To zonneboiler or not to zonneboiler

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 26 mei 2018, 15:29

Begin dit jaar is mijn zonneboiler (54 heatpipes, 5,07 m3 apertuur) van het dak gewaaid van onze tweegezinswoning. Daardoor heb ik na 1 jaar in gebruik de 'kans' om een nieuwe mix te maken tussen pv en zonneboiler, zonder bijkomende kosten. Alle schade wordt vergoed door de verzekering. Het is ook niet illegaal om een nieuwe mix te maken met het budget dat je van de verzekering ontvangt. Vandaar de vraag.

Oorspronkelijke situatie:
-10kw omvormer SMA met 51 panelen verdeeld over oost-west, helling 10 graden. Hierzo: http://e.mbargo.be/pv
-54 heatpipes, 5,07 m3 apertuur, hoek 45 graden, gericht op Z-O. Doet voorverwarming voor vloerverwarming/warmwater
-verbruik na 1 jaar (mei 17-mei 18): 10044 kwh elektriciteit (incl servers, veel thuis werken, 2 inductie-vuren, weliswaar A+++ koelkasten, droogkast enz)
-wel erbij zeggen dat de zonneboiler dus al sinds januari niks meer 'helpt' en de warmtepomp dus iets meer gedraaid heeft dan 'normaal'.
-Warmtepomp Daikin lucht-water 8kw voor warm water en vloerverwarming (heeft aangestaan tussen 11/11 en 11/3 voor vloerverwarming, rest voor SWW)
-2x regenwaterpomp ongeveer 0,6 kw (daarover gaat de discussie niet, die zijn er gewoon en kunnen niet weg).
-totaal waterverbruik waarvan meeste warm: 156000 liter, een grote hoeveelheid, wat ook de reden is waarom we oorspronkelijk een zonneboiler wilden, omdat we veel warm water nodig zouden hebben.

Wat zou de nieuwe situatie kunnen worden?
-in de winter werkte de huidige zonneboiler nauwelijks, waardoor de warmtepomp hard moet werken. Ik zou de zonneboiler meer in de winter willen inzetten om de WP te ontlasten. Er is mogelijkheid om 68 heatpipes te plaatsen, deze keer in opstelling zuid (45 graden?). Er is een kleine kans dat 1 of 2 pv panelen op het westen daarvan schaduw krijgen op einde van de dag.
-er is eventueel plaats om ongeveer 8 pv-panelen van 290Wp bij te plaatsen (2320 wp) in oost-west opstelling, maar dan vervalt de zonneboiler. Extra: de andere panelen zijn 260Wp, dus we zouden met optimizers voor die extra panelen moeten werken volgens de installateur.

Nogmaals, wat we ook doen, het kost niks extra. Wat is nu de ideale situatie? Nu is de pv-situatie juist dekkend, maar installatie is ook nog nieuw dus nog geen verlies.

Ter info, het zijn grote getallen, maar zelf berekende terugverdientijd pv met deze pv-panelen is 9,5 jaar, dus dat zit wel goed.

11221
Senior lid

Re: To zonneboiler or not to zonneboiler

Bericht door 11221 » 26 mei 2018, 15:54

Ik ben zelf pro zonneboiler, hoewel je hier de meeste voorstanders voor PV gaat vinden.

Als je toch voor zonneboiler gaat, en je wil deze al verwarmingsondersteuning gebruiken in de winter, zou je toch al naar min 9m² (meer is beter) moeten gaan (weet niet hoeveel dat is met die heatpipes die je voorstelt?)
Voor de winter ben je beter met een 60° opstelling, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Hierdoor heb je meer rendement in winter, en meer dan voldoende in de zomer.

Dit alles zou ik koppelen aan 1 grote buffer/zonneboiler, van minimum 1000 liter, met liefst een isolatieschil van 20cm.

Deze buffer zou dan je centrale warmtebuffer worden, waaraan je alle warmwater producenten en gebruikers koppelt.
Zie onderstaand schema.
Wil je op termijn veranderen, en de warmtepomp vervangen of aanvullen door een andere opwekker: gas, pellets, hout, ..... dan blijft de rest van de installatie indentiek.

AfbeeldingTisun Pro-Clean - Hydraulikschema Wärmepumpe by W__________, on Flickr

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 26 mei 2018, 16:00

Bedankt. Apertuur van de nieuwe opstelling ZB ken ik niet maar de buitenoppervlakte zou 9,6m2 zijn, dus dat zit al in de richting. Het huidige buffervat is nu al 2x500 liter met de eerste 500 liter op te warmen door de zb, waarna de warmtepomp de rest doet.

60 graden hellingshoek: is dat om lage zon te kunnen vangen? Ik denk dat er nu 45 graden is voorzien ivm wind.

De vloerverwarming is zo minimaal dat ze me niet zo interesseert, het is vooral dat warm water in de winter.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 26 mei 2018, 16:21

500 liter op 9 of 10m² collector is echter te weinig.
Waarom 2 x 500 liter, en niet ineens 1000 liter? Of 2000 liter?

Voordeel van zo'n groter, gelaagd buffervat, zoals de Proclean, is dat je onderaan 30/40°C kan hebben en bovenaan toch 70/80°C.
Daardoor start je collector toch al snel op, omdat hij onderaan toch nog kan afgeven, aan lage temperaturen, die bruikbaar zijn voor de vloerverwarming.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 26 mei 2018, 16:27

Ja die boilervaten kan ik niet aanpassen. De twee vaten zijn communicerend dus in principe kan het vat van de Zb altijd zijn warmte kwijt aan het andere vat. Dus die gelaagdheid is er volgens mij wel.

jacos
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jacos » 26 mei 2018, 16:29

Bij ons in België staat of valt het nut (efficientie) van een zonneboiler met de helling en richting van de heatpipes !

60°is een must !
Richting zuiden natuurlijk.

Zo vang ge alle zonne energie in de koude maanden wanneer je ze het meest nodig hebt.
In de zomer maanden heb je zo-wie-zo energie op overschot, maar een helling van 60° helpt om oververhitting in de zomer te voorkomen.

Als het niet kan op 60°hellingen en zuidgericht zou ik er niet aan beginnen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 mei 2018, 17:06

Je hebt enerzijds een financieel rendementsluik waar ik hier niet op ingaan gezien ze continue de spelregels wijzigen tijdens het spelen van t spel.

Wel kan ik ervaring delen van een 72m² zonnecollector dak met 4000l buffervaten en bijhorend SWW vat van 300l: goed voor zomer SWW en voor tussenseizoen SWW en VW, veel te weinig voor de winter. Pal zuid en met een helling tussen 55 en 60°

Werd vervangen door PV en WP lucht/lucht en gewone Eli boiler.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 26 mei 2018, 22:50

Bruma, 4000 liter?

Hier op sporthal staat ook een grote zonneboiler. Voor zover ik begrijp moeten ze maar 4 maanden per jaar bijstoken.

Wat zou meer pv me kunnen opleveren? Ik kom nu net toe met mijn opbrengst van 10.500kwh

jef
Senior lid

Bericht door jef » 26 mei 2018, 22:54

tja, extra PV kan waarschijnlijk niet omdat je in de bestaande situatie al op 10 kW zit, is dat niet de limiet als prosument?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 26 mei 2018, 23:01

Jef, zou wel kunnen omdat de huidige oost-west opstelling pv nog wel wat kan verdragen. Er zit nu 13260 wp op de 10kw omvormer van Sma, en die haalt pieken tot 8, heel soms 9kw. Officieel zegt Sma zelfs dat je tot 20000wp kunt gaan.

Maar een concreet probleem bij extra pv zou zijn dat de nieuwe panelen 290wp zijn en oude 260. Die moeten op dezelfde string en installateur stelt dan voor om een Tigo optimizer van Sma per extra paneel te zetten.

Tweede concreet probleem kan zijn: bij opstelling zonneboiler zou er schaduw ontstaan in late namiddag op 2 van de 51 panelen (gedeelte op westen). Ook hier is zo een Tigo de oplossing maar zou ik zo veel verlies lijden?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 27 mei 2018, 13:56

Shaduw, kan de hele string impacteren.
Ik zou toch optimizers gebruiken. Hou er rekening mee dat een paneel van 290W maar 260W zal doorgeven.

156m3 water is veel, ook al is het voor twee woningen.
Vanwaar het hoge sww verbruik?
Wanneer heb je dit sww nodig?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 mei 2018, 13:56

Darkman, dank. Dus zo een paneel van 290 kan maar 260 doorgeven zelfs met een optimizer? Hoe komt dat?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 mei 2018, 14:39

De stroom blijft hetzelfde door alle panelen.
Eigenlijk moet je dus de specs. van de panelen vergelijken en dan kun je ongeveer uitrekenen wat de opbrengst van de 290Wp panelen in jouw opstelling zal zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 mei 2018, 16:08

Hmm dat is erg vaag. De panelen zijn dezelfde maar ipv 260 dan 290.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 mei 2018, 17:23

Welke stroom en spanning geven ze af, dat is de vraag.
Daarna vergelijk je die waarden met de 260Wp panelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie