collector met twee boilers

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: collector met twee boilers

Bericht door Rubanov » 05 sep 2015, 11:20

Rijk gas bevat zo'n 10,8 kWh/m³ en arm gas zo'n 9,15 kWh/m³. Bij ons komt er een mengeling die zo'n 9,98 kWh/m³ bevat, dit heb ik ooit opgezocht, maar geen idee waar ik dat precies heb gevonden.

Ik wou sowieso een zonneboiler en zoveel mogelijk ondersteuning, wij hebben een pyramidevormig dak met twee zijden die qua zon interessant zijn (Z-O en Z-W). Qua zonnecollectoren heb ik het maximum gelegd dat op het Z-W dak kon. Voor de PV-panelen heb ik bewust gekozen voor panelen met hoge opbrengst per oppervlakte, en geprobeerd om zeker niet te veel te leggen, in de veronderstelling dat op termijn minder en minder energie nodig zal zijn voor de verwarming (door het opladen van de aardsondes in de zomer). Misschien dat er nog 1 paneel bij kan, maar dat is het dan ook.

En als ik nu kijk naar wat PV dit jaar heeft opgebracht, dan ben ik blij dat ik niet meer heb gelegd (behalve dan qua te grote omvormer in combinatie met de netvergoeding). Ik heb hier nu de exacte cijfers bij, opbrengst PV van 3.867 kWh, jaarverbruik van 4.453 kWh, dat is dit jaar maar een overschot van een 800 kWh, behoorlijk weinig volgens mij.

Daarnaast zijn er nog veel andere redenen om niet te veel PV panelen te leggen, waaronder de belangrijkste volgens mij de milieu-impact van de productie van de panelen is en ook de onbalans tussen verbruik in de winter en productie in de zomer.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 sep 2015, 11:55

4453 - 3867 = 586 en geen 800 ;-)

Qua PV heb je wel een punt.
Maar ik moet zeggen, de zon/PV heeft dit jaar heeft al goed opgebracht (tot op heden 115% JRC).

De hamvraag is: heeft het nu nut gehad om uw energie uit de zonneboiler de injecteren in de grond en zo uw bron op te warmen.
Een bron warmt normaliter terug van zelf ook deels op door de aardwarmte.

Plus, als je zonneboiler pomp draait + brine pomp heb je ook weer een aantal 100 kwh verbruik.
Heb je die kunnen meten ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 05 sep 2015, 12:32

De aanname dat de milieu impact van pv uiteindelijk groter is klopt niet want pv panelen kunnen op de folie na volledig gerecycled worden (alu, glas, koper, silica). Een collectorsysteem bestaat toch ook uit alu, glas, kunststof (leidingen, isolatie) pompen en elektronica.
Electriciteit kan goed over lange afstanden worden getransporteerd en is breed inzetbaar (thermisch, verlichting, beweging) terwijl laagwaardige warmte vaak een restproduct is.

Je hebt naar schatting 16000kWh in een verticale bron gestoken, heb je een warme en een koude bron of alleen warm?
SolarEdge gecertificeerd dealer

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 05 sep 2015, 17:37

Het is idd 587 kWh, nog minder marge dus! Foutje gemaakt in excel, verkeerde som genomen...

PV heeft dit jaar idd uitzonderlijk veel opgebracht, maar dat neemt de andere argumenten niet weg.

Het is idd zo dat die pomp ook een verbruik met zich meebrengt, en dat is iets dat nog moet bekeken worden door de installateur. Ik heb hem echter al zo veel laten terugkomen, dat ik hem nu even wil gerust laten. Bemerk trouwens dat in de COP van 5,5 die ik berekende ook het verbruik van de pomp van de warmtepomp zit, dus zo erg is het ook niet.

Over het nut van het opladen van de bron, het was op zich beter geweest om op te laden voor de eerste extractie van warmte, maar dat heb je niet te kiezen natuurlijk. Als je met aardwarmte de warmte bedoelt die uit het binnenste van de aarde komt, dan moet ik u teleurstellen, deze is op de meeste plaatsen gewoon veel te laag om een rol van betekenis te spelen. De temperatuur van de bovenste aardlagen wordt vooral bepaald door de energie van de zon die erop valt. En het is idd zo dat een bron zelf regenereert door het langzame transport van warmte van warm naar koud. Maar, bemerk dat dit traag gaat, en dat de gemiddelde temperatuur van een bron jaar na jaar daalt tot er een evenwicht ontstaat en de temperatuur niet meer verder draait. Dit hangt af van de dimensionering van de bron. Wat ik doe, dat is eerst een 8000 kWh onttrekken, en dan ongeveer het dubbele, 16000 kWh toevoegen. Op termijn kom je dan ook aan een evenwicht, maar wel één met een hogere temperaturen. We zullen de komende jaren moeten zien of dat in de praktijk werkt, maar de temperatuur van de bron zal hierdoor in elk geval niet dalen.

Qua bron, heb ik enkel één bron met vier boringen die voor verwarming instaan in de winter.

PV panelen kunnen misschien wel gerecycleerd worden, maar hierbij vallen op zijn minst twee kanttekeningen te maken.
1) Momenteel worden PV-panelen volgens mij helemaal niet gerecycleerd. Ken jij bedrijven/organisaties die zich daar nu mee bezighouden?
2) Ik denk niet dat ze bij de recycling van PV panelen nieuwe PV panelen zullen kunnen maken. Bijna alle 'recycling' die vandaag de dag gebeurt, is eigenlijk eerder 'down-cycling', hergebruik van de materialen in een meer laagwaardige toepassing (vooral omwille van de zuiverheid, bemerk dat het silicium dat in PV panelen wordt gebruikt bijzonder zuiver moet zijn)

Bovendien kunnen zonneboilers evengoed gerecycleerd worden als PV panelen, ook al gebeurt dat momenteel niet. Recycling kan trouwens ook een behoorlijk grote milieu-impact hebben.

Verder nog even aangeven dat de productie van een vacuümbuis zonnecollector een 90 kg CO2 eq/m² uitstoot tot gevolg heeft, terwijl een PV paneel goed is voor een 198 kg CO2 eq/m².

Warmte is inderdaad een minder hoogwaardige vorm van energie dan elektriciteit, maar dat is volgens mij eerder een argument om elektriciteit zeker niet direct te gebruiken om warmte te maken, of het moet zijn om warmte uit een bron op te waarderen tot een hogere temperatuur zoals een warmtepomp doet.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 sep 2015, 17:44

Hoe diep zijn uw 4 boringen?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DosD
Senior lid

Bericht door DosD » 05 sep 2015, 19:10

De warmtepomp meet de temperatuur van het inkomende water uit de grond wel, maar dit wordt helaas niet gelogd. Ik kan deze temperatuur wel af en toe bekijken, maar als ik dat niet opschrijf dan onthoud ik dat niet goed vrees ik. Ik zal een papiertje en potlood bij de wp leggen en de temperatuur noteren als ik ga kijken.
alvast bedankt, ben benieuwd.

denk dat het ook zal afhangen van stromingen in het grondwater.
professioneel bij diepe boringen weet ik dat er wel eens rekening gehouden wordt met stroming.
Dus in stroomopwaartse bron wordt dan in de zomer warmte in de grond gebracht, in de winter uit stroomafwaartse bron de warme bel met water benut

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 05 sep 2015, 20:16

Onze boringen zijn in totaal een 130 m lang, over 4 boringen is dat iets meer dan 30 m per boring.

De boorfirma heeft me gezegd dat er volgens hen weinig stroming was van het grondwater, ik heb hen gevraagd of het zin had om de sondes te laden in de zomer.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 05 sep 2015, 20:57

Vergelijk op vrijkomende CO2 productie vind ik geen maatstaf van duurzaamheid want als ik 100km in een brandstof aangedreven personenauto afleg, dan produceer ik meer CO2 dan wat de productie van mijn panelen heeft gekost.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 05 sep 2015, 21:15

[mention]japio[/mention], dat klopt volgens mij van geen kanten, ik heb het eens uitgerekend: jij hebt een 15 m² liggen, dit maal 198 kg eq CO2/m² geeft 2982 kg eq CO2. Als uw auto dat in 100 km zou uitstoten, dan komt dat neer op 30 kg CO2 per km. De CO2-uistoot van auto's ligt véél lager, namelijk ergens tussen 90 g/km voor een hybride, over 120 g/km voor een zuinigere wagen en meer dan 200 g/km voor een meer gulzige wagen. Aan 130 g/km kan je bijna 23000 km rijden voor je zoveel hebt uitgestoten. Dat is mogelijk op een jaar, wat nog niet erg veel is. Maar het enige dat dit aantoont is dat auto's bijzonder milieu-onvriendelijk zijn.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 05 sep 2015, 21:28

japio schreef:
Ik heb dat filmpje eens bekeken, en blijkbaar wordt er dus toch al één en ander gedaan om PV panelen te recycleren. Alleen blijven ze zeer hard op de vlakte over welke nieuwe producten er kunnen gemaakt worden. Ook op hun site valt hierover niets te vinden.

Als ik het goed heb begrepen, gaan ze ermee naar een shredder, en wat die doen is de boel vermalen tot kleine stukjes en er dan machinale en soms deels handmatige sortering op los te laten. Groot probleem is dat je op deze manier behoorlijk vuile stromen krijgt, dus ik geloof nooit dat ze materiaalstromen uit PV panelen kunnen gebruiken in high-end toepassingen. Op zijn best denk ik aan toepassingen als isolatiemateriaal, serieus down-cyclen dus.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 23 sep 2015, 10:23

Rubanov schreef:Onze boringen zijn in totaal een 130 m lang, over 4 boringen is dat iets meer dan 30 m per boring.

De boorfirma heeft me gezegd dat er volgens hen weinig stroming was van het grondwater, ik heb hen gevraagd of het zin had om de sondes te laden in de zomer.

Wat was het antwoord van de boorfirma?

Ben echt benieuwd wat er over blijft van die 16000kWh in de grond.
Mijn ervaring is dat minder zonnecollectoren en een grote buffer, meer uit je collectoren haalt.
Ok, jij haalt veel uit je collectoren maar je steekt 80% in de grond?

Ik heb er ook al aan gedacht van warmte te kunnen delen met de buren, maar zover zijn we nog niet in onze samenleving...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 23 sep 2015, 13:57

Het antwoord staat eigenlijk al in de zin, misschien niet zo duidelijk geformuleerd. Ze hebben gezegd dat het water redelijk ter plaatse blijft, ze hebben een waarde gegeven, maar die heb ik helaas niet onthouden.

Die 16.000 kWh in de grond is een schatting op basis van het verschil tussen de laagste weektemperatuur van het water uit de sondes en de temperatuur van het verwarmde water-glycol, rekening houdend met een geschat debiet van het water-glycol mengsel (35% van 2,5 m³/h). Moeilijk accuraat te noemen, maar het geeft een idee.

Op basis van de temperatuursveranderingen in de boilers en de boilerinhoud heb ik ook een schatting gemaakt van deze energiestromen.
Ik heb data van 17/10/2014 tot 20/09/2015, en dat geeft volgende totalen:
Kleine boiler (300 L):
Zon in: 876 kWh
Verlies: 408 kWh
Nuttig gebruikt: 464 kWh

Grote boiler (500 L):
Zon in: 1548 kWh
Verlies: 478 kWh
Opwarming door de WP: 623 kWh
Nuttig gebruikt: 1694 kWh

Even opfrissen: SWW stroomt eerst door de grote boiler en daarna door de kleine. Het retourwater van de verwarming stroomt eerst door de grote boiler en daarna naar de WP. De grote boiler wordt in de zomer niet opgewarmd, in de zomerperiode wordt als de kleine boiler opgeladen is, de rest van de warmte in de grond gestoken via de sondes van de WP. Dit laatste heb ik zoals hierboven dus geschat op een grote 16000 kWh. Van alle zonne-energie die de collectoren hebben opgebracht, is dus een 87% in de grond gegaan. De reden dat dit zoveel is, is enerzijds het grote overaanbod in de zomer zonder stagnatietoestanden, en anderzijds de zeer constante en lage retourtemperatuur uit de grond, waardoor ook bvb temperaturen van 30°C in de collectoren nuttig gebruikt worden (in feite zijn de grondsondes op dat moment een bijzonder grote boiler). In de tussenseizoenen (lente en herfst) gebeurt het regelmatig dat beide boilers maximaal opgeladen zijn, en de collectoren in stagnatie gaan. Helaas is dit een gevolg van de details van de installatie. Ik ben van plan om dit in de toekomst nog te laten aanpassen zodat de collectoren nooit meer in stagnatie moeten gaan.

Een deel van die 16000 kWh zal wel verdwijnen in de grond, via stroming van het water. Afwachten is of dit in de winter het rendement van de WP zal doen stijgen in vergelijking met vorige winter. Maar zelfs als dat niet zo is, dan beschouw ik het nog steeds als een groot voordeel dat de collectoren een pak minder met hoge temperaturen worden geconfronteerd.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 23 sep 2015, 15:13

De CO2-uistoot van auto's ligt véél lager, namelijk ergens tussen 90 g/km voor een hybride, over 120 g/km voor een zuinigere wagen en meer dan 200 g/km voor een meer gulzige wagen.
De uitstoot van auto's ligt lager in een gemanipuleerde testomgeving.
In de praktijk bedraagt de uitstoot soms een factor 40 hoger.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 23 sep 2015, 16:53

Wat soms is, is geen maat voor wat gemiddeld is.

In eerste versnelling, bij het optrekken vanuit stilstand of lage snelheid kan het verbruik idd veel hoger zijn, maar de grootte-ordes op de langere termijn veranderen daarom niet hé.

Ik rij zelf hybride en ik weet dat officieel deze 3,9 L/100 km verbruikt en hierbij 89 g CO2/km uitstoot. In de praktijk is dit verbruik bij ons rijgedrag (veel snelweg aan 120-130 km/h) eerder 4,5 à 5 L/100 km, wat neerkomt op 103-114 g CO2/km. Als ik echter op snelwegen rijd met deze wagen aan snelheden rond de 90-100 km/h, dan daalt het verbruik naar 3,5 L/100 km (= 80 g CO2/km). Deze verbruiken zijn gemeten door een langetermijnoverzicht van getankte hoeveelheden benzine en afgelegde afstanden.

Zelfs als een (benzine-)auto 7 à 8 L/100 km verbruikt, dan nog ligt de CO2-uitstoot op 'slechts' 160 à 183 g/km. Voor dieselwagens heb ik de cijfers niet direct bij me, maar globaal gezien geeft diesel maar een klein verschil en is het iets zuiniger qua verbruik en CO2-uitstoot.

Het is natuurlijk zo dat er bij het draaien van een motor ook andere verbrandingsgassen worden gevormd, en bij deze kan het wel dat het verbruik in werkelijk 40 maal of meer hoger ligt dan officieel (zie het VW-verhaal bvb), maar dat komt vooral doordat de officiële uitstoot van deze stoffen vele malen lager ligt dan de uitstoot van CO2.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 14 okt 2015, 16:05

Even een kleine update met cijfers nu het eerste jaar zo goed als om is. Cijfers van 17/10/2014 tot en met 14/10/2015.

Er is 2701 kWh zonnewarmte in de boilers opgeslagen
De warmtepomp heeft ook 634 kWh warmte in de grote boiler toegevoegd
Uit beide boilers werd voor sww 715 kWh gebruikt, gasverbruik voor sww geschat op 253 kWh, dus 74% sww door zon
Er is 1473 kWh uit de zonneboilers voor verwarming gebruikt
Beide zonneboilers samen hadden een verlies van 946 kWh, hier kan ik nog iets aan verbeteren
Voor verwarming is er afgelopen jaar 1721 kWh elektriciteit gebruikt, dit is primair zo'n 6196 kWh
Hierbij werd 7748 kWh warmte uit de grond gehaald om 9469 kWh warmte te produceren
Het rendement van ons verwarmingssysteem is dus 153%, een stuk beter dan de condenserende aardgasketel die we vorig jaar gebruikten...

Plaats reactie