onze zonnboiler

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
eddy1953
Installatie Land: België

onze zonnboiler

Bericht door eddy1953 » 27 jul 2017, 17:00

sinds 4 maanden staat er bij ons een zonneboiler met vat van 300L ROTEX HYBRIDCUBE, om de week moet er water bijgevuld worden ( 20 - 30L).
De aansluiting op de boiler van de leiding die van de 2 panelen komt stoomt regelmatig waardoor en water op de vloer komt, de condensoverloop of hoe je dat ook noemt aan de zijkant van de boiler doet ook wel zijn best waardoor regelmatig de opvangbak moet geleegd worden, dus indien dit normaal is zeker niet op een verdieping plaatsen. Deze gegevens zijn ons voor de levering/plaatsing niet meegedeeld. De aangekoppelde naverwarming, gasgeiser, gaf enorme schommelingen ( waarvan de leverancier ons ook niet heeft verwittigd) in temperaturen, zelfs bijna kokend. Nieuwe gasgeiser geplaatst omdat ik dacht dat dat het probleem zou oplossen, niet dus.....blijkbaar moest er een solar kit tussen ( weer kosten), deze heeft de leverancier zonneboiler geplaatst. Tot nu toe nog geen factuur gehad, ben benieuwd wat ze allemaal bij durven aanrekenen. Eerlijk?....zou het niet meer doen, trouwens bij warmwater afname start de gasgeiser in het begin een tijdje mee en dan vraag ik mij af of dit wel rendeert.....moest de leverancier ons daarvan niet op de hoogte brengen? of was het een verkoopstechniek om dit alles niet te vermelden? .....

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: onze zonnboiler

Bericht door janus » 27 jul 2017, 18:13

Uiteraard is dat allemaal niet normaal, wat zegt de installateur er zelf van?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 28 jul 2017, 00:23

Ik kan mis zijn hé! Maar eerlijk gezegd vind ik dat je eerst wat beter was ingelicht (je hebt internet) over dit item. Hier je beklag komen doen mag uiteraard maar toch. Als je water moet bijvullen en het ding aan de kook gaat duid op een serieuze lek en/of een mankement aan je systeem. Eerst je installateur raadplegen lijkt me de juiste oplossing. Als je systeem degelijk is hoeft die gasbrander nauwelijks bij te springen, zeker niet tijdens de zomermaanden.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

eddy1953

Bericht door eddy1953 » 28 jul 2017, 10:15

De installateur meent dat het stomen normaal is, dat we ons eerder overal hadden moeten inlichten? ja oké maar ik denk dat geen enkele installateur komt met stomen, veel condens en water op de vloer....dan verkoopt ie niks.
De installateur is ingelicht en meent na 4 maanden, zonder factuur, dat hij nu kosten moet aanrekenen als het geen mankement van de installatie is

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 28 jul 2017, 12:41

Die "installateur" deugd niet erg in mijn ogen. Hij gokt er denk ik op dat jij geen gerechtelijke stappen zal ondernemen tegen hem. (Dat kost je tijd en geld.) Met daar bovenop nog geld vragen om zijn "geklungel" te proberen op te lossen.
Neen, volgens mij ben je "gesjost" met die installatie.
Staat er een pomp op? Probeer dan van de snelheid wat te verhogen zodat je vloeistof minder warm kan worden.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 28 jul 2017, 18:31

Wie is de installateur? Ik heb een denk ik dezelfde zonneboiler met 2 panelen. Lijkt nu eindelijk in orde.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

eddy1953

Bericht door eddy1953 » 30 jul 2017, 15:27

de installateur is Aetec uit Gierle

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 30 jul 2017, 16:55

Andere installateur dan de mijne. De problemen die ik heb (maar dat zal eerder aan de electronica liggen dan aan de rotex zonneboiler:

De pomp slaat niet af bij hoge temperaturen. op heel warme dagen bereikt water in boiler soms 90 graden en blijft hij (kokend) water van de heatpipes naar de boiler pompen. Nu, dat gebeurt niet zoveel, we gebruiken immers warm water. maar ik vraag me af of dat geen problemen kan brengen op lange termijn (bv als ik eens op reis ben).

Ander probleemke is dat de pomp soms werkt, maar dat hij geen water pompt. Gebeurt heel zelden. Hij staat dan te draaien, maar pompt gelijk lucht ipv water.

Water bijvullen hoef ik eigenlijk nauwelijks te doen. Sinds dit voorjaar heb ik er misschien al 5 liter bijgedaan. Condensbakje op zijkant zit soms beetje water in, maar dat is verwaarloosbaar. Moet dat eigenlijk niet ledigen (het verdampt wel).

Wat naverwarmen betreft: ik werk met een doorstromer: De maand juni heb ik die gewoon uitgeschakeld en had gans de zomer warm water voor gans het gezin. in juli doorstromer weer ingeschakeld omdat er dan uit douche bv veel sneller warm water komt. Geen idee hoe dat komt want doorstromer verwarmt tot 60 graden. Als water uit boiler 70 graden is, moet hij dus eigenlijk niet werken (en dat doet hij eigenlijk ook niet, behalve de eerste 10-15 seconden bij vraag naar warm water). Nu, verbruik is minimaal. Ik weet nog niet wat beste is: bij voldoende zon doorstromer uitschakelen en iets langer wachten op warm water, of ingeschakeld houden, veel sneller warm water maar beetje verbruik in gas.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 30 jul 2017, 18:18

Ander probleemke is dat de pomp soms werkt, maar dat hij geen water pompt. Gebeurt heel zelden. Hij staat dan te draaien, maar pompt gelijk lucht ipv water.
Een pomp kan geen stoom verpompen. je krijgt cavitatie van de pomp.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jul 2017, 18:29

@ivanacke graag de quote knop gebruiken als je iemand citeert, dan is het bericht duidelijker.

Ps. Cavitatie is iets anders en krijgt je niet van "lucht" verpompen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 31 jul 2017, 09:44

nee, dat probleem dat ik heb is enkel smorgens (eigenlijk late voormiddag), wanneer de pomp voor het eerst start die dag (en er dus nog geen stoom is). Om de 1 of andere reden kan het gebeuren dat het niet werkt. Oplossing is enkel stroom onderbreken en pomp weer aansluiten en probleem opgelost. Nu, ik heb het nog maar 2/ a 3 keer voorgehad laatste 4 maanden.

Eens de pomp correct werkt vanaf smorgens (in 99% van de gevallen dus)is er geen probleem en zal de pomp de ganse dag goed werken. Zelfs al heeft water in boiler 85°c. Maar kom, ik ben tevreden van zonneboiler, hij werkt eindelijk. Onze topicstarter heeft grotere problemen. Die 20/30 liter water bijvullen per week is niet normaal

Plaats reactie