Vraag ivm warmteverlies buffervat

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
TimDW
Installatie Land: België

Vraag ivm warmteverlies buffervat

Bericht door TimDW » 08 jun 2016, 18:16

Hallo Zonnegebruikers

Nieuwe klant hier. Beetje info, en een vraag naar aanleiding van wat frustratie.
Bij de verbouwing van mijn rijwoning (kleine rijwoning in Gent) heb ik geopteerd voor een zonneboiler als optie voor het warmwatersysteem. Het is een complete installatie van Vaillant geworden.

Specificaties: Vaillant Aurostep Plus VIH SN 150/3, met buffervat van 150l, collector van 2,35m² type leegloopsysteem. Het buffervat is aangesloten aan een doorstroomboiler (Vaillant Ecotec Plus vcw 296). Max. temperatuur van het buffervat is afgesteld op 85°C, de delta T tussen buffervat en collector bedraagt 10°C (dan schiet de pomp in gang).
Op het buffervat is een display waarop je de temperatuur van de collector kan aflezen, temperatuur buffervat, of de pomp draait of niet, en hoeveel kWh je die dag verbruikt hebt.

Ik heb al enkele keren mijn buffervat in de gaten gehouden en ben tot een paar vreemde vaststellingen gekomen. Wat mij het meeste opvalt is dat er op zowat 24 uren tijd, zonder afname van sww, een temperatuursdaling in het buffervat optreedt van zowat 10°C. Dat lijkt mij een bijzonder zwaar verlies op een systeem dat toch bedacht zou mogen zijn op enig rendement (én een ecologisch voordeel zou mogen opleveren).

Het antwoord van de installateur is de volgende:
“Een zonneboiler heeft, net als een gewone boiler, een theoretisch dagelijks onderhoudsverbruik van om en bij de 1.5 kW/24u.
Dit wil zeggen dat er 1.5kW energie nodig is per dag om de boiler op temperatuur te houden, of dat er elke dag 1.5 kW warmteverlies is.
(Bij een gewone boiler betekent dit een stookkost van 35 euro per jaar). Jouw zonneboiler heeft een inhoud 150 liter water 1°C opwarmen /afkoelen komt overeen met 0,174 kW aan energie, 10°C komt overeen met 1.74 kW, wat grosso modo klopt met de specificaties.”

Op het buffervat zelf is inderdaad ook aangegeven dat de 'heat loss 1,5 kWh /24u bedraagt. Komt die 1,5 kWh dan overeen met een temperatuursdaling van 10°C van 150 liter water? Ik ben niet zo goed in vraagstukken en mijn fysica over die dingen zit behoorlijk ver. Ik vraag mij dus af of andere gebruikers met een soortgelijk systeem zowat dezelfde ervaringen hebben.

Bijkomend merk ik soms ook dat de pomp van de zonneboiler niet in gang schiet, ook al is er een temperatuursverschil van meer dan 10°C tussen buffervat en paneel. Daar heb ik niet echt een passend antwoord van de installateur op gekregen. Deze namiddag toen ik thuis kwam stond de t° op de display als volgt: 82°C paneel, 67°C buffervat. Meer dan 10°C verschil dus, en toch werkt de pomp niet. Vreemd, en ook frustrerend.

Als er leden zijn die enige fysica-uitleg kunnen geven of die ergens een soortgelijke ervaring hebben (of juist niet), dan zou dat bijzonder welkom zijn.
Tim

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Vraag ivm warmteverlies buffervat

Bericht door janus » 08 jun 2016, 18:43

Om 150L water 10° op te warmen heb je 1,74 kwh nodig, zie : http://www.eclecticsite.be/calc/waterVerwarmen.htm

Wat je nu precies met de doorstroomboiler bedoelt snap ik niet helemaal?

Dat de pomp niet loopt als delta T groter is dan 10° is uiteraard niet normaal, heel misschien zit er ook een tijds beperking om maar daar zou je installateur dan toch op moeten kunnen antwoorden.
Of zitten er meerdere sensors in het buffervat?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

TimDW

Bericht door TimDW » 08 jun 2016, 19:00

Bedankt Janus voor de snelle reactie!
Ok - dus die aantal kWh om het water op te warmen klopt. Goed om weten. Aan de andere kant neem ik aan dat er voor het warmteverlies ook rekening moet gehouden worden met isolatie en zo, niet? Dus dat die 1,74 kWh niet noodzakelijk dezelfde coëfficiënt is voor afkoeling?... Of zie ik dat verkeerd.

Het water uit het buffervat gaat eerst nog door een doorstroomketel om, indien het niet warm genoeg is door de zon, toch nog op te warmen (ingesteld op 55°C dacht ik). Ik kan die 'gevraagde warmwatertemperatuur' blijkbaar zelf instellen volgens de installateur, zodat er vb. water met een temperatuur van 40°C uit de ketel stroomt. Dat bespaart uiteraard ook al gas, al zit je dan met een risico op legionellagroei. Afwegen dus.

Dat buffervat zit blijkbaar vol met sensoren inderdaad. Aan de bovenkant en aan de onderkant zijn twee voelers dacht ik. Moet ik eens opzoeken. Daar zal ook wel een timer en dergelijke op zitten zoals je zegt, maar echt concreet weet ik dat niet. Ik check het even of ik vraag het na bij de installateur.

Tim

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 08 jun 2016, 20:09

Dus dat die 1,74 kWh niet noodzakelijk dezelfde coëfficiënt is voor afkoeling?... Of zie ik dat verkeerd.
Het verlies is 10° omdat weer terug op te warmen is die 1,74kWh nodig, als je het buffervat beter isoleert of in een warmere omgeving zet dat heb je minder verlies.
Het verlies is in de winter ook geen echt verlies omdat je je woning er mee opwarmt ;-)

risico op legionella in een doorstromer is 0,0 % (dat vermenigvuldigt zich alleen in stilstaand water)

Normaal wordt de onderste sensor gebruikt voor de delta t, daar zit immers je spiraal.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

TimDW

Bericht door TimDW » 08 jun 2016, 22:46

Het verlies is 10° omdat weer terug op te warmen is die 1,74kWh nodig
Ok, dat is logisch. Inderdaad. Al is extra isoleren misschien niet zo makkelijk, isolatie is geen simpele wiskunde. Ik bedoel, het is relatief gezien eenvoudiger om een warmteverlies tussen 35°C en 30°C op te vangen dan een warmteverlies tussen 85°C en 80°C. Voor dat laatste moet je véél meer isoleren dan voor het eerste. Right? Er wordt immers gestreefd naar een 'evenwicht' met de omgeving, en die omgevingstemperatuur ligt meer in de lijn van die 30°C dan die 80°C.
Het buffervat staat in een technische berging waar ook de doorstromer hangt. En momenteel nog zonder binnendeur (geen geld meer voor na de verbouwingen). Dus dat gaat inderdaad een lekker warm kot worden als die deur er komt :D

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat die display 's avonds vermeldt hoeveel kWh er die dag door zonne-opbrengst 'gespaard' is. Op 9 mei stond het buffervat om 7u 's morgens op 60°C. Om 16u30 was dat 68°C en was er 3 kWh gespaard volgens de display. Maar als er 1,74 kWh nodig is om die temperatuur van 150 liter tien graden te doen stijgen, hoe komen ze dan aan drie kWh? Dat klinkt toch echt niet logisch. Of mis ik opnieuw een stuk van het verhaal?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 08 jun 2016, 22:52

Hoe je sturing de berekening maakt weet ik niet, ik hou mij alleen met feiten bezig ;-)

Code: Selecteer alles

Voor 1 liter water 1°C op te warmen is 4,19 kJ aan energie nodig.
.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 09 jun 2016, 11:31

Misschien rekent je apparatuur dat er ook warmteproductie vermeden is, dus 8° winst = 1,4 kWh erbij, en als je een rendement van 85% aanneemt, dan kom je aan 1,6 kWh vermeden, samen 3 kWh.

Kleine aanvulling nog ivm legionella: vermenigvuldigt zich vooral sterk in warm stilstaand water. In een goed uitgevoerd systeem zonder circulatieleidingen en dat dat quasi volledig afkoelt tussentijds, spoelt in de praktijk elke legionella-bacterie altijd uit (het kan zich dus niet vestigen en vermenigvuldigen). Bovendien als er ergens in de installatie koper in contact staat met het water, dan verdwijnt legionella quasi onmiddellijk.

Het is vooral in grotere systemen met een groot leidingensysteem en continue circulatie van verwarmd water, dat het risico groter is op legionella-problemen, als op enige plaats water stilstaat aan temperaturen tussen 30 en 50°C. Meestal probeert men dan om de temperatuur overal boven de 60°C te houden.

Maar dus thuis is het niet zozeer de legionella-problematiek die de temperatuur van het sanitair warm water bepaalt, maar eerder het (ecologisch) bewustzijn, maar ook de comforteisen van de gebruikers.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 jun 2016, 13:52

Ter info: antilegionella is niet verplicht in een thuisinstallatie.
maar eerder het (ecologisch) bewustzijn, maar ook de comforteisen van de gebruikers.
Wat volledig in tegenspraak is met (tussentijdse) temperaturen +60°C. Zeker bij een WP. De meeste WP halen trouwens geen temp
hoger dan 55°C dus dan verwarm je quasi 1:1 met een bijkomende "ouderwetse" spiraal.
Het is noch ecologisch (veel te veel energievraag tot eigenlijke afgifte) noch nodig voor comfort (want een normale mens gaat nadien toch koud bijmengen
tussen 38-42°C), noch veilig aan het aftappunt (kinderen kunnen zich verbranden als ze de verkeerde temp afstellen aan het aftappunt, het duur nl. enkele sec. na open-
draaien kraan voor het hete water uit de uitloop komt).
Der zijn eens ooit een paar verzwakte bejaarden doodgevallen in een bejaardentehuis (idd groot systeem met af en toe stilstaande buffers in een bejaard systeem) en nu zit
het tussen de 2 oren van de mensen (fabrikanten die geen procedure aan hun broek willen).
Je mag o.a. ook geen baby's in de microgolf steken.
(Hier buffervat al jaren tussen 40-50°C en we leven nog allemaal. en niemand ie 40° niet comfortabel vindt noch iemand gevonden die onder die 50°C het lang uithoudt).

TimDW

Bericht door TimDW » 12 jun 2016, 17:26

Misschien rekent je apparatuur dat er ook warmteproductie vermeden is, dus 8° winst = 1,4 kWh erbij, en als je een rendement van 85% aanneemt, dan kom je aan 1,6 kWh vermeden, samen 3 kWh.
Dat zou wel eens de uitleg kunnen zijn ja. Ik zie anders niet in hoe dat systeem aan dergelijke 'gewonnen' kWh komt. Al denk ik dat ik mij toch eens ga bezighouden met een kostenbatenanalyse van heel dat ding. En eens zien wat de uitleg is van de installateur over dat t°-verschil tussen paneel en buffervat (en het feit dat die niet steeds pompt bij een delta T van 10°C).

Het legionellaverhaal is mij bekend (ik werk in de sector); en bij voldoende afname van sww vormt dat inderdaad normaal gezien (en bij niet-verzwakte mensen) geen probleem. Vandaar dat ik inderdaad de temperatuur van de doorstroomketel lager wil zetten. Opnieuw meer winst voor de zonne-buffer: want op die manier hoeft er niet veel meer bijgewarmd te worden door de doorstromer.

Plaats reactie