Mijn zonneboilersysteem werkt niet optimaal.
De opbrengst valt redelijk tegen in vergelijking met andere systemen zoals die te zien zijn op bvb
www.zonMon.comSinds vorige week heb ik wat temperatuursensors geplaatst net voor en na de warmtewisselaar in het buffervat. Ervoor mat ik op de collector boven en onderaan het buffervat.
Helaas zijn mijn opbrengsten effectief niet optimaal, nu ik ook op betere plaatsen meet.
Een paar gegevens van vandaag:
60 Heatpipes.
1000 liter buffervat.
Heen en terug tussen buffer en collector: 36-40 meter ribbelbuis DN20
Pomp begint pas debiet te geven (1.5 liter/minuut) bij 80% vermogen, en is bij 1.8 liter per minuut op 100% vermogen aan einde van zn latijn. (Grundfoss 15-6 130)
Temperaturen vandaag gemeten rond de middag:
* Gemeten op de collector: (sensor in de collector ,niet in het vloeistofcircuit) : 81°
* Gemeten aan de bovenkant van de warmtewisselaar in de buffer (in het vloeistofcircuit): 70°
* Gemeten aan de onderkant van de warmtewisselaar in de buffer (in het vloeistofcircuit): 52°
Gemeten opbrengst vandaag bij volle zon: 14,2 kWh (andere min of meer gelijkaardige systemen geven een 25-28 kWh)
Aangezien ik deze winter het systeem mee wil gebruiken om het huis te verwarmen is het handig om nu eens ten gronde de oorzaken van mijn minderverbruik te kunnen opsporen.
Mijn vragen:
A) Geeft mijn pompje wel voldoende debiet? Erg energiezuinig lijkt me deze grundfoss sowieso niet te zijn iig dus
een vervanging is misschien sowieso geen heel slechte zaak
B) Is deze afstand in ribbelbuis (voor deze pomp) wellicht te lang, en vervang ik de ribbelbuis misschien veel beter
door gladde buis?
C) Ik heb sowieso 1 heatpipe die niet meer goed is (condens in te zien ), maar hoe kan ik nagaan of ik niet meer
kapotte heatpipes heb?
D) Ik vind het temperatuurverschil tussen de collector boven en de bovenkant van de warmtewisselaar wat aan de
hoge kant. Ik kan misschien nog een paar cm ribbelbuis extra isoleren, bij de collector is nog een klein stukje bloot
bvb, maar dit lijkt me niet tot zo een groot verschil te leiden (ik kan mis zijn ! ) , maar de temperatuur is ook op
een andere plaats gemeten, bij de collector is dit namelijk ook niet in het vloeistofcircuit, maar in de collector zelf