er ergens eenvoudige tools ter beschikking om de beschaduwing van mijn dak te meten ? Ik kan anders even proberen inschatten hoe hoog bepaalde bomen zijn (met wat pythagoras lukt het misschien dat beter in te schatten ;-)
Als je het hoogte verschil kent tussen de top van de bomen en uw plat dak en ook de afstand tussen de bomen en uw dak kan met deze tool http://www.driehoekberekenen.be/driehoek-oplossen.jsp de schaduw berekenen.
Een voorbeeld, vandaag komt de zon tot een hoogte van 19°met een hoogteverschil van 10 m komt de schaduw 29 m ver.
Half februari komt de zon tot een hoogte van 26° en zal je met een hoogteverschil van 10 m schaduw hebben tot 20,5 m.

Anderzijds is het ook zo dat de opbrengst van november tot eind februari vrij beperkt is en of het beperkte verlies door schaduw opweegt tegen de meerkost van Enphase microomvormers.

Ik heb panelen liggen op 10 meter achter mijn woonhuis op een laag gebouw in de tuin (de werkplaats) en heb nu nog 37cm schaduw van het woonhuis op de voorste rij panelen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 jan 2018, 17:30

SolarEdge al eens overwogen met optimizers?
Maar als je met optimizers werkt zou ik eerder naar 320wp panelen kiezen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

nickdd
lid

Bericht door nickdd » 21 jan 2018, 18:35

Ben ondertussen aan de slag gegaan met een heel eenvoudig sketchup model + geolocalisatie en een paar tree models toegevoegd.
Daarmee kan ik snel de schaduw wat modeleren.
Ik probeer deze week even de hoogte en afstand van de bomen in kaart te brengen.

Het ziet er echter naar uit dat ik in de zonnige maanden toch relatief weinig last zal hebben van schaduw.

Buiten de prijs zag ik enkel maar voordelen met de Enphase micro omvormers. Eentje per paneel en eenvoudigweg 230 VAC direct op mijn dak.
Het SolarEdge systeem lijkt me de middenweg tussen een klassieke stringomvormer en micro omvormers. Of mis ik hier iets ?

Het is trouwens een installatie voor in België. Als ik een halve meter van mijn dakrand blijf lijkt me dat voldoende ?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 jan 2018, 19:14

SolarEdge doet dc stroom op uw dak. Enphase doet AC stroom.

Enphase is goed bij mini installaties van 3 a 4 panelen. Anders zou ik SolarEdge aanraden mits hoge wp panelen.

Als je helemaal geen schrik hebt van schaduw kan je met een string omvormer ook werken.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

nickdd
lid

Bericht door nickdd » 21 jan 2018, 19:37

AC op mijn dak per paneel lijkt me net ook veiliger dan een hoge stroomsterkte DC. Ik zie/ken de nadelen van AC op het dak niet.
zo'n enphase omvormer + kabel kost wel zo'n 100 euro excl btw per paneel. Dus zou zo'n 3200 euro excl btw zijn voor een installatie met 32 panelen.

Een SMA tripower van 10kW zit ook rond de 2000 euro excl btw. Als je dan nog wat Tigo optimizers nodig hebt wordt het verschil al kleiner.

PS: zit ook even naar de Tesla Powerwall 2 te kijken met ingebouwde inverter :-)

nickdd
lid

Bericht door nickdd » 21 jan 2018, 19:39

hierbij nog even het prentje van mijn dak. Los van de omvormer: iemand een suggestie voor een legplan ?
Met oost-west ligging krijg ik er een pak meer op lijkt me. Maar is het dan wel interessant genoeg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 jan 2018, 20:04

En wat is de oriëntatie van het gebouw?

Oost West kan je omvormer enorm onderdimensioneren. Ik heb 3000wp op een 1.5 kVa omvormer.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 21 jan 2018, 20:07

.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 21 jan 2018, 21:14

nickdd schreef:
21 jan 2018, 19:37
AC op mijn dak per paneel lijkt me net ook veiliger dan een hoge stroomsterkte DC. Ik zie/ken de nadelen van AC op het dak niet.
Klok horen luiden?

SolarEdge maakt gebruik van safeDC waarbij er met een probleem nog maar 32Volt op de string rest.
Bij AC op het dak is er sprake van een hoge stroom en juist de hoge stroom is een beperkende factor.
SE heeft in jouw situatie als voordeel dat je een eenvoudige string kunt toepassen (één lus) dat je alle oriëntatie's kunt mixen en dat je bij blad, vervuiling of schaduw maar minimale verliezen hebt.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 01 feb 2018, 14:49

Ik zou toch ook SE adviseren. En verder lijkt me gewoon een zuidgerichte installatie het beste met deze oriëntatie.

Ik heb zelf mijn installatie uitgetekend op schaal en tussen elk paneel 75cm gelaten (panelen aan 13°). Zo kan je makkelijk tellen hoeveel rijen je kan zetten.

Mbt windbelasting kan je best minimum 50cm van de buitenkant van de dakrand blijven.

Hoe hoog gaat die dakrand worden want daar komt nog isolatie op neem ik aan? Als je dat weet kan je op de link in een antwoord hierboven ook weer berekenen hoever je van de binnenkant van de dakrand moet blijven...
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 01 feb 2018, 14:58

Als ik snel even tel zou je 9 rijen van 3 panelen kunnen leggen op dat lange stuk van 16m.

De andere 5 in je makkelijk kwijt op de resterende ruimte.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

nickdd
lid

Bericht door nickdd » 01 feb 2018, 15:08

Op de linker onderhoek op de tekening, Zuid-West hoek zijn er toch 2 bomen die me daar wat schaduw gaan geven heb ik de indruk.
Omdat ik ook mijn verbruik nog niet ken kan het zijn dat ik nu met 20 panelen start en er later nog een aantal aan toevoeg.

Dan kan ik zeker proberen zoveel mogelijk alles zuid / zuidoost te leggen.

Plaats reactie