optitrack of parallelschakeling

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Ellen1983
Installatie Land: België

optitrack of parallelschakeling

Bericht door Ellen1983 » 15 mei 2016, 17:30

Ik heb me geregistreerd op dit forum omdat we met een vraag zitten en er zelf niet uit geraken. Wij willen zonnepanelen laten leggen en we hebben daarvoor 2 mensen van verschillende firma's laten komen. De eerste man raadde ons aan om zonnepanelen te nemen die parallelgeschakeld zijn, dus allemaal panelen met aparte omvormers. Dit zou de beste opbrengst geven. De 2e man die is gekomen, raadde ons aan om seriegeschakelde panelen te nemen, dus alle panelen op 1 omvormer maar met een optitrack om het verlies door schaduw te beperken. We weten niet goed welke we moeten kiezen. We hebben al heel wat opzoekwerk gedaan, maar de ene site spreekt helemaal in het voordeel van het 1e systeem, andere sites zweren dan weer bij optitrack.

Wat zijn jullie ervaringen met deze systemen? Iemand tips om te kunnen kiezen uit de 2 systemen?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: optitrack of parallelschakeling

Bericht door janus » 15 mei 2016, 18:29

Aparte omvormers zijn ideaal bij (veel) schaduw maar ook duurder.

Dus, hebben jullie schaduw en hoeveel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Ellen1983

Bericht door Ellen1983 » 15 mei 2016, 20:18

Volgens ons hebben we geen schaduw of toch niet dat er een deel van de panelen in de schaduw kan liggen en een ander deel niet. Het dak waar we de zonnepanelen op gaan leggen heeft een zuid-west ligging.

Om wat meer in detail te gaan, de offertes die we hebben gekregen gaan over SMA met OptiTrack (serie schakeling) en over SolarEdge (parallel schakeling). Deze site hebben we gevonden met wat meer informatie hierover:
https://www.prestigepowersystems.com/inverters.html

Volgens sommigen zouden de zonnepanelen en optimizers van SolarEdge weggegooid geld zijn. Bijvoorbeeld:
https://www.zonnepanelen.be/zonnepanele ... ooid-geld/

Maar volgens andere is de efficiëntie van SolarEdge dan weer een stuk beter...

Op het internet vinden we wel filmpjes die 'aantonen' dat OptiTrack goed werkt doordat ze 1 paneel afdekken:
https://www.youtube.com/watch?v=NJ1MMt12N1o

Maar dit wordt dan weer tegengesproken door andere die zeggen dat in andere situaties OptiTrack toch niet zo optimaal werkt...

Je ziet, we krijgen zoveel tegenstrijdige informatie dat we het niet meer weten ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 mei 2016, 20:23

Persoonlijk ben ik ook van mening dat het Solaredge systeem niet nodig is als je geen schaduw hebt.

Maar laat de offertes hier eens beoordelen dan kunnen we er wat meer van zeggen.
http://www.zonstraal.be/forum/viewforum.php?f=37
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 19 mei 2016, 22:47

Technisch gezien is een (micro-) omvormer per paneel beter omdat je dan per paneel het maximale mogelijke vermogen uit een paneel kan halen terwijl bij serie geschakelde panelen de omvormer een compromisoplossing moet zoeken om de opbrengst zo hoog mogelijk te krijgen.
Bij veel en complexe schaduwpatronen zijn micro-omvormers per paneel zeker de beste oplossing.
Voor systemen zonder schaduw is de meeropbrengst miniem (max. een paar %) en dus de meerkost niet waard.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

peter55
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door peter55 » 22 mei 2016, 11:14

Samenvatting van wat ik uit de diverse reacties en publicaties heb begrepen:

Voordelen SolarEdge:

* bij (partiele) schaduw duidelijk meer opbrengst en snel rendabel tov serieel systeem
* ook bij geen schaduw iets betere performance door optimalisatie in het systeem, wellicht 1 of 2% (wordt gezegd, ik heb geen technische onderlegging gezien)
* je kan panelen individueel meten dus snel en effectief ingrijpen als 1 of meer panelen slecht presteren, door welke oorzaak dan ook (vuil, defect)
* sommigen vinden het leuk om veel te kunnen meten en dus zien hoe het volledige systeem presteert (en forums met nuttige gegevens te kunnen voeden :-) )
* je kunt precies bijhouden of individuele panelen in de loop der jaren blijven voldoen aan de verouderingsgarantie (bijv lineair tot 83% na 25 jaar), en dus met harde bewijzen je garantierecht halen op zonnepanelen

Nadelen:
* hogere investering (ik schat 500 - 1000 euro excl afhankelijk van aantal panelen)
* het systeem is complexer (met name op het dak) dus meer kans op problemen, bijv defecte optimizer (hierop is overigens wel fabrieksgarantie)
* als het bedrijf failliet gaat is er geen garantie meer en is het na een aantal jaar maar de vraag of je nog onderdelen (lees optimizers) kan verkrijgen; bij een serie systeem zal het i.h.a. eenvoudiger zijn de omvormer te vervangen

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 22 mei 2016, 23:40

Bij een optimaal systeem is de opbrengst toch meer dan 1% hoger omdat er geen compromis gezocht hoeft te worden tussen het best en het slechtst presterende paneel.
Het prijsverschil moet je wegen inclusief garantietermijn bij SMA krijg je de garantieverlenging immers ook niet gratis.
Monitoring is en blijft gratis, bijvoorbeeld Steca rekent € 120,-- per 5 jaar.
Op het dak is het systeem complexer, de omvormer binnen is daarentegen eenvoudiger.
Je kunt verschillende orientaties en verschillende panelen op één string aansluiten.
Het zoeken van een storing is veelal eenvoudiger omdat je exact weet welk paneel de bocht uit vliegt.
Optimizers zorgen voor een veilige werkspanning; als de omvormer uit staat dan staat er max 1Volt per paneel op de string.
Ik plaats altijd de P350I optimizer, deze kun je omprogrammeren naar 'non SolarEdge' waardoor je ze ook voor andere omvormers kunt toepassen.
De bypass diodes worden door de optimizers maar minimaal belast dus minder kans dat de junctionbox in rook opgaat.
Mochten er onverhoopt panelen defect raken (stel over 5 jaar) dan kun je voor optisch identiek gaan in plaats van technisch identiek.

Als SE failliet gaat... er zijn inmiddels 10 miljoen optimizers verkocht dus je kunt nog jaren vervangend (2e hands) spul kopen.

Of SE duur is? Dat hangt volledig van de installatie af want er zijn ook voorbeelden dat SE goedkoper uitpakt. Ik zou ze nu niet meer toepassen op < 280Wp panelen en ook niet op goedkope panelen (investeer dat geld dan liever in een beter paneel en een goedkopere omvormer)
SolarEdge gecertificeerd dealer

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 25 mei 2016, 00:36

ook bij geen schaduw iets betere performance door optimalisatie in het systeem, wellicht 1 of 2% (wordt gezegd, ik heb geen technische onderlegging gezien)
Dat vraagt om meer uitleg ;-)

Als je de IV-curve van een paneel bekijkt, dan zal je zien dat als de stroom door het paneel stijgt, de spanning afneemt en omgekeerd, als de stroom daalt, dan stijgt de spanning. Een kleine afwijking van de stroom ten opzichte van de Impp door een paneel wordt dus deels gecompenseerd door een hogere spanning zodat het geleverde vermogen maar heel beperkt daalt.

Ik mijn flashdata er eens bijgenomen (18 panelen Sanyo 240W)
De Vmpp ligt tussen 34.789V en 35.65V
De Impp ligt tussen 7.013A en 6.873A
Deze waarden liggen dus heel dicht bij elkaar.
Heel opvallend : panelen met een hoge Impp hebben een lage Vmpp zodat de Pmpp van de panelen liggen tussen 243.4 en 245W
Dat kan te verklaren zijn door een MPP punt dat iets anders gekozen werd bij de flashmeting, maar het totale vermogen blijft vrijwel identiek.

In het slechtste geval ligt het theoretisch vermogen dat de omvormer zou kiezen bij de laagste Impp en laagste Vmpp = 6.873 A * 34.789 V = 239.1 W
Dit is dus hoogstens 239.1W/245W = 0.976 dus een maximaal verlies van 2.5%

Uiteraard gerekend zonder schaduw en in de veronderstelling dat alle 18 panelen in serie geplaatst worden (in de praktijk slechts 2 x 9)
Panelen met een grotere tolerantie zullen wel meer nut hebben van een micro-omvormersysteem en uiteraard ook wanneer het ene paneel meer licht krijgt dan het andere.

Wat leren mijn metingen : systematisch heeft de ene string rond 2% meer opbrengst dan de andere, en dat bij verschillende instralingswaarden.

Bij goed matchende panelen en gelijke instraling bieden micro-omvormers geen meerwaarde (voor wat betreft het opgewekte vermogen)

Quod erat demonstrandum
www.zonstraal.be/vzw

Ellen1983

Bericht door Ellen1983 » 25 mei 2016, 07:28

Bedankt alvast voor jullie reacties! Zelf zijn we meer geneigd om voor serieschakeling te kiezen, omdat er toch weinig schaduw op het dak valt. Maar we gaan 1 van deze dagen de 2 offertes eens fatsoenlijk op het forum zetten.

peter55
lid

Bericht door peter55 » 25 mei 2016, 09:53

ErikDD,
Dank voor de uitgebreide toelichting, en idd QED vanuit de praktijk.

Toch nog een opvolgende vraag. Zijn hierin nu de transportverliezen in het systeem meegenomen? Ik denk dat er nogal wat voltage verschil zit in een SolarEdge systeem (constant 750 V meen ik) en een seriesyteem waarbij veel hogere voltages lopen tussen de panelenverdeelkast en de omvormer.(of juist andersom).
Ik heb vroeger geleerd dat transportverliezen lager zijn naarmate een bepaald vermogen over een hoger voltage wordt getransporteerd (ref hoogspanningsleidingen).

Kan dit in principe ook hier een rol spelen, vooral wanneer de transport afstanden relatief lang zijn?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 mei 2016, 10:26

Als de leidingdiameter is aangepast aan het amperage zal het verlies hetzelfde zijn.

(hoge spaning = lage amperage <=> lage spaning = hoge amperage)
.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 25 mei 2016, 20:06

De nominale spanning bij SolarEdge is afhankelijk van de omvormer en ligt op 350 of 750Volt, afhankelijk van het type paneel is dit ook voor een stringomvormer een gangbare spanning.
Een hogere spanning resulteert in een lagere stroom (bij gelijk vermogen) en een lagere stroom in lagere verliezen.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 26 mei 2016, 00:05

Met SolarEdge heb je twee omzettingen : van DC naar een hogere DC en daarna van DC naar AC in de omvormer.
Ik vermoed dat je dan ook 2x omzettingsverliezen hebt. Alleszins verbruiken de micro-omvormers ook stroom die het rendement iets verminderen.
Ik heb niet direct cijfers van systeemverliezen om beide te vergelijken, maar mijn SMA omvormer lijkt wel zeer efficient DC naar AC om te zetten.
ooit eens DC stroom x spanning vergeleken met AC vermogen en het rendement lag toen ruim boven 95% (al zijn de metingen niet 100% betrouwbaar).
www.zonstraal.be/vzw

peter55
lid

Bericht door peter55 » 26 mei 2016, 12:29

Klinkt logisch allemaal. Dus verschil transport verliezen is eigenlijk te verwaarlozen (doordat de DC voltages weinig verschillen), er zijn waarschijnlijk iets meer omzetverliezen bij SE, maar daartegenover worden de panelen beter geoptimaliseerd.
In de praktijk zal het resultaat dus voornamelijk afhangen van de onderlinge verschillen tussen de panelen. Bij ErikDD is dat in de praktijk gunstig uitgevallen (1-2%) door die verschillen.

De panelen die ik op het oog heb, LG 300 Neon black, hebben een tolerantie van 0 tot +5% dus zullen de verschillen in de praktijk erg klein zijn, en zou idd zoals de installateur zegt het netto resultaat heel klein of zelfs negatief kunnen zijn (gegeven geen schaduw).
(Niet dat ik daardoor van design ga veranderen, de andere voordelen van SE spreken mij toch aan).

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 26 mei 2016, 22:59

Ik heb op de flashlijsten van de 300Wp eigenlijk nooit meer dan > 1,5% voorbij zien komen, dat is ook niet vreemd want alle cellen die 3% beter presteren worden naar de 310Wp panelen doorgeschoven.
Een slechter rendement in vergelijking met een stringomvormer? Dan heb je veel fantasie nodig.

Plaats reactie