Buffervat koelt af

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
carlojans
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Buffervat koelt af

Bericht door carlojans » 28 aug 2013, 22:51

Hallo ik heb een buffervat van 800L met 2 collectoren van 60 heatpypes gericht naar het oosten.
Als de zon weg is blijft die warmte afgeven naar de heatpypes en koelt buffervat af.
De solar leidingen lopen recht omhoog van het buffervat naar de collectoren.
Mijn instalateur zegt dat er niets aan te doen is omdat warmte stijgt.
Mijn vragen zijn:
1. Ik had nu gedacht aan een elektrischee solarkraan te plaatsen is dat voldoende of zouden het er 2 moeten zijn en gaan die lang mee die kraan zou ik dan aansluiten op de circulatiepomp?
2. Ik heb maar weinig warmte opbrengst en dacht van 1 collector op het oosten te laten staan en de 2 collector te verplaatsen en op het zuiden te richten Gaat mij dat meer warmte opbrengst geven?
Alvast bedank voor de goede tips.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Buffervat koelt af

Bericht door janus » 28 aug 2013, 23:08

1) gewoon een terugslagklep plaatsen, vreemd dat jouw installateur daar nog nooit van gehoord heeft??

2 mits juist uitgevoerd kan dat helpen, maar zonder extra pomp zal het je opbrengst juist naar beneden halen.
(omdat de panelen in de schaduw de boel weer afkoelen)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

marc_geistingen
lid

Bericht door marc_geistingen » 28 aug 2013, 23:53

Met de glycolleidingen eerst even een 20 tal cm omlaag gaan en dan pas omhoog (een soort sifon) en je krijgt geen natuurlijke circulatie. Zo is dit bij ons opgelost.

JohnDC
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 29 aug 2013, 07:37

marc_geistingen schreef:Met de glycolleidingen eerst even een 20 tal cm omlaag gaan en dan pas omhoog (een soort sifon) en je krijgt geen natuurlijke circulatie. Zo is dit bij ons opgelost.
Dat is niet altijd waar hoor! Een terugslagklep is de juiste oplossing.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 29 aug 2013, 08:58

1) draait de circulatiepomp wanneer het buffervat aan het afkoelen is? indien dit het geval zou zijn kan het zijn dat het gaat over een verkeerde instelling (bv. tank koelen functie) in de controller
't zou mij toch verbazen dat er geen circulatiepomp in steekt (staat vrijwel standaard op elk pomp station)
2) zoals Janus al aangeeft, mits juist uitgevoerd, ja. dan moet de controller hiermee wel overweg kunnen want die moet (in een opstelling met 2 oriëtanties) ofwel een extra circulatiepomp kunnen aansturen of een 3 weg klep
hoe dan ook, zomaar een collector verplaatsen zonder de configuratie te wijzigen gaat niet
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 31 aug 2013, 22:53

tcbelgium1 schreef:1) 't zou mij toch verbazen dat er geen terugslagklep in steekt (staat vrijwel standaard op elke pompgroep)
even corrigeren
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

EcoFinity
lid

Bericht door EcoFinity » 01 sep 2013, 13:28

let op : een terugslagklep is niet altijd de oplossing.
deze houdt enkel de flow tegen die tegengesteld is aan de circulatiepomp.
je zou de eerste niet zijn waar een terugslagklep zit en die flow krijgt als de pomp stil staat, maar dan in de 'juiste' richting.
in dat geval is enkel een electroventiel de oplossing.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 01 sep 2013, 15:24

Dan zal die klep wel "blijven hangen". Normaal gesproken is zo'n klep meer dan voldoende.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

EcoFinity
lid

Bericht door EcoFinity » 01 sep 2013, 15:32

wil mij dat dan eens uitleggen aub.
van zodra de collector afkoelt is de vloeistof boven kouder dan beneden.
warme vloeistof stijgt (degene die in het buffervat zit) en het is vertrokken.
hoe wil je dat tegenhouden met een terugslagklep ?

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 01 sep 2013, 16:05

Wat de thermo-syphon werking betreft heb je gelijk. Maar... dit gaat zo traag dat een normale terugslagklep (die dus niet blijft open staan) die flow makkelijk stopt. En dit in beide richtingen. Daar een electr. bediende valve gaan tussen steken is in mijn ogen een beetje "overdone".
Ik heb er ieder geval geen last van, zelfs zonder terugslag klep omdat er met de leidingen dik 2 meter naar beneden moet eer de platenwisselaar ook maar iets van warmte terug richting zonnecollector kan gaan.

EcoFinity
lid

Bericht door EcoFinity » 01 sep 2013, 19:08

ja, inderdaad, de leidingen een knik naar beneden laten maken lost het probleem op.
ik heb diverse klanten gehad waar de opstelling zo gemaakt is dat er geen knik is en daar zag je dus echt wel een afkoeling van 10°C en meer per nacht.

supermiaauw

Bericht door supermiaauw » 01 sep 2014, 09:07

Zit hier met hetzelfde probleem - temperatuur daalt ongeveer 10 a 15 graden per nacht.
Installateur zegt dat dit normaal is, doch ik betrouw het zaakje niet. (trouwens vanalles foutgelopen - lekken na 10 dagen, verkeerde tyfocor + aangevuld met meer dan 50% water, ....)
Waar moet die syphon dan komen aan het buffervat? In de warmte aanvoer of koude of in beiden.

Alvast bedankt voor de info.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 sep 2014, 09:50

Welkom op het forum.
Is er nu iets gemonteerd en voel je 'snacht dat de leiding warm wordt?
In sommige gevallen is een terugslagklep ook al voldoende zoals je hier boven kunt lezen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

supermiaauw

Bericht door supermiaauw » 01 sep 2014, 11:21

Er is eigenlijk niets gewijzigd - is reeds van in het begin zo (ongeveer 3 jaar geleden geplaatst samen met de cv installatie - is van Elco)
Wat wel opvalt is dat de cv ketel temperatuur ongeveer een 30 tal graden is en dit terwijl de ketel uit staat (sinds mei)
Ik zal deze nacht eens zien of de leidingen warm aanvoelen.
Alvast bedankt.

Plaats reactie