troubleshooten zonneboiler

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Sandman79
lid
Installatie Land: Maak keuze

troubleshooten zonneboiler

Bericht door Sandman79 » 17 aug 2016, 21:37

Mijn zonneboilersysteem werkt niet optimaal.
De opbrengst valt redelijk tegen in vergelijking met andere systemen zoals die te zien zijn op bvb www.zonMon.com

Sinds vorige week heb ik wat temperatuursensors geplaatst net voor en na de warmtewisselaar in het buffervat. Ervoor mat ik op de collector boven en onderaan het buffervat.

Helaas zijn mijn opbrengsten effectief niet optimaal, nu ik ook op betere plaatsen meet.

Een paar gegevens van vandaag:

60 Heatpipes.
1000 liter buffervat.
Heen en terug tussen buffer en collector: 36-40 meter ribbelbuis DN20
Pomp begint pas debiet te geven (1.5 liter/minuut) bij 80% vermogen, en is bij 1.8 liter per minuut op 100% vermogen aan einde van zn latijn. (Grundfoss 15-6 130)
Temperaturen vandaag gemeten rond de middag:
* Gemeten op de collector: (sensor in de collector ,niet in het vloeistofcircuit) : 81°
* Gemeten aan de bovenkant van de warmtewisselaar in de buffer (in het vloeistofcircuit): 70°
* Gemeten aan de onderkant van de warmtewisselaar in de buffer (in het vloeistofcircuit): 52°

Gemeten opbrengst vandaag bij volle zon: 14,2 kWh (andere min of meer gelijkaardige systemen geven een 25-28 kWh)

Aangezien ik deze winter het systeem mee wil gebruiken om het huis te verwarmen is het handig om nu eens ten gronde de oorzaken van mijn minderverbruik te kunnen opsporen.

Mijn vragen:
A) Geeft mijn pompje wel voldoende debiet? Erg energiezuinig lijkt me deze grundfoss sowieso niet te zijn iig dus
een vervanging is misschien sowieso geen heel slechte zaak
B) Is deze afstand in ribbelbuis (voor deze pomp) wellicht te lang, en vervang ik de ribbelbuis misschien veel beter
door gladde buis?
C) Ik heb sowieso 1 heatpipe die niet meer goed is (condens in te zien ), maar hoe kan ik nagaan of ik niet meer
kapotte heatpipes heb?
D) Ik vind het temperatuurverschil tussen de collector boven en de bovenkant van de warmtewisselaar wat aan de
hoge kant. Ik kan misschien nog een paar cm ribbelbuis extra isoleren, bij de collector is nog een klein stukje bloot
bvb, maar dit lijkt me niet tot zo een groot verschil te leiden (ik kan mis zijn ! ) , maar de temperatuur is ook op
een andere plaats gemeten, bij de collector is dit namelijk ook niet in het vloeistofcircuit, maar in de collector zelf

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: troubleshooten zonneboiler

Bericht door janus » 17 aug 2016, 22:20

Hier vind je vrij veel info over debieten en regelingen:
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=16091

Eerlijk gezegd vind ik die 81° wel erg laag, als je daarna kijkt is je flow zeker niet te laag.
Klopt die sensor wel?
En niet onbelangrijk wat was de temp van je buffervat rond de middag?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 17 aug 2016, 22:27

Hi Janus,

Merci voor de link, ik bestudeer dat alvast even.
De 81° is via een opening in de warmtewisselaar van de heatpipes. Waar die precies mee in aanraking komt weet ik niet. :)

Het buffervat was onderaan (niet volledig onderaan, maar lager gaat het klemijzer niet voor de temperatuursensor) op dat moment een 54,7 graden De warmtewisselaar komt nog zo een 10 cm lager uit de buffer en had daar dus een 52,6° gemeten in het circuit van de zonnecollector

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 17 aug 2016, 22:58

Iets meten terwijl je niet weet wat je meet is niet ideaal natuurlijk ;-)

Wat is de helling en oriëntatie eigenlijk?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 17 aug 2016, 23:11

Orientatie: 15° oostelijk tov het absolute zuiden.
helling: staan op plat dak op standaard kader, 60°of daaromtrend?

pompje zou misschien toch een rol kunnen spelen, is blijkbaar maar ok tot 6 meter...

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Nederland

Bericht door marcelr » 17 aug 2016, 23:13

Toevallig zit ik naar zo'n zelfde pomp te kijken (Grundfos UPER 15-60, voor een heel ander doel, zit nl. in m'n verwarmingsketel). Maar goed, de getallen die je noemt zijn nog niet zo gek: Bij vol vermogen en 1.8 m^3/h zit je ongeveer op het maximale pomprendement, dan is-ie dus het zuinigst met energie. Niet dat dat rendement superhoog is (is bijna nooit het geval bij kleine centrifugaalpompen), maar toch.

Kijk maar even hier:

http://product-selection.grundfos.com/p ... =133988868

De leidinglengte die je noemt is ook niet overdreven lang. In mijn huis pompt datzelfde pompje de hele verwarming rond (ca 44m 3/4" gaspijp (DN20), met een hele bubs radiatoren eraan en de CV ketel zelf).

Je verliest meer dan 1/3 van je warmte in de leidingen als ik het goed begrijp (van 81 naar 70 graden, en over de buffer nog eens 18 graden eraf (naar 52)). Hoe zit 't met isolatie?

grtz,

marcelr
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 17 aug 2016, 23:37

HI Marcel, ik meet 1,8 liter per minuut dus zo een 110 liter per uur, geen 1800... :)

Isolatie is nog niet wat het moet zijn, maar ik ben het net aan het aanpassen en verbeteren.
De buffer is er eentje van hellman (http://www.hellmann-behaelterbau.de/index.php?id=119)
Deze heeft de standaard isolatie rondomrond.
Verder is de buffer nu op een houten plaatje gezet, en is er achteraan 10 cm eps bijkomend geïsoleerd. Ook langs de zijkanten komt nog snel 10-12 cm eps extra erbij.

Boven op de buffer wordt de 6 cm ruimte naar het plafond toe ook nog opgevuld met eps
Buizen naar de pelletbrander en naar het cv circuit zitten netjes omringd met buisisolatie, enkel 1 platenwisselaar aan de voorkant is nog niet bijkomend geïsoleerd en daar verliest de buffer nu sowieso ettelijke kWh per dag op .

Maar dat gaat om bufferverliezen, ik wou het hier specifiek hebben over over de opbrengst van de collectoren?
hiervan is de ribbelbuis bijna volledig met buisisolatie ingepakt.
Wat (nog) niet: een paar cm bij de flowmeter, een paar cm tussen de 2 collectorvelden, een paar cm na en voor de collectorvelden met een bocht van 90° erin, en dan 2 keer de plek waar de ribbelbuis door een buiten en binnenmuur gaat.

Ik zit overigens ook met een 40 meter buislengte of in die grootte-orde, maar dus ook met een hoogteverschil van een 7.5-8 meter

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 aug 2016, 02:16

Ribbelbuis van 19mm (16mm inwendig) geeft bij een drukloze afvoer al bij het minste of geringste hobbeltje een probleem en er is bovendien een hoge flow nodig om alle lucht mee te spoelen. Een gladde CV buis in een systeem met overdruk en water is in het geheel geen vergelijkingsmateriaal.
SolarEdge gecertificeerd dealer

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door marcelr » 18 aug 2016, 10:17

Oeps, plank behoorlijk misgeslagen ...

Als 't een leegloopsysteem is, met een drukval van 0.8 bar (8m waterkolom) is de pomp inderdaad veel te zwak. Voor een gesloten systeem zou 't niet zoveel moeten uitmaken.

grtz,

marcelr
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 18 aug 2016, 10:21

Het is wel een gesloten system, geen leegloop :)

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 aug 2016, 10:51

Geen lucht in het systeem en is het leidingwerk strak aangelegd?

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 18 aug 2016, 11:17

Lucht zou uit het systeem moeten zijn.
Wat bedoel je met 'leidingwerk strak aangelegd'? Die ribbelbuizen maken een paar bochten.... maar meestal erg ruime, er zitten zeker geen knikken in.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 aug 2016, 18:20

Een paar flauwe op en neer hobbels waar lucht zich kan ophopen.

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 18 aug 2016, 22:30

MJa ik moet op 1 plek zowel met de aanvoer als de retour even naar omlaag met de buizen Er is geen andere optie. Maar denk niet dat daar een luchtbel zit. het systeem is onder hoge circultie mbh van een pompje op een boormachine gevuld, en dan even laten circuleren.

Plaats reactie