Wat te doen, WP of Gas of ?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Wat te doen, WP of Gas of ?

Bericht door YveST3 » 26 nov 2018, 20:36

GianniV schreef:
26 nov 2018, 20:06
Dit is beetje mijn situatie en jong geleerd, is oud gedaan (we zijn nog maar 29 jaar jong ;-) )
29 jaar, uw katten ook ? Dat is oud voor die beestjes :lol:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 26 nov 2018, 20:40

m2ts schreef:
26 nov 2018, 20:02
Wij hebben een jaarverbruik van 121 kWh in onze (vrijstaande) nulenergiewoning. Als we geen zonnepanelen zouden hebben zou dat 4664 kWh/jaar zijn.
Ik zou dat geen nulenergiewoning noemen en uw jaarverbruik is niet 121 kWh maar 4664 kWh.
Juist is juist, mijn gedacht ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 26 nov 2018, 21:00

YveST3 schreef:
26 nov 2018, 20:36
GianniV schreef:
Dit is beetje mijn situatie en jong geleerd, is oud gedaan (we zijn nog maar 29 jaar jong ;-) )
29 jaar, uw katten ook ? Dat is oud voor die beestjes :lol:
Haha :lol: :lol: nee, ene is jaartje half en ander is bijna 4 maand :tu:
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 26 nov 2018, 21:48

m2ts schreef:
26 nov 2018, 20:02
Wij hebben een jaarverbruik van 121 kWh in onze (vrijstaande) nulenergiewoning. Als we geen zonnepanelen zouden hebben zou dat 4664 kWh/jaar zijn. Als je het verbruik afweegt t.o.v. de investering zal dat bij sommige hier veel zijn, maar t.o.v. een doorsnee gezin (2 volw. + 2 kinderen) zijn wij alvast tevreden met verbruik/investering/comfort. Verder nog 1 dieselauto (ca. 6500 km/jr), 1 elektrische fiets (ca. 5500 km/jr) en vele gewone fietsen.
Excuseer voor de rechtzetting maar je hebt hetzelfde jaarverbruik met of zonder PV, als ik het goed begrijp dus 4664 kWh. ;-)
Een deel daarvan wordt gedekt door uw PV installatie ( 4534 kWh) wat dus eerder een BEN dan een EN-woning is.
Een nul energiewoning heeft niets te maken met het soort woning dat je bewoont. Als je maar genoeg PV panelen legt kan je bij wijze van spreken van ieder kasteel een EN-woning maken.

Over het nut van het bezit van een dieselauto die maar 6500 km/jaar rijdt kan gediscussieerd worden maar dat is een ander onderwerp. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 nov 2018, 21:57

GianniV schreef:
- Afgelopen voorjaar heb ik mijn oude, houten veranda met polycarbonaten zadeldak afgebroken en volledig vernieuwd, alu schrijnwerk en hoogrendementsglas (K 1.0)
Goed bezig maar spijtig dat je het houten schrijnwerk van je veranda hebt vervangen door alu schrijnwerk.
Eenvoudig houtenschrijnwerk isoleert nog altijd beter dan de best geïsoleerde alu profielen.
De combinatie van houten profielen (Uf) met Hr glas (Ug) is bepalend voor de totale isolatiewaarde van het raam (Uw).
Het kan dus zijn door beter glas te nemen maar raamwerk met een mindere isolatiegraad je totale raam niet veel beter of zelfs slechter isoleert dan de oude situatie.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 26 nov 2018, 22:33

Het is een nulenergiewoning met een certificaat van het Passiefhuis-Platform, waarvoor we een fiscaal voordeel ontvangen. Het betekent dus niet dat je op de teller na 1 jaar 0 kWh moet uitkomen: voor de 'nulenergie' hebben ze het enkel over 'ruimteverwarming en koeling' en dus niet over een bubbelbad, computer, e-auto,... Er zijn trouwens ook nog andere voorwaarden! Onder die definitie zal je van een kasteel alvast niet zomaar een nulenergiewoning maken.

Dat er kritiek is op 'het dekken van de lading' van termen zoals 'nulenergiewoning' ('klimaatneutraal',..) is allemaal juist. Maar die definitie van 'nulenergiewoning' heb ik alvast niet bedacht :roll: ;-) . Het is misschien een verwarrende term, maar ik vind het wel een goede definitie (beter dan deze van BEN).

YveST3 en Ivob: goed om te zien dat jullie opmerkingen ivm op '121' en '4664' kWh wijzen op zoals ik het eigenlijk bedoelde. Ik wist dat hier slimme mensen zaten, die uit enkele waarden direct de juiste info halen ;-) .

Die dieselauto is idd een verhaal apart. Iets met 'historische gegroeid', 'oud ijzer dat nog rijdt' en 'oprijden'. Een deelauto is al overwogen, maar niet in de buurt :-( .

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 27 nov 2018, 06:56

ivob schreef:
26 nov 2018, 21:57
GianniV schreef:
- Afgelopen voorjaar heb ik mijn oude, houten veranda met polycarbonaten zadeldak afgebroken en volledig vernieuwd, alu schrijnwerk en hoogrendementsglas (K 1.0)
Goed bezig maar spijtig dat je het houten schrijnwerk van je veranda hebt vervangen door alu schrijnwerk.
Eenvoudig houtenschrijnwerk isoleert nog altijd beter dan de best geïsoleerde alu profielen.
De combinatie van houten profielen (Uf) met Hr glas (Ug) is bepalend voor de totale isolatiewaarde van het raam (Uw).
Het kan dus zijn door beter glas te nemen maar raamwerk met een mindere isolatiegraad je totale raam niet veel beter of zelfs slechter isoleert dan de oude situatie.
Dank u. Nou, moet zeggen dat die houten veranda gebouwd was in 1998, het glas erin was gewoon dubbel glas (geen hr glas) en het polycarbonaten dak zorgde voor serre gevoel in de zomer en serieuze koudebrug in de winter, was dan ook maar 3wandige polycarbonaat van 3 cm, en deze was al helemaal verstorven en gebarsten (met dus de nodige druppels binnen bij regenval). In alle geval is mijn nieuwe veranda is EPB goedgekeurd (normen 2017, toen bouwaanvraag)

Zal eens fotos plaatsen als ik thuis ben ;-)
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 27 nov 2018, 07:00

Ja een diesel, heb ik ook en doe sinds ik op maar 500m van mijn werk woon maar een 5000 km op een jaar. Maar ik heb momenteel geen budget voor een andere wagen. Dus ik rij mijn binnenkort 8 jaar oude diesel (bijna 70.000 km) gewoon op ;-)

We zien wel binnen een 10-tal jaar ;-)
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 09:18

m2ts schreef:
26 nov 2018, 22:33
Het is een nulenergiewoning met een certificaat van het Passiefhuis-Platform, waarvoor we een fiscaal voordeel ontvangen. Het betekent dus niet dat je op de teller na 1 jaar 0 kWh moet uitkomen: voor de 'nulenergie' hebben ze het enkel over 'ruimteverwarming en koeling' en dus niet over een bubbelbad, computer, e-auto,...
Ik weet het. Daarom dat ik die termen en zeker die certificaten flauwekul vind en op het randje af gewoon boerenbedrog. Maar dat is uiteraard ook maar een persoonlijke mening. Het klimaat (en er erger, de gevolgen, maakt het echt niet uit aan wat je je energie besteedt maar eerder hoeveel je ervan nodig hebt per individu/woonunit. Het zijn gewoon papiertjes waar vermeende groenen hun gemoedsrust mee willen bewijzen maar waar uit de praktijk blijkt dat ze eigenlijk gewoon doen wat iedereen doet. Business as usual maar met een certificaat van goed gedrag. ;-)

Mijn basic drijfveren zijn louter van economische aard* met daarbij egocentrisch gezondheidsgedrag. Maar keer op keer kom ik dan toch weer tot de vaststelling dat dit uiteindelijk misschien op termijn meer praktische voordelen voor het geheel oplevert dan al dat groen groepsgewauwel.

*mijn individuele vrijheid stel ik dan weer hoger op prijs. Hun belastingvoordeel mogen ze in dit geval dus houden.

ps. Dit is louter een individuele vaststelling zonder de bedoeling iemand individueel terecht te wijzen of iets of wat te willen bijsturen. voor miij doet iedereen maar wat hem het beste past. Met of zonder certificaat. ;-)
Iets met 'historische gegroeid', 'oud ijzer dat nog rijdt' en 'oprijden'.
Niets mis mee. Economisch en in de meeste gevallen ook economischer dan steeds nieuw kopen. Nieuwe dingen vragen tenslotte een enorme investering en milieuaanslag bij de productie. En een oud voertuig dat nog rijdt vervangen door een nieuw dat ecologischer rijdt (als er tenminste niet gesjoemeld wordt met de nieuwe waarden) maakt inzake uitstoot ook niet veel uit. Meestal wordt dat oud voertuig door iemand anders verder gebruikt, ook al is het ver van hier. Ik heb gewoon mijn 6 jaar oude diesel (in bijna nieuwstaat) verkocht nu het nog kon en er nog iets voor gegeven werd. Louter een economische overweging dus. ;-)
Laatst gewijzigd door ivob op 27 nov 2018, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 27 nov 2018, 09:27

Voor Ivob,

Het jaarverbruik van ons systeem D is tussen 240 kwh en 350 kwh per jaar afhankelijk van hoe zwaar je wenst te ventileren. Er zijn 3 standen bij ons. Zwaarste stand is enkel als je doucht of als je eens extra veel volk in huis hebt, dus dat is beperkt. Er zit wel veel verschil op de merken. Heb er ook al eens gezien die tot 800-900 kwh per jaar verbruiken. Het onze is Itho Daalderop HRU3.Onderhoud is belangrijk (filters vooral) en goed afstellen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 09:37

Bedankt Steven voor de info.
800 kWh is natuurlijk te gek voor woorden. 250 kWh (wij moeten 'maar' 250-325 m³ ventileren) is nog doenbaar. Waarschijnlijk ook na plaatsing digitale meter.
Ik neem aan dat je met douchen bedoelt warm douchen (+30°C) omdat er dan waterdamp moet afgevoerd worden? Bij normaal douchen zou je dan gewoon verder kunnen ventileren in de laagste stand?
En wat, als ik vragen mag, is de kostprijs dan van het vervangen van de filters en over welke periode? (ik heb liever gebruikersinfo dan verkoperpraat ;-) ).
Kan je/mag je eenmaal zo'n systeem in werking is nog de ramen in je slaapkamer tijdens de nacht openzetten?
Laatst gewijzigd door ivob op 27 nov 2018, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 nov 2018, 09:40

Ivob, ik had exact dezelfde motivatie bij mijn nieuwbouw lage energiewoning (30kwh max verwarmen koelen maar niet gecertificeerd): economisch belang en gezondheid. Ik heb geïsoleerd met papiervlokken en vlas. Constructie is hout zonder schadelijke lijm met formaldehide. Had ik alles geweten was ik voor stro en leem gegaan.

Maar dat is off-topic. Wat ik je wou vragen: vind je je pur isolatie voor de aanbouw passen in je eigen filosofie? Ik heb pur zo veel mogelijk buiten gehouden (hoewel je het door de onwetendheid en koppigheid van aannemers niet helemaal kunt bannen).
Laatst gewijzigd door bartgo op 27 nov 2018, 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 nov 2018, 09:44

Over ventileren met systeem D: het was een openbaring die eerste weken. Zalig. We hebben twee wooneenheden met twee aparte Zehnder ComfoAir Q 350. Ook hier: mijn aannemer kende het toen nieuwe toestel nog niet, heb het zelf ontdekt. De beste toestellen op de markt tegenwoordig omdat ze alles automatisch regelen eens ingesteld en een automatische bypass hebben die ook gradueel werkt in overgangsperiode tussen zomer en winter. In die periodes zorgen ze voor een soort luchtverwarming door de warmte van douche of oven of gewoon in huis te recycleren. Dat doen alle ventilatoren D maar de meesten doen alles of niks. In de zomer gaan ze alle warme lucht buitengooien en in de winter gaan ze alle warme lucht recycleren. De Zehnder doet dat nu in herfst een beetje.

Verbruik: ik zie een permanent elektriciteitsverbruik van rond de 55w per stuk. In stand 3 is dat enkele w meer maar niet veel. Als je wil kan ik je toegang geven tot mijn Sma meetsysteem en dan kun je ze in detail enkele dagen volgen. Pm maar.

Filters: op internet in bulk te koop voor 27 eur per set als je wat zoekt. Om het jaar en liefst om het half jaar. Tussendoor en zeker na stoffig werk eens stofzuigen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2018, 09:53

Ja pur voor muren en pir/minerale wol voor dak (dak uit brandveiligheid en combinatie omdat ik daardoor in de beschikbare ruimte de grootste isolatiewaarde kon bekomen). Muren idem. Heb maar 18 cm inclusief nieuwe bekleding.
Het betreft een naisolatie op een bestaande woning en geen nieuwbouw (dan was het een 75% glazen woning met triple veiligheidsglas en krypton spouwglas geworden met een 40 cm dikke gesloten noordgevel ;-) ). Spijtig genoeg zijn er twee redenen die een nieuwbouw verhinderen: relatief korte termijnvooruitzichten en ik breek niet graag iets af dat nog meer dan voldoet.

Zoals eerder gezegd is mijn "filosofie" een zo groot mogelijke isolatiewaarde te bekomen tegen een zo goedkoop mogelijke prijs en met zo weinig mogelijk oppervlakteverlies. Met als doel zo weinig mogelijk energie te verbruiken om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van derden. Ik ben absoluut geen groene jongen voor redding van het algemeen belang (daar is het volgens mijn filosofie toch al te laat voor). Dat ecologisch resultaat is gewoon een (voor derden gelukkig) bijproduct van mijn persoonlijke filosofie. Ik heb absoluut niet de ambitie een verloren strijd te voeren om de mensheid op deze planeet te redden. Gewoon om mezelf zo lang mogelijk in optimale gezonde en prettige omstandigheden naar de uitgang te begeleiden. Dat vergt blijkbaar, vanuit de perceptie van derden, ook wat inspanningen maar persoonlijk voel ik dat zo niet aan.

Wat betreft dat systeem D. Dat zal er hier alleen komen als door aanbrengen van de bijkomende isolatie (één van de opties) de daarmee gepaard gaande hogere luchtdichtheid dat vereist (als 's nachts openstaande vensters niet meer zouden blijken te voldoen). Ik hou nu eenmaal niet van systemen die tot doel hebben energie te besparen (verwarmen) maar daarbij zelf de klok rond energie verbruiken en nog eens periodiek nauwgezet onderhoud vragen om het gezond te houden. Maar ik wil alle opties openhouden (zoals in de tijd de preleidingen voor de WW van de speksteenkachel die binnenkort wel eens onontbeerlijk zouden kunnen blijken) en zal daarom al zeker preleidingen en roosters voorzien in de nieuwe glazen aanbouw. Systeem D nadien, indien nodig, aanbrengen in de bestaande bouw is niet zo moeilijk gezien alle plafonds van het gelijkvloers in gyproc zijn en daarboven op de onbewoonde zolderruimte gewone uitgerolde minerale woldekens liggen en er ruimte genoeg is voor leidingen/unit en met directe toegang tot de zekeringskast.
Tijd en ruimte genoeg om de kat uit de boom te kijken dus. Bijkomende reden is ook het bij een eventuele verkoop van de woning te kunnen aanbieden met een systeem D (of zijn opvolger) dat tegen dan wel weer een opgelegde verplichting zal zijn of zeker toch een extra verkoopargument. Tijd speelt hier ook in ons voordeel. Net zoals home batterijpacks worden die dingen op termijn alleen maar performanter en goedkoper.
Laatst gewijzigd door ivob op 27 nov 2018, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 nov 2018, 09:57

Met pur laten passen binnen je filosofie had ik het vooral over het gedeelte ‘egocentrische gezondheid’ maar dat was dus eerder ondergeschikt aan de economische drijfveer. Ik doe ook niks als groene jongen maar ik word donkergroen door te focussen op gezondheid.

Plaats reactie