To zonneboiler or not to zonneboiler

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Re: To zonneboiler or not to zonneboiler

Bericht door bartgo » 27 mei 2018, 21:03

Hoe dan ook, het lijkt me geen slecht idee om de zb terug te zetten maar dan echt zuid en op 60 graden. Op de zb betaal je alvast geen prosumentenvergoeding.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 27 mei 2018, 21:37

Kan uw dak wel het extra gewicht (contragewicht) aan om die in een helling van 60 graden te zetten.

TiSun heeft als voordeel dat hun vlakke platen eenvoudig te koppelen zijn. En goed rendement.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 mei 2018, 21:42

Wind waait erdoor he. Het zijn pijpen. Het plan zou zijn om ze vast te leggen met spanbanden die vastzitten aan haken aan de dakrand.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 28 mei 2018, 10:23

bartgo schreef:
26 mei 2018, 16:27
Ja die boilervaten kan ik niet aanpassen. De twee vaten zijn communicerend dus in principe kan het vat van de Zb altijd zijn warmte kwijt aan het andere vat. Dus die gelaagdheid is er volgens mij wel.
Ik zou toch opteren om een oplossing te zoeken voor een PV installatie en de WP te laten werken voor SWW bereiding, je hebt immers ten alle tijde het nodige WW.
Daartoe zie ik momenteel 3 mogelijkheden met WP:
-) de boiler die vroeger warmte kreeg via de collector nu wermen met WP, de andere een eli warmte-element met MPP op de nieuwe PV's (bijwarming t.o.v. WP die mogelijks lager staat afgesteld waardoor rendement stijgt). Ervoor zorgen dat 's winters de WP beide boilers kan opwarmen
-) andere omvormer 8kW ipv 10kW en een bijkomende voor de nieuwe installatie (indien geen GSC's van toepassing zijn)
-) een eigen eli net opzetten met accupack afgestemd op de nieuwe PV's

bartgo
Master lid

To zonneboiler or not to zonneboiler

Bericht door bartgo » 28 mei 2018, 10:31

Bruma, waarom zonneboiler volledig weg?
Je opties beantwoorden wel aan mijn wens om onafhankelijker te worden maar zb doet dat toch ook?

Optie 1: je bedoelt pv panelen met eigen niet netgekoppelde omvormer die alleen warmte element aanstuurt? Dat zou zeker kunnen. We hebben nu 2 boilervaten: 500l zonneboiler en 500l warmtepomp daikin systeem. Dat daikin boilervat staat achter her ZB-vat dat als voorverwarmer dient. Dat voorverwarmen kan uiteraard ook via niet netgekoppelde pv en een element. Maar wat is het voordeel?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 mei 2018, 11:09

bartgo schreef:
28 mei 2018, 10:31
Bruma, waarom zonneboiler volledig weg?
inderdaad het zonnecolleter gedeelte volledig weg, de boilers met serpentain wel behouden
Je opties beantwoorden wel aan mijn wens om onafhankelijker te worden maar zb doet dat toch ook?
inderdaad een zonnecllector met zonneboiler voldoen daar ook aan.
's winters zal het rendement hoog zijn, er is immers veel water aan lage temp om op te warmen en weinig zon
's zomers werkt een zonnecollector niet de ganse dag, teveel zon en te weinig op te warmen water (zeker met maar 500l), rendement is dan lager.

ik heb geen glazen noch kristallen bol echter het lijkt alsof we in de (nabije) toekomst enkel beloond zullen worden met onze systemen indien we een zo hoog mogelijk eigen verbruik erop nastreven (lage vergoeding injectie en hoge kost afname).
In dat opzicht zal er mogelijks een buffer moeten worden voorzien, op eli zal dat vermoedelijk een accu worden maar dat is koffiedik kijken

Optie 1: je bedoelt pv panelen met eigen niet netgekoppelde omvormer die alleen warmte element aanstuurt? Dat zou zeker kunnen. We hebben nu 2 boilervaten: 500l zonneboiler en 500l warmtepomp daikin systeem. Dat daikin boilervat staat achter her ZB-vat dat als voorverwarmer dient. Dat voorverwarmen kan uiteraard ook via niet netgekoppelde pv en een element. Maar wat is het voordeel?
Zolang grote accu's niet betaalbaar zijn dien jij wel van een oplossing te worden voorzien en je hebt een prachtig systeem (2* boiler met serpentain en WP) om dit te doen.
Ik ken de actuele prijzen niet meteen van diverse systemen, er is hier een draadje om met een MPP systeem rechtstreeks een DC warmte-element aan te sturen.

Zelf denk ik eerder aan volgende:
je doet voorverwarming met de WP welke niet noodzakelijk p 55° moet staan, dit zal dan de boiler zijn waar vroeger de collector op hing.
's winters zorg je ervoor dat beide boilers opgewarmd kunnen worden met de WP via een manueel om te zetten kranensysteem (met bypass voor de zomer)
de boiler die het dichtst bij de afname staat (hoogste temp) rust je uit met een eli warmteelement. Deze stuur je aan met een (tweedehandse UPS) inverter werkend vanaf een accu 48V (gekende UPSsen binnen de ICT wereld), mag sinus (duurder) zijn maar is niet noodzakelijk (gemodificeerde sinuis is goedkoper).
De nieuwe PV's sluit je via een MPP lader aan op een accu 48V (die aan de inverter hangen).

De regeling zorgt ervoor dat vanaf er voldoende vermogen is (>= dat van je eli warmteelement) dat de inverter begint te werken en je meteen de geproduceerd stroom verbruikt door de boiler op (bij) te warmen.
Zoals je weet is het geproduceerd vermogen niet constant (wolken, e.a.), vandaar de accu's. Indien er even een wolk komt dan wordt stroom uit het accu gebruikt, is er even meer zon worden de accu's bijgeladen.
De accu's worden bescherm door de regeling:
Te weinig stroom, teveel stroom uit het accu wordt de inverter afgeschakeld.
Teveel stroom worden de accu's niet verder bijgeladen.
Om dit laatste te vermijden (rendement op te krikken) moet je het accupack vs kostprijs berekenen op capaciteit. Of kan je ook de collectorboiler eli opwarmen (bijkomen eli verwarmelement, vermoedelijk goedkoper dan accu's).
Let wel dit eli warmteelement is een gewoon eli 230V en niet een speciaal DC type

Indien te weinig zon in een bepaalde periode (winter, weekje regen, e.a.) zijn er twee mogelijkheden.

Je kan je accupack laden met netstroom. Indien de lader een gelijk vermogen heeft als je eli warmteelement dan staan die accu's er enkel om het systeem operationeel te houden. Je zou ze ook kunnen bijladen met goedkope nachtstroom.

Andere mogelijkheid is dat je de bijwarmingsboiler ook met de WP laat warmen (nu wel 55° nodig) maar doordat je die 55° in de bijwarmingsboiler stopt en daarna collectorboiler opwarmt met hetzelfde water vanuit de WP (ook langs WP zijde, serpentains, zet je de boilers in serie) zal het rendement wel stijgen.

Mijn ex-collectorsysteem was geautomatiseerd vandaar naar uw boiler serpentain systeem het idee om ze in serie te zetten.
Mijn 2*2000l noemden VatL en VatH (Lage temp en Hoge temp). Ik vervang even mijn collector door uw WP:
Zolang de WP-kring-temp een lage temp heeft wordt de warmte enkel in VatL gestopt waardoor natuurlijk VatL temp stijgt en zo ook de WP-kring-temp.
Op een bepaald ogenblik wordt de WP-kring-temp groot genoeg dat hij ook VatH kan bijwarmen, kranen/kleppen zorgden ervoor dat beide Vaten in serie kwamen te staan zodat VatH én VatL bijgewarmd werden.
Zakte WP-kring-temp dan sluiten bepaalde kleppen/kranen zich. Ook war er een voorrangsysteem dat ervoor zorgde dat indien VatH te laag was enkel VatH de nodige warmte kon krijgen.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 28 mei 2018, 11:42

Bruma, ik ben je kwijt... Dit is iets te ingewikkeld, maar ik herken wel bepaalde elementen.
Momenteel staan mijn twee boilervaten al in serie. Die verste van de verbruikspunten is de voorverwarming door de zonnecollector (met minerale olie). Als die warm is, dan pompt een mini-pompje het warmste water (bovenaan) naar het tweede vat. Dat tweede boilervat is de binneninstallatie van de warmtepomp (Rotex/Daikin Altherma) en de WP zal altijd die verder opwarmen indien nodig. Misschien wel leuk: Daikin voorziet standaard een elektrische weerstand in zijn warmtepompboilers, hoewel ik die nu via de software uitgeschakeld heb.

Ik heb geen certificaten meer. De 13kwp blijft natuurlijk wel op het dak liggen en terugleveren als ik niet onmiddellijk alles verbruik. Dus het (toekomstige) probleem dat ik te veel zou terugleveren blijft wel bestaan in jouw opstelling, toch?

Ik probeer even mee te denken over mijn doel dat ik voor ogen heb: onafhankelijker worden van het stroomnet en dus eventueel op termijn die warmtepomp (die mij een slaaf maakt van het net) kunnen buitengooien. Klopt jouw scenario dan nog? Ik zou de boilervaten dan als een soort waterbatterij kunnen gebruiken, hoewel ze volgens mij niet super geïsoleerd zijn. Het gaat om deze vaten:
ZB: https://professional.rotex-heating.com/ ... web_GB.pdf
WP (08P50B): https://www.daikin.eu/content/dam/docum ... _Dutch.pdf
Mijn schema:
schema.pdf
Ik warm momenteel het water 2x per dag op ('s ochtends en 's avonds) tot 45 graden. Deze weken werkt de zonnecollector dus niet (nog niet hersteld) en de warmtepomp heeft totaal geen moeite om op te warmen. Soms moet ze 's avonds zelfs niet bijspringen of slechts 10 minuten om tot 45 te komen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 28 mei 2018, 19:47

Een lucht / water WP of warmtepompboiler heeft door hoge buiten temperaturen wel een hoog rendement.
In de winter zal dit een ander verhaal worden.

Bij het verhaal van de UPS batterijen moet je ook regelmatig vervaningen doen (rond de 4-5 jaar).
Het is niet het eerste A+ merk waar de batterijen zuur beginnen te lekken na 5-6 jaar.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 01 jun 2018, 09:51

Hmm die laatste opmerking doet me toch eerder besluiten dat een goeie zonnecollector een goed rendement heeft op 60 graden helling en zuiden.

Lijkt me toch de beste optie op dit moment.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 01 jun 2018, 10:31

Als je warm water nodig hebt, is de rechtstreekse manier (via zonneboiler) toch nog altijd beter dan via een omweg (pv-warmtepompboiler).

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 jun 2018, 19:36

11221 schreef:Als je warm water nodig hebt, is de rechtstreekse manier (via zonneboiler) toch nog altijd beter dan via een omweg (pv-warmtepompboiler).
Is dit zo of is dit uw buikgevoel? Is zou vertrekken vanuit een kosten/baten analyse voor voorverwarming vloerverwarming waarover dit draadje gaat.
Ik ben nog geen zo'n analyse tegen gekomen.

@bartgo, nog geen tijd gehad om te antwoorden sorry

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 01 jun 2018, 19:48

Met de 60 graden opstelling zou ik wellicht wat schaduw hebben op 1 pv paneel in late middag. Is er iemand die op een bestaand bestand van sketchup de zonneboiler kan intekenen? 2 rechthoeken dus? Ik krijg het niet klaar. Wie kan ik het plan sturen?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 jun 2018, 19:59

Wie kan ik het plan sturen
Sorry geen Windows hier en op linux werkt sketchup niet :-(
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 01 jun 2018, 20:49

Bartgo ik heb zondag misschien wel even tijd hiervoor. Zeg wel de afmetingen erbij.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 01 jun 2018, 23:59

Super, ik stuur je zaterdag het plan met afmetingen! Alvast dank.

Plaats reactie