Opbrengst vandaag nieuwe installatie

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
davidje_87
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Opbrengst vandaag nieuwe installatie

Bericht door davidje_87 »

gisteren werd de installatie aangepast en vandaag heeft die alvast zonder problemen gewerkt (zelfs klein stukje aftopping)

ik heb nog een uitvoerig gesprek gehad met de installateur en die heeft mij met handen en voeten trachten uit te leggen dat de installatie goed gedimensioneerd is. ze zijn REScert gecertificeerd, erkende SMA verdeler, en zouden nooit geen 10 jaar SMA garantie mogen geven als ze maar het minste vermoeden hebben als de installatie niet goed geconfigureerd is. Uiteraard zijn 10 panelen in serie samen met de omvormer een foute opstelling en had dit nooit mogen gebeuren. (blablabla....) er moesten 2 strings van 5 panelen op de omvormer aangesloten worden. volgende configuratie werd mij doorgestuurd:
Afbeelding

ik heb dan blijven doorvragen en zeggen dat ik een antwoord nodig had waarom 6A +6A van de panelen < 10 A van de omvormer. hij wist mij eenvoudig weg te vertellen dat de spanning van de panelen (op het moment dat het systeem meer dan 9A uitstuurt) een stuk boven de 250V is. De AC kant van de omvormer zal eerder zeggen: beperken nu, ik zit op mijn maximum. dus het systeem zal nooit de kans krijgen om 10 A uit te sturen daar op dat moment het DC vermogen >2500W is. als er "afgetopt" wordt betekent dit dat de omvormer de stroom iets beperkt, de spanning stijgt dan weliswaar (miniem), maar het product: spanning x stroom blijft constant. op dit moment werken de panelen net iets naast hun meest optimale werkingspunt (rendement zakt een beetje), maar je doet er niemand kwaad mee (dat is mij nu ook duidelijk, dat aftoppen...)

een nadeel waar ik wel nog over nadenk: stroom x2 --> leidingsverliezen x4 (I²R). maar alles is wel in 4mm² uitgevoerd en omvormer staat op <5m van de panelen dus denk ik dat dit wel nog zal meevallen

swat: zaterdag is er weer mooi weer voorspeld. wanneer de omvormer aftopt ga ik even kijken naar zijn AC en DC stromen en spanningen op dat moment
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±95% op CNG, vnl H-gas
Seat Ibiza 1.0 TGI 90pk
Afbeelding
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

En wat zeiden ze bij SMA zelf van deze opstelling dan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
davidje_87
Senior lid

op het sma service portaal heb ik mij nog niet kunnen registreren, om 1 of andere reden krijg ik mijn bevestigingsmail niet... ik ga er eerstdaags even naar kijken met meer tijd. Dank voor de tip trouwens, ik ga zeker via dit kanaal de configuratie laten evalueren.

vandaag rond 13h50 even naar de momentele waardes van de omvormer zitten loeren. er was toen net wel / net geen aftopping
170325_DCwaardes.JPG
de DC waardes lijken hier wel het statement van de installateur te bevestigen.

nieuwsgierig als ik ben liet dit mij even toe om uitgangsvermogen te delen door ingangsvermogen. Dit is een omvormer rendement van 96.3 % (of mag ik zo simpel niet uitrekenen?) dit lijkt mij toch een klein procentje minder als hetgeen opgegeven in de datasheet :vraag:

wat zien we nog: de netfrequentie is behoorlijk hoog (1‰ boven nominale waarde !) blijkbaar was er toen veel $* productie in het land. ook de netspanning kun je niet mager noemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Seat Ibiza 1.0 TGI 90pk
Afbeelding
GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV »

Ziet er allemaal goed uit! :tu:
Gelukkig is alles in orde gekomen met uw PV installatie.

Wat rendement en berekening hiervan kan ik u geen antwoord bieden maar ik denk wel het zo moet, ik zou het ook zo berekenen, morgen zal ik eens mijn waarden posten wanneer ik piek (tussen 14-15u). Aftoppen heb ik nog niet gehad of het is kort bij een opklaringen of net na een bui wanneer de panelen koud hebben of afgekoelt zijn. En ook ik verlies de eerste uren van de dag door mijn ligging.

Je kan uw omvormer ook in uw thuis wifi netwerk plaatsen (de sunny boy 1.5 en 2.5 kunnen draadloos, hoeft niet via lan verbinding) en zo uw waarden ook online op sunny portal/sunny places weergeven, is leuk om te vergelijken! :-)

Nu voetbal zien!
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp)
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Dit is een omvormer rendement van 96.3 % (of mag ik zo simpel niet uitrekenen?)
Het rendement is wel altijd het maximum.

Er zijn momenten dat het "veel" minder is.

De frequentie lijkt mij eerder een meetfout van de omvormer ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
davidje_87
Senior lid

het ziet er inderdaad naar uit dat alles goed komt. de installateur zal toch maar het laatste deel van zijn centen krijgen als ik mijn SMA garantiecertificaat van 10j heb en als de keurder is langsgeweest.
ik kijk ook om asap contact op te nemen met het service center van sma.

het is inderdaad leuk dat de omvormer wifi bezit. echter hier hangt hij op zolder en de wifi is geen zo'n liefhebber van 2 lagen gewapend beton. ik heb dus een netwerkkabeltje tussen de omvormer en mijn telenetmodem gehangen. als ik thuis ben spreek ik mijn omvormer aan gewoon door naar zijn ip adres te surfen.
ondertussen heeft mijn installateur hem ook al geregistreerd op sunny portal. van zodra ik een internet verbinding heb (van om het even waar dus) zie ik dus mijn omvormer. pas op, enkel het vermogen is real time, alle andere parameters alsook grafiek worden slechts 1x per uur geupdatet

kortom: naar monitoring totaal geen klachten wat betreft sma
Seat Ibiza 1.0 TGI 90pk
Afbeelding
GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV »

Hier is het ook zo, kan ik even waar via de smartphone mijn opbrengst raadplegen.

Via sunny portal kan je ook toegang geven aan sunny places en via sunny places kan je andere gebruikers raadplegen en hun opbrengst vergelijken met de uwe.. dit vooral vind ik best leuk, het vergelijken :D
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp)
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost
Plaats reactie