Zonnestroomboiler in Belgie

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
thunderchild
junior lid
Installatie Land: België

Zonnestroomboiler in Belgie

Bericht door thunderchild » 24 dec 2017, 11:12

Beste,

Ik heb interesse in een Zonnestroomboiler d.w.z. dus boiler waarvan de elektrische weerstand gevoed wordt door zonnepanelen.

Op Nederlandse websites is deze relatief bekend, maar in België heb ik nog geen enkele installateur gevonden.

Ik wil de discussie niet aangaan dat een Zonneboiler efficiënter is etc... Dat weet ik.

Waarom heb ik dan interesse in de zonnestroomboiler.

Simpel: Ik woon in Wallonië waar er geen premies te rapen vallen voor zonneboilers.
Dit houdt in dat een installatie mij minimaal 4000/5000€ zou kosten, zonder tegemoetkoming.

Gezien ik reeds over zonnepanelen beschik(BMO Mono), zou ik er zes van hetzelfde type bijleggen en rechtstreeks willen aansluiten op een boiler, zonder dat deze op het net wordt gestuurd.
->Dit om het prosumententarief vanaf 2019 te vermijden.

Waarschijnlijk zal mijn opbrengst kleiner zijn t.o.v. een zonneboiler, maar ook de investering, gezien ik goedkoop aan zonnepanelen kan raken en ikzelf de installatie kan uitvoeren.

Dus iemand zo een werkende installatie en naam van installateur?

Mvg

educorner

Re: Zonnestroomboiler in Belgie

Bericht door educorner » 01 jan 2018, 10:44

beste,

ik heb een ACV boiler (voor op een gasketel aan te sluiten) Op sommige modellen kan je onderin een weerstand steken. Zowel mono fase als 3-fase weerstanden zijn verkrijgbaar (tot 6KW). De ketel is kuip in kuip, dus de warmwateraansluiting voor gas kan je eventueel gewoon niet gebruiken.

Boiler van 130 liter met weerstand komt op een 1000 €

Als je een beetje technisch bent kan je de weerstand ook rechtstreeks op de zonnepanelen aansluiten, heb je geen omvormer nodig. Let wel op dat je de spanning beter niet te hoog neemt uit veiligheidsoverweging. DC is geen AC ! (je wilt geen vonken trekken)

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 03 jan 2018, 20:15

Beste,

Het is niet verstandig om panelen rechtstreeks op een elektrische boiler aan te sluiten.
Wanneer de boiler warm is, liggen je panelen er werkloos bij.

Beter de panelen aan te sluiten op een kleine bijkomende omvormer, zo benut je elke zonnestraal van je panelen.
Het zou me niet verbazen dat je slechts een rendement krijgt van 30 à 40%. Je gooit dus de helft weg, elektriciteit die je elders in je huis had kunnen gebruiken.

Op deze manier heb je het beste van 2 werelden: een onderhoudsvrije zonneboiler én goedkoper.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

thunderchild
junior lid

Bericht door thunderchild » 03 jan 2018, 21:27

Als de boiler warm genoeg is, mag van mij part de panelen uitvallen of desnoods amg batterij laden van bv 2x 100ah 12v. Het minder rendement maakt mij niet uit gezien ik al panelen heb voor mijn electriciteitfactuur te dekken. De oorspronkelijke vraag is of iemand installateur kent in belgie en ervaringen met dit type...

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 03 jan 2018, 21:54

Waarom zoek je dan je heil niet in een UPS.
Met je panelen en een laadregelaar zorg je dat de batterijen opgeladen worden, de UPS zorgt voor een 230V en de instellingen van de UPS zorgen ervoor dat je batterijenniet te diep ontladen worden.
Bij zonloze dag is jebatterijje buffer die het nog een tijdje uitzingt

Zoveel installateurs die dit standaard dien zal je niet vinden.

UPS mag gemodificeerde sinus zijn = goedkoper dan sinus

Plaats reactie