Wat te doen, WP of Gas of ?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Wat te doen, WP of Gas of ?

Bericht door ivob » 28 nov 2018, 12:46

Als ik het goed begrepen heb zorgt een centraal systeem (bv. D) er voornamelijk voor dat koude/vochtige/warm lucht na afzuiging juist gemengd wordt in een centrale unit, voorzien van verse buitenlucht en na uitwisseling van temp en vochtgehalte terug over de ruimten verdeeld wordt.
Jij wil nu net een koude ruimte (berging) en warme vochtige ruimte (badkamer) afscheiden van de overige leefruimten.
Elektronisch centraal sturen is op zich geen probleem. Maar, volgens mij, heb je wel een probleem om de afgezogen lucht te mengen gezien je met twee gedecentraliseerde systemen wenst te werken.
Volgens mij, men zal me waarschijnlijk vlug verbeteren ;-) , is de meest praktische oplossing dan om de nog te bereiken ruimten te centraliseren met een aan-/afvoersysteem en de badkamer gewoon afzonderlijk te voorzien van een afzuigsysteem gestuurd door een vochtsensor/timer via muur of dak.

bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 28 nov 2018, 14:20

ivob schreef:
27 nov 2018, 16:11
bartgo schreef:
27 nov 2018, 09:44
Verbruik: ik zie een permanent elektriciteitsverbruik van rond de 55w per stuk. In stand 3 is dat enkele w meer maar niet veel.
Slik: dat is dus een extra jaarverbruik van 964 kWh?
Toch niet, per maand ongeveer 25-30 kwh, dus per jaar 300-350 kwh zal wel volstaan. In ons geval wel x2 voor twee units. De grafiek is van 1 unit.
Screen Shot 2018-11-28 at 14.17.42.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 28 nov 2018, 17:16

ivob schreef:
25 nov 2018, 17:48
Hier wordt de kamertemp. door middel van convectoren nochtans perfect op 19.6°C gehouden.
En de woning is niet eens luchtdicht noch passief.
Uit nieuwsgierigheid: wat is het jaarverbruik van uw systeem D? De reden dat ik dit vraag is dat het betrekkelijk eenvoudig zou zijn om mijn woning luchtdicht te maken maar dan is een systeem D (systeem C op 0.8-0.6 glas vind ik een belachelijke constructie) bijna een vereiste. Ik vraag me dus af of deze investering en vooral de periodieke kostprijs van een systeem D - onderhoud filters en verbruik- zo'n bijkomende investering zou verantwoorden tov een paar kWh besparing in winterverbruik.
Wat is de reden dat je een Omvormer SMA Tripower 8000TL-10 hebt (jaarproductie PV rond de 7500 kWh?) als je verwarmingsbehoeften maar zo laag zijn?
Met zo'n omvormer betaal je in verhouding toch heel veel prosumententarief wat je jaarlijkse besparing door passiefbouw bijna teniet doet?
Hallo IVOB
Even niet online geweest.

Het verluchtingssysteem is een Genvex Combi 185. Dit systeem trekt de lucht binnen via een ondergrondskanaal, diameter 28cm, gem. 2,5 m diep, en voert ze na passage over de warmtewisselaar naar buiten af. Debiet dag +/- 250 m³/uur (volume gebouw +/- 500 m³). Vanaf 22:00 uur tot 7:00 wordt verlucht aan 100 m³/uur. Met de gerecupereerde warmte wordt het SWW (185 l) verwarmd (gem. 55° C één maal per week naar 65°). Het verbruik is +/- 2000 kWh/jaar. (basis: meting één jaar permanent). Om de 2 maanden worden de filters gereinigd (met compressor doorgeblazen). Jaarlijks worden de 2 filters vervangen kostprijs per filter 28,7 €/stuk.(F7 filter cassette 48 mm). De mogelijkheid bestaat om het SWW te verwarmen via elektriciteit maar is nog nooit gebruikt.

De woning is betrokken in 2009, de elektriciteit is 3-fasig. De zonnepanelen dateren van november 2011.Piekvermogen is officieel 7460 kWh.
Gem. productie is +/- 6300 kWh over de verschillende jaren. Op jaarbasis dekt dat gem. ongeveer onze volledig verbruik: SWW, ventilatie, verwarming, koken en ander elektriciteitsverbruik. Omdat in november 2011 SMA enkel een driefasige omvormer van 8000 kWh beschikbaar had en we in een jonge buurt wonen waar veel zonnepanelen geplaatst staan werd de voorkeur aan een 3-fasige omvormer gegeven zodat de injectie via de 3 fasen op het net gestuurd wordt. Op dat ogenblik was er van prosumententarief helemaal geen sprake en dus ja we betalen een veel te hoog prosumententarief. Maar wat kan je daaraan doen, de omvormer vervangen is ook een extra kost en wat zal de toekomst brengen?
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 nov 2018, 17:38

bartgo schreef:
28 nov 2018, 14:20
Toch niet, per maand ongeveer 25-30 kwh, dus per jaar 300-350 kwh zal wel volstaan. In ons geval wel x2 voor twee units.
Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen (het is tenslotte uw installatie) maar dan is er ook geen permanent verbruik van 55W per unit of 110W/uur. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 nov 2018, 17:46

Passiefzonnen schreef:
28 nov 2018, 17:16
Maar wat kan je daaraan doen, de omvormer vervangen is ook een extra kost en wat zal de toekomst brengen?
Niet veel. En het is, spijtig genoeg, een voor de hand liggende reden. En in de toekomst lijkt het er idd niet op te beteren.

Plaats reactie