Zonneboiler intersseant

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Irbe
lid
Installatie Land: België

Zonneboiler intersseant

Bericht door Irbe » 12 apr 2015, 18:35

Hallo,

Ik ben aan het twijfelen of ik een zonneboiler zou laten plaatsen. Ik verwarm mijn sanitair water nu met een elektrische spaarboiler. Ik ben echter alleen en heb dus een lager verbruik dan een doorsneegezin. Ik vraag me dus af of het wel economisch is om dan die kost te doen. Mijn huidige boiler is al meer dan 10 jaar oud en zal waarschijnlijk toch binnenkort vervangen moeten worden.
Heb een offerte gekregen van Heliotechnix voor een boiler van 250 liter met 3 vlakkeplaat collectoren. Netto prijs komt op ongeveer € 2400 .

Kan iemand hier raad in geven ?

Dank !

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Gefeliciteerd
Contacteer:

Re: Zonneboiler intersseant

Bericht door janus » 12 apr 2015, 19:03

Welkom hier.

Als je het stukje in de wiki leest kun je zelf je conclusies trekken denk ik:
http://www.zonstraal.be/wiki/Adviezen

In jouw geval zou het normaal +/-20 jaar duren voor je de kosten er uit hebt.
Maar omdat je de boiler toch moet vervangen scheelt dat aanzienlijk

Als je meer details weet van je huidige verbruik kan je het ook nauwkeuriger berekenen, de Wiki is gebaseerd op gemiddeldes
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 12 apr 2015, 21:18

Irbe schreef:Hallo,

Ik ben aan het twijfelen of ik een zonneboiler zou laten plaatsen. Ik verwarm mijn sanitair water nu met een elektrische spaarboiler. Ik ben echter alleen en heb dus een lager verbruik dan een doorsneegezin. Ik vraag me dus af of het wel economisch is om dan die kost te doen. Mijn huidige boiler is al meer dan 10 jaar oud en zal waarschijnlijk toch binnenkort vervangen moeten worden.
Heb een offerte gekregen van Heliotechnix voor een boiler van 250 liter met 3 vlakkeplaat collectoren. Netto prijs komt op ongeveer € 2400 .

Kan iemand hier raad in geven ?

Dank !
Hoeveel warm water verbruik je ongeveer per jaar? Heb je stille uren tarief? Piek en dal tarief?
Anders moet je eens kijken voor een warmtepompboiler. Bijvoorbeeld Ariston Nuos Evo 110. Bestaat ook in 80 of 200 liter.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Irbe
lid

Bericht door Irbe » 13 apr 2015, 07:13

De boiler werkt inderdaad op nachttarief maar ik laat die nu regelmatig op dagtarief opladen gezien ik overschot heb op mijn dagtarief door de zonnepanelen. Mijn waterverbruik kan ik moeilijk inschatten want de boiler staat op regenwater. De zonneboiler zou ik ook op dagtarief kunnen laten opladen als blijkt dat ik er een overschot heb.
Een warmtepompboiler werd me gezegd niet interessant te zijn wegens nog duurder dan zonneboiler.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 13 apr 2015, 09:08

Dus je hebt eigenlijk gratis stroom?
Je warm water is dus bijna gratis, dan zou ik niet lang nadenken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 13 apr 2015, 10:06

Irbe schreef:De boiler werkt inderdaad op nachttarief maar ik laat die nu regelmatig op dagtarief opladen gezien ik overschot heb op mijn dagtarief door de zonnepanelen. Mijn waterverbruik kan ik moeilijk inschatten want de boiler staat op regenwater. De zonneboiler zou ik ook op dagtarief kunnen laten opladen als blijkt dat ik er een overschot heb.
Een warmtepompboiler werd me gezegd niet interessant te zijn wegens nog duurder dan zonneboiler.
Vreemd want je kan warmtepompboilers vinden van 1.000-1.800€ per toestel excl installatie, excl premies indien van toepassing

Het goedkoopst blijft een gewone elektrische boiler, oplopend in prijs met natte weerstand, droge weerstand, RVS nat en RVS droog, deze met een koperen vat i.p.v. RVS kan ik niet meteen plaatsen in prijs

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 13 apr 2015, 10:13

Irbe schreef:De boiler werkt inderdaad op nachttarief maar ik laat die nu regelmatig op dagtarief opladen gezien ik overschot heb op mijn dagtarief door de zonnepanelen. Mijn waterverbruik kan ik moeilijk inschatten want de boiler staat op regenwater. De zonneboiler zou ik ook op dagtarief kunnen laten opladen als blijkt dat ik er een overschot heb.
Ariston EVO 110 = 1200 €
Ariston EVO 250 = 2500 €
Toch niet duurder dan de zonneboiler (2500 € met subsidies).
Een gewone elektrische boiler 150 liter kost 500 €. Als je dan toch stroom over hebt, dan is dit de meest economische oplossing.
Met een warmtepompboiler zou je verbruikte stroom nog eens dalen met 2/3. Een warmtepompboiler werkt ook altijd (ook bij geen zon). Zit ook elektrische weerstand bij voor bij koud weer en om af en toe eens hoger op te warmen voor legionella bescherming.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Irbe
lid

Bericht door Irbe » 13 apr 2015, 19:53

@ Janus : Ik heb geen gratis stroom want verbruik nog 2000 kw in nachttarief. Het is enkel zoeken om mijn toestellen te gebruiken op het juiste moment. In de winter doe ik het meeste op nachttarief. Mijn dagteller staat inderdaad bijna op nul. Het is ook nog maar recent dat ik mijn boiler overdag laadt om terug een zo klein mogelijk dagverbruik te hebben. Het is ook pas heel recent dat ik alleen woon dus dat geeft ook een ander beeld in verbruik (nu 1 persoon ipv 3).

@ bruna : men vertelde mij dat voor een warmtepompboiler er een veel grotere boiler nodig is. Gezien ik alleen ben zou dit niet haalbaar zijn zeiden ze mij. Het is ook zo dat de ruimte waar de boiler staat niet groot genoeg is om warmte uit te halen maar dat kon men oplossen door warmte van op zolder te halen. Ik weet niet meer wat men mij vertelt als jij zegt dat dat wel goedkoper zou zijn.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 13 apr 2015, 21:46

Het is ook zo dat de ruimte waar de boiler staat niet groot genoeg is om warmte
Je moet uiteraard geen warmte uit je beschermd volume halen om uw WPboiler te voeden. Die warmte moet je dan via je CV op gas weer opwekken en je bent geen stap verder : dus warme lucht MOET je van buiten halen (of desnoods van een niet verwarmde en verluchte zolder of garage, maar zeker ook niet ideaal) en de koude lucht moet weer naar buiten afgevoerd worden.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie