Pomp verzwakt na 12 jaar?

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Fientje
lid
Installatie Land: Nederland

Pomp verzwakt na 12 jaar?

Bericht door Fientje » 11 aug 2014, 16:04

Wij wonen nu 8 jaar in dit huis en hebben de zonneboiler van de vorige bewoners overgenomen. Installatie is nu 12 jaar oud. Als de zonneboiler het doet zijn we er zeer blij mee. Volle boiler 80 graden, toppie, zeker met een gezin met vier pubers.
Helaas zijn de leidingen in de zonnecollector bevroren geweest. De eerste keer hebben we dit door een installateur laten verhelpen. Inmiddels hebben we twee scheurtjes zelf dicht gesoldeerd. Dat is een stuk goedkoper. De boel is nu weer helemaal dicht en lekt niet meer. Water stroomt goed door het paneel heen.
We hebben de boel weer aangesloten op de pomp, maar we krijgen de installatie niet meer op gang. Alle trucjes om de lucht uit het circuit te halen, inclusief aanzuigen met behulp van voetpomp, zijn mislukt. De pomp zuigt wel water aan en pompt het ook de leiding in, maar het water komt niet 'rond'. Ook niet met behulp van de fietspomp.
Heeft er iemand hier enig idee?
Kan de pomp stuk zijn ondanks dat deze het wel normaal lijkt te doen? Hoe lang gaat zo'n pomp doorgaans mee? Het is een aton.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Pomp verzwakt na 12 jaar?

Bericht door janus » 11 aug 2014, 16:12

De pomp zuigt wel water aan en pompt het ook de leiding in, maar het water komt niet 'rond'.

Wat bedoel je daar precies mee?
Als hij zuigt en pompt is het toch in orde lijkt mij?
Hoeveel is het hoogte verschil wat overbrugt moet worden?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door marcelr » 11 aug 2014, 18:19

Wat is het hoogteverschil tussen de pomp en de collector? Een circulatiepomp heeft over 't algemeen een beperkte opvoerhoogte, en doet z'n werk bij de gratie van het feit dat je installatie volledig gevuld is.

grtz,

marcelr
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

freddy
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door freddy » 11 aug 2014, 19:50

De leiding is toch niet per toeval helemaal dicht ge soldeert?
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Fientje
lid

Bericht door Fientje » 11 aug 2014, 20:40

Dank voor de reacties!

De hoogte is verticaal 5,5 meter.

En eh, nee, de leidingen zijn niet dicht gesoldeerd. Nadat we gesoldeerd hadden hebben we water in het circuit gegoten mbv een trechter en er helemaal doorheen laten lopen. Beide zijden van het circuit liepen goed door.

Fientje
lid

Bericht door Fientje » 11 aug 2014, 20:52

janus schreef:
De pomp zuigt wel water aan en pompt het ook de leiding in, maar het water komt niet 'rond'.

Wat bedoel je daar precies mee?
Als hij zuigt en pompt is het toch in orde lijkt mij?
Hoeveel is het hoogte verschil wat overbrugt moet worden?

Wat ik bedoel is dat de pomp het normaal lijkt te doen, maar dat desondanks het water niet volledig omhoog gaat (en dus ook niet naar beneden komt).
Uit ervaring weet ik dat de installatie opstartperikelen heeft wanneer deze volledig leeg is. De lucht moet er eerst uit. Meestal helpt het door met een voetpomp de leiding die terugloopt naar de pomp, aan te zuigen. Maar dat werkt nu niet. Het pompen wordt wel zwaarder, wat een indicatie is dat het circuit naast waterdicht ook luchtdicht is en door het pompen een beetje vacuum trekt, maar het water komt niet.

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 11 aug 2014, 21:34

Zit er wel genoeg water in het systeem? Indien er te weinig water in zit, krijgt de pomp het niet tot boven gepompt.

Fientje
lid

Bericht door Fientje » 11 aug 2014, 21:47

Hier heb ik al mee lopen prutsen.

Normaal, na de vorst, vul ik het vat een beetje extra bij tot iets boven maximaal. Dan pomp ik het water door de leidingen met de voetpomp en als het water dan 'rond' is gekomen dan zit in het vat nog een comfortabele hoeveelheid water tussen minimaal en maximaal. Ik weet dan ook zeker dat ik geen overstroming krijg als de installatie leeg loopt wanneer de zon niet schijnt.
Vandaag dacht ik dat ik wellicht te veel water in het vat had gedaan, dus er weer wat uitgegoten. Haalde niets uit.
Ik heb het filter verschoond. Dat was heel vies, dus toen ik dat had schoongemaakt had ik de hoop dat ik de oorzaak had gevonden. Helaas bleek het euvel daarmee nog steeds niet verholpen.
Ik ben boven op het dak gaan kijken/luisteren terwijl iemand anders beneden met de voetpomp pompte in de hoop een lek te kunnen waarnemen. Niets. Boven geen ruis of gedrup. Ook geen geluid van stromend water door de leidingen. Het water lijkt er helemaal niet te komen.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 11 aug 2014, 22:01

Dan zou de pomp inderdaad wel eens stuk kunnen zijn. Kan je ze er niet tussen uit halen en testen?

Fientje
lid

Bericht door Fientje » 11 aug 2014, 22:05

Ik overweeg dat te doen, maar wilde me eerst even heel goed orienteren. Misschien zie ik alsnog iets over het hoofd. Het is dan een beetje zonde om de pomp los te halen en het risico te lopen dat de pomp door het loshalen stuk gaat.
Verder weet ik dan vervolgens niet zo goed hoe ik de pomp kan testen. Heeft u een suggestie?

bke
Senior lid

Bericht door bke » 11 aug 2014, 22:15

Een andere optie: misschien is er een probleem met het leegloopblokje? In dat geval zou je pomp gewoon water kunnen circuleren over het leegloopblokje en geraakt het nooit boven.

Fientje
lid

Bericht door Fientje » 11 aug 2014, 22:20

Ik denk niet dat het leegloopblokje het probleem is, want dan zou ik water terug moeten horen klateren het vat in. Dat heb ik alleen gehoord op momenten dat ik de pomp uitschakelde. Dat deed het dus zoals het hoort.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 11 aug 2014, 22:35

Dan moet het wel de pomp zijn. Hoor je de pomp niet draaien dan? Een membraanpomp is toch een stuk luidruchtiger dan een klassieke centrifugaalpomp.

Fientje
lid

Bericht door Fientje » 11 aug 2014, 22:47

Ja, ik hoor de pomp draaien.
Het vreemde is ook dat de pomp zowel zuigt als duwt. Als ik de aanzuigslang even uit het water van het vat til dan hoor ik een 'slurpend' geluid.
Ik kan tot net iets boven de pomp zien hoe het water omhoog wordt geduwd naar boven, richting het paneel op het dak. Daarna gaat het over in een koperen leiding (8mm) en kan ik het water niveau niet meer volgen. Het water komt, alleen met hulp van de voetpomp, tot voorbij het koper.
Normaal is het waterniveau in de slang omhoog voor mij een indicatie of de voetpomp even aangesloten moet worden. Als ik een meniscus zie, dan even pompen tot 'ie 'pakt'. Als de pomp 'pakt', dan hoor ik dat aan de pomp. Het tikken van de pomp wordt dan iets trager en heeft een lagere toon. De meniscus is tegen die tijd allang in de koperen leiding verdwenen en die zie ik dus niet meer. Vandaar dat ik dan dus overschakel naar letten op het geluid van de pomp.
Maar vandaag lukte dat dus allemaal niet. De pomp 'pakt' niet.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 11 aug 2014, 22:51

Dan denk ik dat ze stuk is. Membraan beschadigd misschien, waardoor ze de opvoerhoogte niet meer volledig haalt?

Plaats reactie