zelfvoorzienend in energie

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: zelfvoorzienend in energie

Bericht door janus » 25 apr 2017, 17:10

Het rendeert om dit te doen. Is het voor iedereen weggelegd, dat denk ik niet.
Ik heb me omgeschoold naar elektricien om deze installaties bij particulieren en bedrijven te kunnen doen. De kostprijs begint vanaf 10000 euro en dan gaan we tot off grid tussen 20000 én 30000 euro.
Hoe kan het dan renderen vraag ik mij af?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Timo1974
junior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 25 apr 2017, 19:01

Als ik bereken dat de batterij minstens 30 jaar meegaat en dat ik dan nog 2 extra omvormers zal vervangen, dan is mijn investering zo'n 2,75 euro per jaar per watt. Deel dit door 30 jaar dan kom ik uit op 0,09 Euro per jaar per Watt (dit is in een 9,6kW 24V opstelling)
Ik reken dat ik zo'n 1000 Euro zal uitsparen per jaar. (geen injectie, geen prosumententarief, geen netwerkkost).
Mijn initiële investering verdien ik terug op 15 jaar tot 20 jaar.
Ik kijk natuurlijk niet zozeer naar dit.
Ik reken dat ik door de lange levensduur en de stijgende prijzen een beter rendement haal dan het geld op een spaarrekening zetten.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 25 apr 2017, 20:12

Ik vrees er voor dat je tijdens de wintermaanden uw eigen zal moeten warm bibberen van de kou
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 26 apr 2017, 08:42

Ik begrijp niet waarom ik me moet warm bibberen.
Ik heb nog altijd een aansluiting op het net. Mijn warmtepomp met diepteboringen werkt nog altijd.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 apr 2017, 15:39

Timo1974 schreef:
25 apr 2017, 19:01
Als ik bereken dat de batterij minstens 30 jaar meegaat
eigenlijk wordt de levensduur uitgedrukt in cycli i.f.v. DOD
en dat ik dan nog 2 extra omvormers zal vervangen, dan is mijn investering zo'n 2,75 euro per jaar per watt. Deel dit door 30 jaar dan kom ik uit op 0,09 Euro per jaar per Watt (dit is in een 9,6kW 24V opstelling)
kW of kWh accu
enkel de afschrijfkost van de werkende accu
zou eigenlijk uitgerekend moeten worden op hoeveel kWh de accu ooit heeft kunnen opslaan en terug vrijgeven
Ik reken dat ik zo'n 1000 Euro zal uitsparen per jaar. (geen injectie, geen prosumententarief, geen netwerkkost).
heb je in je berekening ingerekend dat je vanaf 2019 geen prosumenten tarief meer moet betalen maar dat dit een vaste kost wordt van je aansluiting, die je nodig hebt om zoals je zegt hierboven om niet te bibberen?
Ik reken dat ik door de lange levensduur en de stijgende prijzen een beter rendement haal dan het geld op een spaarrekening zetten.
Dalende prijzen per kWh bedoel je, want als ik kijk naar wat men vanaf 2019 zal doen, indien het er komt, dan zouden de kWh prijzen maar de helft meer worden, waardoor investeringen in accu nog trager worden terugverdiend.

Met een 5kWp installatie zou je toch +/- 30kWh/dag heldere hemel tijdens de lente moeten opwekken. Soms meerdere dagen naeen.
Ik kijk vol enthousiamse uit naar je installatie en berekening.

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 26 apr 2017, 15:54

bruma schreef:
26 apr 2017, 15:39
Timo1974 schreef:
25 apr 2017, 19:01
Als ik bereken dat de batterij minstens 30 jaar meegaat
eigenlijk wordt de levensduur uitgedrukt in cycli i.f.v. DOD
en dat ik dan nog 2 extra omvormers zal vervangen, dan is mijn investering zo'n 2,75 euro per jaar per watt. Deel dit door 30 jaar dan kom ik uit op 0,09 Euro per jaar per Watt (dit is in een 9,6kW 24V opstelling)
kW of kWh accu
enkel de afschrijfkost van de werkende accu
zou eigenlijk uitgerekend moeten worden op hoeveel kWh de accu ooit heeft kunnen opslaan en terug vrijgeven
heb je in je berekening ingerekend dat je vanaf 2019 geen prosumenten tarief meer moet betalen maar dat dit een vaste kost wordt van je aansluiting, die je nodig hebt om zoals je zegt hierboven om niet te bibberen?
Dalende prijzen per kWh bedoel je, want als ik kijk naar wat men vanaf 2019 zal doen, indien het er komt, dan zouden de kWh prijzen maar de helft meer worden, waardoor investeringen in accu nog trager worden terugverdiend.

Met een 5kWp installatie zou je toch +/- 30kWh/dag heldere hemel tijdens de lente moeten opwekken. Soms meerdere dagen naeen.
Ik kijk vol enthousiamse uit naar je installatie en berekening.
DOD is inderdaad juister, de oudste nog werkende batterij is er een in een wagen van 1907. De oudste die ik te koop heb gezien en werkend is 70 jaar oud. De chinese fabrikant heeft zijn oudste batterij van 1979 in een werkende staat. DOD is 70% op een installatie van 9,6 kWh (400Ah 24V) kan je dus iedere dag 6,72 kWh uithalen.

Afschrijfkost is inclusief 2 omvormers vervangen.

Dalende prijzen per kWh? De laatste 10 jaar is de gemiddelde energiekost met zo'n 4 tot 7 % gestegen, dalende energieprijzen ja, bijkomende taksen en heffingen, ook ja.
Vanaf 2019 zal er een injectietarief komen voor hetgeen je op het net steekt. Daarbovenop zal er waarschijnlijk op dit injectietarief een piek en dalinjectie tarief zijn. Als je injecteert wanneer iedereen dit doet, betaal je veel en vice versa. Een batterij is een oplossing om slechts te injecteren in het daltarief, tenminste als je wil injecteren.

In de zomer weet ik dat ik overschot heb aan energie, ik wil die echter niet op het net steken, dus laad ik mijn batterij op en tegelijkertijd kan ik verbruiken. Bij geen verbruik en een volle batterij heb ik energie die niet wordt benut, dat weet ik maar een batterij zodanig oversized dat je de zomerenergie zou moeten opslaan is niet echt de manier waarop je een batterijbank dient te ontwerpen.

Hopelijk is mijn uitleg duidelijk genoeg.
Ik ben blij dat er reacties komen op deze post. Op die manier kan ik toch proberen duidelijk te maken dat de keuze voor een duurzame batterij de enige juiste keuze is op lange termijn. Met de hervorming van de energielening in het vooruitzicht zal de opslag van energie ook kunnen gefinancierd worden. Hopelijk maakt men daar de juist keuze om duurzame en recycleerbare batterijen in te sluiten in de energielening en niet de afgeschreven autobatterijen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 26 apr 2017, 17:31

Vanaf 2019 zal er een injectietarief komen voor hetgeen je op het net steekt.
Waar heb je die info vandaan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 26 apr 2017, 17:45

janus schreef:
26 apr 2017, 17:31
Vanaf 2019 zal er een injectietarief komen voor hetgeen je op het net steekt.
Waar heb je die info vandaan?
De slimme meter zal uw afname meten en uw injectie.
Men zal dus 2 maal betalen.
Die info is algemeen bekend bij iedereen die zonnepanelen verkoopt en plaatst.
Zal deze tariefstructuur bij het uitrollen ervan nog veranderen dat weten we nog niet.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 26 apr 2017, 18:26

De slimme meter zal uw afname meten en uw injectie.
Men zal dus 2 maal betalen.
Ik zie het verband niet tussen meten en betalen?
Waarom zou je moeten gaan betalen voor iets wat je de netbeheerder geeft?

Ik baseer mij op wetteksten niet op vreemde aannames.
Zie ook
viewtopic.php?f=21&t=20040&hilit=slimme+meter#p229623
.

Plaats reactie