Warmtepompboiler zin of ONZIN ?? !!!

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België

Warmtepompboiler zin of ONZIN ?? !!!

Bericht door Bollocks » 25 mei 2013, 00:16

DaanW
Men begint tegenwoordig de warmtepompboiler volop te promoten als nieuwe wondermiddel om water zuining electrisch op te warmen.

Vermits de meeste van deze toestellen gewoon de warmte uit de omgevingslucht halen, is er in de winter al helemaal geen voordeel te halen. Ze pikken dan vooral de warmte uit je eigen huis. Zeker als zo'n toestel onvakkundig binnen het geïsoleerdvolume is geplaatst.

Een opstelling in de kelder bijv. zorgt ervoor dat de keldertemperatuur nog meer daalt, is dat wenselijk? Ook op zolder kan het in veel gevallen nadelig zijn.
Enkele voorbeelden:
http://www.junkers.be/ProductGroupDetail.aspx?GroupID=5
http://www.bulex.be/professioneel/produ ... agna-aqua/

Op de bouwbeurzen van 2012 zal de WPboiler volop gepromoot worden. Heel wat onwetende mensen zullen m.i. totaal verkeerd geadviseerd worden.

Wat is jullie mening?

SunTronics
ik deel uw mening : enkel in zomer rendabel.

wel aan te raden in restaurantkeukens, bakkerijen

ErikDD
moderator
Geplaatst: Wo 11 Jan 2012, 15:16 pm Onderwerp:
Dergelijke boilers zijn inderdaad enkel zinvol wanneer er niet moet worden bijverwarmd (van mei tot september ongeveer).
Van zodra de boiler binnen het geisoleerd volume van de woning staat wordt de warmte daaraan onttrokken en moet die dus ergens anders vandaan gehaald worden. Als het buiten warm genoeg is, dan lukt dat wel. In de tussenseizoenen gaat de verwarming sneller moeten bijspringen. In de winter kan je misschien nog argumenteren dat de warmte onrechstreeks van de CV op gas komt, en de prijs per kWh van gas is nog 3x lager dan die van elektriciteit.

declerck
Senior lid
Geplaatst: Wo 11 Jan 2012, 15:35 pm Onderwerp: Re: Warmtepompboiler zin of ONZIN ?? !!!
DaanW schreef:
Men begint tegenwoordig de warmtepompboiler volop te promoten als nieuwe wondermiddel om water zuining electrisch op te warmen.

Vermits de meeste van deze toestellen gewoon de warmte uit de omgevingslucht halen, is er in de winter al helemaal geen voordeel te halen. Ze pikken dan vooral de warmte uit je eigen huis. Zeker als zo'n toestel onvakkundig binnen het geïsoleerdvolume is geplaatst.

Een opstelling in de kelder bijv. zorgt ervoor dat de keldertemperatuur nog meer daalt, is dat wenselijk? Ook op zolder kan het in veel gevallen nadelig zijn.
Enkele voorbeelden:

Op de bouwbeurzen van 2012 zal de WPboiler volop gepromoot worden. Heel wat onwetende mensen zullen m.i. totaal verkeerd geadviseerd worden.

Wat is jullie mening?

Anders een keer vragen aan forumlid <Herrie>?
Heeft een Ariston staan gekoppeld aan zijn ventilatiesysteem.

SunTronics
Master lid
Geplaatst: Wo 11 Jan 2012, 15:55 pm Onderwerp: Re: Warmtepompboiler zin of ONZIN ?? !!!
declerck schreef:
DaanW schreef:

Enkele voorbeelden:

Wat is jullie mening?

Anders een keer vragen aan forumlid <Herrie>?
Heeft een Ariston staan gekoppeld aan zijn ventilatiesysteem.

die debieten komen totaal niet overeen.

daJo
Senior lid
Geplaatst: Wo 11 Jan 2012, 17:48 pm Onderwerp:
FYI: Ariston beveelt in hun brochures/website de installatie van een PWB werkende op buitenlucht aan, al is binnenlucht natuurlijk ook toegestaan.

Op het risico voor domme kloot aanzien te worden (zeker met die drukletters in het topic), hier mijn ervaring tot op heden: ik heb 2 weken geleden een Ariston Nuos2 200L geinstalleerd.
Hij vervangt een CV-boiler die op de 1e verdieping stond; CV-ketel in de kelder (buizen in de muren en vloeren; dus heel wat verlies).
Ik heb zelf lang geaarzeld omwille van het geluid en de afkoeling binnen de verwarmde schil. Uiteindelijk geinstalleerd op binnenlucht met in het achterhoofd later op buitenlucht te installeren en extra te isoleren (voor het geluid) moest het nodig zijn. Extra gaten in de muur of het dak vind ik lelijk, dus mijn voorkeur ging naar binnenlucht.

Het geluid valt enorm goed mee. Afkoeling binnen is ook geen probleem. In die ruimte is het merkelijk frisser (nu 14graden, deze morgen douche genomen), in de traphal merk je het niet echt. Ik zou de temperatuur eens moeten weten alleen heb ik geen referentie van voor de installatie. Ik kan het ook niet meten maar de CV-ketel staat merkbaar minder te draaien nu, dus dat die warmte quasi 100% uit de mazout zou komen is zeker niet het geval. Daar ons huis een klein 20-tal jaar oud is de isolatie zeker niet optimaal. Ik betwist het argument van binnen het geisoleerd volume te plaatsen zeker niet. Maar mijn huis kan zeker niet als een gesloten thermodynamisch systeem gezien worden. Buiten de traphal is er geen andere ruimte waar de temperatuur lager is, dus het "verlies" komt hoofdzakelijk via de deur en de muren naar de traphal, als ik naar die oppervlakte kijk kan de impact ook niet groot zijn. Meestal douchen we 's morgens of 's avonds. En ik vind het niet erg dat de warmte gebruikt wordt als we slapen of op het werk zijn om warm water te maken ipv langs andere wegen het huis te verlaten. Momenteel met de zachte winter is het moeilijk te zeggen of dit zo zal blijven. We verwarmen ook enkel de living, keuken en de badkamer. En ja, als ik zaterdag/zondagmorgen een douche neem, dan zal ik effectief wel wat mazout indirect verbruiken voor warm water. Denk een groffe becijfering van lang geleden te herinneren waar het bijkomend stilstandsverlies (koudere ruimte) bij binnenluchtgebruik ook een grote impact had.
Moest het nodig (strenge winter of zo) zijn dan overweeg ik wel van de green-modus (enkel wp) over te gaan naar de standaard-modus of boost-modus (wp + weerstand) in de winter ipv gaten in de muur te gaan maken. In de boost-modus is het net een electrische boiler (2500W weerstand) en is hij heel snel terug op temperatuur. Gegevens heb ik niet, daar ik het waterverbruik niet kan meten en hij maar even in die modus gedraaid heeft.

Mijn versie heeft geen extra warmtewisselaar, maar dat was eerder omwille van praktische redenen, moest de ruimte hoger geweest zijn, dan had ik voor de versie met extra ww gekozen. Ik overweeg later misschien nog een zonnecollector & zonneboiler ervoor te plaatsen of nog een stukje PV-panelen te leggen. Zonnecollector lijkt in de winter weinig nut te hebben. Ik weet nog niet wat het gaat worden.

Een volledige warmtepomp installatie op HT was momenteel geen optie (te grote werken), de wpb heb ik zelf geinstalleerd. Was vrij simpel, gewoon de CV-boiler weg, veiligheidsklep vervangen, expansievat erbij gezet (moet niet), warm en koud water aansluiten, condensafvoerbuisje moet ik nog eens mooi wegleiden, loopt nu nog in emmer. Heb er meteen een kWh meter bijgeplaatst om toch iets te kunnen meten. Het alles-in-een concept is voor een simpele DHZer als ik ideaal.

Persoonlijk vind ik dat je per geval moet bekijken of een wpb een goede oplossing is. In mijn geval zou ik het zeker terug doen (maar we zijn wel pas 2 weken verder en er is geen winterweer). Moest mijn huis veel beter geisoleerd zijn of een wp was een optie dan zou de keuze misschien anders vallen.

Ik heb wat forums afgezocht voordien en slechts 1 negatieve referentie gevonden van een eigenaar (op een zoekertjes site nog wel, wpb werd verkocht wegens te veel lawaai).

Mijn installatie staat binnen het geïsoleerd volume maar ik ben er toch heel tevreden mee. Valt af te wachten hoe het evolueert, hopelijk blijft het zo.
En hopelijk koelt de wpb mijn omvormers in de zomer ook wat, staan in dezelfde ruimte en kan ik die 4% verlies recuperen .

ErikDD
moderator
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 1:24 am Onderwerp:
@daJo : je hebt er duidelijk over nagedacht en in uw geval zal het ook wel geen slechte keuze zijn.
Maar dat neemt niet weg dat in veel andere gevallen de zaken minder positief zullen uitvallen dan de reclame laat uitschijnen.

IvoB
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 11:13 am Onderwerp:
Wat verstaat men in de praktijk (niet in theorie) onder het 'geïsoleerd volume'. Als je zo'n toestel in een onverwarmde garage plaats (die wel altijd vorstvrij is) en je isoleert de garagemuren die grenzen aan de verwarmde ruimtes aan de garagekant dan heb je toch twee keer voordeel? Je neemt geen warmte weg uit de verwarmde ruimten en de aanzuiglucht is niet zo koud als de buitenlucht?
Als tijdens de te verwarmen periodes de te verwarmen ruimten dan nog eens zonder mazout of gas worden warmgestookt en je hebt PV panelen is zo'n installatie dan op lange termijn niet rendabeler dan een volledig WP systeem en warmtewisselaars in een kachel (gezien de zeer hoge installatiekost?).
Dus wat kost zo'n (goed) geïntegreerd WPboiler systeem (er hangt nu ook een elektrische boiler dus alle aansluitingen reeds aanwezig - die Ariston kost rond de 2000 € incl. BTW dacht ik )? Wat verbruikt het aan elektriciteit op jaarbasis om je SWW warm te houden ?
Persoonlijk vind ik (op dit ogenblik) het nog zo'n gek alternatief niet, de prijzen van een volledig geïntegreerd WP systeem kennende (als je weet dat alleen een ingebouwde WW voor een kachel al +3000 € kost) in verhouding tot de gevraagde rendabiliteit.
Daarom zijn de echte ervaringen van een gebruiker ook meer dan welkom, desnoods via pb (gezien ik uit de info van verschillende installateurs echt geen lijn kan trekken en mijn technische bagage en ervaring in de materie te klein is om uit te maken wiens berekeningen juist zijn en welke reclame zijn).

Als je de technische fiche van die Ariston leest zie je ook dat bij een buitentemp van lager dan -5° de WP niet meer werkt en weerstand zal gaan werken. Je hebt dan een 'gewone' elektrische boiler. Binnen geplaatst (maar niet in de bewoonde ruimte) ga je dit bijna nooit voorhebben dus weegt het voordeel van buitenlucht (en dus meermaals bijspringen van de weerstand) op tegen binnenlucht (onttrekken van warmte uit de woning)?

Tommie1
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 11:57 am Onderwerp:
Ervaringen zijn waardevol, maar de validatie kan pas gebeuren na een vol jaar gebruik, en bij nazicht van de energiemeters.

De badkamer wordt verwarmd, maar zakt stevig in temperatuur. Hoedanook komt die warmte vanuit de gasgestookte CV.
Ik begrijp niet dat dergelijke systemen toegelaten worden in geïsoleerde woningen, laat staan dat er subsidies voor gegeven worden.

CECMA59
moderator

Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 12:12 pm Onderwerp:
IvoB schreef:
Als je zo'n toestel in een onverwarmde garage plaats (die wel altijd vorstvrij is) en je isoleert de garagemuren die grenzen aan de verwarmde ruimtes aan de garagekant dan heb je toch twee keer voordeel? Je neemt geen warmte weg uit de verwarmde ruimten en de aanzuiglucht is niet zo koud als de buitenlucht?

En van waar gaat de warmte blijven komen?
Ofwel zakt de temperatuur in de garage zodanig (misschien zelfs lager dan de temperatuur van de buitenlucht) dat hij niet meer vorstvrij is, en/of zal er bijkomend warmteverlies zijn vanuit de verwarmde ruimtes door de isolatie.

IvoB
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 12:22 pm Onderwerp:
Idd, ik lees dat dat ding 500 m³ lucht aanzuigt en lucht van 5°C terug afgeeft? Het was weer te simpel om waar te zijn. Terug naar af dus
Terug naar boven

Tommie1
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 12:26 pm Onderwerp:
Tja, de enige zinvolle toepassing die ik zie zijn plaatsen waar vrijwel het volledige jaar koeling noodzakelijk is.
Ik denk dan aan hoogovens, fabrieken met overschot aan warmte, maar privé woningen horen daar niet bij, tenzij je die boiler met buitenlucht voorziet via GOED geïsoleerde kanalen.

Imhotep
Senior lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 12:42 pm Onderwerp:
ik zou het anders aanpakken (in mijn specifiek geval dan).

in de zomer lucht uit de garage nemen en laten uitblazen in de living.
In de witer lucht uit de kruipkelder laten nemen en buiten laten uitblazen.

Met enkele kanalen en 2 kleppen moet dit redelijk makkelijk te verwezenlijken zijn.

Als je CV-ketel, omvormers, auto, ... allemaal in de garage staan zou je eventueel in de winter de ingang (deels) uit de garage kunnen nemen.

vdgnb
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 12:52 pm Onderwerp:
Imhotep schreef:

Met enkele kanalen en 2 kleppen moet dit redelijk makkelijk te verwezenlijken zijn.

Als je CV-ketel, omvormers, auto, ... allemaal in de garage staan zou je eventueel in de winter de ingang (deels) uit de garage kunnen nemen.

Mmm...lucht vanuit uw garage in uw living blazen? Gezond lijkt mij dat toch niet. Stel dat je uw auto net binnen / buiten gezet hebt en de boiler slaat aan en begint af te zuigen richting living?

IvoB
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 12:54 pm Onderwerp:
Imhotep schreef:

Dat is juist het probleem. Ieder geval is anders en die toestellen zijn gebaseerd om een 'algemeen concept' dus nooit echt 'goed'.
In mijn specifiek geval is garage een slecht gekozen woord. Er staat alleen een omvormer in en bij bewoning komt er een kleine diepvriezer (gezien koudste ruimte in woning) bij.
Een auto in een bewoond volume plaatsen heb ik persoonlijk altijd een gek idee gevonden (hij gaat niet dood van wat nattigheid of koude, integendeel beter buiten dan in een vochtige garage).
Probleem is je kan niet zonder SWW (ik toch niet echt en de vriendin zeker niet). Wat is dan het beste systeem als je geen gas of mazout wil gebruiken? Heeft een WPB met buitenaansluiting met gedeeltelijke PV voeding dan zin?
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Re: Warmtepompboiler zin of ONZIN ?? !!!

Bericht door Bollocks » 25 mei 2013, 00:25

Tommie1
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 13:18 pm Onderwerp:
Imhotep schreef:

Kijk, principieel misschien geen slecht idee.
Probleem is dat die WP boiler koud blaast wanneer hij warm water moet maken, en dat is niet noodzakelijk wanneer het te warm is.
Denk maar eens aan juli en augustus 2011. Als je dan een airco had, dan heeft die zeker niet veel gedraaid.

Hou er rekening mee, dat ALLE warmte in je huis in de winter komt vanuit je woning. Als je warmte uit de kruipkelder gaat halen, dan wordt die kruipkelder kouder, en stijgen de warmteverliezen en moet je CV harder draaien.
In de winter kan je alleen gratis warmte halen uit de buitenlucht of de bodem, die je dan met de WP opwerkt tot een hogere temperatuur.

Geloof me, als je 500m3 per uur door je kelder gaan zuigen, dan zal die kelder rap bevriezen als het buiten -10 is, en stopt die WP.
Daarenboven bevriezen je confituurpotten en je wijn.

Imhotep
Senior lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 14:52 pm Onderwerp:
vdgnb schreef:

Mmm...lucht vanuit uw garage in uw living blazen? Gezond lijkt mij dat toch niet. Stel dat je uw auto net binnen / buiten gezet hebt en de boiler slaat aan en begint af te zuigen richting living?

Lijkt mij helemaal geen probleem, de uitlaat zit acheraan de wagen, en je rijdt die enkel binnen of buiten als de poort open staat.

Bij ons staan er enkele moto's in de garage en als de poort open staat ruik je dat niet in de garage.

Tommie1 schreef:
Kijk, principieel misschien geen slecht idee.
Probleem is dat die WP boiler koud blaast wanneer hij warm water moet maken, en dat is niet noodzakelijk wanneer het te warm is.
Denk maar eens aan juli en augustus 2011. Als je dan een airco had, dan heeft die zeker niet veel gedraaid.

Vandaar een klepsysteem om een keuze te hebben.

Tommie1 schreef:

Hou er rekening mee, dat ALLE warmte in je huis in de winter komt vanuit je woning. Als je warmte uit de kruipkelder gaat halen, dan wordt die kruipkelder kouder, en stijgen de warmteverliezen en moet je CV harder draaien.
In de winter kan je alleen gratis warmte halen uit de buitenlucht of de bodem, die je dan met de WP opwerkt tot een hogere temperatuur.

Geloof me, als je 500m3 per uur door je kelder gaan zuigen, dan zal die kelder rap bevriezen als het buiten -10 is, en stopt die WP.
Daarenboven bevriezen je confituurpotten en je wijn.

kruipkelder is niet in de geisoleerde schil, dus lijkt me niet zo een groot probleem

en in de kruipkelder is geen wijn of confituur dus bevriezen zullen die niet, misschien enkel die verlorengelopen muis maar das dan brutte pech.

Tommie1
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 14:57 pm Onderwerp:
Ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt.

Je isolatie is een weerstand op het warmteverlies.
Het warmteverlies (in dit geval via de kelder) is recht eventredig met het temperatuursverschil.
Als jij het temperatuursverschil groter maakt, krijg je ook een grotere stookbehoefte.

Als die kelder toch niet verwarmd is, dan kan je even goed de lucht buiten aanzuigen en naar buiten afvoeren.

tcbelgium1
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 15:15 pm Onderwerp:
Vandaar, ALS je dan al een wpb zou zetten doe de aan en afvoer gewoon naar buiten (indien de wpb voorzien is om een aan en afvoer te koppelen).
Zeggen dat er geen winst meer valt te maken in de winter is onzin want dan zouden we alle lucht/waters in onze garage moeten zetten. Een SPF van 2,5 haal je zowieso met een lucht wp (die voor alle duidelijkheid buiten staat)
Citaat:
Ik begrijp niet dat dergelijke systemen toegelaten worden in geïsoleerde woningen, laat staan dat er subsidies voor gegeven worden.

Hiervoor is er geen subsidie of premie. Terecht.

Nog een opmerking ivm de buitentemperaturen en "werkt maar tot". Dit wil niet zeggen dat de warmtepomp niet meer werkt onder die buitentemperaturen. Dit wil enkel zeggen dat ze ontwikkeld is te werken tussen -X en +Y

DaanW
Master lid

Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 20:21 pm Onderwerp:
Ik ben blij dat ik mijn kritische vraag hier stelde.
Mijn mening:
Een WPB is zinvol als hij vooral werkt met aangezogen buitenlucht.
De uitblaas kan je, afhankelijk van de behoefte, best regelen via klep(pen) naar binnen of naar buiten.
Als het toestel de warmte uit de woning haalt, zeker tijdens het stookseizoen, ga je er geen voordeel uit halen. Door het uitblazen van koude lucht ga je mogelijks ook nog condensproblemen krijgen op plaatsen waar dit vroeger niet was.

Dan even de energiekost (All in). Via enkele simulaties in de V-test kom ik aan volgende waardes.
1kWh elektriciteit kost tegenwoordig in dagtarief vanaf 0,220 tot 0,260 €/kWh of zelfs meer . In nachttarief is dat vanaf 0,167 tot 0,22€/kWh of zelfs nog veel meer.
1kWh aardgas kost tussen de 0,0603 en 0,0688 €/kWh maar er zijn ook nog duurdere leveranciers.

Aardgas is momenteel dus 2,75 tot 4,30 keer goedkoper dan electriciteit. Je WP moet al een goede COP halen om het prijsverschil met aardgas nog maar te overbruggen.

Als je een WPB combineert met PV is dit zeker zinvol tijdens de lente, zomer en herfst maar in de winter lijkt het mij veel zuiniger om de boiler vooral op te warmen met CV water.

SunTronics
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 21:23 pm Onderwerp:
als je lucht binnenblaast in je woning moet er evenveel lucht naarbuiten kunnen anders ga je een overdruk maken.
Bovendien als je lucht gaat afkoelen zal het vochtgehalte toenemen en zal je dus een hoger vochtpercentage bekomen binnenshuis ...

Stef
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 21:28 pm Onderwerp:
bijna alle WPB hebben optioneel kit om buitenlucht te nemen

bollocks

Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 21:31 pm Onderwerp:
En zo zouden wij ze willen plaatsen: een WPB met serpentine.
in tussenseizoen en de zomer kan de WP het water verwarmen, in de winter (of als het nodig is) kan de CV (mazout) het SWW verzorgen. Nu werken we met een CV gekoppelde boiler die dus ook in de zomer moet draaien om warm water te hebben, met de WPB kunnen we gedurende ongeveer 7 à 8 maanden de CV volledig af zetten, bij de eerste koudere avonden kan de houtkachel de woonruimte verwarmen, de WPB kan overdag voldoende vermogen uit de omgevingslucht halen, al dan niet van binnen (garage/berging) of van buiten...
Voordeel van binnenlucht uit de garage te gebruiken in tussenseizoen: vaak vochtige lucht door natte auto die binnen gezet wordt (veel regen in lente en herfst), door lucht daar af te zuigen en naar buiten de blazen krijg je ook luchtverversing. Vergelijk het met een luchtverversingssysteem in je woning met warmtewisselaar, alleen ga je die warmte nu gebruiken om je water te verwarmen.
Resultaat: besparing van ongeveer 8 maanden mazoutverbruik tov iets meer electrisch verbruik om de pomp laten te draaien, maar daar heb ik voldoende zonnepanelen voor liggen....
Iemand een andere mening?

ajodogne
Junior lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 21:38 pm Onderwerp:
SunTronics schreef:
als je lucht binnenblaast in je woning moet er evenveel lucht naarbuiten kunnen anders ga je een overdruk maken.
Bovendien als je lucht gaat afkoelen zal het vochtgehalte toenemen en zal je dus een hoger vochtpercentage bekomen binnenshuis ...

Het vochtgehalte zal afnemen en afgevoerd worden in de WPB. Men bekomt dus een lager vochtpercentage in de woning en zeker geen condensatieproblemen

SunTronics
Master lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 21:45 pm Onderwerp:
ajodogne schreef:
SunTronics schreef:

Het vochtgehalte zal afnemen en afgevoerd worden in de WPB. Men bekomt dus een lager vochtpercentage in de woning en zeker geen condensatieproblemen

dat zou ik nog niet durven zeggen, eveneens niet tegenspreken.
Als je binnenlucht aanzuigt en buiten uitblaast, dan neemt de woning het vochtgehalte van de buitenlucht aan, dat is zeker. Als je echter buiten aanzuigt om binnen uit te blazen, dan ben ik bijna zeker dat het vochtgehalte zal stijgen.

iemand hier die dit kan bevestigen ?

ajodogne
Junior lid
Geplaatst: Vr 13 Jan 2012, 22:05 pm Onderwerp:
Ofwel heb je een WPB zonder afvoerbuizen, hij neemt dus de omgevingslucht uit de kelder of garage en de omgevingstemperatuur zal dalen. De lucht zal afkoelen, koelere lucht kan minder vocht bevatten, het vocht condenseert in de WBP en zal daar afgevoerd worden.

In een WPB met afvoer en aanvoer kan je lucht van buiten aanvoeren, en die ga je natuurlijk niet verspreiden in de kelder, maar terug naar buiten afvoeren na de WPB.

Het meest zinvolle systeem lijkt me te koppelen aan de afvoer van een systeem D, waarbij je dus de restwarmte na doorvoer door systeem D eerst nog door de WPB stuurt.

DaanW
Master lid
Geplaatst: Za 14 Jan 2012, 2:12 am Onderwerp:
De luchtdebieten in een systeem D liggen te laag voor de standaard WPB.
De grotere aan zuig van de WPB gaat de ventilatoren van de balansventilatie onnodig belasten.
Of je moet een WPB hebben zonder apparte ventilator die tevreden is met het lage debiet?
Ook de dampkap in de keuken is geen optie.

SunTronics
Master lid
Geplaatst: Za 14 Jan 2012, 11:45 am Onderwerp:
DaanW schreef:
De luchtdebieten in een systeem D liggen te laag voor de standaard WPB.
De grotere aan zuig van de WPB gaat de ventilatoren van de balansventilatie onnodig belasten.
Of je moet een WPB hebben zonder apparte ventilator die tevreden is met de het lage debiet?
Ook de dampkap in de keuken is geen optie.

En of dit je rendement sterk zal verhogen is nog maar de vraag ?

Mijn systeem D trekt deze morgen 5°c binnen en voert 7°c af, dit is dus een verschil van slechts 2°c warmteverlies, en dit op een omzet van 100m³/u. Als je WPB dus 500m³aanzuigt waarvan 100m³ van je ventilatie, dan maak je slechts 0.4°C extra winst, of zie ik dit verkeerd ?

(binnenshuis word 19° afgevoerd en 17° toegevoerd)

tcbelgium1
Master lid
Geplaatst: Za 14 Jan 2012, 15:12 pm Onderwerp:
DaanW schreef:
Of je moet een WPB hebben zonder apparte ventilator die tevreden is met de het lage debiet?

Je kan zomaar niet even het debiet gaan aanpassen van een op maat afgestemt geheel. Als je het debiet zou verlagen dan verlaag je automatisch het vermogen. Je riskeert overigens nog de compressor te beschadigen door overhitting.
Zoals Suntronics al aanhaalt wat ga je winnen om zo'n ding te koppelen aan een ventilatie systeem. Weinig tot niets.
Aan en afvoer naar buiten en programmeer uw toestel gewoon dat hij werkt op het warmste moment van de dag en da's dus al zeker niet 's nachts.

daJo
Senior lid
Geplaatst: Za 14 Jan 2012, 20:38 pm Onderwerp:
Een vraagje terzijde.
Als ik het condenswater opvang, kan ik dit gebruiken als gedemineraliseerd water (voor strijkijzer ed) of is het daar niet geschikt voor?
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 25 mei 2013, 00:32

janus
Site owner
Geplaatst: Za 14 Jan 2012, 20:45 pm Onderwerp:
Ik zou het niet doen, maar het kan wel.

daJo
Senior lid
Geplaatst: Za 14 Jan 2012, 23:31 pm Onderwerp:
IvoB schreef:

Dus wat kost zo'n (goed) geïntegreerd WPboiler systeem (er hangt nu ook een elektrische boiler dus alle aansluitingen reeds aanwezig - die Ariston kost rond de 2000 € incl. BTW dacht ik )? Wat verbruikt het aan elektriciteit op jaarbasis om je SWW warm te houden ?

Kostprijs:
-WPB: 2086,34EUR
-Veiligheidsgroep: 25,14EUR (vervangen, ofschoon oude nog werkte)
-2 flexibele koppelingen(de luie/snelle oplossing om aan te sluiten), dacht 15EUR samen
-Wat elec. draad en een stopcontact had ik nog liggen.
-Verwacht 100EUR terugbetaling na registratie op Nuos website.

Bijkomende kosten die ik gedaan heb, maar niet noodzakelijk zijn:
-di-electrische isolerende koppeling (volgens het boekje is de ene die erbij zat voldoende), nu staat er eentje op in-en uitgang: 5-10EUR dacht ik
-mengklep (vond 50+ graden te veel voor de kindjes): 71,15EUR
-metertje koperbuis dat hier nog lag
-expansievat 12L (enkel ecologisch verantwoord, niet economisch): 42,65EUR
-steun voor expansievat (kon hem niet tegen de muur plaatsen): 29,81eur
-stoppen die in die steun moeten +-3EUR
-huur buizenplooitang 5EUR
-nog wat koppelstukjes 10-15EUR

Heb offertes ontvangen voor installatie van WPB grootte-orde is meestal 3500-4000EUR.

Warmteverlies: 0,60-0,63*365kWh volgens het boekje.
Vermits ik dagelijks SWW gebruik kan in het niet zeggen, maar mijn indruk is alvast dat de echte waarde er niet ver naast kan liggen.

IvoB schreef:

Als je de technische fiche van die Ariston leest zie je ook dat bij een buitentemp van lager dan -5° de WP niet meer werkt en weerstand zal gaan werken. Je hebt dan een 'gewone' elektrische boiler. Binnen geplaatst (maar niet in de bewoonde ruimte) ga je dit bijna nooit voorhebben dus weegt het voordeel van buitenlucht (en dus meermaals bijspringen van de weerstand) op tegen binnenlucht (onttrekken van warmte uit de woning)?

Zoals je merkt zijn de meningen daaromtrent zeer verdeeld.
Ik denk dat het in veel gevallen beter zal zijn buitenlucht te gebruiken maar dat je elk geval apart moet bekijken. In een passiefhuis bijv. is het mijns inziens onzin om dit binnen de verwarmde schil te plaatsen. Maar die vraag stelt zich ook niet, daar die spiksplinternieuwe huizen vele betere alternatieven hebben...
Heel ruw geschat: om 1liter water met 1graad te verhogen, zal je 5m3 lucht met 1graad verlagen. Als je je hierbij niks kan voorstellen, dat is VEEL. Als je tegelijk wp & electr. weerstand laat werken is het natuurlijk meteen veel minder.

Zelf (dat is weeral persoonlijk) denk ik dat ik geopteerd zou hebben voor een atlantic odyssee split (of dergelijke) waarbij er een warmtewisselaar buiten staat als ik vooraf zeker was dat ik echt buitenlucht nodig zou hebben. Als je het een beetje netjes wilt bij een non-split, gaan die luchtpijpen naar en door de muur + buitenroosters + (ev. kleppen) + isolatie (je maakt geen gat door je isolatie) je toch ook nog wat kosten en is de totaalkost vergelijkbaar met de split versie. Die zou ik dan wel laten plaatsen hebben omdat ik geen vertrouwen heb in mijn eigen DHZ capaciteiten voor zoiets (compressiecircuit).

Vermits je (andere posts) aangaf met dag/nacht tarief te werken, kijk daar ook naar bij de selectie van een electr. boiler/wpb. De Nuos2 kan wel specifiek op nachttarief werken maar je moet niet overwegen met een (grote) schakelklok of dergelijke te werken daar ie constant spanning nodig heeft (galvanische bescherming).

Een COP is eigenlijk maar een summiere vergelijkingsfactor voor WPs onderling. Voor wpb bestaat er blijkbaar ook een andere norm om de COPt te bepalen. Van belang is wat het je echt gaat verbruiken. Cfr een andere post, je zal 3kWh elec nodig hebben met lucht van 10graden om een heel vat van 250l op 51 graden (start 15 gr) te brengen. Zuiver calorisch is hier 10,5Kwh vereist. Stel dat je gas/mazoutketel een echt calorisch rendement heeft van 100%, dan ligt het breakeven point elect vs mazout/gas bij een factor 10,5/3=3,5. Heb je een heel oude ketel waarbij een rendement van 80% een goeie benadering is, dan is 4,3 voldoende.
Als je dit vergelijkt met de schattingen van DaanW en vermits lucht niet steeds op 10 graden is (statisch in Belgie 13 graden), lijkt een combinatie met een CV ketel aansluiting me enkel te overwegen als je er geen grote, bijkomende investeringen voor moet doen. Als je je electriciteit goedkoper kan kopen/produceren, verandert het plaatje nog eens.

Mbt meermaals bijspringen van de weerstand: zo vaak zitten we niet onder de -5graden hoor. Alleen herinneren we ons die enkele dagen steevast. De gemiddelde minima zijn zelfs positief in Ukkel.
Onttrekken van warmte uit de woning is iets wat een veel grotere impact heeft lijkt me en waar je wel omzichtig mee moet omspringen.

Succes met je keuze!

IvoB
Master lid
Geplaatst: Zo 15 Jan 2012, 9:35 am Onderwerp:
daJo schreef:

Vermits je (andere posts) aangaf met dag/nacht tarief te werken, kijk daar ook naar bij de selectie van een electr. boiler/wpb. De Nuos2 kan wel specifiek op nachttarief werken maar je moet niet overwegen met een (grote) schakelklok of dergelijke te werken daar ie constant spanning nodig heeft (galvanische bescherming).

Nee hoor, nooit met nachttarief gewerkt en dat heeft geen zin gezien mijn PV installatie nu een 'overschot in productie' heeft (wat nu juist de bedoeling is om dit zo rendabel mogelijk te verwerken in WP, WPB of EB,...)
Overigens heb ik geen 'hinder' van een bestaande CV-installatie waar rekening mee moet gehouden worden (heb alles afgebroken en naar het oud ijzer gedaan en vertrekt het geheel van 0). Er hangt nu alleen nog (tijdelijk?) een EB.

Yasminefan
Junior lid
Geplaatst: Wo 25 Jan 2012, 21:01 pm Onderwerp:
Welke opstelling is voor mij het beste?
Binnenlucht of buitenlucht?

Momenteel heb ik een E-boiler van 15 jaar en wil deze vervangen door een WpB om m'n E-verbruik omlaag te krijgen.
(Is er ergens te vinden hoeveel minder de WpB verbruikt ten op zichte van een gewone E-boiler met de zelfde inhoud?)

De boiler staat in de kelder van ongeveer 3 op 4 m, met daarin de CV-ketel (mazout), twee diepvriezers, droogkast, wasmachine en de omvormer van onze zonnepanelen.
De kelder ligt onder onze hal (bijna nooit verwarmd) en naast nog een tweede kelder gedeelte waarlangs we naar het woon gedeelte gaan.

Alvast bedankt,

Tommie1
Master lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 11:01 am Onderwerp:
Als je het niet erg vindt dat de wasmachine bevriest en de diepvriezer in de winter uitvalt, dan moet je dit doen.
Ik vrees zelfs dat je problemen met je verwarmingsinstallatie zal krijgen.

CECMA59
moderator
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 11:06 am Onderwerp:
Yasminefan schreef:

De boiler staat in de kelder van ongeveer 3 op 4 m, met daarin de CV-ketel (mazout), twee diepvriezers, droogkast, wasmachine en de omvormer van onze zonnepanelen.

Nu ook niet de ideaalste opstelling van de diepvriezers in zo'n kleine ruimte.
Kan je die niet in de andere kelder plaatsen?

tcbelgium1
Master lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 12:12 pm Onderwerp:
Yasminefan schreef:
Welke opstelling is voor mij het beste?
Binnenlucht of buitenlucht?

In bijna alle gevallen, buitenlucht. Tenzij je wil de de cv gaat stoken om uwe warmtepomp boiler te voeden

daJo
Senior lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 12:18 pm Onderwerp:
Yasminefan,

Moeilijk om met enkel deze info een antwoord te geven en ik ben zeker geen expert.

ik denk niet dat je wasmachine zal niet meteen bevriezen hoor (allez, bij normaal sww-verbruik), maar de temperatuursafname kan wel heel groot zijn. Dus die opmerking is toch terecht. Warme lucht stijgt, dus als je een wpb in de kelder plaatst zal de warmte terug toegevoerd moeten worden via de lokale verliezen (droogkast, wasmachine, diepvriezers, omvormers (peanuts in vlg met wpb behalve op de piekdagen)) of via conductie (= door de muren, vloeren, ...). Conductie kan echter traag zijn...

Heb je verluchting in die kelder? Zonneboiler overwogen?

Standaard vertrek je best van een buitenlucht oplossing tenzij jouw specifieke omstandigheden anders toelaten.

Diepvriezers in kleine ruimte met dan ook nog eens een ketel is inderdaad geen goed idee maar zelfs nieuwbouwhuizen zijn niet ideaal, dus als het niet anders kan, ook niet van wakker liggen. Met een wpb in een ruimte met diepvriezers, omvormers, droogkast en wasmachine kan je wel wat van de "verloren" energie recuperen en de ruimte kouder houden voor de diepvriezers (wat dan weer niet goed is voor de wpb standby verliezen).

Op 't eerste zicht zou ik opteren voor een systeem op buitenlucht.
Kleppen om buiten het stookseizoen te switchen naar binnenlucht lijken me ook niet opportuun daar het waarschijnlijk dan buiten warmer is dan in je kelder. Enkel je diepvriezer-verbruik zou er wat beter op worden.

Als je moeilijk naar buiten raakt met grote buizen en veel bochtwerk, kan je misschien binnenlucht en een extra warmtewisselaar overwegen? In het stookseizoen verwarm je dan sww op fossiele brandstoffen, in de zomer op basis van binnenlucht.

tcbelgium1
Master lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 12:26 pm Onderwerp:
O ja en nog een opmerking wat hier ook nog niet is aangehaald, als je binnenlucht gebruikt en uw ruimte dus ijskoud maakt dan leid dat dan ook tot flink warmteverlies van de boiler, hij staat dan immers zelf in een ijkoude omgeving
Je maakt het temperatuur verschil tussen de omgeving en het opgewarmde water enkel maar groter
't Is echt niet voor niets dat ze voor warmtepompboilers geen premies uitkeren hoor

daJo
Senior lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 12:38 pm Onderwerp:
Yasminefan schreef:

Is er ergens te vinden hoeveel minder de WpB verbruikt ten op zichte van een gewone E-boiler met de zelfde inhoud?

Eerste grafiek p11:
http://www.nuos2.be/images/Mode%20d'emp ... 202_NL.pdf
Is een commerciele brochure, dus veiligheidshalve, verschuif die grafiek 10% naar boven
Die grafiek moet je vergelijken met 10,5Kwh voor een electr. boiler.

Meestal zijn de stilstandsverliezen van een electr. boiler groter (want slechter geisoleerd). Heeft ook een grote impact: ongeveer 365*verschil tussen de dagelijkse stilstandsverliezen.
Dan moet je natuurlijk wel electr. boiler van dezelfde grootte en stilstandsverlies gemeten onder zelfde omstandigheden nemen.

DaanW
Master lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 12:49 pm Onderwerp:
Een WPB is vooral zinvol als je werkt met aangezogen buitenlucht.
Het voordeel zit vooral in de zomer en de tussenseizoenen.
Ook de afgevoerde lucht stuur je best direct terug naar buiten, tenzij je de koudere lucht wilt gebruiken voor het koelen van de ruimte als dit nodig/nuttig lijkt.
Kleppen om aanzuig en uitblaas al naargelang seizoen te regelen naar binnen en/of buiten zijn volgens mij zeer zinvol.
In de winter is verwarmen of bijstoken via WW van de CV-ketel het meest zuinige.

Een WPB verbruikt natuurlijk veel minder kWhE dan een Elecrische boiler.
In de zomer en de tussenseizoenen hoeft de CV ketel niet meer op te staan.

daJo
Senior lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 12:57 pm Onderwerp:
tcbelgium1 schreef:
O ja en nog een opmerking wat hier ook nog niet is aangehaald, als je binnenlucht gebruikt en uw ruimte dus ijskoud maakt dan leid dat dan ook tot flink warmteverlies van de boiler, hij staat dan immers zelf in een ijkoude omgeving
Je maakt het temperatuur verschil tussen de omgeving en het opgewarmde water enkel maar groter
't Is echt niet voor niets dat ze voor warmtepompboilers geen premies uitkeren hoor

Inderdaad. Ongeveer 40kWh electriciteit/jaar

Standaard = 0,63kWh/dag bij delta 46 (51-15)
Warmteverlies is recht evenredig met temperatuursverschil.
Dus stel dat het 0 graden in die kelder zou worden, dan is er 15/46 van 0,63kWh extra stilstandsverlies.
Dat over 365dagen en met een COPt van 2,4 (bij 0 graden) geeft 40kWh per jaar extra electr. verbruik.

Zal maar stoppen, dadelijk denken jullie nog dat ik aandelen bij Ariston heb

DaanW
Master lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 13:17 pm Onderwerp:
@Dajo Dit is een mooie duidelijke handleiding met alle do en don'ts.

Als alle verkopers zo'n toestel met dezelfde opmerkingen en bedenkingen aan de man brengen zie ik geen probleem.
Maar laat het verkopen niet over aan cowboy's want dan loop er gegarandeerd heel wat mis.

Yasminefan
Junior lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 16:09 pm Onderwerp:
Citaat:
Heb je verluchting in die kelder? Zonneboiler overwogen? .

Daar heb ik geen plaats voor ;-(

Citaat:
Als je moeilijk naar buiten raakt met grote buizen en veel bochtwerk, kan je misschien binnenlucht en een extra warmtewisselaar overwegen? In het stookseizoen verwarm je dan sww op fossiele brandstoffen, in de zomer op basis van binnenlucht.

Hoe groot zijn die buizen?

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik best zowel voor de aanvoer als de afvoer voor de WpB buitenlucht gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

Of aanzuigen buitenlucht en afvoer binnen?

Alvast allemaal bedankt om mij toch wat meer inzicht te laten krijgen over de werking van de WpB.

DaanW
Master lid
Geplaatst: Do 26 Jan 2012, 16:17 pm Onderwerp:
http://www.nuos2.be/images/Mode%20d'emp ... 202_NL.pdf

Lees deze link eens door en er word veel duidelijk. Wel handmatig copiëren want door het ' verdwijnt een deel uit de rechtstreekse link

VZW Zonstraal; lid 33

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 25 mei 2013, 00:40

Yasminefan
Junior lid
Geplaatst: Za 28 Jan 2012, 14:44 pm Onderwerp:
Nu heb ik het Doc kunnen openen. Thx, voor deze info.

Maar als ik het zo lees zou ik ook de aanvoer kunnen nemen uit de kelderruimte en de afvoer naar buiten sturen. (de tekening met de wasdraad?)

Of beter alles naar buiten, aan- en afvoer?

Is het mogelijk om alles gewoon in het keldergat te laten komen? Daar heb ik plaats om de buizen naar buiten te laten gaan.

Grtjs

daJo
Senior lid
Geplaatst: Do 02 Feb 2012, 23:20 pm Onderwerp:
Yasminefan schreef:

Maar als ik het zo lees zou ik ook de aanvoer kunnen nemen uit de kelderruimte en de afvoer naar buiten sturen. (de tekening met de wasdraad?)

Of beter alles naar buiten, aan- en afvoer?

Ik gok beter alles naar buiten.
Geen tocht; geen klapperende deuren; de lucht die je "wegzuigt" moet van ergens terugkomen. In de winter wil je zeker niet dat je verwarmde lucht daar naar toe stroomt...

Yasminefan schreef:

Is het mogelijk om alles gewoon in het keldergat te laten komen? Daar heb ik plaats om de buizen naar buiten te laten gaan.

Geen idee, waarschijnlijk niet, veel bochten mag je niet in die buizen leggen (zie pdf bestand). Als het lukt, misschien best de 2 buizen van elkaar scheiden met wat isolatie.

Je kan ook overwegen om de warmtewisselaar buiten te zetten, zoals met dit toestel:
http://issuu.com/atlanticbelgium/docs/f ... split-nl/1
Dan moeten er maar 2 buisjes naar buiten.

stevenr
Junior lid
Geplaatst: Vr 09 Mrt 2012, 21:48 pm Onderwerp:
Mijn 1e post....

Ik overweeg om een warmtepompboiler aan te kopen omdat ik denk dat dit voor mij de beste oplossing zou zijn.

Huidige situatie: Doorstromer op propaangas waar ik vanaf wil

Ik heb een recente condensatieketel op aardgas maar deze staat te ver af van de badkamer om ook voor sww te zorgen. (overhoeks bij open woning, waarschijnlijk 25meter ver)

Naverwarming zou enkel elektrisch kunnen als we een zonneboiler zouden zouden plaatsen waardoor deze veel zal verbruiken tijdens de wintermaanden en nacht denk ik. Vandaar dat deze oorspronkelijk eerste keuze het waarschijnlijk niet zal worden.

Waar ik aan dacht was een wpb met eventueel een thermisch paneel als ondersteuning om de verbruikskost wat te drukken.
Afvoer zou kunnen geschieden langs de bestaande afvoerpijp van de huidige doorstromer. Aanvoer van lucht vanuit de onverwarmde traphal.

Indien het mogelijk is, maar dat weet ik niet, kan er misschien gewerkt wordn met kleppen zodat je kan kiezen waar je aan en afvoert, dat zou de ideale situatie zijn denk ik.

-->In de zomer warme aanvoer van binnen en koude afvoerlucht naar binnen. (koelingseffect zoals airco)

-->In de winter aanvoer van buiten en afvoer koude lucht naar buiten.

Is een wp-boiler gemakkelijk te koppelen aan een een thermisch paneel of zit je dan eigenlijk met een zonneboiler met een wp als ondersteuning?

Is mijn idee goed of denk ik verkeerd?

Alvast bedankt voor jullie input!

Mvg.
Steven

tcbelgium1
Master lid
Geplaatst: Za 10 Mrt 2012, 10:26 am Onderwerp:
Vraag mij af waarom opteren voor een dure (geen premies) warmtepomp boiler die doorgaans standaard niet gekoppeld kan worden aan thermische panelen terwijl de zonneboilers met de huidige premie bijna gratis zijn. Op een zonneboiler kan je dan nog achteraf een warmtepomp koppelen.

bollocks
Senior lid
Geplaatst: Za 10 Mrt 2012, 11:04 am Onderwerp:
Ik ben ook bezig met plannen voor een WPB, ondanks dat het duurder is en er geen subsidies op zijn, waarom? Omdat een zonneboiler installeren een heel pak werk meer zou betekenen: vloeistofleidingen van het dak naar de boiler die niet op zolder gezet kan worden (krijg maar eens een boiler van 300l of meer via een zoldertrapje naar boven zonder je dak af te breken), ik heb geen zin om heel mijn huis weer de muren open te kappen op leidingen te trekken. Zichtbare leidingen op mijn buitengevel zie ik niet zitten, en nog minder op mijn binnenmuren....
Een WPB kan ik zetten op de plaats waar nu mijn CV boiler staat, ik kan zelfs een combinatietoestel zetten WPB met serpentine voor CV...; mits enkele kleine aanpassingen aan de leidingen is dit perfect aan te koppelen.
Ja, zal me meer kosten in aankoop, maar zal me minder kosten in totaal plaatje (geen nieuwe plakwerken, niet opnieuw behangen, niet opnieuw schilderen, geen vloeren uitbreken en herleggen....enz...)
Dit is misschien een verklaring waarom mensen (ik in elk geval) een WPB overwegen ipv ZB?

tcbelgium1
Master lid
Geplaatst: Za 10 Mrt 2012, 11:11 am Onderwerp:
Ja het zal praktisch en esthetisch niet bij iedereen kunnen maar in uw voorbeeld zou ik een electrische boiler gaan kopen en een kleine pv installatie bijzetten. Totaal kostenplaatje plaatje bijna hetzelfde als een warmtepomp boiler en je krijgt dan nog eens gsc en uw boiler heeft (bijna) gratis electriciteit....
gaat uw boiler stuk dan ben je goedkoop gesteld met een nieuwe (200 a 300euro), gaat de warmtepompboiler stuk dan zit je met vééééél meer kosten.....
20 of 15 jaar gsc+opgewekte electriteit...of een warmtepompboiler die veel geld kost, een beetje electricteit bespaart en het in de verste verte geen 20 jaar volhoud

stevenr
Junior lid
Geplaatst: Za 10 Mrt 2012, 13:14 pm Onderwerp:
Mijn bedenkingen bij een zonneboiler in mijn huis zijn de volgende...
Ik zou de zonneboiler moeten naverwarmen zuiver met elektriciteit waarmee de winstwaarschijnlijk volledig gaat verloren gaan. Op batibouw gemerkt dat verkopers ook doorgaans vol gaan voor een naverwarming met ketel en er nauwelijks wordt gesproken over elektrische naverwarming. (Misschien niet rendabel genoeg???)
De technisch moeilijkere installatie van een zonneboiler.
Het innemen van een vrij grote portie dakvlak voor de collectoren die ik liever zou gebruiken voor PV panelen. Ik heb namelijk een vrij ingewikkeld dakvlak met beperkte bruikbare oppervlakte.

Ik zou opteren voor een wpb met ondersteuning van 1 collector. Is daar dan ook geen subsidie voor?

Stef
Master lid
Geplaatst: Za 10 Mrt 2012, 20:13 pm Onderwerp:
tcbelgium1 schreef:
Vraag mij af waarom opteren voor een dure (geen premies) warmtepomp boiler die doorgaans standaard niet gekoppeld kan worden aan thermische panelen terwijl de zonneboilers met de huidige premie bijna gratis zijn. Op een zonneboiler kan je dan nog achteraf een warmtepomp koppelen.

bij zonneboiler heb je nog altijd een "backup" nodig !!!

tcbelgium1
Master lid
Geplaatst: Za 10 Mrt 2012, 22:01 pm Onderwerp:
Ja Stef maar nagenoeg elke zonneboiler heeft standaard een weerstand als backup (en zoniet voor een paar 10 euro heb je eentje). Zelf heb ik een wp als backup en de weerstand als 2de backup (en nog nooit gebruikt)

stevenr
Junior lid
Geplaatst: Zo 11 Mrt 2012, 11:36 am Onderwerp:
Kan een wamtepompboiler met als backup een zonnepaneel volledig het gebruik dekken? Of is er dan nog steeds een belangrijk deel gewone stroom nodig?

bollocks
Senior lid
Geplaatst: Zo 11 Mrt 2012, 12:06 pm Onderwerp:
Een WPB (evenals een ZB) heeft stroom nodig om de 'pomp' te laten werken, hier blijft het verbruik dus ongeveer gelijk.
Een WPB haalt zijn warmte uit de lucht (binnen of buitenlucht, afhankelijk van de installatie). In de winter is die warmtebron veel kleiner dan in de zomer, dus moet je misschien gaan bij verwarmen via de backup-verwarming (electrisch of via CV)
Een ZB heeft in de zomer geen enkel probleem om het water warm te houden, in de winter zijn de dagen korter en is de zon minder intensief, dus moet je hier rekening mee houden dat je in de winter backup verwarming nodig hebt (electrisch).
Mijn zonnenpanelen brengen in de winter weinig op, dus niet bruikbaar als backup (tenzij we de buffering van stroom in rekening brengen, maar niemand weet wat dat gaat worden)

Bijgevolg denk ik dat een WPB met een zonnepaneel als backup niet de beste oplossing is. Backup verwarming via CV lijkt me meer logisch, in de winter staat de CV toch op...
Als je daarbij de aangezogen lucht kan halen uit een ruimte waar verwarming niet nodig is, maar waar wel 'verlieswamte' zit bv garage, cv lokaal, zolder....) kan je die warmte recupereren en gebruiken voor warmwater. Zolang de temperatuur van de aangezogen lucht boven de 5°C blijft, werkt je WPB met winst.

Opmerkingen bij deze redenering? Graag jullie mening....

IvoB
Master lid
Geplaatst: Zo 11 Mrt 2012, 14:03 pm Onderwerp:
stevenr schreef:
Mijn bedenkingen bij een zonneboiler in mijn huis zijn de volgende...
Ik zou de zonneboiler moeten naverwarmen zuiver met elektriciteit waarmee de winstwaarschijnlijk volledig gaat verloren gaan. Op batibouw gemerkt dat verkopers ook doorgaans vol gaan voor een naverwarming met ketel en er nauwelijks wordt gesproken over elektrische naverwarming. (Misschien niet rendabel genoeg???)
De technisch moeilijkere installatie van een zonneboiler.
Het innemen van een vrij grote portie dakvlak voor de collectoren die ik liever zou gebruiken voor PV panelen. Ik heb namelijk een vrij ingewikkeld dakvlak met beperkte bruikbare oppervlakte.

Ik zou opteren voor een wpb met ondersteuning van 1 collector. Is daar dan ook geen subsidie voor?

Ik was ook op Batibouw en volgens mij zijn de meeste verkopers gewoon niet met hun tijd mee en vertrouwen ze gewoon op de oude technologiên (gas - mazout) en blijven ze liever af van iets wat ze (nog) niet vertrouwd is.

Tommie1
Master lid
Geplaatst: Zo 11 Mrt 2012, 14:14 pm Onderwerp:
bollocks schreef:
Een WPB (evenals een ZB) heeft stroom nodig om de 'pomp' te laten werken, hier blijft het verbruik dus ongeveer gelijk.
Een WPB haalt zijn warmte uit de lucht (binnen of buitenlucht, afhankelijk van de installatie). In de winter is die warmtebron veel kleiner dan in de zomer, dus moet je misschien gaan bij verwarmen via de backup-verwarming (electrisch of via CV)
Een ZB heeft in de zomer geen enkel probleem om het water warm te houden, in de winter zijn de dagen korter en is de zon minder intensief, dus moet je hier rekening mee houden dat je in de winter backup verwarming nodig hebt (electrisch).
Mijn zonnenpanelen brengen in de winter weinig op, dus niet bruikbaar als backup (tenzij we de buffering van stroom in rekening brengen, maar niemand weet wat dat gaat worden)

Bijgevolg denk ik dat een WPB met een zonnepaneel als backup niet de beste oplossing is. Backup verwarming via CV lijkt me meer logisch, in de winter staat de CV toch op...
Als je daarbij de aangezogen lucht kan halen uit een ruimte waar verwarming niet nodig is, maar waar wel 'verlieswamte' zit bv garage, cv lokaal, zolder....) kan je die warmte recupereren en gebruiken voor warmwater. Zolang de temperatuur van de aangezogen lucht boven de 5°C blijft, werkt je WPB met winst.

Opmerkingen bij deze redenering? Graag jullie mening....

Die restwarmte is zo weg. Je luchtdebiet is enorm groot, en je zuigt dus continu koude lucht van buiten, en daardoor overbrug je in feite de isolatie.

Al die restwarmte is sowieso geleverd door je verwarming op koude dagen.
De enige goede manier is buitenlucht!

IvoB
Master lid
Geplaatst: Zo 11 Mrt 2012, 14:17 pm Onderwerp:
bollocks schreef:
dat je in de winter backup verwarming nodig hebt (electrisch).
Graag jullie mening....

Als je al rekening gaat houden met het wegvallen van de buffer (ik weet het, sommigen hun dada hier maar daarom nog geen waarheid in de onmiddellijke toekomst) moet je ook geen PV installatie plaatsen.
Maar ik ben ook niet achterlijk natuurlijk en ga niet blind springen.
Na Batibouw eigenlijk ook nog niet veel wijzer geworden (ieder verdedigt zijn eigen winkel).
Mijn mening?
Ik was ook aan het plannen om een zo rendabel mogelijk (in gebruik) en ecologisch verantwoord toekomst gericht systeem te implementeren.
Maar liep daarbij ook steeds op een muur, afhankelijk welke parameters je in de berekening meenam. Of je had het een en dan het ander weer niet (CV-SWW) of, indien de buffer zou wegvallen, zette je jezelf in de toekomst voor het blok.
Voorlopig ben ik dan nu uitgekomen bij het modulair systeem van Samsung.
Alleen al omdat je er alle kanten mee uitkan:
- CV op lucht/lucht en/of lucht/water
- Buffervat voor SWW dat als BU een elektrische weerstand heeft en/of (ook in een later stadium) kan aangesloten worden op een zonnepaneel
(water wordt dus verwarmd door de WP/ZP en E-weerstand gestuurd volgens behoefte en instelbare voorkeurbesturing.
- Bovendien (wegvallen E-buffer) kan je als BU voor het WP gedeelte (nadien) nog een andere BU unit aansluiten (bv. kleine HRgasketel).

Systeem laat ook toe om praktisch te experimenteren (gezien berekeningen van installateurs onrealistisch uit elkaar lopen en er een houtkachel in de hoofdruimte komt) en (na een jaar bv.) het systeem uit te breiden (indien basisdekking WP/buffervat onrendabel is) met een ZP en/of BU CV ketel.

Een WP boiler stand alone zie ik ook niet (meer) zitten gezien de hoge kostprijs (in verhouding tot een E-boiler) en de kwetsbare techniek (is eigenlijk maar een koelkast en zie hoe deze evolueren) en de beperkte mogelijkheden (alleen SWW, moe tje nog iets voorzien voor de CV).

stevenr
Junior lid
Geplaatst: Di 13 Mrt 2012, 23:40 pm Onderwerp:
Opvallend op batibouw was dat verkopers van zonneboilers automatisch over een naverwarming met cv begonnen en naverwarming met elektriciteit niet ter sprake kwam. Waarschijnlijk met redenen vanwege het hoge verbruik.

Daarom dat ik ook geen zonneboiler wens maar een warmtepomp. Ben er wel uit maar ben nog aan het nadenken over de juiste configuratie.
Ik zou in verschillende ruimtes willen afzuigen zoals met een ventilatiesysteem en afvoeren via bestaande afvoerbuis door het dak.
Zover ben ik nu al.....

Verkopers op batibouw konden niet gezegd krijgen dat het ook wel degelijk stroom verbruikt en nadelen heeft, het was in hun ogen een wondermiddel.

Gezien de beperkte ervaringen met warmtepompboilers en dat ze toch al even bestaan wil toch wel zeggen dat ze nadelen hebben.

Voor mijn situatie zal een zonneboiler waarschijnlijk wel nog meer stroom verbruiken (aan bijverwarmen) dan een warmtepompboiler.

Ik kijk uit om een paar installateurs te spreken die de situatie hier ter plaatse komen beoordelen.

VZW Zonstraal; lid 33

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 25 mei 2013, 00:45

tcbelgium1
Master lid
Geplaatst: Wo 14 Mrt 2012, 10:38 am Onderwerp:
Als je denkt met een zonneboiler+weerstand meer te verbruiken als met een warmtepompboiler dan ben je echt verkeerd ingelicht hoor
Als je per se een warmtepomp wil als extra backup koppel die dan achteraf aan de zonneboiler (en met een beetje denkwerk kan je die dan ineens ook uw cv water voorverwarmen wanneer hij niet moet omzien naar het sww )

Stef
Master lid
Geplaatst: Wo 14 Mrt 2012, 21:03 pm Onderwerp:
en waarom dan geen WP-boiler nemen met een 2e spiraal erin om paneel aan te sluiten? is 2 keer winst?

Lukvdv
Master lid
Geplaatst: Wo 14 Mrt 2012, 22:48 pm Onderwerp:
Ik heb op de zaak heel veel met koeling te maken. Een warmtepomp is in feite een omgekeerde koeling. Ik heb ook op de zaak 2 (grote) warmtepompen staan met een compressor van 6KW om de loodsen te verwarmen.
Nadelen: Bij lage temperatuur werkt de warmtepomp bijna als een elektrische weerstand, hoog verbruik, weinig rendement.
De warmtepomp heeft vrij veel onderhoud nodig, zuiver maken van de lamellen en dergelijke, onderhoud compressor.
Een gemiddelde scroll-compressor werkt ongeveer 25.000 uur. Na deze draaitijd is de scroll, het inwendige van de compressor, aan vervanging toe. De compressor zal onvoldoende hoge druk opbouwen en dus geen hogere temperaturen opbouwen. Deze slijtage gaat sneller bij hogere druk (en dus hogere temperatuur).
Een warmtepomp werk met koelmiddel, R410 of dergelijke. Hier onstaan vrij makkelijk lekken aan het systeem door de hoge druk en temperatuur.
Voordelen: van het moment dat je aanvoertemperatuur boven de 10°C is haal je een goed rendement. Het kost dan minder energie dan zuiver elektrisch verwarmen.

Conclusie: Deze techniek is vrij duur, onderhoudsintensief en niet altijd even betrouwbaar. Een zonneboiler is voordeliger, zeker als je de naverwarming met gas of mazout kan doen.

En nee, ik heb geen voordeel bij gelijk welk systeem, ik spreek enkel uit ervaring.

remc
Senior lid
Geplaatst: Wo 10 Okt 2012, 14:36 pm Onderwerp:
@Dajo

kan je al iets meer zeggen over je ervaringen met die wp boiler tot nu toe? Verbruik?
dank

daJo
Senior lid
Geplaatst: Ma 26 Nov 2012, 18:21 pm Onderwerp:
Zie pb

YES
Master lid
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 14:05 pm Onderwerp:
Gisteren op Batibouw gezien :
- Vele merken met WarmtePompBoilers !
- bvb. Aquaplex : WPB 200 L. Inox = 2002 €
- bvb. Aquaplex : Zonneboiler met WP 300 L. Inox = 2511 €
- Geen Premies ? : 850 € premie in Wallonie !!? In Vlaanderen Nuts vermoed ik.

Wat betreft : tijdens de zomer buitenlucht aanzuigen en koude lucht in living blazen zou niet aan te raden zijn wegens hogere rel. vochtigheid ? - Momenteel (het is wel winter nu , maar zal hetzelfde zijn in de zomer zeker ?) meet ik buiten 26% en binnen 40% Dat kan toch geen problem zijn aangezien buiten lager dan binnen ? En daarmee gratis ventillatie & airco.

Volgens de huidige wet moet er in al de nieuwe huizen ventillatie zijn die toch hetzelfde effect hebben. Warme lucht van binnen (die geld gekost heeft om op te warmen) tijdens de winter afzuigen naar buiten en (zeer) koude lucht die hiervoor in de plaats komt die terug moet opgewarmd worden.

Langs de andere kant lees ik ook dat met een cop van 3.5 de prijs voor de gebruikte el. overeen komt met de prijs voor gas.
En als je al een condensatie ketel hebt met doorstromer (SWW) zijn alle kosten voor aankoop van een WPB er toch te veel aan en niet voordeliger ?
Of heb ik het mis ?

janus
Site owner
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 14:09 pm Onderwerp:
Dat je nu buiten en vochtigheid van 26% meet komt mij wat vreemd over.

Wat dit betreft:
Citaat:
En als je al een condensatie ketel hebt met doorstromer (SWW) zijn alle kosten voor aankoop van een WPB er toch te veel aan en niet voordeliger ?
Of heb ik het mis ?

Heb je natuurlijk wel gelijk.
Ik heb het idee dat WP een nieuw modewoord is en de commercie daar opspringt.

YES
Master lid
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 14:17 pm Onderwerp:
janus schreef:
Dat je nu buiten en vochtigheid van 26% meet komt mij wat vreemd over.

En waarom zou dit niet juist zijn ??
Welk % heb jij en anderen dan ?

janus
Site owner
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 14:21 pm Onderwerp:
Wat ik meet is niet zo relevant

Maar het KMI meet dit momenteel:
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/12338 ... ingen.html

YES
Master lid
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 14:47 pm Onderwerp:
Het zou wel kunnen !
Maar de streek van 8500 Kortrijk staat er niet op !
Ik heb een 2de buitensensor buiten opgesteld ! en we zullen binnen een uurken zien of die ook een verkeerd %V doorgeeft.
Mogelijks is die 1ste niet meer correct ? Maar als die 2de +/- hetzelfde aangeeft ? ........
Wordt vervolgt.

PS. de buitentem. is hier momenteel 2.7%

janus
Site owner
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 15:33 pm Onderwerp:
Roeselare geeft 38%

YES
Master lid
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 15:43 pm Onderwerp:
Janus , je hebt voor een gedeelte gelijk !
De 2 extra ingeschakelde toestellen meten 49 & 49% !!
Sonde die 26 meet zal niet juist meer wrken !
Maar 2 x 49 % is nog altijd minder dan de 59 min. om 14u. van Middelkerke !!Tenzij er hier niets meer juist werkt

YES
Master lid
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 15:52 pm Onderwerp:
janus schreef:
Roeselare geeft 38%
http://www.weerstationroeselare.be/waarneming.htm

En deze 62%
http://www.meteo-info.be/nl/europa/belg ... N-2729377/

Die 38% van Roeselare begint meer te lijken op hetgeen ik meet ( 49 & 49% ) en de 26 % die waarschijnlijk niet meer zo correct is ? !
Van die 62% in Kortrijk geloof ik weinig of niets !

En a propos !!! Toch een zeer groot verschil tussen Roeselare en Kortrijk die niet zover van elkaar liggen !
Of is het %V toestel van Kortrijk even incorrect (defect) als mijn 1ste toestel met 26% ??

janus
Site owner
Geplaatst: Za 23 Feb 2013, 16:26 pm Onderwerp:
Ik weet alleen dat luchtvochtigheid erg moeilijk te meten en te controleren is.
Vandaar mijn bemerkingen
(Wel eerst een account aanmaken)

VZW Zonstraal; lid 33

Mexx
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mexx » 05 jul 2013, 00:21

Beste forumleden,

op het moment is men bij mijn werk een warmtewisselaar aan het bouwen die afvalwarmte( lees 42 C water) gaat leveren aan vloerverwarming voor huizen en gebouwen,om sanitair water te krijgen is uiteraard een warmtepomp nodig die zijn energie onttrekt aan dit warme water. aangezien dit het hele jaar constant is zal dit dus over het jaar hetzelfde rendement hebben.
Momenteel is men zoals gezegd aan het bouwen maar ik denk dat dit een van de weinige redenen is om een warmtepompboiler aan te schaffen.
zelf zie ik geen directe noodzaak om er een aan te schaffen, om zoals hierboven al vermeld de warmtepomp steelt de warmte uit je eigen huis of is rendementstechnisch niet gelijk over het jaar.
als alle bergen vlak zouden zijn valt er niets te beklimmen

Lenny
lid

Bericht door Lenny » 09 jul 2015, 18:16

Ik heb zelf een warmtepompboiler geplaatst en zie dit zeker NIET als ONZIN.
In het appartement waar ik tot vorig jaar woonde had ik regelmatig last van defecten aan de ventilator van mijn gaswandketel. Toen ik merkte dat de ventilatorlagering weer "aan het kapotgaan was" (ratelgeluid hoorbaar) heb ik een warmtepompboiler (Midea RSJ-35/300RDN3 met aansluiting voor zonnecollectoren) geplaatst. De ketel hangt nog tegen de muur maar is uitgeschakeld (evt. redundantie). De warmtepompboiler staat in de berging langs de ketel en zuigt lucht aan via de CLV-schouw van de ketel (via de dubbele wand, niet via het rookgasgedeelte natuurlijk) en gebruikt nu dus de "afvalwarmte" van de ketels van de bovenburen, (schouw staat op dak, ik zit op gelijkvloers en heb 5 verdiepen boven mij). Afblaaslucht van de WPB is gekoppeld aan het gemeenschappelijk C-afzuigsysteem van ons appartementencomplex. Na debietmetingen bleek dat er te weinig luchtdebiet over de verdamper passeerde, dus heb ik een bypass tussen aanvoer en afblaas stelselmatig geopend tot ik het voorgeschreven luchtdebiet over de verdamper had. Tot zover het luchtzijdige gedeelte vd installatie.

Gezien ik ook C.V. nodig heb in het appartement heb ik deze leidingen op de wisselaar voor de zonnecollectoren aangesloten. (met zonnecollectoren kan ik toch niet veel beginnen op een appartement ;) ) Omdat de zonnewisselaar onderaan de WPB zit, heb ik een debietregelkraan en sanitaire pomp met terugslagklep als bypass tussen het uittredende verwarmde sanitair water bovenaan en het inkomende koude sanitair water onderaan de WPB geplaatst om het warme water wat zich bovenaan de boiler bevind over de zonnewisselaar beneden te circuleren en zo warmte aan het C.V. -gedeelte af te geven. Deze pomp werkt enkel bij warmtevraag C.V.

De sanitaire watertemperatuur in de WPB staat vast ingesteld op 52°C, de warmtepomp staat altijd in "warmtepompmodus" en gebruikt dus zijn elektrische verwarmingsweerstand nooit. Na wat inregelwerk en testen heb ik gemerkt dat ik het appartement tot 20°C kan verwarmen (dit was deze winter bij -5°C buitentemp). Ik heb een aparte elektrische ruimteverwarming aangekocht voor eventuele hogere binnentemperaturen maar de huurder die er nu in zit zegt deze nog niet gebruikt te hebben. Deze is tevreden blijkbaar, en heeft gelukkig ook steeds warm sanitair water. Ik heb tot nu toe nog geen klachten over mijn projectje :)
Ik ben benieuwd naar de jaarafrekening elektriciteit van de huurder ;)
Warmtepompboilers, zeker geen onzin dus in mijn ogen!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jul 2015, 18:50

Klinkt goed , alleen dat stukje over de aan en afvoer van de lucht snap ik niet goed?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Lenny
lid

Bericht door Lenny » 09 jul 2015, 21:04

janus schreef:Klinkt goed , alleen dat stukje over de aan en afvoer van de lucht snap ik niet goed?
De ventilator van de WPB zuigt lucht aan via de buis van de CLV-schouw die normaal op mijn gaswandketel was aangesloten (voorziet normaal gezien voorverwarmde lucht voor de verbranding). Omdat mijn bovenburen wel hun gaswandketels gebruiken is deze lucht voorverwarmd (CLV-schouw is gemeenschappelijk). Ik heb deze buis gewoon losgekoppeld van de ketel, hangt dus vrij in de berging, de WPB staat ook in de berging en zuigt hier dus lucht aan. De deur van de berging is normaal dicht. Het afblazen van de gekoelde lucht doet de warmtepomp in het gemeenschappelijk C-systeem. (met een geisoleerd flexibel luchtkanaal aangesloten op de afblaasmond van de WPB) De ventilator van de warmtepomp wordt dus wat "geholpen" door de extractieventilator van het C-systeem. Na metingen merkte ik dat er te weinig luchtdebiet over de verdamper stroomde, (door een te hoge luchtweerstand in de luchtkanalen, te kleine diameter, te lange buis) dus heb ik via een gat met een buisje in het flexibele afblaaskanaal net zoveel lucht terug in de berging laten recirculeren tot ik aan het voorgeschreven debiet kwam. Liefst niet te veel natuurlijk, ik wil net zoveel mogelijk voorverwarmde lucht via de CLV-schouw aanzuigen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jul 2015, 21:35

Ik denk dat ik het snap en hoop hoop dat het veilig is :?

Eigenlijk ben je dus afgekoelde lucht met opgewarmde lucht aan het mengen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Lenny
lid

Bericht door Lenny » 09 jul 2015, 23:42

Er wordt een deel warme lucht met gekoelde lucht gemengd, maar dit zijn geen grote temperatuurverschillen hoor, de CLV-schouw wordt opgewarmd door rookgassen van condenserende ketels dus geen hoge temperaturen, en het is verse buitenlucht die aangezogen wordt he geen aardgas of rookgassen of dergelijk.
De warmtepompboiler is geaard, legionella kan ook geen probleem zijn.
Wat denk je dat een risico kan zijn?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 jul 2015, 00:14

Wat denk je dat een risico kan zijn?
Een lek in een schouw van je buren.
Een CV ketel zal dan afslaan, maar jouw WP gaat rustig door.

Of heb je een co melder met contact voorzien?
.

Lenny
lid

Bericht door Lenny » 10 jul 2015, 13:01

Staat er momenteel niet, kan ik wel voorzien. Bedankt!

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 12 jul 2015, 14:27

Is het kanaal wel geschikt om grote hoeveelheden lucht aan te voeren? Het risico's in het geval dat het mis gaat is groot; zoals Janus al schreef een lek in het rookgaskanaal en bij een onderdruk in een cv ketel kun je rookgas of zelfs gas over de toevoer aanzuigen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

jelle.vanderstraeten
junior lid

Bericht door jelle.vanderstraeten » 25 nov 2016, 00:15

Ik heb juli 2015 een warmtepompboiler laten zetten. Intussen meer dan een volledig jaar gebruikt, dus ik kan de kosten en baten goed afwegen. Het gaat om een Vitocal 161A. Voor de liefhebbers: het is mogelijk om die te koppelen met een zonneboiler, al heb ik dat zelf niet.

Bij mij staat het toestel in de kelder van 200m² en het zuigt daar ook lucht in. De temperatuur in de kelder is op dit moment (24 november) 18°C. Dat is dus ook de temperatuur die de WPB opzuigt (300m³/uur wanneer de compressor werkt. Dat is zeker niet de hele dag door). De uitlaattemperatuur is 10° als de pomp op vol vermogen aan het werken is.
De minimumtemperatuur (invoer) waarbij de WPB kan werken is 15°. Mijn installatie heeft geen ingebouwde elektrische weerstand, dus als de keldertemperatuur zakt onder 15° werkt de WPB niet. Tijdens de vorige winter heb ik dat enkel gehad tijdens perioden dat de buitentemperatuur minstens een week ’s nachts onder nul ging en overdag onder 5° bleef. De oplossing was simpel: een elektrisch kacheltje van 2.000 W dmv een tijdschakelaar 1 uur per dag laten werken. In totaal heb ik dat hooguit 20 dagen moeten doen. Een extra verbruik van max 40 kWh.

Het elektrische verbruik van de installatie is beperkt: 800 kWh op jaarbasis. Aangezien ik zonnepanelen heb liggen en nog een ruime overschot had, kost die elektriciteit mij helemaal niets. Dat overschot opgebruiken was dan ook net de reden waarom ik een WPB wou.

De kosten:
- Aankoop en installeren: 2.440 euro excl btw
- Jaarverbruik aan elektriciteit: 0 (200 euro als je het verbruik wel moet betalen)

Besparing:
Ik had een 15-jaar oude ineffeciënte gasinstallatie die voor de verwarming en het warm water zorgde. Die heb ik ineens vervangen door een moderne gasinstallatie voor de verwarming en de WPB voor het warm water. Door naar het verschil in gasverbruik tijdens de zomermaanden te kijken kan ik het verbruik warm water apart tellen.

- Gas: minderverbruik van 280m³ op jaarbasis (ongeveer 3.150 kWh). Kost ongeveer 200 euro (tarief 2015)

Wie kan tellen merkt meteen dat er helemaal geen besparing is. Het is financieel enkel rendabel als je geen elektriciteit moet betalen. Voor het milieu is er natuurlijk wel het voordeel dat je minder CO2 gaat produceren. Voor wie de lucht uit de kelder haalt is het ook mooi meegenomen dat de kelder sterk geventileerd en ontvochtigd wordt.

Nog als antwoord op de opmerking van sommigen dat het gebruiken van inlaatlucht binnen de geïsoleerde schil tot hogere verwarmingskosten zou leiden: dat is niet noodzakelijk zo. Je kan de WPB aansluiten op de afvoer van je ventilatie. Dan gebruikt de WPB warmte die je anders toch maar zou afvoeren naar buiten.
Zelf merk ik in ieder geval geen effect op mijn verwarming. Integendeel: door het vervangen van mijn oude ketel is het totale gasverbruik van 30.000 kWh naar 16.000 gegaan!

Plaats reactie