4350 Wp TrinaSolar met SolarEdge SE4000H omvormer

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Spirou
Senior lid
Installatie Land: België

4350 Wp TrinaSolar met SolarEdge SE4000H omvormer

Bericht door Spirou » 22 jul 2017, 23:18

Dag allen

Zoals een aantal onder jullie zullen weten, heb ik pas na een lange voorstudie een beslissing genomen over welke installatie we zouden laten plaatsen. Ondertussen zijn we zover, en liggen de panelen op het dak. Hierbij wat extra info over de installatie en eventuele bedenkingen/problemen.

Ik heb gekozen voor het volgende materiaal:

- 15 x TrinaSolar mono 290 Wp (Honey Plus DD05A.08) met P500 optimizers
- afstand DC bekabeling ca 3 meter
- SolarEdge SE4000H omvormer HD Wave
- afstand AC bekabeling ca 13 meter
- Eastron SMD120 kWh meter, aangesloten aan een “digitale meter” CEMM (waarover later meer uitleg)
- gezekerd met een 20A zekering, aangesloten op de verdeelrail in de hoofdkast
- montage met Schletter systeem op de kepers, aluminium grijze profieen waarvan de zijkanten zwart gespoten zijn / zwarte klemmen

De installatie duurde in totaal 5 uur.

Hiervoor (panelen, omvormer, montage, installatie, keuring) hebben we in totaal 6262 euro excl BTW betaald (oftewel 6637 euro incl BTW). Hierin zitten de klassieke garanties (opbrengstgarantie panelen, montage garantie 10j) en 25 j garantie op de optimizers en 20 j garantie op de omvormer.
De kWh meters en de digitale meter zijn ook niet inbegrepen.

Enkele gegevens over ons dak:
- 35 graden helling
- klassiek pannendak, onderdak in piepschuim
- gericht ZZW (20 graden afwijking van het zuiden)
- schaduw van de schouw links voor 10u30, rechts vanaf 16u30

De keuze voor SolarEdge optimizers kwam er deels omwille van de schaduw, deels omwille van de monitoring-mogelijkheden. Ik heb ook Enphase overwogen, maar dat kwam wat duurder uit en de firma staat/stond er minder goed voor.

Voorlopig hebben de installateurs slechts 8 optimizers geïnstalleerd, dus 1 per 2 panelen + 1tje voor een paneel alleen. Dit moet nog uitgeklaard worden want dat is uiteraard niet waarvoor ik getekend had. Daarnaast is dat volgens de technische waarden van panelen en optimizers ook niet toegelaten. Ik ga ervan uit dat dit door hen wordt opgelost na het bouwverlof.

Ondanks het “slechte” weer van de voorbije dagen denk ik toch dat ik blij mag zijn met de opbrengst. De firma heeft zelf besloten een 4 kW omvormer te zetten ipv een 3,5 kW, en met piekwaarden tot 3870 W heb ik daardoor geen last van aftopping. Wel merk ik dat de omvormer in stand-by (dus ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends voor er DC binnenkomt) een kleine 11W verbruikt. Dat weet ik dankzij de aparte kWh teller, die zowel de opbrengst als het verbruik van de omvormer monitort natuurlijk. In de datasheet van SolarEdge staat een stand-by verbruik van 2,5 W, foei dus.

Daarnaast merk ik ook dat de gemeten opbrengst van de SolarEdge omvormer zo’n 3,5 % hoger is dan de werkelijke opbrengst. Er zit natuurlijk nog die AC-kabel van 2,5 carré van 13 meter tussen, maar dat zou slechts een fractie daarvan mogen zijn. Een hogere inschatting op de omvormer zelf had ik wel enigszins verwacht...

Afbeelding

Afbeelding
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: 4350 Wp TrinaSolar met SolarEdge SE4000H omvormer

Bericht door japio » 22 jul 2017, 23:44

:tu:

Vreemde optimizers keuze trouwens, hebben zij niet een p600 toegepast?
SolarEdge gecertificeerd dealer

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 23 jul 2017, 05:54

Volgens de offerte zouden het P500’s moeten zijn. Ik zie in de datasheet van de P600 ook staan dat deze enkel met 3-fase-omvormers mogen gebruikt worden?

Ik ben ook niet helemaal mee met hun keuze voor de P500. Ik snap ook niet waarom ze geen optimizers per paneel plaatsten. Ze beloven nochtans “standaard uitgebreide monitoring per paneel”.
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 23 jul 2017, 11:52

:oops: duo = P600, maar je hebt gelijk dat deze alleen geschikt zijn voor de 15K en zwaardere omvormers (hogere DC spanning)
Spirou schreef:
23 jul 2017, 05:54
Ze beloven nochtans “standaard uitgebreide monitoring per paneel”.
Tsja ze hoeven het niet te schrijven, maar ze deden het wel en dan moeten ze inderdaad ook leveren.

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 23 jul 2017, 12:21

Ik heb nog geen toegang tot het monitoring platform van SolarEdge. Door het bouwverlof zal dat waarschijnlijk nog even duren. Ik veronderstel dat ik daar met zekerheid zal kunnen zeggen welke optimizers ze gebruikt hebben? Maar ik zie geen andere mogelijkheid dan de P500.

Is het voor mij nadelig als ik bekom dat ze voor elk paneel een P500 plaatsen? Aangezien er nu 2 panelen in serie aan 1 optimizers hangen start de optimizers sneller op en levert hij sneller stroom?

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 31 jul 2017, 17:03

Heb vandaag mijn eerste factuur gekregen (90 %). Voorlopignog geen oplossing voorgesteld voor het probleem ivm de te weinig geplaatste optimizers, dat zou deze week moeten gebeuren.

Ik heb eens even de verschillende mogelijkheden overlopen:

Er blijven 15 panelen met 8 optimizers en ze geven een korting
Nadeel: monitoring per twee panelen (en 1 enkel paneel)
Voordeel: paar 100 euro goedkoper ( ik denk zelf aan een dikke 450 euro)

Er worden nog drie panelen met 2 optimizers bijgeplaatst
Nadeel: monitoring nog altijd per twee panelen, wel alle paren gelijk
Voordeel: meer dan genoeg stroom voor de toekomst - we hebben nu al 4350 Wp voor een jaarverbruik van 3800 (dat ongetwijfeld nog stijgt door opgroeiende kinderen en 4 airco’s boven)

Ze halen de panelen er terug af en plaatsen per paneel een optimizers
Nadeel: veel werk voor hen
Nadeel: ik weet niet of de P500 optimizers niet te zwaar zijn voor mijn panelen als je er maar 1 paneel aanhangt
Voordeel: monitoring per paneel, alles is zoals besteld/offerte

Ze doen niets
Nadeel: ik mag mijn rechtsbijstandsverzekering contacteren :D

Zelf ben ik het meest te vinden voor ofwel de panelen eraf en 7 extra optimizers plaatsen - ofwel drie panelen erbij en 18 panelen 9 optimizers.

Zijn er (technische) bedenkingen / adviezen?

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 04 aug 2017, 16:19

Ze hebben me vandaag laten weten dat ze binnen twee weken 7 stuks P500 komen bij plaatsen op de panelen die er geen hebben. De P500 zal in dat geval wel overkill zijn, maar economisch gezien is dit voor hen rendabeler en ik zie geen technische nadelen hieraan.

Ze legden me uit dat ze normaal gezien de keuze geven: ofwel een P300 per paneel ofwel een P500 per twee. Er liep dus iets mis bij de offerte/verkoopsgesprek. Volgens hen zijn er voordelen aan de P500 met ons klimaat (sneller bereiken nominale waarde als je er twee panelen aan hangt), maar daar vind ik in de datasheet niet meteen iets van terug. Misschien kan [mention]japio[/mention] dat bevestigen of ontkrachten?

In ieder geval vind ik de monitoring per paneel een te belangrijke reden waarom ik voor dit systeem koos en ben ik dus blij dat ze het op deze manier proper oplossen. Een pluim voor de firma.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 05 aug 2017, 06:25

Een verschil tussen de twee zullen jij en ik niet kunnen ontdekken. De p500 is een meer duurzame keuze omdat je over 10 jaar geen 300Wp paneel meer kunt krijgen.

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 12 aug 2017, 08:18

Vandaag mijn keuringsverslag gehad. Ik zie dat hier meterstanden op staan. Deze worden toch niet gebruikt door de DNB voor een afrekening?

Daarnaast zie ik in het verslag staan wat er allemaal gebeurd zou moeten zijn. Onmogelijk op die 3 minuten dat hij hier was volgens mij. Maar goed, goedgekeurd is het belangrijkst.

Nu zie ik op het bijgevoegde eendraadsschema van de installateur dat er een diff van 63A staat terwijl dat eentje van 40 is. Op het keuringsverslag zelf staat het wel juist.

Daarnaast zie ik dat de aarding met een kabel van 6 mm aangesloten lijkt op de aardingsrail (die rechtstreeks aan de aardonderbreker hangt). Dat is echter niet zo. De panelen zijn met een 6 aangesloten op de omvormer dewelke met een 2,5 is aangesloten op de aardingsrail.

Ik veronderstel dat dat twee details zijn die later niet voor problemen zorgen?
IMG_9948.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 aug 2017, 09:10

Dat zijn maar (slordige) details, vraag je installateur om het even aan te passen, voor hem is dat maar 10min werk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 12 aug 2017, 09:14

Ik heb een vermoeden dat de keurder dat misschien heeft aangepast op papier bij de keuring. Ik heb de digitale versie gekregen.

Wat ivm de meterstanden die hierop staan? Worden deze gebruikt voor een afrekening?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 aug 2017, 10:02

Wat zou er afgerekend moeten worden?
Die dienen alleen voor controle.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 12 aug 2017, 10:20

Niets maar je weet maar nooit! Ik heb een leverancierswissel en tellerwissel voorzien ergens in september, wanneer ik ook mijn meterstanden moet doorgeven.

springerke
Master lid

Bericht door springerke » 12 aug 2017, 15:54

Dag Spirou
Hoe lang heb jij moeten wachten op de keuring ?
Mijn instalatie is geplaatst op 17 Juli en heb nog niets mogen horen van de keurder , en ook nog geen toegang tot het monitoring platform van solar edge
14x330 WP Phono Solar / omvormer solar edge SE 3680
west 280° / helling 45°

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 12 aug 2017, 16:29

Mijn installatie was ook 17 juli, de keurder is vorige week donderdag geweest. Ze hadden me wel gezegd dat dat tot een maand kan duren. De keurder kwam uit Limburg, dus ik denk dat ze 1 vaste keurder hebben die het hele land doet en dat hij per regio werkt.

De toegang tot het monitoring platform had ik wel al een weekje vroeger, ook omdat ik in contact was met de firma ivm de optimizers (zie hierboven) en ik de toegang tot de monitoring aanhaalde. Twee uur na een mailtje waarin de monitoring werd aangehaald was het in orde. Nuja, veel zie je daar niet in hoor (zie ander draadje over SE monitoring). Omdat ik een aparte monitoring heb met een kWh meter gebruik ik deze. Deze is 100% correct, de monitoring van SE is een drie tot vier % te gunstig.

Heb jij via dezelfde firma panelen laten leggen? Of een andere?

In het draadje over de dagopbrengsten zag ik dat je een verwachte opbrengst per dag hebt, die lijkt weersafhankelijk te zijn. Waar haal je deze?

Plaats reactie