Pelletkachels en ketels.

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
JohnDC
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Pelletkachels en ketels.

Bericht door JohnDC » 15 jun 2013, 22:55

Bedankt voor de link maar toch maar niet. Heb daar vroeger wat op gepost maar de heren vonden het niet erg interessant dat er ook de mogelijkheid bestaat om de basis van een "pellet" rechtstreeks als brandstof te gebruiken. Gewoon zaagsel en schavelingen dus. Ik heb me de voorbije jaren daar wat in verdiept en mag nu stellen dat mijn installatie werkt zonder noemenswaardige problemen. Het is steeds voor kleine verbeteringen vatbaar. Maar deze HR-brander werkt vol-automatisch. Enheuuu...de grondstof is (voor mij dan toch)gratis.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 15 jun 2013, 23:01

Tja, kan mij daar wel wat bij voorstellen, een pelletkachel heeft nu eenmaal pellets nodig om te werken.

Maar wel benieuwd naar jouw kachel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 15 jun 2013, 23:26

Het is een omgebouwde "pellet" CV uit Polen gehaald. Continu vermogen zal iets van een 15 a 20Kw zijn. (naargelang wat je aan SZ er in stopt uiteraard) Méér dan genoeg om tijdens de koude dagen een dikke 750m³ te verwarmen. In de leef-vertrekken is het hier dan steeds rond de 25°! Ja echt!
De afgastemp. volgt de temp. van het inkomende water (retour) dus mag je zeker spreken van een volwaardige HR ketel. (op voorwaarde dat de wisselaar proper is)
De afgastemp. geeft trouwens een mooie indicatie als de wisselaar dient gereinigd. Gaat de afgastemp. gelijke waarden aannemen als de uitgaande watertemp. is het dus tijd om het boeltje proper te maken. Dit is trouwens niet meer dan wat fijn stof dat verwijdert dient te worden van de wisselaar.
De brander zelf is opgebouwd op het "Rocket 177" principe. Dit is in wezen een houtkachel die bij mijn weten zijn gelijke niet kent. Maar dan ingebouwd in de bestaande "pellet" CV-brander.
Voor meer info zie deze link;
http://technologieforum.forumatic.com/v ... p?f=19&t=5
Pluis gerust dit forum verder uit want er is nog wel meer nieuws te melden wat kachel bouwen betreft.
Er valt nog aardig wat meer te vertellen over mijn brander maar zoals je zelf al aangaf is dit niet echt de plaats om hier over uit te wijden. Heeft weinig met de zon van doen of het moest het hout zijn dat de zon nodig heeft om te kunnen groeien :mrgreen: ;)
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

joepk
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door joepk » 09 sep 2013, 21:44

He John, je komt je ook overal tegen! Hallo dan.

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 09 sep 2013, 21:53

:tu:

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 17 sep 2013, 11:54

JohnDC schreef:Bedankt voor de link maar toch maar niet. Heb daar vroeger wat op gepost maar de heren vonden het niet erg interessant dat er ook de mogelijkheid bestaat om de basis van een "pellet" rechtstreeks als brandstof te gebruiken. Gewoon zaagsel en schavelingen dus. Ik heb me de voorbije jaren daar wat in verdiept en mag nu stellen dat mijn installatie werkt zonder noemenswaardige problemen. Het is steeds voor kleine verbeteringen vatbaar. Maar deze HR-brander werkt vol-automatisch. Enheuuu...de grondstof is (voor mij dan toch)gratis.
Ik veronderstel wel dat het verbranden van dat losse zaagsel ervoor zorgt dat je er een massa meer doorjaagt dan bij verbranding van de 'gecomprimeerde' pellet vorm? Een volle kachel verzaagd hout, afhankelijk van de soort hout, is leeggebrand op 10 minuten tot géén 30 minuten. Hout brandt zowiezo vlug op.

Met dat losse zaagsel krijg je dan ook nog een extra risico van brand in de opslag van je zaagsel. Hoeveel branden ontstaan er niet in de silos waar het zaagsel van schrijnwerkerijen naar afgezogen wordt? De verhitting die ontstaat in een stapel zaagsel zorgt hier voor een serieus probleem, zeker als dat zaagsel nog een bepaalde vochtigheid verkrijgt bij een buitenopslag in een silo.

Een stapel plastiek verpakkingen met houtschilfers (die ik aangekocht had toen ze aan een verlaagde prijs aangeboden werden, met de bedoeling deze later te verstrooien) zoals je die kan kopen om je tuin aan te leggen begon bij mij zo eens spontaan te roken! Toen ik de verpakkingen daarna openmaakte waren al die schilfers pikzwart verkoold!

Of opslag en verbranden van zaagsel aan te raden is, daar stel ik mij serieuze vragen bij.

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 17 sep 2013, 13:18

Ne kilo is bij mij nog steeds "ne kilo". Dus er meer door jagen? Neen dus.
Ik heb hier zakken staan van meer dan twee jaar in de opslag zonder zwart worden of spontaan te gaan roken.
Als dat spul vochtig is brand het voor geen meter. Nat hout of natte pellets trouwens ook niet.
Branden in opslagsilo's komt bij mijn weten eerder door slechte aarding van de buizen om de statische elektr. af te voeren.

Ik stook zo goed als gratis, en jij? ;)

joepk

Bericht door joepk » 17 sep 2013, 14:40

John, die statische elektr daar geloof ik nou weer niet in. De branden die ik gezien heb waren telkens te herleiden op menselijke fouten zoals botte zagen, losse spouwmessen, spijkers, etc. Als er eenmaal brand in een motopslag ontstaat is deze zeer moeilijk te doven. Wij gebruiken daar een speciaal blusmiddel voor dat hier speciaal voor ontwikkeld is.
Maw als je normaal doet is er niet zoveel aan de hand. Als er echter toch iets gebeurt en de opslag is van een beetje formaat, dan kan dat weleens uit de hand lopen. Daarbij komt dat zaagsel een keer of 4 meer plek inneemt dan hout, briketten of pellets. (is dan ook geen energie voor nodig om te comprimeren/persen)

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 14 nov 2013, 21:38

Om hier nog even op terug te komen (want de zon laat het de laatste tijd toch wel wat afweten)
De CV kachel is terug in werking. Voorheen wat problemen gehad met het SZ dat soms niet echt de aanvoer-vijzel in ging maar dat is opgelost.
Nu bezig met een automatisch vul systeem met stof filters voor de SZ silo.
We stoken hier dus volledig gratis en voor niks! :D

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 15 nov 2013, 15:24

JohnDC schreef:Om hier nog even op terug te komen (want de zon laat het de laatste tijd toch wel wat afweten)
De CV kachel is terug in werking. Voorheen wat problemen gehad met het SZ dat soms niet echt de aanvoer-vijzel in ging maar dat is opgelost.
Nu bezig met een automatisch vul systeem met stof filters voor de SZ silo.
We stoken hier dus volledig gratis en voor niks! :D
Zie dat ge maar geen factuur gaat krijgen van dat groot licht uit Gent (of mag ik dat soms niet zeggen) :lol: :lol: :lol:
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 15 nov 2013, 16:01

Geen probleem hoor! :tu:

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 15 nov 2013, 16:05

De GASboetes in Gent zijn nogal streng tegenwoordig en met dat ze nu miljoenen € moeten besparen zal dit er niet minder op worden !! :lol:

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 08 feb 2014, 08:54

Deze week de Schavelingen brander verbouwd naar een gesloten CV systeem. Voordien was het een open systeem met platenwisselaar naar het CV gedeelte waardoor ik minimaal twee pompen nodig had, waarvan eentje constant draaide. Het open systeem had een temp. van ong. 80°, dat zijn warmte afgaf via een platenwisselaar naar het CV systeem. Dit gaf toch aardig wat verliezen omdat er "slechts" een 60° werd overgedragen. Nu gaat het verwarmde water rechtstreeks de radiatoren en vloerverwarming in wat resulteert in nog zuiniger stoken. Branderwater blijft rond de 70°.
Dit systeem werkt zo goed (en zo goed als gratis!) dat ik overweeg om het op de markt te gooien. Voordien heb ik (net als zowat iedereen) zuinig moeten omspringen met het verwarmen door de steeds hogere kosten van de brandstofprijzen.
Nu kan ik mijn vreugde niet op! Mijn woonst blijft nu constant op 25° gehouden. Ja! 25°! Te warm zul je zeggen maar ik loop nu liever rond in mijn ondergoed dan met een dikke trui aan. :lol: Eén nadeel heeft het wel. Mijn biervoorraad slinkt nu nogal snel! :mrgreen:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 08 feb 2014, 09:44

Heb je ook enig idee hoeveel je nu minder verbruikt aan zaagsel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 08 feb 2014, 11:42

Hoeveel juist is moeilijk in te schatten, temeer omdat overdag (als ik de werkplaats bezig ben) de houtkachel het over neemt. Deze staat eveneens gekoppeld aan het gesloten systeem. Voordien warmde de werkplaats zodanig op dat ik een "fris" gevoel kreeg als ik het woongedeelte binnenstapte. Soms echt wel te warm dus!
Heb nu ook de garage voorzien van een type 33 radiator maar ondanks dat heb ik toch aardig wat minder schaveling nodig. De silo blijft langer gevuld zeg maar.
Het scheelt ook een pomp die vroeger dag en nacht draaide.

Plaats reactie