collector met twee boilers

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: collector met twee boilers

Bericht door Rubanov » 06 jan 2016, 11:58

Nog een update voor het jaar 2015:

Er is 2803 kWh zonnewarmte in de boilers opgeslagen
De warmtepomp heeft ook 735 kWh warmte in de grote boiler toegevoegd
Uit beide boilers werd voor sww 780 kWh gebruikt, gasverbruik voor sww geschat op 253 kWh, dus 76% sww door zon
Er is 1489 kWh uit de zonneboiler voor verwarming gebruikt
Beide zonneboilers samen hadden een verlies van 961 kWh, hier kan ik nog steeds iets aan verbeteren
Voor verwarming is er afgelopen jaar 1651 kWh elektriciteit (gecorrigeerd met graaddagen) gebruikt
Hierbij werd 7007 kWh warmte uit de grond gehaald om 9440 kWh warmte te produceren
Het rendement van ons verwarmingssysteem in 2015 is dus 135%, beter dan de condenserende aardgasketel die we vorig jaar gebruikten...
De SPF die ik kan berekenen is voor de wp alleen 5,2 en voor de combinatie wp met zonneboiler 5,7. (COP WP 4,4)

Ik kan ook al een mogelijk effect van het bijladen van de sondes zien, namelijk de SPF van september tot en met december was in 2014 5,3, en in 2015 5,8. We zullen de komende jaren zien of dit blijft. Ik zal ook in 2016 kijken of ik de installatie nog wat laat aanpassen om onder meer een nog iets betere lading van de grondsondes te krijgen en ook de temperatuur van de bron te kunnen loggen.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 06 jan 2016, 12:12

Rubanov,

Hoe gebeurt de warmtemeting?
Heb je overal aparte warmte meters staan, of komen die cijfers uit de regeling(en)?

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 06 jan 2016, 13:59

Voor de zonneboilers heb ik temperatuurlogging in de boilers en de boilervolumes, hieruit leid ik alles over de zonneboilers af. Daarnaast heb ik de metingen van ons verbruik van elektriciteit en gas. Ons elektriciteitsverbruik is nu 4283 kWh, terwijl het gemiddelde van de afgelopen drie jaren 2655 kWh is. Het geschat meerverbruik door de wp (en zonneboiler) is dus 1628 kWh. Met correcties voor graaddagen per maand kom ik dan op 1651 kWh. Het gecorrigeerd jaarverbruik voor verwarming op gas voor de afgelopen drie jaar, in de maanden waarin er in 2015 verwarming nodig was, is 9440 kWh. Dit is dit jaar voor 782 kWh door de zon geleverd, de rest door de warmtepomp.

Het is dus allemaal een berekening, de data van de zonneboilers zijn het meest betrouwbaar, de berekeningen van de verbruiken van wp en verwarming minder betrouwbaar. Deze werden enkel gecorrigeerd voor de graaddagen, maar er zijn natuurlijk nog andere dingen dan buitentemperatuur die het verwarmingsverbruik bepalen (vb directe zonne-energie, wind). Dit geeft dus eerder indicatieve cijfers, maar beter heb ik niet en cijfers zijn cijfers hé. We zullen de komende jaren zien hoe dit evolueert.

canelvan

Bericht door canelvan » 18 dec 2016, 20:58

Rubanov schreef:Het is een Thermia Diplomat Optimum G3 van 8 kW. De installateur heeft met inspraak van Thermia de contacten veranderd, zodat de pomp ook voor het opladen van de grondsondes kon gebruikt worden.
Dag Rubanov, ben jij tevreden met je Thermia G3 WP? Wat is het gemiddelde SPF/COP bij een B0/W55 regime voor sanitair warm waterproductie? Dit wordt enkel bij Vaillant eerlijk meegedeeld maar noch Viessmann noch Thermia geeft dit weer.

Groeten,

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 19 dec 2016, 06:56

Wij zijn tevreden met onze WP ja, die doet wat die moet doen en houdt ons huis op temperatuur.

Onze WP wordt echter niet rechtstreeks gebruikt voor de productie van SWW, daarvoor hebben we de zonneboiler aangevuld met een doorstromer op gas die in de winter bijverwarmt bij afname. Het is wel zo dat de retour van de verwarming door de grote boiler loopt waardoor ook het SWW eerst stroomt, dus we WP zal wel voor een deel het SWW opwarmen, maar dan aan veel lagere temperatuur natuurlijk dan die 55°C.

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 11 jan 2017, 19:27

Je schreef in 2015 dat je de temperatuur van het water dat de warmtepomp ingaat wel kon aflezen, alleen niet automatisch loggen.
Heb je de temperaturen nog zo nu en dan genoteerd, kun je het verloop hiervan met ons delen?
Ben benieuwd naar verloop temperatuurstijging na de winter en daling gedurende stookseizoen.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 14 jan 2017, 11:52

Goed dat je het vraagt, ik had de cijfers nog niet echt bekeken, maar ik had wel een papiertje bij de wp gelegd met een potlood erbij, en heb af en toe brontemperatuur en draaiuren genoteerd, telkens als de wp al een tijdje aan het draaien was en de temperatuur van de bron niet meer verder daalde.

Daarnaast kan ik ook de temperatuur van de bron aflezen uit de data van de zonneboiler, toch voor die perioden dat ik de grondsondes aan het opladen ben en de pomp blijft draaien nadat er geen warmte meer van de collectoren komt.

Ik heb dus een lijst met temperaturen van de bron (zelf genoteerd, en via de zb-logging), en af en toe ook de draaiuren die ik zelf genoteerd heb, zie bijlage.

Je ziet in de data twee winters passeren, 2015-2016 en 2016-2017. Het lijkt erop dat de wp deze winter meer draait dan de vorige, de winter is iets kouder, maar ook in de badkamer hanteren we nu een hogere basistemperatuur.

Wat je natuurlijk ook moet weten, is dat ik ook in de winter regelmatig gelegenheden zie om de grondsondes op te laden met de zonnecollector. En ik moet zeggen dat ik dit veel zinvoller vind dan in de zomer opladen. Er is namelijk mogelijk een redelijk sterke stroming van het grondwater, die ervoor zorgt dat enige afkoeling na enige tijd weggespoeld is. Ik denk dat ik dat ook heb horen zeggen door diegenen die de boringen hebben uitgevoerd. Als je echter in de winter de sondes herlaadt, dan is het zo dat in de vroege morgen de wp heeft gedraaid en de bron heeft afgekoeld. Meestal als de zon goed schijnt, blijft het voldoende warm gedurende de dag om ervoor te zorgen dat de verwarming niet opspringt overdag. 's Avonds moet de wp meestal nog even opspringen als de zon al een tijdje verdwenen is. Als je dan overdag de grondsondes kan opwarmen, lijkt het me dat je hiervan maximaal kan profiteren.

Op termijn wil ik de aansturing nog steeds veranderen, en dan eerder om ook in de winter maximaal de bron te recupereren, en in de zomer eerder de collectoren koelen met de bron dan maximaal de bron opwarmen met de collectoren. Hiervoor moet ik natuurlijk de installateur meekrijgen. Wordt vervolgd dus...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 14 jan 2017, 21:51

Ik zie op mijn warmtepomp de in & uit temperatuur op de bron
Deze is in de winter tussen 3.2 & 3.4 graden verschil en in de zomer ook zoiets: die haalt nooit meer dan 3.6 graden uit zijn bron.

Ik zie wel in je Excel dat de bron temperatuur terug stijgt door uw "laad" actie.
Maar is dan de temperatuur dat hem gebruikt ook hoger ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 15 jan 2017, 08:38

Op mijn wp zie ik ook zowel in als uit temperaturen van de bron. Ik heb enkel de uit temperatuur genoteerd (de hoogste). Dat is inderdaad typisch een +/-3°C daling voor een +/-8°C stijging.

Het display van de wp geeft enkel afgeronde getallen, dus dat maakt het iets moeilijker.

Maar ik kan een recent voorbeeld geven van gisteren:
's Morgens stond de wp aan en te draaien met een brontemperatuur van 5°C. Overdag waren het ideale omstandigheden om de bron op te laden zonder dat er intussen verwarming nodig was. Toen 's avonds de verwarming terug opsprong, was na een tijdje de temperatuur van de bron 6°C geworden.

Stijgingen tussendoor kunnen enerzijds door bijladen verklaard worden, maar zijn volgens mij ook gewoon een gevolg van natuurlijke recuperatie door zowel warmte- als watertransport in de bodem.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 15 jan 2017, 10:32

Uw brontemperatuur is een gegeven.
En in de menu's zie je ook geen exactere cijfers? Mijn WP toont op zijn standaard display ook enkel afgeronde cijfers.
Eens ik in de menu's ga zie ik meer details zoals in & uit bron / kamertemp / sww temp / draaiuren & startpogingen

Maar met een WP is het belangrijker te weten het verschil tussen in & uit temp.
Dit geeft een indicatie hoeveel warmte hij ontrekt van de bron. Als deze hoger is door uw laadacties heeft dit een goed effect.
Anders lijkt mij dit onnodig, omdat in de zomer wanneer de WP amper in gebruik is de bron ook natuurlijk heractiveert.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 15 jan 2017, 10:43

Nee, in de menu vind ik enkel afgeronde cijfers, op het hoofdscherm staan zelfs geen cijfers...

Voor de volledigheid heb ik de data nog wat uitgebreid met de cijfers van de schattingen van het herladen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 28 feb 2017, 20:23

Bedankt voor de gegevens, ben tijdje niet op forum geweest.
Ook bedankt darkman voor uw temperaturen.
kom nu steeds wat verder.
Mag ik nu concluderen dat
- Grondwater bodemtemperatuur gemiddeld 12 graden is.
- een bodemsonde die niet wordt verwarmt/geregenereerd wordt een ingangstemperatuur van 3 tot 4 graden geeft zodra de warmtepomp een tijdje werkt.
Als hij er dan een paar graden uithaalt ga je toch richting vriespunt retourwater.
Ga het nog eens op m'n gemak bekijken.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 28 feb 2017, 22:57

Rubanov schreef:
15 jan 2017, 08:38
Op mijn wp zie ik ook zowel in als uit temperaturen van de bron. Ik heb enkel de uit temperatuur genoteerd (de hoogste). Dat is inderdaad typisch een +/-3°C daling voor een +/-8°C stijging.

Het display van de wp geeft enkel afgeronde getallen, dus dat maakt het iets moeilijker.

Maar ik kan een recent voorbeeld geven van gisteren:
's Morgens stond de wp aan en te draaien met een brontemperatuur van 5°C. Overdag waren het ideale omstandigheden om de bron op te laden zonder dat er intussen verwarming nodig was. Toen 's avonds de verwarming terug opsprong, was na een tijdje de temperatuur van de bron 6°C geworden.

Stijgingen tussendoor kunnen enerzijds door bijladen verklaard worden, maar zijn volgens mij ook gewoon een gevolg van natuurlijke recuperatie door zowel warmte- als watertransport in de bodem.
Ik wil je enthousiasme niet fnuiken, maar op 15 januari warmte in de grond duwen uit zonnecollectoren om nadien terug te recuperen?
Je verliest sowieso warmte in je bron...
Zinvoller is de verwarming te laten doordraaien én de warmte direct in je vloer te stockeren.
Eerst de warmte in de aarde pompen, om ze nadien terug op te halen???
Volgens mij is het onzin...
Min gedacht hè!;-) peace

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 01 mar 2017, 09:32

Tja Jeroen, dat zou inderdaad nog beter zijn, maar is moeilijk in de praktijk te brengen.

De typische momenten dat de verwarming aan staat, zijn 's nachts van 2u tot 6u en 's avonds na 8u. Enkel als de zon niet schijnt overdag, het erg koud is en het waait hard, dan zal de verwarming ook overdag draaien.

En dan verwarmen we tot 20°C. Ik zou de verwarming zo kunnen instellen dat er overdag naar een nog hogere temperatuur wordt gegaan, maar dan zal de wp ook draaien. We kunnen niet rechtstreeks het verwarmingswater opwarmen met de collector, dit gebeurt via een boiler. Op zo'n moment zou je de wp moeten uitzetten, maar als die uit staat, dan circuleert er ook geen water door de boiler en kan er ook geen zonnewarmte benut worden voor verwarming.

Een ander probleem met enkel overdag verwarmen, is dat het moeilijk is om het 's morgens warm genoeg te hebben. Tot hoe warm je dan overdag moet gaan hangt dan van vele factoren af, en is heel moeilijk te regelen.

Bovendien zijn de warmste momenten dan op het midden van de dag, als er zelden iemand aanwezig is. Dat lijkt me ook niet erg zuinig/nuttig.

Het is inderdaad beter om de warmte van de zon direct te benutten, maar dat doen wel al met de ramen hé, nog directer dan via zonnecollectoren lijkt me. Op zo'n moment kan je het teveel aan zonne-energie van de zonnecollectoren best beschouwen als iets dat opgeslagen moet worden voor later gebruik. Dit kan bij ons enerzijds in een boiler van 500L en anderzijds in de grondsondes. Als je het in de boiler steekt, dan wordt het benut als de verwarming 's avonds opspringt, maar dit is erg snel leeg dan. Als je het echter kan gebruiken om de wp efficiënter te maken (een hogere aanvoertemperatuur), dan kan je deze energie met een factor ca. 6 vermenigvuldigen! Lijkt me nog steeds erg nuttig.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 01 mar 2017, 17:13

Thuis hebben we 1000+500l buffer met CV water. (warm drinkwater en warm regenwater)
Onderaan steeds koud, door koud water en retour vloerverwarming.
De zone onderaan kan dus steeds de zon capteren, ook dat beetje winterzon met vacuüm collectoren.
Verder kan CV niet aan het water bovenaan, dat voor sanitair dient.
De CV draait automatisch wanneer er warmte voorhanden is in het vat.

Momenteel bezig met een oude airco unit die via een warmtewisselaar een 3KW warmte onder in de buffer kan steken, waneer het buiten +7°C is.
Daar ik de warmte uit de buffer via menger van vloerverwarming eerst in de collector van de muurverwarming (én handdoekdroger badkamer) duw én dat afgekoelde water pas in de vloerverwarming, is het onderaan nooit warmer dan 20 graden dus ideaal voor een lucht-water warmtepomp experiment.
Een goede vriend van me is koeltechnieker en gaf met buitenunit en wisselaar cadeau, dus leuk experiment!:-)
Bedoeling is het verbruik van de pellet CV drastisch te verlagen met overschot aan stroom, 2000kWh voor verwarming zou voldoende moeten zijn.

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

Plaats reactie