zelfbouw collector

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
stephan1969
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België
Contacteer:

zelfbouw collector

Bericht door stephan1969 » 01 jun 2013, 14:48

Vorig jaar Heb ik eens geprobeerd om zelf een collector en zonneboiler te maken .
De collector bestaat uit 13 koperen buisjes van 6 mm in harp verbonden met buizen 15 mm. Het collector oppervlak is gemaakt uit aluminium platen 0.6 mm.
De boiler is een omgebouwde electrische. Daarin zit een koperen spiraal van buis diameter 10 mm en een lengte van 15 meter.
De zonneboiler is nu in werking maar de watertemperatuur komt niet boven de 70 gr .
Eerst heb ik gaten geboord in de alu plaatjes en daarna met een zelfgemaakt matrijsje geperst in de gewenste vorm. Daarna alles samengevoegd met de koperen buisjes, mat zwart gelakt en ingebouwd in een houten bak met isolatie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: zelfbouw collector

Bericht door janus » 01 jun 2013, 15:31

Enig idee waarom je niet hoger dan 70° komt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

stephan1969
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door stephan1969 » 01 jun 2013, 17:54

Waarschijnlijk door het gebruik van gewoon glas en gewone matte verf uit een spuitbus. De afstand naar de boiler is ook redelijk ver. Ik denk ongeveer 16 meter. Leeg kwam de temperatuur van de collector niet boven de 105°.
Er wordt regenwater mee opgewarmd voor de wasmachine.

Beire
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Beire » 01 jun 2013, 21:24

Knap gedaan. Is altijd leuk als je iets zelf kan maken maar heb je een idee wat je kostenplaatje was?

stephan1969
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door stephan1969 » 02 jun 2013, 10:26

Ik denk ongeveer €500 voor de koperen buizen, regeling, leidingen en pomp. De rest is recuperatiemateriaal.
Ik heb nu een kwh teller op de wasmachine geplaatst om eens te zien hoeveel elektriciteit er uitgespaard wordt.

Beire
lid

Bericht door Beire » 02 jun 2013, 20:58

stephan1969 schreef:Ik denk ongeveer €500 voor de koperen buizen, regeling, leidingen en pomp. De rest is recuperatiemateriaal.
Ik heb nu een kwh teller op de wasmachine geplaatst om eens te zien hoeveel elektriciteit er uitgespaard wordt.

Okay, ben ooit ook van plan geweest om zelf een zonnecollector te bouwen. Maar door tijdsgebrek kwam het er nooit van. :-(

Wel leuk om zien dat er toch nog mensen zijn die er wél de nodige tijd voor kunnen vrijmaken. Zelfs als je er geen grote besparingen mee behaald is de voldoening om zoiets zelf te kunnen construeren toch al de moeite waard vind ik. :tu:

ghia
Senior lid

Bericht door ghia » 03 jun 2013, 10:38

Bij de KWB organiseerden ze zelfbouwweekends voor zonnecollectoren. Ik denk dat lokale afdelingen dit bij voldoende belangstelling nog steeds kunnen organiseren.

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 03 jun 2013, 18:30

stephan1969 schreef:Waarschijnlijk door het gebruik van gewoon glas en gewone matte verf uit een spuitbus. De afstand naar de boiler is ook redelijk ver. Ik denk ongeveer 16 meter. Leeg kwam de temperatuur van de collector niet boven de 105°.
Er wordt regenwater mee opgewarmd voor de wasmachine.
Vooreerst ! I like it ! 8-)
Vooral de Alu. platen ipv. Cu. en de bevestiging van Cu. buisjes aan de Alu. platen zonder te solderen.
( Hoe je die platen nu juist doorzet is mij nog niet geheel duidelijk :oops: )

Maar ik denk dat er mogelijks 2 factoren een rol spelen om je temp. naar omhoog te brengen :
- je Cu. buisjes zijn diam. 6 mm. zeg je (?). Als dat de buitendiam. is (?) , dan is de binnendiam. nog minder en vlgs. mij te klein. Ook het contactvlak van de buisjes met de alu. platen is door de kleine diam. te klein en kan de warmteoverdracht van de alu. platen naar het Cu. niet vlug genoeg gebeuren.
ik zou eerder buisjes met buitendiam. 10 mm. genomen hebben. ( = binnendiam. +/- 8 )
- Ook de diam. 10 mm. van je Cu. in de boiler zou ik groter nemen. Minder aantal meter maar grotere diam. en daardoor groter volume die de tijd geeft om zijn warmte af te geven.

Misschien ? hebben je Cu. buisjes 6 mm. te weinig contact met je alu. platen door te veel speling ?
Waardoor de warmteoverdracht niet maximaal is ?
En ik denk niet dat het aan dat gewoon glas en die verf zal liggen.
Mogelijks wel aan die 16 m. afstand. Maar door een grotere diam. (en volume) in je paneel kan je de doorloopsnelheid verhogen , waardoor minder afkoeling en warmte verliezen onderweg.

stephan1969
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door stephan1969 » 03 jun 2013, 19:59

Afbeelding
Afbeelding

Het doorzetten van de platen gebeurd manueel door het aanspannen van de bouten.

Ik heb buisjes genomen van 6 mm omdat het niet ging om de alu plaatjes van 0,6mm manueel te persen zodat 10 mm erdoor kon. Er zijn 13 buisjes die parallel staan waardoor hun totale binnendiameter groter is dan een buis van 15 mm.
De doorloopsnelheid wordt dus bepaald door de 10 mm buis in de boiler. Het gat in de (ex elektrische) boiler was maar 8 cm . Een spiraal maken met dikkere buis die daar door kan ging ook niet zo goed, vandaar de 10 mm.

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 03 jun 2013, 20:31

Ik weet niet hoe je die platen geperst hebt ? Het zal waarschijnlijk manueel zijn ?
Ik heb 2 hydraulische kriks liggen van 5 T. die ik een tijd geleden speciaal daarvoor heb gekocht om ook dergelijke alu. platen te persen. ( om de koperen buisjes diam. 10 in te steken)
Weliswaar niet zoals u het gedaan hebt , maar een gleuf over de volledige breedte van +/- 1 m.
Ik vind uw systeem mogelijks beter. Alhoewel ik mij afvraag hoe je het oppervlaktecontact tussen je Cu. buis en de Alu. plaat optimaal kan houden.
In mijn systeem ging ik na het persen van de alu. platen de Cu. buisjes inbrengen en daarna nog eens vlak persen zodat de alu. platen en de Cu. buisjes maximaal oppervlaktecontact hadden.
Het is er nog altijd niet van gekomen wegens gebrek aan tijd !
Maar vroeg of laat zal ik er toch eens aan beginnen !! :lol:
En niet voor het profijt , maar voor de (zelf)voldoening ! en als hobby. :lol:

stephan1969
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door stephan1969 » 03 jun 2013, 21:25

Plaats reactie