To zonneboiler or not to zonneboiler

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: To zonneboiler or not to zonneboiler

Bericht door bruma » 02 jun 2018, 12:04

@bartgo
ik heb even de tijd genomen om op een PC het schema en de documentatie te bekijken, was niet echt handig op android.

Ik denk toch dat je me iets meer info zal moeten geven, immers de beide datasheet bespreken meerdere modellen en je hebt meerdere aansluitingen.
Kan je me het exacte modelnr geven van boiler en WP? En welke nummers aangesloten zijn? bv bij de rotex s#a en s#b worden nr 30 & 31 gebruikt, niet alleen deze hoor alle aansluitingen? Misschien kan je de nummers van aansluiting bijplaatsen op het schema

bartgo
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 02 jun 2018, 14:16

@bruma
Dank om even mee te kijken.
De zonneboiler (Rotex vat) is nr HYC538/16/16 DB Unpressurized.
Het juiste schema in de technische info is dat met 8 in/uitgangen (p.11), waarvan er 4 zijn aangesloten.
Ik zet even op het schema welke zijn aangesloten.
De WP is model 08P50B (EHSH08P50A)
Nieuw schema:
Schema Zonneboiler.pdf
P11 uit de handleiding: kun je uit de handleiding halen want dat pdf-bestand is meer dan 500kb en dan kan ik het niet uploaden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 02 jun 2018, 20:46

Nu ben ik verward met de gekregen info
HYC DB staat op pagina 9? van de gepubliceerde link
maar als je zegt dat er 8 aansluitingen zijn en het is een HYC dan zou het een P type moeten zijn pag 10, maar dat is een pressurised versie
op pag 11 staan SC en SCS DB's drainbacks voor gebruik excl lage temp WP

ik vermoed dat het een SCS538/16/16 DB zal zijn?

dan is het nog de vraag of het type s#I of s#P is
Laatst gewijzigd door bruma op 02 jun 2018, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 02 jun 2018, 20:49

Bruma,
Typenr van de zonneboiler is INDERDAAD SCS, sorry voor de verwarring. Het is dus de linkerkolom op p11. De nrs daar komen overeen met die die ik op mijn schema gezet heb. Sorry voor de verwarring. Ik was al blij dat ik al die ingangen heb kunnen identificeren :)
https://professional.rotex-heating.com/ ... web_GB.pdf

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 02 jun 2018, 21:58

onafhankelijk worden van het net en je WP buitengooien heb ik ergens nog gelezen.
Als je de WP al gebruikt voor verwarming en SWW dan ga je voor iets anders moeten gaan en dan zou een zonnecollector misschien nog een optie zijn.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat een zonnecollector niet teveel warmte opbrengst heeft in de winter, en juist dan is er veel energie nodig om water op te warmen. Het enige waartoe een colector 's winters in staat is is je water wat voorverwarmen.

Vandaar dus even, na het bekijken van je installatie het volgende voorstel:

Ik denk dat je daarvoor al een offerte hebt of een idee gekregen hebt van je installateur:
-) plaatsen van PV's met optimizers op de bestaande omvormer (je kwam aan 8 of 9kWp met een omvormer van 10kWp)
-) de kring die nu je zonnecollector bediend (28, 29) zou ik gebruiken om warmte van je WP boiler in je Rotex boiler te stoppen (dit wanneer de WP licht belast is of zelfs niet draait en het tempverschil groot genoeg, die regeling kunnen we nog bespreken)
-) SWW koud zou ik via de WW in de Rotex laten voorverwarmen vooraleer naar de Daikin boiler koud in te gaan
voordeel is dat 's winters het koude SWW (5°C) al serieus zal opgewarmd worden en de WP voor SWW minder belast zal worden en zo meer capaciteit over heeft voor de VW.
De Rotex wordt maar opgewarmd wanneer de WP warmte capaciteit over heeft.
De eli wordt door de PV geleverd en de prosumententaks blijft dezelfde, je zit immers op het max van 10kWp maar produceert nu meer voor t zelfde geld. Het overschot stop je in het net en gebruik je later (rekening houdend met de einddatum mogelijks na 15j)

Je zou ook het retourwater VW via de Rotex kunnen laten gaan maar dit zou ik voorlopig buiten beschouwing laten.

nadeel zou kunnen zijn dat door die optimizers je minder opbrengst hebt van de panelen, echter van optimizers heb ik geen kaas gegeten.

kan je volgen?

WP warmtepomp
VW verwarming
SWW sainatir warm water
WW warmtewisselaar (serpentain)

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 02 jun 2018, 22:20

Bruma, dank je! ik kan ongeveer volgen :) Maar misschien heb je nog niet alle details:
-ons huis is een BEN houtskelet en heeft zeer weinig verwarming nodig, heeft ook weinig inertie door het hout. Wel van november tot maart aangestaan afgelopen winter.
-het belangrijkste is inderdaad het warm water. In de winter is het toch vaak moeilijk om met die WP het water warm te krijgen (45 gr), het is precies altijd een strijd.
-) de kring die nu je zonnecollector bediend (28, 29) zou ik gebruiken om warmte van je WP boiler in je Rotex boiler te stoppen (dit wanneer de WP licht belast is of zelfs niet draait en het tempverschil groot genoeg, die regeling kunnen we nog bespreken)
-) SWW koud zou ik via de WW in de Rotex laten voorverwarmen vooraleer naar de Daikin boiler koud in te gaan
Volgens mij is dat toch al zo? Of zou je de zonnecollector toch niet meer installeren? Het gaat sowieso om heatpipes (17x4) op 60 graden Zuid. Daar moet volgens mij toch nog iets uitkomen, al is dat eerder een gevoel en geen berekening.

Zeker interessant is om overschot VW terug in de Rotex boiler te steken. Alhoewel, heel warm is dat niet meer wellicht.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 02 jun 2018, 22:32

1 van de redenen dat het in de winter moeilijker is omSWW te maken is dat het leidingwater met moeite 5° heeft terwijl dit anders boven de 12° zit of meer zelfs tijdens de zomer.
Andere redenen: kouder buiten, VW die beide de WP harder doen werken.
Indien je het werk in de tijd kunt spreiden (Rotex als voorverwarming van SWW) lost dat al iets in.
Nee ik zou geen zonnecollector meer zetten en gaan voor bijkomende PV. Ik zou dus ook geen warmte meer vanuit de Rotex naar de WP pompen enkel nog warmte van WP naar Rotex.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 02 jun 2018, 22:49

OK, nu snap ik je redenering beter. Je zou dus de warmte-opwekking voor SWW spreiden doorheen de dag, zodat de WP kan draaien op momenten in de winter dat het toch iets makkelijker is om energie uit de lucht te halen, zijnde overdag. Om dan uiteindelijk elke avond en elke ochtend 45gr SWW klaar te hebben voor gebruik.

Da, zou die dagopbrengst van de WP de Rotex ingaan, en op moment dat we het SWW nodig hebben (douchen), dient die Rotex als een voorverwarming en zal de WP op dat moment ('s ochtends en 's avonds - douches voor en na zonsopgang/ondergang) minder werk hebben.

En pv bijplaatsen... waarom uiteindelijk? Gaat die WP meer verbruiken door licht belast te draaien. Ze gaat minder belast worden maar wel meer draaien, klopt? Maar welk voordeel brengt me dit dan? Ga ik minder elek verbruiken in totaal? Voor extra VW-capaciteit moeten we het niet doen want die is er meer dan genoeg, tenzij de zon in de winter 3 dagen na elkaar niet schijnt.

Natuurlijk is mijn streven om minder energie uit het net te halen (onafhankelijker te worden) wel helemaal weg. De WP wordt dan echt de basis van het hele systeem. Is er geen manier om de Zonnecollector als basis te hebben, of moet je dan nog veel meer oppervlakte hebben dan 4x17 pipes of ongeveer 9m2?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 02 jun 2018, 23:55

Je zal meer verbruik hebben van je WP gezien de zonnecollector er niet meer is.
Aan u om even te meten en te rekenen met verbruiksvisie voor de toekomst.
Enkel en alleen zonnecollector, zie mijn installatie 70m² en 4000l buffer met daarnaast SWW en nog moeten bijstoken.
Nu een L/L WP (split 4 binnenunits) met capaciteit van 9kW met een jaarverbruik tussen de 3000 & 4500kWh afhankelijk van de winter. (excl SWW)

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 04 jun 2018, 08:30

70m2 en 4000liter, ja maar bij mij gaat het dus eigenlijk over 1000 liter en 9m2. Misschien raakt die 1000 liter in de winter toch nog sneller warm?

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 25 nov 2018, 15:32

Intussen zijn pv en zonneboiler geplaatst. 
pv: alles zoals het hoort. 10graden helling, maar nu wel juiste strings geschakeld, en wat een verschil! Er liggen 3x14 260WP Chinese panelen en 13 340WP LG Neon2's op, Oost-west opstelling. Zelfs in de winter gaat het goed, rond de 9 kWh op een niet zo zonnige dag.

Maar voor de zonneboiler wou ik even advies. Er staan nu 71 heatpipes op het zuiden, 60gr helling, die de warmte in een drukloos 500l vat steken. Dat vat staat geschakeld met de warmtepomp, ook 500liter vat. 

Schema: 
https://www.dropbox.com/s/tungrggfcpxlp ... s.pdf?dl=0

Ik denk dat er nog iets niet helemaal logisch in elkaar zit qua schakeling van de zonneboiler.

Live waarden: http://e.mbargo.be/zonneboiler
Grafiek: http://e.mbargo.be/zonneboiler2

Doel (in de winter) is: vloerverwarming hele dag (minimaal wegens supergeisoleerd huis met warmterecup), en warm water rond 9u30 en rond 23u30 (telkens ongeveer 43 graden gevraagd). In de winter zou de zonneboiler de warmtepomp moeten helpen. Maar het lijkt alsof dat bijna nooit zal gebeuren want de warmte van de zonneboiler-tank wordt pas overgedragen als hij 6 graden warmer is dan de warmtepomp tank. 

Maar de warmtepomp tank wordt geacht ergens tussen 43 en 49 te hangen, 's ochtends en 's avonds. In de afgelopen dagen met zon werd de tank van de zonneboiler niet warmer dan 30-35 graden. Dus hij kan gewoon niet helpen.

Ideaal zou zijn als de warmtepomp al wat voorverwarmd water binnenkrijgt om dat dan naar 42-49 graden te brengen, twee keer per dag. Is alles dan wel juist geschakeld? Zou het niet handiger zijn als de warmte van de zonneboiler rechtstreeks in het vat van de warmtepomp terecht komt? Dat was het voorstel van Bruma hierboven als ik goed begrijp?

11221
lid

Bericht door 11221 » 25 nov 2018, 15:57

Waarom zo ingewikkeld.

Waarom heb je niet ineens 1 vat van 1000 liter gezet, waaraan dan zowel zonneboiler, als warmtepomp gekoppeld werden?

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 25 nov 2018, 15:58

Verdelen gewicht en hoogte. staat in kelder.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 25 nov 2018, 17:18

Intussen antwoord van de installateur op mijn vragen. Als we de zonnecollectoren mee op het vat van de warmtepomp hangen halveren we de capaciteit en dat zou je voelen in de zomer.

Maar we willen de wp juist ontlasten in de winter. Wat is dan een haalbare oplossing voor een extra budget van ongeveer 650 eur?

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 26 nov 2018, 08:54

Benieuwd naar het verdere idee van Bruma die me op het goede pad probeerde te zetten enkele maanden geleden. Dank alvast.

Plaats reactie