zelfvoorzienend in energie

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Gideon
junior lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

zelfvoorzienend in energie

Bericht door Gideon » 01 jul 2013, 17:40

Ik ben 48 jaar geleden begonnen om natuurlijke bronnen aan te wenden voor energie , allereerst met een miniatuur kracht centrale bij een riviertje in Frankrijk en sinds een jaar of 20 met zonnepanelen , windmolens , geothermische energie voor verwarming en op de jachten die ik bouw met Hydropower. http://www.green-motion.com

wij wonen inmiddels 15 jaar in ons huidige huis en heb 15 jaar geleden 200 M2 zonnepanelen op het zuiden geplaatst met toen nog 7 % rendement , deze werken nog steeds, in de loop der jaren veel panelen bijgeplaatst , Geothermische verwarming aangelegd met 40 Kw verwarmend vermogen, een zonneboiler met 300 liter inhoud geplaatst en een 2 tal Skystreams windmolens bijgeplaatst, We rijden met een elektrische auto voor stadsgebruik en zodra en een auto met een goede actieradius ter beschikking is dan gaan we daar ook op over,
Het huis is perfekt geisoleerd , dak wanden vloer en HR ++ glas en er wordt ook gebruikt gemaakt van passieve verwarming door veel glas op het zuiden.
We gebruiken passieve koeling door middel van de vloerverwarming en de warmtepomp, het bijkomende voordeel is natuurlijk dat de grond wer langzaam opwarmt voordat de winter weer invalt ( helaas dit jaar weinig nodig gehad ) :lol:

We wekken totaal 38000 Kwh per jaar op met een verbruik van ongeveer 35000 Kwh , dat is dus voor licht, koeling/verwarming , koken, warm water , vervoer en vele andere elektra verbruikers.
We gebruiken nu nog 300 M3 gas per jaar maar daar komt ook verandering in zodra ik mijn vrouw heb overtuigd om met inductie te gaan koken.
In de komende jaren gaan we een derde windmolen plaatsen en de panelen die 15 jaar geleden zijn geplaatst vervangen voor hoog rendement's panelen ( 21 %) van Sunpower , de nieuwe X panelen.
Het idee is om totaal zelfvoorzienend te zijn voor energie en zelf nog terug te leveren.
Het hout wat vrij komt van ons terrein wordt gebruikt om de open haard mee te stoken.
Tuinafval wordt compost van gemaakt.

Groen zijn is niet goedkoop als men alleen naar het financiële rendement kijkt , Ik denk echter dat het feit dat we totaal niet vervuilen ook belangrijk is en zelfs een plicht is voor nu en de toekomst. Het zal dan ook steeds gunstiger worden om zelf energie op te wekken en ook om zuiniger met energie om te gaan.
In ons huis met kantoor ( 700m2 ) is alles op energiezuinig uitgezocht zoals verlichting ( LED ) , alle apparaten , zoals computers koelkasten wasmachine, droogtrommel.

Als ik een ander kan helpen met het omschakelen naar laag verbruik of het produceren van groene energie dan hoor ik dat graag.

Hartelijke groet

Gideon

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: zelfvoorzienend in energie

Bericht door janus » 01 jul 2013, 17:46

Welkom op het forum, dit kan tellen als openingspost :shock:

Kun je ook iets meer info over de windmolens geven?
Blijkbaar bevallen ze zo goed dat je er nog 1 bij gaat zetten.
Terwijl je vaak leest dat het rendement wat tegen valt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

energy4all
Senior lid
Contacteer:

Bericht door energy4all » 01 jul 2013, 20:12

Gideon schreef:We rijden met een elektrische auto voor stadsgebruik en zodra en een auto met een goede actieradius ter beschikking is dan gaan we daar ook op over,

Tegen 2018 gaan er wagens op de markt gebracht worden die via gebruik van waterstof op electriciteit kunnen rijden met een actieradius van 1.200 km.

Ter info : waterstof heb je in verschillende vormen, dus niet enkel in gasvorm.

De wagens gaan verkocht worden waar het chassis (met de ingebouwde batterijen) eigendom blijft van de fabrikant, je kiest en koopt dan nog enkel de carrosserie omdat de batterijen geïncorporeerd zitten in het chassis. Anders zijn deze wagens onbetaalbaar.

energy4all
Senior lid
Contacteer:

Bericht door energy4all » 01 jul 2013, 20:21

Gideon schreef:Geothermische verwarming aangelegd met 40 Kw verwarmend vermogen

Kan je iets meer info geven over dit deel? Vertikaal/horizontaal?

Gideon
junior lid
Contacteer:

Bericht door Gideon » 05 jul 2013, 18:16

De reden voor het plaatsen van zowel windmolens En zonnepanelen is : de zon kan veel energie geven maar maximaal 10 uur per dag en in de winter is de totale opbrengst laag terwijl het energieverbruik juist hoog is mede vanwege de geinstalleerde warmtepomp van 40 kW het finacieele rendement voor de zonnepanelen is ongeveer 11 % terwijl dit voor de turbines op 8% zit . De mix van panelen en turbines geeft ons voldoende energie om ruimschoots zelfvoorzienend te zijn. Zelf hecht ik veel waarde aan een schone wereld dus vandaar de zelfvoorzienendheid wens . Zonnepanelen zijn mits goed gepositioneerd zeer rendabel met 11 % rendement en binnenkort nog meer de tijdelijke prijsstijging zal vast weer omslaan naar een daling met panelen die een hoger rendement zullen geven. Mijn verwachting is dat 15 % binnen 2 jaar mogelijk is zonder subsidie met een afschrijvings periode van 25 jaar

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 jul 2013, 18:34

Zijn jullie dan op het stroomnet aangesloten of werk je off-grid?
Onder zelfvoorzienend versta ik off-grid, maar gezien het toch wel forse vermogen van de WP en je rendement van 11% denk ik dat je on-grid werkt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gideon
junior lid
Contacteer:

Bericht door Gideon » 05 jul 2013, 20:19

We zijn op het grid aangesloten , accu's is gewoon te milieuonvriendelijk en kostbaar, we slaan wel warmte en koude op dmv het warmtepomp systeem.
met onze goede energievoorziening is het ook niet noodzakelijk om elektriciteit op te slaan en het is niet efficiënt omdat er op dagen zoals dit zonnige weekend bij ons wel 400 kW binnenkomt en dat is niet op te slaan. Je hebt gelijk zelfvoorzienend betekend niet op het grid aangesloten zijn maar in ons geval gebruiken we per saldo geen energie van buiten af maar leveren we energie terug
.

Gideon
junior lid
Contacteer:

Bericht door Gideon » 05 jul 2013, 22:13

Hallo energiy 4 all er zijn 5 dubbele leidingen 125 meter diep met een diameter van 45 mn geboord met een ondrrlingen afstand van 7 meter van elkaar , dit is aangesloten op een Ribe warmtepomp met een dubbele compressor elk van 5 kW vermogen in cascade geschakeld dus bij weinig kou draait er 1 en bij stregen vorst beide , alles gaat via vloer en plafond verwarming en ook passieve koeling in de zomer

Christiaan
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 07 mar 2016, 12:45

Zijn er hier personen actief die hun overschot aan zonnepanelen stroom in accu's opslaan ( zonder netinjectie ) om die 's avonds / 's nachts ter beschikking te hebben ?

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 07 mar 2016, 13:40

Ja wij laden overdag de batterijen van onze laptops op zodat we na zonsondergang en voor zonsopgang kunnen doorwerken.

ps. het is me niet duidelijk af TS het nu heeft over een woning in België, Frankrijk of elders? Toch wel belangrijk om te weten
inzake energiebehoefte.

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Mari » 09 mar 2016, 17:21

ivob schreef:Ja wij laden overdag de batterijen van onze laptops op zodat we na zonsondergang en voor zonsopgang kunnen doorwerken.

Hey da's nou eens leuk een ideetje, en alle kleine beetjes helpen.

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 10 mar 2016, 18:06

Dat is de huidige toestand van oplaadbare batterijpacks: kleine (dure) beetjes. ;-)

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 25 apr 2017, 16:22

Christiaan schreef:
07 mar 2016, 12:45
Zijn er hier personen actief die hun overschot aan zonnepanelen stroom in accu's opslaan ( zonder netinjectie ) om die 's avonds / 's nachts ter beschikking te hebben ?
Beste Christiaan,

ik sla mijn energie op en verbruik die 's nachts.
Momenteel heb ik alle monofase toestellen in mijn woning erop aangesloten.
Er kan worden bijgeladen maar er wordt niet geïnjecteerd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 apr 2017, 16:26

En is dat dan rendabel of is het ook een proefproject ofzo?
.

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 25 apr 2017, 16:48

janus schreef:
25 apr 2017, 16:26
En is dat dan rendabel of is het ook een proefproject ofzo?
Beste,

ik heb deze investering gedaan om zoveel mogelijk van het net te gaan.
Het rendeert om dit te doen. Is het voor iedereen weggelegd, dat denk ik niet.
Ik heb me omgeschoold naar elektricien om deze installaties bij particulieren en bedrijven te kunnen doen. De kostprijs begint vanaf 10000 euro en dan gaan we tot off grid tussen 20000 én 30000 euro.

Iedereen heeft het voor Tesla, Mercedes e.d. of lood zuur batterijen.
De levensduur is heel wat lager. Verder hebben Tesla en de andere automerken het ei van colombus gevonden want hun afgeschreven autobatterijen moeten ze niet meer zelf recycleren ze verkopen hun afval aan de eindconsument in een mooie verpakking. Na 10 jaar zullen ze bij het containerpark niet meer weten wat ze ermee moeten doen en zal er dus betaald moeten worden voor de recyclage (verbranding of dumpen). De NiFe batterijen en de lood batterijen zijn dan wel weer voor meer dan 90% recycleerbaar.
De lange levensduur van NiFe is bewezen, in Amerika heb ik Edison van 70 jaar oud gevonden die nog in gebruik zijn, de Chinese variant die ik gebruik is al in omloop van 1979 en daar zijn er ook nog in gebruik.

Op lange termijn is mijn systeem goedkoper dan de andere batterijen met inbegrip van de noodzakelijke vervanging van omvormers e.d.

Hopelijk kan je hier iets mee.

mvg
Timothy

Plaats reactie