Wat te doen, WP of Gas of ?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Steven DCr
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Wat te doen, WP of Gas of ?

Bericht door Steven DCr » 27 nov 2018, 10:02

Dag Ivob,
je mag mij alles vragen, ik heb geen geheimen. Wij zetten dagelijks, winter en zomer , de ramen overal altijd eens open 's morgens en 's avonds, in de winter minder lang dan zomers natuurlijk. In onze balansventilatie heeft dat weinig gevolgen, in andere kan dat misschien wel spelen.
Je moet goed weten dat je blaas en en aanzuigpunten hebt. Overal waar je aanzuigt, is het niet interessant lang te ventileren in de winter omdat de aangezogen lucht over een bypass passeert die gebruikt wordt om binnenkomende lucht "op te warmen". Bij ons zijn die enkel in badkamer en keuken. Als ik dus vb de badkamer de ganse nacht laat openstaan in winter, zoals nu, zal dus de lucht in de kamers ook kouder worden binnen geblazen. Ik heb het al eens getest met een thermometer in de uitblaasbuis (of hoe noem je dat ding) en het scheelt vlug 2-3 graden of meer naargelang hoe koud het is, bijgevolg koelt overal in je huis waar die koudere lucht wordt uitgeblazen je ruimtes ook extra af. Geen aanrader dus. Anderzijds houden wij de badkamer (en keuken natuurlijk) altijd goed warm en dan verwarmt die lucht via de bypass ook de binnenkomende lucht mee op. Scheelt tot 2 graden in de slaapkamers zonder te moeten verwarmen. Tot op heden nog niet lager dan 19,5 graden geweest. Woning is een Ben woning.

De filters! Ze verkondigen dat je ze moet wisselen om het jaar. Hmhm, ik stofzuig ze wekelijks, moet toch de zolderkamer mee stofzuigen en vervang ze na 3 à 4 maand. Weinigen doen dat. Maar ik vind dat ze dan wel echt verzadigd en letterlijk pikzwart. Wij zijn thuis redelijk zwaar allergisch en dan voelen we echt aan dat de moment daar is... Veel hangt ook af van je omgeving. Zijn er bv mensen met houtkachels in de buurt, mazoutketels, drukke snelwegen, enz... Ik neem altijd F7 filters (deze hebben een extra pollenfilter). Ik koop ze altijd per 10 aan en dan zit je tussen de 27 en 30 euro per set van 2 (een voor invoer en 1 voor aanvoer). Dus ja, de filters zijn zeker een extra kost maar onze gezondheid ook denk ik dan... Als je ze natuurlijk pas 1 keer per jaar doet zoals velen, is het goedkoper natuurlijk. Ieder zijn goesting. Het is wel zo dat hoe beter je het onderhoudt, hoe minder vuil je buizen kunnen worden...

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 10:10

De PUR platen zitten wel afgesloten tegen de buitengevel. Net zoals de PUR onder de vloer.
De PIR zit aan de buitenkant van het dak en aan de binnenkant (net zoals in de plafonds van het hoofdgebouw) zit dus de minerale wol.
Die combinatie zal in het geheel genomen minder ongezond zijn dan mijn dagelijkse verplaatsingen per fiets tussen het gemotoriseerd verkeer.
Gezien wij o.a. ook geen vlees eten, 6/7 minstens 90 min. intensief sporten en streven naar een permanent vetgehalte van 12-17% zal dat de rest wel een beetje compenseren denken/hopen we. De naisolatie in PUR is tenslotte een nagenoeg gratis opportuniteit. Dat ga je economisch dus nooit kunnen verslaan met welke andere isolatie dan ook. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 10:10

Steven DCr schreef:
27 nov 2018, 10:02
Dag Ivob,
je mag mij alles vragen, ik heb geen geheimen. Wij zetten dagelijks, winter en zomer , de ramen overal altijd eens open 's morgens en 's avonds, in de winter minder lang dan zomers natuurlijk. In onze balansventilatie heeft dat weinig gevolgen :tu:
Stand is dus nu overduidelijk aan het overhellen in het voordeel van 0.8 glas met 9 cm PIR/16 cm minerale wol + 10 cm PUR, met opengelaten optie voor systeem D ipv 0.6 glas met 15 cm PIR zonder extra muurisolatie.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 27 nov 2018, 10:15

wij hebben 0.6 glas drievoudig. 10 cm pur plaat in buitenmuur + lucht spouw en 24 cm wol in dak en 10 cm in de vloeren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 10:19

GianniV schreef:
27 nov 2018, 06:56
Dank u. Nou, moet zeggen dat die houten veranda gebouwd was in 1998, het glas erin was gewoon dubbel glas (geen hr glas) en het polycarbonaten dak zorgde voor serre gevoel in de zomer en serieuze koudebrug in de winter, was dan ook maar 3wandige polycarbonaat van 3 cm, en deze was al helemaal verstorven en gebarsten (met dus de nodige druppels binnen bij regenval). In alle geval is mijn nieuwe veranda is EPB goedgekeurd (normen 2017, toen bouwaanvraag)

Zal eens fotos plaatsen als ik thuis ben ;-)
Nu ik merk dit maar op gezien ik in mijn vorige woning exact hetzelfde gedaan heb.
Een houten veranda met standaard dubbel glas en polycarbonaat dak opgewaardeerd door vervanging glas en polycarbonaat door HR++ glas in panelen en dak. Maar wel het houten kader behouden. Op het dak moesten dan wel extra stalen liggers (verborgen in holle aluprofielen) geplaatst worden om het gewicht van het glas te kunnen dragen.
Aan die EPB keuringen doe ik wel niet mee. Dat is gewoon een getal dat verschilt naargelang de keurder (meestal nog eens slecht opgeleid) en zijn softwareprogramma. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 10:31

Steven DCr schreef:
27 nov 2018, 10:15
wij hebben 0.6 glas drievoudig. 10 cm pur plaat in buitenmuur + lucht spouw en 24 cm wol in dak en 10 cm in de vloeren.
Gezien wij nu overal toch "maar" 0.8 dubbel hebben vinden we het ook een tegenargument om een glazen aanbouw (die bovendien volledig afgesloten kan worden van het bestaande gebouw) te voorzien van 0.6 triple veiligheidsglas. Als ze dat gratis als extra willen doen mogen ze dat natuurlijk.
Maar op dit ogenblik lijkt het alternatief (voor dezelfde investering 0.8 dubbel veiligheidsglas + 10 cm extra PUR in bestaande muren) over betere troeven te beschikken. Er ook rekening mee houdende dat onze bestaande PV installatie al meer produceert dan ons huidige verbruik (zonder inzet kachel) en de glazen uitbreiding op het ZZO bij extreme omstandigheden (langdurig heel heet of heel koud) volledig kan afgesloten worden van de huidige bouw (met 0.8 HR++ glas in houten onderhoudsvrije profielen) maar in de tussenseizoenen of bij milde temp. bij hoogzomer en midwinter volledig kan geopend worden voor uitbreiding leefruimte en binnentrekken zonnewarmte.

Samengevat is de keuze voor dezelfde investering dus:
1. 0.8 HR++ glas in bestaande woning 4 cm EPS + luchtspouw en 26 cm wol op zoldervloer en 4 cm PUR in vloeren (vloeren konden spijtig genoeg niet meer gezien technische beperking door voorgespannen welfsels op begane grond). = bestaande situatie
Glazen aanbouw: 0.6 HR+++ triple veiligheidsglas* met 10 cm pur in vloer en 15 cm pir in plat dak. = uitbreiding.
Verwarming/koeling met autonoom WP buitenunit en L/L muurbinnenunit.
Vlakke lichtstraat met zonwerend glas. Verticale glaswanden gratis optie voor zonwerend glas.
Alle glasvlakken voorzien van op afstand te bedienen externe screens met doorkijk in één richting.

2. 0.8 HR++ glas in bestaande woning 4 cm EPS + luchtspouw + 10 cm PUR + 6 cm zwevende luchtspouw met waterkering en 2 cm verticale houten buitenafwerking en 26 cm wol op zoldervloer en 4 cm PUR in vloeren. = aangepaste bestaande situatie gelijktijdig uitgevoerd met uitbreiding.
Glazen aanbouw: 0.8 HR++ dubbel veiligheidsglas* met 12 cm pur in vloer en 9 cm PIR op plat dak + 16 cm minerale wol binnenzijde plat dak. = uitbreiding.
Verwarming/koeling met autonoom WP buitenunit en L/L plafond binnenunit.
Vlakke lichtstraat met zonwerend glas.
Alle glasvlakken voorzien van op afstand te bedienen externe screens met doorkijk in één richting. .

* De alu profielen zijn in beide gevallen thermisch onderbroken Aliplast profielen die uiteraard bij HR+++ dikker zullen zijn en iets beter isoleren dan bij de HR++ profielen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 10:51

GianniV schreef:
27 nov 2018, 07:00
Maar ik heb momenteel geen budget voor een andere wagen. Dus ik rij mijn binnenkort 8 jaar oude diesel (bijna 70.000 km) gewoon op ;-)
Als je maar op 500 meter van je werk woont is geen auto het budgetvriendelijkste alternatief. ;-)
Ook weer een voorwerp minder dat, al is het weinig, aandacht vraagt en waar je geen omkijken meer naar hebt noch lopende rekeningen (onderhoud, verzekering, taksen,...). Hoe minder km je doet hoe zwaarder de vaste kosten doorwegen.
Ik deed 65 km per dag WW verkeer. De dag dat ik mijn ontslag gegeven heb (om gezondheidsredenen ;-) ) heb ik een advertentie geplaatst om mijn diesel te verkopen. Binnen de week was hij verkocht aan de vraagprijs. Op het laatst reed ik nog maar 3500 km/jaar met dat ding maar had meer dan 1000 € vaste kosten/jaar. Nog geen dag gemist. Voelt als een bevrijding. :-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 11:38

Steven DCr schreef:
27 nov 2018, 10:02
Wij zetten dagelijks, winter en zomer , de ramen overal altijd eens open 's morgens en 's avonds, in de winter minder lang dan zomers natuurlijk. In onze balansventilatie heeft dat weinig gevolgen, in andere kan dat misschien wel spelen.
Je moet goed weten dat je blaas en en aanzuigpunten hebt. Overal waar je aanzuigt, is het niet interessant lang te ventileren in de winter omdat de aangezogen lucht over een bypass passeert die gebruikt wordt om binnenkomende lucht "op te warmen". Bij ons zijn die enkel in badkamer en keuken. Als ik dus vb de badkamer de ganse nacht laat openstaan in winter, zoals nu, zal dus de lucht in de kamers ook kouder worden binnen geblazen. Ik heb het al eens getest met een thermometer in de uitblaasbuis (of hoe noem je dat ding) en het scheelt vlug 2-3 graden of meer naargelang hoe koud het is, bijgevolg koelt overal in je huis waar die koudere lucht wordt uitgeblazen je ruimtes ook extra af. Geen aanrader dus. Anderzijds houden wij de badkamer (en keuken natuurlijk) altijd goed warm en dan verwarmt die lucht via de bypass ook de binnenkomende lucht mee op. Scheelt tot 2 graden in de slaapkamers zonder te moeten verwarmen. Tot op heden nog niet lager dan 19,5 graden geweest. Woning is een Ben woning.
Als ik dat allemaal lees vraag ik me wel af of een systeem D bij ons überhaupt wel goed zou kunnen functioneren.
- De keuken en living vormen één doorlopende leefruimte. De temp. wordt hier constant gestuurd naar 19.0°C ('s morgens) - 19.6°C (dag) 20.4°C (avond) en 's nachts 17.6°C (alleen verwarmen als ruimtetemp. onder deze waarde zakt).
- De verwarming van de badkamer, gang, toilet en slaapkamers door de dag worden niet gestuurd maar worden verwarmd door de restwarmte van
de leefruimte (met een individuele thermostaatbegrenzing voor badkamer en gang) wat de temp. gemiddeld op 16-18°C houdt (afhankelijk van de buitentemperatuur en warmtevraag in de leefruimte.
- De gebruikte slaapkamers (1 tot 2) worden 's nachts afgescheiden van de vorige ruimten en niet verwarmd wegens openstaande ramen gedurende acht uur in de winter en 12-24 uur in de zomer. De temp. schommelt hier per etmaal en afhankelijk van het seizoen dus tussen de 12-18°C.
De slaapkamers beschikken wel over een individuele L/L binnenunit maar de verwarmingsstand hebben we de laatste vijf jaar nog nooit moeten gebruiken en de aircostand hoogstens 6 uur per jaar (en dan alleen nog maar om overtollige PV productie een beetje nuttig er door te jagen bij langdurige hitte).

Lijkt me, met deze levenswijze en verwarming, een beetje moeilijk om dat met een systeem D in balans te houden.
Als we systeem D installeren zou dat ook zeker niet zijn om energie te besparen (alles op een rijtje gezet zou het minstens evenveel kosten dan opleveren - wij hebben, tot op heden, ook geen last van omgevingslawaai noch slechte buitenlucht - vanaf de buitentemp. het toelaat leven wij zelfs meer buiten dan binnen) maar eerder om het vochtgehalte te reguleren als dat nodig blijkt door de bijkomende isolatie met als neveneffect meer luchtdichtheid.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 27 nov 2018, 12:37

Je mag het niet dramatiseren. Bij ons is keuken en woonkamer ook één ruimte (L-vorm) Als je temperatuur niet drastisch zakt, is dat geen probleem. Er is een verschil tussen een ruimte met 16-18 graden en als het buiten 0 graden is de ganse nacht je badkamervenster open laat staan. Tussen 18- en 20 in je living is geen probleem. Ik wou alleen maar stellen dat het nuttig kan zijn in een ruimte waar je aanzuig hebt, deze warm te houden, eerder dan te laten afkoelen. Je moet ook logisch zijn, als je echt verse aangevoerde lucht wil, ga je in putje winter altijd een beetje warmte verliezen, heel beperkt met die bypass systemen maar je lucht gaat nooit binnengebracht worden aan 25 graden als het buiten -2 is natuurlijk (bij ons komt hij dan binnen aan 19 graden). Naar constante ventilatie toe, is er weinig alternatief die constant zo zijn ding doet. Je kan wel vaak verluchten via ramen (dat doen wij nog steeds) maar dat is toch niet hetzelfde constante effect en zoals gezegd als het buiten vriest zet je uw raam in de living geen 8 uur open...
Elk voordeel heeft zijn nadeel...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 16:11

bartgo schreef:
27 nov 2018, 09:44
Verbruik: ik zie een permanent elektriciteitsverbruik van rond de 55w per stuk. In stand 3 is dat enkele w meer maar niet veel.
Slik: dat is dus een extra jaarverbruik van 964 kWh?
Krijg ik er nooit uit want extra warme lucht van onze badkamer is er niet om te verspreiden naar andere ruimten en de warme lucht van de oven verspreid zich nu ook zo in de verwarmde leefruimte door gewoon de ovendeur te laten openstaan tot deze is afgekoeld (keuken en leefruimte zijn één geheel en gezien hier ook de thermostaat van de sturing van de WP staat kan de warmte best in deze ruimte blijven zodat de warmte van de oven via de kamerthermostaat rechtstreeks invloed heeft op de (tijdelijke) afschakeling van de WP zonder negatieve invloed op de temp. in de leefruimte. Gezien dit ook de enige ruimte is waar we een constante hogere temp. nodig hebben is het dus ook niet nodig een technisch toestel dat kWh verbruikt en periodiek onderhoud nodig heeft om via een ingewikkelde omweg nog eens kleiner resultaat te bereiken.

Allemaal bedankt voor het meedenken. Kan ik ook weer een aannemer afschrijven.

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 27 nov 2018, 16:58

Kent er iemand eigenlijk een slimme decentrale systeem voor ventilatie? Ik zou verschillende ruimtes willen combineren met sensoren en een slimme sturing. Op zolder en eerste verdieping kan ik nog ventiltiekanalen installeren. Gelijkvloers is helemaal open en pas gerenoveerd (typische rijwoning 4,5 breed, 20 diep met achteraan de keuken en voortaan living... achteraan nog een aanbouw van 4-5 meter op 2,5 welke de berging/technische ruimte is.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 27 nov 2018, 17:39

@ivob Tis niet ik met mijn auto ga werken hoor, gebruik hem vooral voor de grote boodschappen en verplaatsingen verder dan 3 km. Gaan werken doe ik te voet ;-)

Om verder in te spelen op de isolatie kwestie, hierbij een foto van mijn aanbouw/veranda die niet af te sluiten is van de woonkamer. Op het breedste deel zit er dus ook een screen voor de zomer zon in de namiddag/avond buiten te houden. Omdat ik tegen de gemeenschappelijke muur wilde verbouwen had ik dus een vergunning nodig en was ik dus EPB plichtig. Die muur heb ik dan langs binnen geisoleerd met pur/gyproc in 1 plaat. Het rode muurtje stond er dus al vroeger, die schilder ik nog zodat die ongeveer dezelfde kleur krijgt als de achtergevel.
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 18:18

GianniV schreef:
27 nov 2018, 17:39
@ivob Tis niet ik met mijn auto ga werken hoor, gebruik hem vooral voor de grote boodschappen en verplaatsingen verder dan 3 km. Gaan werken doe ik te voet ;-)
Dat dacht ik ook niet. ;-)
Mijn punt was dat hoe lager het aantal gereden km hoe hoger de vaste kosten doorwegen.
Verplaatsingen tot 5 km doe ik, afhankelijk van het weer, te voet of met de MTB. Afstanden tot 20 km met de fiets.
Daarboven hangt het af van de doelstelling van de verplaatsing en de beschikbare middelen.

Gelukkig ben ik nog net op tijd en alleen maar meldingsplichtig. Het schijnt dat je vanaf 2019 (heb daar nog geen onafhankelijke bevestiging van) voor een veranda (ook voor minder dan 40m²) met plat dak sowieso vergunningsplichtig (met architect) zal zijn. Effe doorduwen dus om verloren kosten en papiermolen voor te zijn. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 18:33

Witte8 schreef:
27 nov 2018, 16:58
Kent er iemand eigenlijk een slimme decentrale systeem voor ventilatie? Ik zou verschillende ruimtes willen combineren met sensoren en een slimme sturing. Op zolder en eerste verdieping kan ik nog ventiltiekanalen installeren. Gelijkvloers is helemaal open en pas gerenoveerd (typische rijwoning 4,5 breed, 20 diep met achteraan de keuken en voortaan living... achteraan nog een aanbouw van 4-5 meter op 2,5 welke de berging/technische ruimte is.
Ik begrijp je vraag/doelstelling niet goed. Je wenst decentralisatie maar anderzijds wel aansturing van verschillende ruimten met kanalen. Dat is dan toch een centraal gestuurd systeem? Wens je gestuurde aan- en afvoer of alleen (sensor)gestuurde afvoer per ruimte? Dat laatste is niet moeilijk want dat gebruik ik nu in badkamer en toilet (combinatie timer/vochtsensor met mogelijkheid tot manuele tussenkomst en rechtstreekse afvoer).

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 27 nov 2018, 23:02

Hoi Ivob. Ik zal even toelichten. Ik wil graag de sturing centraal indien dat kan. Er zijn ruimtes waar ik geen afvoerkanalen meer kan naartoe brengen vanuit één centraal punt. Gelijkvloers is een open ruimte eigenlijk. Berging en badkamer liggen daarnaast. Ik kan geen kanalen leggen naar mijn badkamer en berging. Wat nog wel is vanuit mijn te renoveren zolder (nu al slaapkamer) kanalen leggen om achteraf de zolder, slaapkamers en woonruimte + keuken te bereiken. Mijn concrete vraag is dan of er ventilatiemogekijkheden zijn waarbij ik systemen kan combineren en dmv een slimme sturing kan laten samenwerken. Concreet voor mij dan kan ik mijn badkamer + berging + keuken die als éën zone moeten gezien worden (omdat ik niet weg geraak met mijn kanalen) samen sturen met mijn living + slaapkamers + zolder als tweede zone. Ik krijg het mogelijk anders uitgelegd.

Plaats reactie