Zonneboiler linken met warmtewisselaar zwembad

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
zwembadboiler01
junior lid
Installatie Land: België

Zonneboiler linken met warmtewisselaar zwembad

Bericht door zwembadboiler01 » 28 nov 2013, 19:15

Ik wil in de zomer de overtollige warmte via de tweede spiraal naar een warmtewisselaar brengen die op zijn buurt mijn zwembadwater opwarmt. Ik veronderstel dat in dit circuit dan water komt die rond circuleert. Wat moet ik voorzien in dit watercircuit, een toevoer voor vers water? een drukmeter? (wat moet de druk zijn in dit circuit?) een overdrukventiel? of zie ik dit allemaal te complex. Andere vraag, mepla geberit buizen is dit voldoende? BEdankt voor jullie advies...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Zonneboiler linken met warmtewisselaar zwembad

Bericht door janus » 28 nov 2013, 19:39

Eerste vraag is of je boiler veel overschot heeft.
Dan of dat overschot de moeite is om je zwembad op te warmen,

Waar ik bv aan zit te denken is om gewoon warmwater uit de boiler direct in het toekomstige zwembad te lozen.
Kostprijs is dan nihil.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

zwembadboiler01
junior lid

Bericht door zwembadboiler01 » 29 nov 2013, 11:13

Beste Janus, de inhoud van de 300 liter zonneboiler wordt al gebruikt voor de voorverwarming van mijn warm leidingwater vooraleer het in de CV ketel verder wordt bij verwarmd. In de zomer heb ik een temperatuur van het water in de zonneboiler tot 80°C. Vandaar dat ik de tweede spiraal in de zonneboiler wil gebruiken om indirect mijn zwembadwater op te warmen. Indirect, want ik werk met zout elektrolyse en heb dus zout zwembadwater. De zonneboiler is reeds geïnstalleerd en het zwembad ook.

tcbelgium1
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door tcbelgium1 » 29 nov 2013, 11:49

Ik zou een een extra pompgroep (vaak standaard voorzien met overdrukventiel, vulset, etc...plaatsen en een titanium warmtewisselaar. Elke standaard controller kan hier mee overweg.
Zelf gebruik ik mijn 2de wisselaar ook om mijn cv buffer bij te laden bij overschot.
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 nov 2013, 14:33

En wat is er dan mis om het zwembad direct op te warmen door warmwater te lozen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 29 nov 2013, 14:39

Niets natuurlijk maar hoe ga je zoiets deftig sturen?
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 nov 2013, 14:56

:D Ik denk het gewoon handmatig te doen.
Kijk 'smorgens naar het weerbericht en de temp van de boiler en beslis dan of ik het zwembad met koud of warmwater bijvul.
.

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 29 nov 2013, 15:18

dat is natuurlijk cheap :lol:

zwembadboiler01
junior lid

Bericht door zwembadboiler01 » 29 nov 2013, 16:45

beste tcbelgium1. Op een warmtewisselaar zoals een Zodiac-PSA warmtewisselaar Heat Line plus 70 (titanium), zit meestal een pompgroep. Als jij de 2de wisselaar gebruikt voor de cv, dan heb je daar al het expansievat. Dus als ik in een gesloten circuit zit tussen de warmtewisselaar en de 2 de wisselaar van mijn zonneboiler, vraag ik mij af of de drul wegkan bij het opwarmen van het water in dit gesloten circuit. Zowieso zal er een automatische ontluchter dienen op te zitten denk ik. Iemand ervaring hiermee?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 nov 2013, 16:49

Een drukvat en eventueel een overdrukventiel zal veiliger/beter zijn voor je installatie.
Een ontluchter is geen veiligheid trouwens!

Hoeveel m² paneel heb je trouwens, want ik twijfel nog steeds sterk aan het rendement van je idee.
.

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 29 nov 2013, 17:04

zwembadboiler01 schreef:beste tcbelgium1. Op een warmtewisselaar zoals een Zodiac-PSA warmtewisselaar Heat Line plus 70 (titanium), zit meestal een pompgroep. Als jij de 2de wisselaar gebruikt voor de cv, dan heb je daar al het expansievat. Dus als ik in een gesloten circuit zit tussen de warmtewisselaar en de 2 de wisselaar van mijn zonneboiler, vraag ik mij af of de drul wegkan bij het opwarmen van het water in dit gesloten circuit. Zowieso zal er een automatische ontluchter dienen op te zitten denk ik. Iemand ervaring hiermee?
Oei met dat duur spul begin ik ook te twijfelen aan het rendement. Kan je voor minstens de helft van de prijs zelf maken. Ik werk overigens ook met een gesloten circuit (pompgroep tussen 2 warmtewisselaars die het water gewoon rondpomp meer ook niet). Automatische onluchter is (in mijn geval) voor dat piepklein circuit onnodig. Uiteraard zit er wel een expansievat tussen van 8liter. Andere optie (en goedkoper) is om een 3 weg kraan te voorzien in de solarleiding. Is de boiler op temperatuur dan warmte de collector rechtstreeks (nuja via titanium ww) het zwembad via de bestaande pompgroep. Wel eens nagaan als de controller van de zonneboiler hiermee overweg kan zoniet zal je die moeten vervangen

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 29 nov 2013, 17:36

ter illustratie, mits juiste controller gaat dit volautomatisch
sanitaire boiler krijgt steeds voorrang, is die op (zelf instelbare) temperatuur dan schakelt de controller richting zwembad
daalt de temperatuur in de sanitaire boiler dan schakelt hij terug
Naamloos.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

zwembadboiler01
junior lid

Bericht door zwembadboiler01 » 30 nov 2013, 12:05

bedankt voor het meedenken! Maar, ik voel er niet zo erg voor om de bestaande installatie te gaan wijzigen. Garantie etc.. weet je,... Vandaar dat ik op een volledige eigen aangelegd gesloten circuit wil werken. Je zegt dat je eveneens hetzelfde doet tussen 2 warmtewisselaars en hebt in het gesloten circuit een expansievat van 8 liter, niets anders? Ik ben een volledige leek :oops: op dat vlak. Waarom dient dit expansievat en waar moet dit komen? Geen ontluchters?

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 30 nov 2013, 12:28

Nee daar zit niets meer tussen dan een pompgroep (met expansieventiel, kranen, etc...standaard pompgroep dus) en een expansievat. Expansievat dient uiteraard om het uitzetten van dat water in het gesloten circuit op te vangen. Maar als je echt een leek bent en dit allemaal niet zelf kan dan contacteer je beter een (uw?) installateur. Kan je altijd wel doorverwijzen indien nodig.
De andere optie zou er dan zo uitzien (zo draait het hier op dezelfde manier maar dan met een cv buffervat)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

zwembadboiler01
junior lid

Bericht door zwembadboiler01 » 30 nov 2013, 15:56

OK, is duidelijk. Bedankt voor de uitleg

Plaats reactie