tips en advies gevraagd nieuwe installatie

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
hirodaro
Installatie Land: Nederland

tips en advies gevraagd nieuwe installatie

Bericht door hirodaro » 05 okt 2014, 21:56

Dag zon liefhebbers.

Na eerst afgelopen jaar een pv installatie te hebben aangelegd was het tijd voor de volgende stap. Een zonneboiler met tapwaterondersteuning, vloerverwarming ondersteuning en zwembadverwarming. Het zwembad draait inmiddels zonder boiler en de collector vloeistof gaat direct een titanium warmtewisselaar in van 106 kw. in totaal heb ik nu op dit moment 150 heatpipes. ervaring afgelopen zomer was een zwembad op steeds ca 28 a 30 graden. het werkt dus! tijd voor de volgende stap.

ik wil 3 onafhankelijke systemen laten draaien. te weten: zwembad, tapwater en vloerverwarmingondersteuning met elk zijn eigen controller. de collectorvloeistof wil ik laten circuleren in een ringleiding waaraan dus 3 verschillende pompen zijn aangesloten. 1 voor elk systeem. elk systeem wordt voorzien van een terugslagklep. Ik heb nogmaals extra 150 heatpipes liggen waarmee ik de installatie nog groter kan maken.

systeem 1
zwembad is al gereed. werkend op een stdc van sorel

systeem 2
voor het tapwater heb ik een boiler met 1 spiraal van 150 liter. expansievat tbv de boilerinhoud voor tapwater. inlaatcombinatie, overdrukvertiel, en een mengventiel om het water op ca 60 graden weer retour ye laten gaan naar de cv installatie. Hoe ik dit ga aanleggen ben ik eigenlijk al uit'

systeem 3
Voor de ondersteuning van 150 m2 vloerverwarming zit ik nog met een paar vragen. Ik heb 2 boilers van 300 liter ter beschikking. 1 van 300 liter met 2 spiralen en 1 van 300 liter met 1 spiraal. Wat ik mij afvraag is of het verstandig is de boilerinhoud (totaal 600 liter) mee te laten circuleren met de vloerverwarming dmv een mengventiel in de retour. op deze wijze kan ik de drie spiralen in de boilers gebruiken voor warmteoverdracht van de collectorvloeistof. wanneer de inhoud van de boilers onder de 40 graden duikt dan dmb van een driewegklep een bypass maken zodat de vloerverwarming niet via de boilers gaat lopen. Dit lijkt mij het verstandigste. maar goed ik twijfel nog.. wie kan mij hierin adviseren? tips en trucs zijn welkom

ronald

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: tips en advies gevraagd nieuwe installatie

Bericht door janus » 06 okt 2014, 00:10

Welkom hier, misschien eens wat schema's en foto's plaatsen om het geheel wat duidelijker te maken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie