Nieuwbouw: wat kiezen uit de diverse mogelijkheden van alternatieve energiebronnen?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Jaak Tembuyser
Installatie Land: België

Nieuwbouw: wat kiezen uit de diverse mogelijkheden van alternatieve energiebronnen?

Bericht door Jaak Tembuyser » 09 sep 2018, 21:02

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Mijn zoon denkt eraan om een woning te laten bouwen.
We zouden daarbij graag energie-onafhankelijk zijn.
Ik heb op het internet al een aantal zaken gelezen maar dit is voor mij niet altijd even duidelijk.
Ik zie immers heel grote verschillen in kostprijs. Daarbij denk ik dan dat het duurste het beste is al is dat vaak toch niet zo.

Het betreft een klassieke woning bestaande uit gelijkvloers; een bovenverdieping (2 volwaardige bouwlagen) en een zolder.
Bedoeling is te verwarmen met vloerverwarming.
Zeker in hall, living, keuken, wasplaats/berging en boven in de badkamer.
Ik veronderstel dat de garage (in de woning) niet verwarmd wordt. (???)
Boven zijn er 3 slaapkamers en een nachthall voorzien die allicht met een radiator verwarmd kunnen worden bij lage temperaturen in de winter. (of beter ook met vloerverwarming maar die dan kan uitgeschakeld worden in de zomer of ook 's winters bij niet al te lage temperaturen?)
In onze huidige plannen denk ik aan beneden een ruimte van 102,2 m² vloerverwarming; badkamer boven : 14,8 m²
De garage heeft een oppervlakte van 41 m² (ik veronderstel dat hier geen vloerverwarming in moet (?) )

Ik heb begrepen dat we best kunnen verwarmen via een warmtepomp (zodat we geen aardgas of mazout meer nodig hebben).
Ik zie dat er echter meerdere systemen in omloop zijn (vb lucht-lucht, lucht-water; water-water; bodem-water; bodem-bodem).
Daarnaast lees ik dat er combisystemen bestaan die zowel voor de verwarming als voor warm sanitair water zorgen. En zelfs systemen die er voor zorgen dat uw installatie een soort airco in de zomer wordt.
Hier zie ik het bos tussen de bomen niet meer ...
Welk systeem is het meest aan te raden? Waarom? En heeft iemand een idee over de kostprijs hiervan in functie van wat we zullen nodig hebben?
Het idee van een airco in de zomer is ons uiteraard zeer genegen...

Hebben we een apart systeem nodig voor het sanitair water (afzonderlijke warmtepompboiler of een zonneboiler)? En zo ja, welk type raadt men aan?

Uiteraard zullen we ook opteren voor zonnepanelen om de elektriciteitsrekening zoveel mogelijk te elimineren?
Hoeveel hebben we er nodig om aan de elektriciteitsbehoefte te kunnen voldoen. Ik lees dat een gemiddeld gezin zo'n 4000 kWh aan elektriciteit per jaar verbruikt, maar dat een warmtepomp e.a. bijkomend ook veel elektriciteit verbruiken.
Momenteel zijn er nog geen kinderen, maar ga best uit van een gezin van 5/6 personen.
We zouden kiezen voor een klassiek zadeldak met een hellingsgraad van 35°.
Het dak zou een lengte hebben van 12m. Ik veronderstel dat enkel de voorkant bruikbaar zal zijn (want zuidgericht)

Maw heel veel vragen van iemand die er weinig verstand van heeft, en graag zou horen wat jij als 'kenner' zou kiezen in onze situatie.
Ik vraag dit liever niet eerst aan een installateur/verkoper...

Met dank voor jullie input!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nieuwbouw: wat kiezen uit de diverse mogelijkheden van alternatieve energiebronnen?

Bericht door janus » 09 sep 2018, 21:48

Welkom,
Ik heb je vraag even verplaatst naar een geschikter onderwerp.

Maar ik snap je even niet
We zouden daarbij graag energie-onafhankelijk zijn.
En dan begin je over verwarmen?

Ik denk dat jij of je zoon beter eerst uitzoek wat je nu wilt, echt energie-onafhankelijk of bijna energie-onafhankelijk.
Boven zijn er 3 slaapkamers en een nachthall voorzien die allicht met een radiator verwarmd kunnen worden bij lage temperaturen in de winter. (of beter ook met vloerverwarming maar die dan kan uitgeschakeld worden in de zomer of ook 's winters bij niet al te lage temperaturen?)
Vergeet de radiators als je met een warmtepomp wilt werken, plaats overal vloerverwarming of helemaal niets (in een goed geisoleerde woning)
Ik veronderstel dat de garage (in de woning) niet verwarmd wordt. (???)
Komt de garage in het geisoleerde volume?

Airco in de zomer is nergens voor nodig mits je tijden de bouw de juiste keuzes maakt (oversteken en weinig glas op het zuiden en westen)

Maar alles begint met een goede warmteverliesberekening, als je die hebt kunnen we gaan rekenen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Re: Nieuwbouw: wat kiezen uit de diverse mogelijkheden van alternatieve energiebronnen?

Bericht door stegero » 10 sep 2018, 08:24

Voor te beginnen zou ik de binnenmuren van de garage mee isoleren.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 10 sep 2018, 09:14

Waarom geen ramen op het zuiden en westen ?
De zon kan je buiten houden langs ramen maar je kan ze door muren niet naar binnen halen.
Toen wij bouwden met een complete zuidgevel in glas, kregen we ook de maning : je zal het er in de zomer niet uithouden.
Ik ben maar wat blij dat we daar niet naar geluisterd hebben. Als anderen al lang aan het stoken zijn, hebben wij het nog steeds zonder verwarming lekker warm als de zon enkele uren wil schijnen. Bovendien hebben we een zwarte vloer die na zonsondergang warmte afgeeft.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 sep 2018, 09:47

In ieder geval zorgen dat de zon in de zomer niet naar binnen kan als je toch veel glas op het zuiden wilt, een oversteek bv., zeer goede screens, bladverliezende bomen,
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 10 sep 2018, 11:42

Het is een beetje zot om zonnepanelen te steken als je de opbrengst van je ramen niet probeert de optimaliseren. Persoonlijk gebruik ik overhang en screens tegen oververhitting.
Je kan Pvcalc ook gebruiken om de zonnewarmte door ramen in de winter te berekenen, mist een paar conversies omdat ramen een veel beter rendement hebben.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 10 sep 2018, 11:59

janus schreef:
09 sep 2018, 21:48
Welkom,

Vergeet de radiators als je met een warmtepomp wilt werken, plaats overal vloerverwarming of helemaal niets (in een goed geisoleerde woning)
Niet akkoord. Er bestaan radiatoren en convectoren op lage temperatuur die in sommige gevallen zeker het overwegen waard zijn.

Koeling kan volgens mij ook zeker aan het comfort bijdragen. Maar dan niet met Lucht/Lucht units maar (passief) met vloerverwarming.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 sep 2018, 12:12

Niet akkoord. Er bestaan radiatoren en convectoren op lage temperatuur die in sommige gevallen zeker het overwegen waard zijn.
Als het echt niet anders gaat maar in een nieuwbouw ?
.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 10 sep 2018, 12:34

janus schreef:
10 sep 2018, 12:12
Als het echt niet anders gaat maar in een nieuwbouw ?
Als je maar in een beperkt aantal ruimtes verwarming nodig hebt zoals bijvoorbeeld een studeerkamer. Maar inderdaad meer geschikt bij renovatie dan bij nieuwbouw.

Jaak Tembuyser

Bericht door Jaak Tembuyser » 10 sep 2018, 19:16

Dus ik begrijp dat er aangeraden wordt om in alle kamers vloerverwarming te voorzien.
Welk type van warmtepomp zouden jullie kiezen? En gebruik maken van een zonneboiler of iets anders voor het sanitair water?

Jaak Tembuyser

Bericht door Jaak Tembuyser » 10 sep 2018, 19:18

Zouden jullie ook vloerverwarming plaatsen in de garage?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 sep 2018, 20:48

Dus ik begrijp dat er aangeraden wordt om in alle kamers vloerverwarming te voorzien.
In een goed geisoleerde moderne woning is er in de slaapkamers geen verwarming nodig.
Welk type van warmtepomp zouden jullie kiezen?
Dat zou ik af laten hangen van de warmteverliesberekening maar in een goed geisoleerde woning is de warmte vraag zo laag dat je boringen voor de water/water wp nooit terugverdient.
En gebruik maken van een zonneboiler of iets anders voor het sanitair water?
Een zonneboiler werkt alleen als er zon is en dient dus hoogstens voor ondersteuning.
Persoonlijk zou ik het op de wp aankoppelen en geen zonneboiler, behalve als je een kapsalon of hondenwasserij thuis hebt.
Zouden jullie ook vloerverwarming plaatsen in de garage?
Als de garage in het geisoleerde volume zit zou ik dat zeker doen, ideale verwarmde klus plek.

Maar je moet dit allemaal goed overleggen met je architect, die staat je daarin bij, of zou dat toch moeten doen.
.

Plaats reactie