Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YveST3
Donateur
Donateur
Berichten: 2503
Lid geworden op: 18 jul 2013, 11:28
Installatie Land: België
Locatie: Machelen
Contacteer:

Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door YveST3 » 14 feb 2018, 16:39

PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Gebruikersavatar
ivanacke
Master lid
Berichten: 2038
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:34
Installatie Land: België
Locatie: Assenede

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door ivanacke » 14 feb 2018, 16:47

allemaal leuk, maar dan moet je wel een gasaansluiting hebben. :cry:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door ivob » 14 feb 2018, 18:35

Beetje raar verhaal, zeker als dat nog eens gesubsidieerd wordt.

Je mag niet te weinig verbruiken anders is het systeem niet rendabel?
Dacht dat je in eerste instantie best kan betrachten je verbruik naar beneden te halen?
In plaats van afhankelijk te zijn van één net je jarenlang afhankelijk maken van twee netten?
Verminderd stroomverbruik maar verhoogd gasverbruik?
Je moet blijkbaar ook plaats hebben voor een joekel van een installatie?

Lijkt in eerste instantie meer een verhaal gesponsord door een bepaalde fabrikant.

Zonder subsidies uiteraard ook weer een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
Foroa
Senior lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 mei 2016, 18:58
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door Foroa » 15 feb 2018, 11:07

In alle logica zal er een shift komen van de torenhoge taksen op elektriciteit naar die van fossiele brandstoffen zoals gas. Tenminste als men echt serieus wordt betreffende klimaat, CO2 uitstoot en duurzame energie. Nu kost 1 KWh elektriciteit 3 à 4 keer die van gas, op termijn denk ik dat die prijzen gaan convergeren, al was het maar om warmtepompen rendabel te maken. Dit zou het economisch plaatje van een brandstofcel serieus in de war sturen. Maar dit is België waar zelfs de pelletketels nog gesubsidieerd worden, dus het kan nog een tijdje duren.

Gebruikersavatar
bartgo
Master lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door bartgo » 15 feb 2018, 18:56

Zou die ook prosumentenvergoeding betalen? Normaal wel want hij gebruikt het net als opslag.

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2598
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door bruma » 15 feb 2018, 22:16

Wacht maar tot de slimme meter geinstalleerd is.

Gebruikersavatar
davidje_87
Senior lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 mei 2014, 16:51
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door davidje_87 » 16 feb 2018, 11:35

we kunnen alleen maar hopen dat we zo lang mogelijk gaan mogen wachten

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/15 ... n-het-fra/

al gaan pv eigenaars vermoedelijk wel bovenaan hun to-do-lijstje staan vrees ik
Locatie: Kooigem, @235°(±ZW) <45°
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±90% op CNG, vnl H-gas

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door ivob » 16 feb 2018, 11:40

Ja en dan?
Voor dat ze helemaal rond zijn met die groep , als dat plan al doorgaat want zelfs de DNB's zijn daartegen, zijn we weer even verder en maakt het toch niet meer uit.

Gebruikersavatar
Foroa
Senior lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 mei 2016, 18:58
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door Foroa » 16 feb 2018, 12:26

Tegen midden 2022 hebben alle PV eigenaars een elektronische meter; het is het voornaamste segment waar er voor de DNB's en producenten op termijn relatief veel "toegevoegde waarde" kan uitgepuurd worden. Bovendien het enige middel om illegale zonnepanelen op te sporen.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door ivob » 16 feb 2018, 13:30

En dan pas kunnen ze selectief beginnen te tariferen (of de individuele consument zou zelf vrijwillig voor een andere optie moeten kiezen denkende dat hij er beter mee af is) en bestaat voor iedereen de factuur hoofdzakelijk uit het vaste capaciteitstarief. Dus het maakt niets meer uit buiten wat gerommel in de marge.
Ze kunnen moeilijk PV eigenaar A met een slimme meter op tijdstip x tijdsgebonden gaan tariferen en PV eigenaar B, welke nog geen slimme meter heeft gekregen nog de voordelen van jaarlijkse saldering aan een vast tarief gunnen. Dat houdt juridisch geen steek.
Het theoretisch verhaal van gestuurde toestellen tijdens daltarieven is ook larie en apekool door een huidige toestand te extrapoleren op een toekomstig gegeven zonder rekening te houden met een gedragswijziging.
Neem alleen maar al het laden van elektrische voertuigen. Nu heeft dat weinig impact wegens een nicheproduct. Met een dubbele meter kan je inderdaad 's nachts goedkoper laden. Hoe ga je dat tewerkstellen bij een massaal gebruik van e-voertuigen? Stel dat je op je slimme meter ziet dat 20:00 uur een dalperiode is. Maar iedereen met een e-car ziet dat en is voor het overgrote deel dan thuis. Iedereen die kan gaat zijn voertuig dan ook inpluggen. Gevolge: je creëert je eigen piekperiode met stijgende prijzen (dal wordt piek door stijgende vaag). Zo zijn er nog legio voorbeelden van theoretsiche voorbeelden van tijd- en tariefbestuurde apparaten (als je tenminste zin hebt om je huidige apparatuur die nog voldoet te gaan vervangen door veel duurdere apparaten) die in de praktijk niet zo voordelig zullen blijken te zijn of gewoon onpraktisch in de uitvoering.
Er zijn nu al studies die aantonen dat als 40% van de bedrijfswagens zou overschakelen op elektrische aandrijving en deze mensen bij thuiskomst hun voertuig inpluggen er een probleem is met de aanvoer van elektriciteit. Zeker als de kerncentrales uit bedrijf genomen worden en de vervangingen, waar nog steeds geen beslissing over is, nog in aanbouw zijn.

Gebruikersavatar
Foroa
Senior lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 mei 2016, 18:58
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door Foroa » 18 feb 2018, 18:42

De klassieke nachttarief gaat (helemaal) verdwijnen want is zinloos geworden. Daltarieven gaan er zijn tijdens periodes met relatief weinig verbruik en veel wind of zonne-energie, dus onvoorspelbaar waarom er toch iets relatief "slims" moet tussenzitten.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door ivob » 18 feb 2018, 19:07

Om uw verbruik in real time te kunnen doorgeven ipv een keer om de vier jaar?
Ze noemen het ook zelf al niet slim meer maar digitaal. Voor dat slim, als je niet zonder meent te kunnen, moet je sowieso bijbetalen.

Gebruikersavatar
m2ts
Senior lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 mei 2013, 17:37
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door m2ts » 24 feb 2018, 09:34

ivob schreef:
16 feb 2018, 13:30
Hoe ga je dat tewerkstellen bij een massaal gebruik van e-voertuigen? Stel dat je op je slimme meter ziet dat 20:00 uur een dalperiode is. Maar iedereen met een e-car ziet dat en is voor het overgrote deel dan thuis. Iedereen die kan gaat zijn voertuig dan ook inpluggen. Gevolge: je creëert je eigen piekperiode met stijgende prijzen (dal wordt piek door stijgende vaag).
Dat heb ik me ook al afgevraagd. Zou het een soort van veiling worden? Dat er een dal verwacht wordt en dat de slimme meter/e-car begint te onderhandelen met het net en op voorhand een prijs afspreekt en een bepaalde afname? Dat lijkt me alvast complex. En kostprijs wordt dan héél ondoorzichtig.

japio
Master lid
Berichten: 2217
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door japio » 24 feb 2018, 10:06

Het laadproces van een auto kan goed remote gestuurd worden. Het is voor de bestuurder dan een kwestie van een tijd van vertrek aangeven en de auto kan op overschot momenten wat meer afnemen en als de vraag oploopt geknepen worden.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
m2ts
Senior lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 mei 2013, 17:37
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door m2ts » 24 feb 2018, 10:23

Japio, je laat het simpel klinken :-). De kans dat er veel overschot is en bovendien dat de kostprijs dan 0 EUR is, is klein. Hoe wordt dan bepaald wanneer hij stopt met laden. Stel bv. dat er om 14.00u toch een overschot is, 0 EUR. Enkele e-auto's beginnen met laden en een kwartier later overstijgt de vraag het aanbod. Het net moet in evenwicht zijn, dus ofwel moet er een centrale bijspringen, ofwel moet enkele e-auto's stoppen/verminderen met laden. Hoe beslist de auto dat hij stopt met laden? Hoe moet je die instellen? Stel je een maximum prijs in? Een maximaal laden (bv. om tot aan je werk te geraken)? Een combinatie ervan? Wanneer stijgt de prijs opnieuw? Zeker met in het achterhoofd de toekomstige toename van e-auto's lijkt het me allemaal zo simpel niet. Als je dat vergelijkt met het klassieke tanken, dan moet 'de burger' daar minder over nadenken.

Nu, wat het ook wordt voor e-auto's, op mijn huidige situatie zal het weinig invloed hebben. Onze auto hebben we weinig nodig en de kostprijs voor het laden van mijn e-fiets is zodanig klein dat een slimme component het enkel véél duurder zou maken.

Plaats reactie