Veranderen omvormers

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Kevin R.
junior lid
Installatie Land: België

Veranderen omvormers

Bericht door Kevin R. »

Op heden heb ik een installatie van 2 omvormers die samen een maximaal vermogen hebben van 8800. Het totaal piekvermogen van mijn zonnepanelen is 6110 kWp. Ik heb 26 zonnepanelen liggen met elk Pmax 235 W.
De installatie heeft nog groenestroomcertificaten van de eerste generatie en is in 2009 met bovenstaande gegevens gekeurd en geplaatst.

Vandaag heeft er iemand mij verteld dat mijn installatie teveel vermogen heeft voor het electriciteitsnet en in deze tijd dat dit gelimiteerd is tot 5000W en dat mijn installatie met 1 omvormer van 5000W met eenzelfde rendement zou kunnen draaien. Klopt dit?

Dit zou ook een vermindering kunnen betekenen voor mijn prosumententarief. Op dit moment is er nog geen digitale meter geïnstalleerd.

Mijn bijkomende vraag is: Zou een aanpassing aan de omvormers een invloed kunnen hebben op mijn certificaten? Zou ik dit recht op certificaten kunnen verliezen door een aanpassing? Want als ik dit recht zou verliezen, komt het mij beter uit om de hele installatie te laten zoals het is.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Veranderen omvormers

Bericht door janus »

Dat kan en is toegestaan, maar voor de zekerheid beter even bij je netbeheerder zelf informeren.
Wat is de helling en orientatie van je installaties?

ps het omvormer vermogen is 8800W
Het piekvermogen van de panelen vermogen is 6,110kWp of 6110Wp
En het paneelvermogen is 235Wp
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Kevin R.
junior lid

Bericht door Kevin R. »

Staat de hellingsgraad en orientatie op het keuringsattest vermeld? Anders heb ik er geen idee van. Wij hebben de zonnepanelen niet oorspronkelijk laten plaatsen.

PS: bedankt voor de verbetering van de waarden.
Klopt de uitleg die ik gekregen heb inzake verminderen in vermogen van omvormer maar toch niet moeten inboeten in rendement?
Ik heb geen idee wat de 6110Wp willen zeggen ...
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik heb 26 zonnepanelen liggen met elk Pmax 235 W.
26 panelen x 235Wp (wattpiek) = 6110 Wp

Heb je nergens een kompas liggen voor de orientatie?
En met een gradenboog op het plan of de zolder kun je de helling bepalen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 »

Wat zeker interessant om te weten is, heb je een 2 fase installatie of een 3 fase installatie
Op een 2 fase installatie (230 V) mag je maximum een 5 kW omvormer plaatsen en op een 3 fase installatie (380 V) mag je maximum een 10 kW omvormer plaatsen
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
Kevin R.
junior lid

Bericht door Kevin R. »

janus schreef: 22 okt 2020, 20:37 26 panelen x 235Wp (wattpiek) = 6110 Wp

De rekensom had ik al gemaakt, toch bedankt.
Ik stoelde eerder op het feit dat als ik een omvormer van max 5kW plaats en ik heb een piekvermogen van 6110 Wp, ik puur rekensomgewijs een verlies van 1110 Wp kan hebben. Of ben ik verkeerd om dit zo te interpreteren?
Vandaar de vraag of het klopt dat het plaatsen van een omvormer van max 5kW niet zou leiden tot rendementsverlies?

De orientatie is Zuiden en helling is 47°.
YveST3 schreef: 22 okt 2020, 22:19 Wat zeker interessant om te weten is, heb je een 2 fase installatie of een 3 fase installatie
Op een 2 fase installatie (230 V) mag je maximum een 5 kW omvormer plaatsen en op een 3 fase installatie (380 V) mag je maximum een 10 kW omvormer plaatsen
In 2009 is deze geplaatst met 2 omvormers met totaal 8kW. Ik weet wat de huidige regelgeving is van max 5kW maar toch is deze installatie indertijd goedgekeurd.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Of ben ik verkeerd om dit zo te interpreteren?
Alleen als je panelen 20ºC zijn en de zon er pal opstaat haal je dat vermogen.
Anders is het "veel" minder en heb je geen verlies.
Volgens PvCalc haal je zelfs nooit geen 5000Wp.
Wat is het hoogste wat je ooit hebt gezien op je omvormers?
.

Kevin R.
junior lid

Bericht door Kevin R. »

janus schreef: 27 okt 2020, 18:06
Volgens PvCalc haal je zelfs nooit geen 5000Wp.
Wat is het hoogste wat je ooit hebt gezien op je omvormers?
Ik heb er nog nooit op gelet wat het hoogste was dat ik kreeg op mijn omvormers.

De berekeningen kloppen wel want mijn panelen hebben net geen 6000 kWh opgebracht dit jaar.

Dus vermoedelijk zal ik genoeg hebben aan 1 omvormer van 5,000 kVA.
Bedankt voor de uitleg!
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik heb het over Watt en Wattpiek (vermogen op een bepaald moment) de opbrengst in kWh per jaar heeft daar niets mee te maken.
.

Kevin R.
junior lid

Bericht door Kevin R. »

Mijn excuses.

Ik heb momenteel omvormers van het merk ATEN. Op deze omvormers is er geen bedieningspaneel. Enkel een display dat vanzelf verschillende parameters aangeeft op dat moment. Dus kan geen geschiedenis van metingen of dergelijke opvragen.
Ik weet niet of dit mogelijk is bij andere merken of modellen...
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dat verschilt erg per merk en type, sommige omvormer hebben al geen display meer maar kun je met een app de "beperkte" geschiedenis opvragen.
.

Plaats reactie