gedachtegang/thuisaccu's's

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: gedachtegang/thuisaccu's's

Bericht door Christiaan » 28 sep 2018, 13:06

Kaliko schreef:
28 sep 2018, 12:43
SunTronics schreef:
15 sep 2018, 07:14
terwijl je teller nog gratis achteruit loopt en dit normaal nog voor 15 jaar !
Geven jullie dit nog mee aan jullie nieuwe klanten?
Vraag liever : gaat de belofte van Tommelein door de volgende minister van energie ook gehouden worden ? Tegenwoordig veranderen ze van wet en decreet zoals ze van broek verwisselen.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 28 sep 2018, 14:05

Nog erger: Tommelein heeft ons vanalles proberen wijs te maken waar hij zelf blijkbaar niets over te zeggen heeft!

En ondertussen blijft het op 3 maand van de geplande uitrol van de nieuwe meters verdacht stil!
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 02 okt 2018, 19:17

lennie schreef:
28 sep 2018, 14:05
Nog erger: Tommelein heeft ons vanalles proberen wijs te maken waar hij zelf blijkbaar niets over te zeggen heeft!

En ondertussen blijft het op 3 maand van de geplande uitrol van de nieuwe meters verdacht stil!
Tommelein heeft nu andere prioriteiten. Die is volop campagne aan't voeren voor zijn nieuwe job als Burgemeester van Oostende.
Als dat lukt, hoeft hij zich van al zijn beloftes niks meer aan te trekken. ;-)
Dan mag het volgende "zwart schaap" het proberen op te lossen :vraag: Freya, Annemie... gingen hem al voor. Ook zij moesten de valse beloftes ontkrachten en de lijken in de kast van hun voorganger opkuisen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... an_Energie
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bob83
Donateur
Donateur

Bericht door bob83 » 14 okt 2018, 21:03

Vanaf dit weekend is weer een stapje dichterbij "Electrify my Life"!
Gisteren (zaterdag) heb ik mooie witte Hyundai Kona EV in ontvangst mogen nemen, wat een verademing tov mijn Mits ASX diesel welke deze vervangt.

Op naar meer informatie eind deze maand.
In ieder geval nog een oplaadpaal komende maand en bij negatief overheids geluid zal ik snel overgaan tot het aanschaffen van de thuisbatterijen.
44x Solarwatt 280WP
1x Solaredge 7sek

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 okt 2018, 21:29

Zijn die al bestelbaar in BE?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

bob83
Donateur
Donateur

Bericht door bob83 » 14 okt 2018, 21:37

Wel bestelbaar via de dealers echter zijn in BE geen demo auto's beschikbaar!
Hyundai heeft BE zeer zeker niet op plaats 1 tot 8 qua levering.

Ik heb een NL auto genomen wegens werk/zaak en hiervoor mijn prive BE Mitsubishi verkocht.
Wat wel mogelijk is (ik weet er nu nog 1 op voorraad/te koop) is deze aankopen en invoeren in BE.
In NL/EU is de levertijd momenteel 12 a 18 maanden tenzij er gelijk 3 worden aangekocht door 1 bedrijfsmatige klant.
44x Solarwatt 280WP
1x Solaredge 7sek

Yves Verpoort
Donateur
Donateur

Bericht door Yves Verpoort » 28 okt 2018, 11:43

Hallo waarde investeerders in alternatieve energie ( zonnepanelen-warmtepompen-enz)
naar aanleiding van de "diskutie" tav van het plaatsen van accu-opslag de volgende bemerkingen nl: het is nu nog heel duur , de levensduur is nog beperkt (7-10jaar) er is zelfontlading en vooral je kan dit niet gebruiken om "overschot" van de zomer in de winter te gebruiken.
binnen 5-10 jaar word het waarschijnlijk mogelijk om via waterstof energie verantwoord op te slaan echter onze "beleidsmakers" zullen dit zeker niet aanmoedigen oa wegens controleverlies en "belastingsmoeilijkheden".
Een mogelijke zinvolle opslag zou ook binnen 5-10 jaar de combinatie elektrische auto met groot accupakket ( nog zeeeer duur) maar ook dat zal niet door de overheden gesteund worden voor langere perioden wegens de al eerder genoemde redenen, de meeste "belastingen" moeten nu eenmaal door de "gewone" medemens worden betaald........ m.v.g.Yves

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 okt 2018, 13:43

Yves Verpoort schreef:
28 okt 2018, 11:43
...
binnen 5-10 jaar word het waarschijnlijk mogelijk om via waterstof energie verantwoord op te slaan ....
Waterstof opslaan met een druk van 700 bar ( 700 keer de atmosferische druk ) ? Forget it my dear , not in my backyard ! Weet je wat het kost om 1 kWh aan waterstofenergie aan te maken , te compresseren , te vervoeren ? Nogmaals , vergeet het ook maar op dat vlak.

Batterijen worden steeds maar beter , kleiner en met minder eigen verliezen ( warmteontwikkeling ) , en IEDEREEN kan die voor een steeds dalende prijs kopen , dat kan je niet zeggen van een huis-en-keuken laboratorium om zelf waterstof aan te maken , te compresseren en op te slaan.

Weet je , 90 % van de huidig geproduceerde waterstof ter wereld wordt aangemaakt uit aardgas , en bij de aanmaak komt er voor iedere omgezette molecule aardgas , één molecule CO2 vrij. Vertel dat maar eens aan de groene jongens. Is het niet duidelijk waarom er een watersrof lobby bestaat ? Juist , dat is geen waterstof lobby , dat is de petroleum lobby zelf !

Waterstof door electrolyse aanmaken ? Dat is nu goed voor 10 % van de wereldproductie. Als je dat op industriele basis wilt doen , dan moet je naast de waterstof fabriek ook nog eens een kerncentrale neerploffen uitsluitend voor de energievoorziening ervan. Het rendement is ook hierbij laag , ongeveer 75 %

Batterijen en vooral Litium-ion batterijen ? Die gaan tegenwoordig al 20 jaar mee als ge ze vriendelijk behandelt. Het Lithium-Ijzer-fosfaat type scoort het slechts op het gebied van zelfontlading , en dat is 20 % op één jaar tijd. Is dat erg als ge die alle dagen oplaadt en gebruikt ?

Met 12 zonnepanelen , een paar lithium-ion-batterijen erbij , laadt ge uw electrische wagen alle nachten voor ongeveer 30 km actieradius. En ge hoeft dat niet eens aan het openbaar net te hangen of aan je eigen binnenhuisnetwerk te koppelen ( of zelfs niet te laten keuren :D )

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 28 okt 2018, 14:58

Lees hier wenig over zoutwater batterijen?

Ik denk dat we voor thuis-batterijen alle lithium gerelateerde producten aan de kant moeten laten voor mobiliteit en enkel de "zware" types zoals zoutwater moeten gebruiken voor statische oplossingen...

Men zou ook al rond de 8000 cycli zitten laden/ontladen...

Los van het feit of het zinvol is/wordt om een thuiszat. te hebben.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 okt 2018, 17:53

Als ik me niet vergis zat DE Zoutwater batterij fabrikant, ik kom nu op zijn naam niet, in slechte papieren, is overgenomen door een UK bedrijf en horen we er niks meer van. Mogelijks enkel overgenomen voor de patenten van de markt te halen.
Was een goed product echter je had veel modules nodig om een bruikbaar vermogen te kunnen leveren.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 okt 2018, 18:24

jeroen beeckx schreef:
28 okt 2018, 14:58
....

Los van het feit of het zinvol is/wordt om een thuiszat. te hebben.

Mvg
( thuisbat. neem ik )
Als het van de VREG afhangt komen de slimme meters er ook voor zonnepaneelbezitters vanaf begin 2019. En de VREG-man stelt voor om met de "slimme meter" ook "slim" te besparen , o.a. om uw "slimme wasmachine" overdag door de "slimme meter" te laten aanschakelen terwijl je niet thuis bent en om zo optimaal van je zonnepaneelstroom te kunnen genieten. Dan hoeven ze hun laagspanningsleidingen niet meteen te verzwaren voor alle zonnepaneelstroom die er blijkbaar zou bijkomen , en kan hierdoor ook het piekverbruik dalen. Of het "slim" is je wasmachine onbewaakt te laten draaien laat ik aan jullie over. Het zou niet de eerste keer zijn dat de wasplaats bij thuiskomst onder water staat.

Heb je een thuisbatterij , dan laat je de wasmachine 's avonds op opgeslagen batterijenergie draaien. Een "slim strijkijzer" ( of kookfornuis ) , dat zie ik nog niet zitten , tenzij je een huisrobot hebt die de strijk overdag doet terwijl je uit werken bent. :D Die moet dan ook zo "slim" zijn dat hij zichzelf oplaadt als de zon van tussen de wolken komt piepen. :D

Conclusie : Sommige mensen , o.a. de VREG-man , hebben helemaal geen realiteitsbesef.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 okt 2018, 18:42

Zij die vreg-man staat daadwerkelijk met zijn voeten op de grond hoor. Het is gewoon dat zijn doel, zijn opdracht, zijn mandaat er iets anders uitziet. Het is alleen de vraag wat wil hij bereiken, waarom en voor wie?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 okt 2018, 19:49

Die VREG-man was op VRT nieuws te zien , en je zou verwachten dat een hippe jonge man dit uitbrengt , maar het was wel degelijk een grijzende kerel. Ik denk dat velen zich laten overtuigen , of dromen , van revolutionaire technieken die in alle snelheid op ons afkomen. Elders heb ik al gelezen dat er zijn die geloven dat hier binnen 5 jaar een pak zelfrijdende auto's gaan rondbollen. Die dromers vergeten wel dat die niet allen zomaar het geld hebben om een "slimme" wasmachine of "slimme" auto te gaan kopen , gewoon omdat het revolutionair is. Wel , ik ben dan contra-revolutionair , en ware ik niet zo oud , dan zette ik ze te kakken met een off-grid systeem , inclusief WKK. Ik hoef dat ook allemaal niet via IoT ( internet of things ) van op afstand via een Smartphone "App" te kunnen bekijken. Ik spendeer graag mijn tijd aan gemoedsrust i.p.v. nerveus om de vijf minuten na te gaan of mijn huis op temperatuur komt , of hoeveel % mijn EV al geladen is , etc ...
Laat ons ook hopen dat al die nieuwe bling-bling ook langer meegaat dan wat we tegenwoordig ervan gewoon zijn. De uitspraak van een Nederlander dat de levensduur van hun slimme meters 5 jaar is , ligt me bijzonder dwars.

bob83
Donateur
Donateur

Bericht door bob83 » 30 okt 2018, 08:16

bruma schreef:
28 okt 2018, 17:53
Als ik me niet vergis zat DE Zoutwater batterij fabrikant, ik kom nu op zijn naam niet, in slechte papieren, is overgenomen door een UK bedrijf en horen we er niks meer van. Mogelijks enkel overgenomen voor de patenten van de markt te halen.
Was een goed product echter je had veel modules nodig om een bruikbaar vermogen te kunnen leveren.
Dat is tegenwoordig GREENROCK geworden.
In BE verkrijgbaar bij www.indesol.be/greenrock/

Enkel denk ik dat naast de standaard batterijen ook redox flow batterijen mogelijk ook toekomst gaan betekenen in particulier bezit. Kenmerken tot zover, volledig 100% ontladen, veel minder gebruik van zeldzame materialen danwel volledig te recyclen, wel een lagere efficientie 80% maar veel minder capaciteitsverlies tegen vooralsnog hogere kosten. Linkje https://redflow.com/products/redflow-zcell/
44x Solarwatt 280WP
1x Solaredge 7sek

Lenny
lid

Bericht door Lenny » 30 okt 2018, 11:13

bob83 schreef:
30 okt 2018, 08:16
Enkel denk ik dat naast de standaard batterijen ook redox flow batterijen mogelijk ook toekomst gaan betekenen in particulier bezit. Kenmerken tot zover, volledig 100% ontladen, veel minder gebruik van zeldzame materialen danwel volledig te recyclen, wel een lagere efficientie 80% maar veel minder capaciteitsverlies tegen vooralsnog hogere kosten. Linkje https://redflow.com/products/redflow-zcell/
Hopelijk komt dit broertje van Zcell ook op de particuliere markt:
https://nantenergy.com/technology/

Plaats reactie