optitrack of parallelschakeling

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Bas
Senior lid
Installatie Land: België

Re: optitrack of parallelschakeling

Bericht door Bas » 01 aug 2017, 11:46

japio schreef:
26 mei 2016, 22:59
Ik heb op de flashlijsten van de 300Wp eigenlijk nooit meer dan > 1,5% voorbij zien komen, dat is ook niet vreemd want alle cellen die 3% beter presteren worden naar de 310Wp panelen doorgeschoven.
Een slechter rendement in vergelijking met een stringomvormer? Dan heb je veel fantasie nodig.
Een onderzoek met veel fantasie van toch wel gerespecteerde instituten: hier

Conclusie komt er op neer dat bij deze specifieke schaduw Power Optimizers slechter presteren dan string omvormers en micro-omvormers owv de dubbele omzetting.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 02 aug 2017, 00:49

Voeg aan deze opstelling 2 panelen op het platte dak van de dakkapel toe en doe dit onderzoek nogmaals.
Verder ben ik van mening dat we nu beter de aandacht kunnen schenken aan meer ideale daken (als warehouses met 100.000m2 maagdelijk plat dak) dan aan deze postzegel systemen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 02 aug 2017, 08:11

Ellen1983 schreef:
25 mei 2016, 07:28
Bedankt alvast voor jullie reacties! Zelf zijn we meer geneigd om voor serieschakeling te kiezen, omdat er toch weinig schaduw op het dak valt. Maar we gaan 1 van deze dagen de 2 offertes eens fatsoenlijk op het forum zetten.
Hier komt volgende maand een uitbreiding met 8 panelen op een 3m hoog plat dak (in de tuin) wat vanaf november tot en met januari voor het grootste deel in de schaduw zal liggen door de voorliggende woning. Eerst was het de bedoeling om 6 panelen te nemen met optimizers om tijdens het kantelmoment zoveel mogelijk stroom op te wekken door de panelen die al stilaan gedeeltelijk in de zon liggen, met een meerkost van 320 €.
Na de eerste offertes en een beetje rekenwerk beseft dat het sop de kool niet waard is, want in die maanden is de opbrengst door de lage zonstand, heel laag. Daarom gekozen voor 2 extra panelen, die compenseren tijdens de overige 9 maanden ruimschoots het verlies in de wintermaanden met een meeropbrengst van 450 kWh op jaarbasis
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 02 aug 2017, 09:19

japio schreef:
02 aug 2017, 00:49
Voeg aan deze opstelling 2 panelen op het platte dak van de dakkapel toe en doe dit onderzoek nogmaals.
We kunnen enkel oordelen over de beschikbare gegevens. Assumption is the mother of all fuck ups zei iemand hier ooit ;-)

japio schreef:
02 aug 2017, 00:49
Verder ben ik van mening dat we nu beter de aandacht kunnen schenken aan meer ideale daken (als warehouses met 100.000m2 maagdelijk plat dak) dan aan deze postzegel systemen.
ik zie niet in wat dit met het onderwerp of het onderzoek te maken heeft. kleinere daken verdienen het toch ook om optimaal te renderen?

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 02 aug 2017, 10:04

SolarEdge heeft tenminste 6 presterende panelen nodig om 350Volt DC te verzorgen, een dak met 9 panelen waarvan er 5 in een schaduw situatie bevinden valt net buiten het gebied waar SolarEdge zijn kunstje kan vertonen.

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 02 aug 2017, 10:34

japio schreef:
02 aug 2017, 10:04
SolarEdge heeft tenminste 6 presterende panelen nodig om 350Volt DC te verzorgen, een dak met 9 panelen waarvan er 5 in een schaduw situatie bevinden valt net buiten het gebied waar SolarEdge zijn kunstje kan vertonen.
By using typical meteorological year’s irradiation data by Meteonorm [9], a full year simulation for unshaded and partially shaded scenarios has been performed.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 02 aug 2017, 11:24

Het toeval wil dat ik zelf zo'n typisch Nederlands dak heb met één dakkapel, schaduw van 2 schoorstenen én schaduw van de dakkapel van mijn buren.
Omdat mijn eigen systeem ondanks deze schaduw een dikke plus laat zien tov JRC maak je het wel erg spannend want kennelijk is 1,25* JRC haalbaar als ik mijn omvormer vervang. Dank voor deze tip :tu:

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 02 aug 2017, 11:46

japio schreef:
02 aug 2017, 11:24
Het toeval wil dat ik zelf zo'n typisch Nederlands dak heb met één dakkapel, schaduw van 2 schoorstenen én schaduw van de dakkapel van mijn buren.
Omdat mijn eigen systeem ondanks deze schaduw een dikke plus laat zien tov JRC maak je het wel erg spannend want kennelijk is 1,25* JRC haalbaar als ik mijn omvormer vervang. Dank voor deze tip :tu:
Ik maak niks. Je moet de auteurs van Universiteit Utrecht en Solar Energy Application Centre Eindhoven bedanken ;-)

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 02 aug 2017, 15:29

https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ ... -onderzoek

Ik moest gelijk aan dit voorval denken, Google is vaak onze grootste vriend alleen jammer dat de realiteit toch vaak een flinke dosis nuance gebruikt.

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 02 aug 2017, 16:13

japio schreef:
02 aug 2017, 15:29
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ ... -onderzoek

Ik moest gelijk aan dit voorval denken, Google is vaak onze grootste vriend alleen jammer dat de realiteit toch vaak een flinke dosis nuance gebruikt.
ik zie de gelijkenis niet. of wat Google hiermee te maken heeft.
ik vind het respectloos voor de auteurs dat je zo insinueert dat dit ook een rammelend onderzoek is. de geteste omstandigheden staan beschreven in het onderzoek, dus de resultaten zijn ook enkel van toepassing op deze omstandigheden. als je de resultaten in twijfel trekt, doe je dit best gefundeerd. zoals de auteur van het artikel waar je een link naar post.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 02 aug 2017, 16:36

Beste [mention]Bas[/mention] dat is een optie, maar liever dan dat ga ik naar buiten en verwonder mij er in het zonnetje over dat mijn SE omvormer het goed doet ondanks dat universitaire studies mij anders doen willen laten geloven.

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 02 aug 2017, 16:54

japio schreef:
02 aug 2017, 16:36
Beste @Bas dat is een optie, maar liever dan dat ga ik naar buiten en verwonder mij er in het zonnetje over dat mijn SE omvormer het goed doet ondanks dat universitaire studies mij anders doen willen laten geloven.
er staat nergens dat SE het slecht doet. er staat dat in de gegeven situaties micro-omvormers en stringomvormers het beter doen. een belangrijke nuance lijkt me! het is mogelijk dat SE het in sommige gevallen beter doet, maar niet in dit specifiek geval... en zeer waarschijnlijk nooit beter dan de micro-omvormers, maar dat is geen zekerheid.
ik baseer me dan ook liever op een universitaire studie dan de persoonlijke ervaringen van 1 persoon die op geen enkele manier kan vergelijken tussen de verschillende systemen. dat is pas een rammelend onderzoek...

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 03 aug 2017, 06:38

Laat een ieder die panelen op een vergelijkbaar dak als waar deze onderzoekers zich tot hebben beperkt gewaarschuwd zijn.

Plaats reactie