Hoe glycol bijvullen? Waar aansluiten?

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
RoelandK
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Hoe glycol bijvullen? Waar aansluiten?

Bericht door RoelandK »

Dat hangt af van je type Glycol dat je hebt. Je hebt 100% glycol, maar ook voor gemaakte mengelingen van bv -50c of -20 c..
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 »

Ok blij voor U. Je moet de juiste concentratie hebben. Als je de inhoud weet, berekend, meet. Of, opvullen met water, laten leeglopen in een tonnetje..
Te veel glycol kan slecht verpompt worden door de pomp. Te weinig bevriest of gaat snel koken. De juiste vuldruk zoeken. Als het exp vatje op 1 bar staat, komt er 0,1 bar bij per meter (installatiehoogte) boven het expansievat. Daar tel je 0,3 bar bij. bv. als uw vatje een druk heeft van 1 bar, opvoerhoogte = 5 mtr. = 1 + 0.5+0.3= 1,8 bar vuldruk in koude toestand. NIET vullen in zonneschijn, want dat komt de glycol er traag in, komt in de panelen en kan deze terug verbranden.

ecologist
lid

Bericht door ecologist »

Hallo forumgenoten ,

ik gebruik dit oudere topic om het forum niet te flooden met gelijkaardige vragen .
Mijn situatie lees U in het topic " slechte plaatsing door installateur " .
Gisteren moest ik constateren dat in onze installatie ( die van mijn zoon) , na de kunstingreep van bijvullen met water tgv een lek er nog veel lucht in het systeem zit .
Kan ook niet anders ik vulde water bij maar ontluchtte het systeem niet .
Mijn bekommernis is dat indien deze situatie te lang duurt er mogelijk schade optreedt aan onderdelen .
De nieuwe glycol is besteld en zodra die binnen is was het de bedoeling om onmiddellijk ( eerder dan te wachten tot voor de winter ) het systeem te spoelen met water , leeg te maken en op te vullen met 50% propyleenglycol .
Gisteren vroeg ik mijn zoon om de zonneboiler off line te halen met het oog de luchtbellen die mee circuleren .
Meesten kennen wel het fenomeen cavitatie , en mijn vrees is dat hierdoor de impeller vroeg of laat wordt beschadigd .
Vermits het nog een week duurt alvorens de glycol arriveert en het mooie weer van de komende dagen voor besparing op warm water kan zorgen dacht ik vandaag of morgen het ganse systeem te spoelen ( luchtbellen verdrijven ) en tijdelijk te laten draaien op enkel water .

Nu de vraag .
Het betreft een resol module , dezelfde als eerder beschreven in dit topic , en ik vroeg me af hoe discharge en suction van de circulatiepomp kunnen onderbroken worden zodat de toevoer van water ( aangesloten op discharge) niet doorheen de circulatiepomp via de afvoer van het spoelwater ( aangesloten op de suction ) naar de opvang ( grote jerrycan ) van het afval mengel .
Ik zie op het schema nergens een onderbrekingskraan staan tenzij er ergens een terugslagklep ( checkvalve) is waarvan ik het bestaan niet ken .

Maw is er een manier om een flow van discharge naar suction te vermijden ?

PS :
ik had vorige maand al een opstelling in elkaar gestoken , trolley met deftige pomp onderaan en jerrycan bovenop om nieuwe glycol in het systeem te brengen .

Beste groeten

ecologist
lid

Bericht door ecologist »

Blijkbaar de vraag te vroeg gesteld , heb een passage in de manual gevonden die alles duidelijk maakt .
Zal toch maar wachten tot vanavond of morgenvroeg met spoelen om stoomklappen in de installatie te vermijden .
CIMG5122 - kopie.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Je vragen zouden mijn inziens een stuk duidelijker zijn als je gewoon de Nederlandse benamingen gebruik en ook de vertalingen tussen haakjes achterwege laat.

Maar waarom zou je het systeem willen ontluchten buiten de pomp om?

Oke, het is al opgelost zie ik.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ecologist
lid

Bericht door ecologist »

janus schreef:
21 mei 2020, 11:08
Je vragen zouden mijn inziens een stuk duidelijker zijn als je gewoon de Nederlandse benamingen gebruik en ook de vertalingen tussen haakjes achterwege laat.

Maar waarom zou je het systeem willen ontluchten buiten de pomp om?

Oke, het is al opgelost zie ik.

Beroepsmisvorming

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Dan zou ik daar toch eens een cursus voor volgen, want dit is echt niet te doen hoor.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ecologist
lid

Bericht door ecologist »

janus schreef:
21 mei 2020, 11:19
Dan zou ik daar toch eens een cursus voor volgen, want dit is echt niet te doen hoor.

Ik of jij ?

:lol: ;-)

Grapje hé

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: [img]https://www.paypalobjects.com/nl_NL/NL/i/btn/btn_donate_SM.gif[/img]
Contacteer:

Bericht door janus »

Mijn Nederlands is zeer slecht dat weet ik maar als je zo onduidelijk schrijft naar je collega's of klanten :lol:
.

ecologist
lid

Bericht door ecologist »

Janus , is het je nog niet opgevallen dat veel teksten allerlei doorspekt raken met Engelstalige woorden .
Evolutie van een taal noemen ze dat .
Niet dat Fransen , Italianen of Duitsers zich daar op laten betrappen natuurlijk , de mate van chauvinisme speel daarin een grote rol .

Los van dat vind ik dat je sommige dingen beter in het Engels kan uitdrukken/beschrijven .
Nogmaals , de macht der gewoonte , en misschien ook wel het feit dat ik op veel Engelstalige fora actief ben , op één daarvan ben ik zelf moderator .
Nog een prettige dag waarde collega peace on topic

Beste groeten

ecologist
lid

Bericht door ecologist »

Ok , gisteren tegen de avond de installatie volledig doorgespoeld met water en alle lucht eruit gedrukt.
Alles draait nu op water , tijdelijk !
Ik hoop van volgende week de glycol te ontvangen , met de ervaring die ik nu op deed moet dat een eenvoudig klusje worden .

Is er een vaste procedure voor het volledig leegmaken van het systeem ?
Ik vermoed dat dit met lucht gedaan wordt ?

Beste groeten

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 »

Opgelet, uw kookpunt is nu wel verlaagt door enkel water te gebruiken. Dit wist je waarschijnlijk al. De pomp die je gemaakt hebt kan je ook gebruiken om te ontluchten. Zo heb ik het ook regelmatig gedaan bij klanten. opletten op de druk van het exp vat, en de eerste dagen zien dat de druk niet zakt omdat anders je ontluchter terug lucht aanzuigt. (omgekeerd effect!) Zeker geen ontluchter gebruiken uit de cv wereld, omdat die een vlottertje hebben dat kan smelten bij hoge temperaturen ( vlotter is messing:koper)

ecologist
lid

Bericht door ecologist »

Hallo leopard ,

zoals ik eerder zei , dit is tijdelijk en zodra de glycol er is gebruik ik mijn diy vulopstelling .
Kookpunt van water bij 2 bar druk is 130* , ik heb aan de eigenaars gevraagd om regelmatig te kijken naar de collector temp. en de druk van het systeem . Bij afwijking bellen . Zal zeker niet vandaag zijn gezien de bewolking .
Ik had begrepen dat bij gebruik van de pomp in combinatie met glycol ook een halfuurtje die circulatie moet aanblijven , af en toe eens met wat kraantjes spelen om de flow doorheen het systeem te veranderen/stoppen/starten zodat luchtbellen in verloren hoekjes vrijkomen .
Gisteren gebruikte ik de druk van de waterleiding als pomp om net hetzelfde te doen .
Er kwam inderdaad heel wat lucht mee .

Eigenlijk heb ik op een korte tijd een autodidactische cursus doorlopen van hoe een zonneboiler werkt .
Waarmee ik niet beweer een professional te zijn geworden , maar ooit zijn die laatsten ook als beginner begonnen nietwaar ?!

EDIT :
om in te pikken op uw opmerking om de pomp/vul opstelling te gebruiken om het nog aanwezige mengel te ontluchten , ..een toelichting .
Deze pomp wordt momenteel gebruikt om via een 3Kw inline verwarming hun zwembad ( voor de kinderen) te verwarmen .
De originele filterpomp redde het niet om de flowswitch van de verwarming te activeren , die is ingebouwd uit veiligheidsoverwegingen zodat bij falen van de pomp de opwarming wordt uitgeschakeld .
Omni-functionele pomp dus :D

Beste groeten

Plaats reactie