Watermolen

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
fonteintjesmolen
Installatie Land: België

Watermolen

Bericht door fonteintjesmolen » 27 nov 2017, 20:38

Beste ,
zoals mijn forumnaam al verraad; ik ben de gelukkige eigenaar van een draaiende malende watermolen. Momenteel zijn we aan het onderzoeken wat er allemaal nodig is van aanpassingen om veilig groene stroom te maken met het waterrad. We zouden zeker 10000KW/kunnen maken per jaar . Zelfs heel wat meer maar dan moeten we een dubbelteller plaatsen als producent en wordt de investering in de overbrenging ook veel zwaarder. Het rad zou op volle kracht ongeveer kunnen 6 KWH maken.We hebben gemiddeld voldoende water om 12 uur te draaien aan 3 kw/H
We dachten eraan gelijkstroom te maken om daarna rechtstreeks in een accumulator op te slaan en zo s'avonds de woning te laten verwarmen. Men beveelt me evenwel ook aan om te verwarmen met een warmtepomp om dat I deel energie 3 delen warmte oplevert. Kunnen jullie me hierin adviseren?
alvast bedankt voor de moeite
GRTS de Fonteinjesmolen

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Watermolen

Bericht door janus » 27 nov 2017, 21:17

Welkom op het forum.

Paar vraagjes en opmerkingen heb ik al.
We zouden zeker 10000KW/kunnen maken per jaar
Opbrengsten zijn in kWh maar wat belangrijker is, hoe kom je daaraan?
Het rad zou op volle kracht ongeveer kunnen 6 KWH maken.
Vermogen is in kW ;-)
We dachten eraan gelijkstroom te maken om daarna rechtstreeks in een accumulator op te slaan
Gelijkstroom maken is vrij ingewikkeld en opstaan in een accu kan zeker niet rechtstreeks, er moet altijd een acculader voor om bv. overladen te voorkomen.

De warmtepomp staat even los van het waterrad, misschien beter om daar in een ander topic over te beginnen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

guidoc
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door guidoc » 27 nov 2017, 22:54

Het hangt grotendeels af van hoe je wil werken on-grid of off-grid.

Off-grid is het eenvoudigst om met een AC-alternator te werken en een toerental(=vermogen) regeling te voorzien door meer of minder water toe te laten naar uw waterrad.

On-grid kunt U het wat gemakkelijke maken door gebruikt te maken van een DC-generator en deze gewoon te koppelen met een omvormer voor zonnepanelen. Hier zit alles in van beveiligingen die je nodig hebt en is een standaard product. In de eenvoudigste uitvoering stelt U dan de water toevoerklep handmatig in op het vermogen dat U wenst te maken. Naar uitgangsspanningen dient U niet te kijken want dat neemt de omvormer voor zijn rekening net als de koppeling met het net.

Wenst U het allemaal nog wat te optimaliseren dan kan U ook uw actueel verbruik meten en hiermee uw toevoerklep van het water aansturen zodat uw productie het verbruik volgt.

Wat betreft uw vraag accumulatoren of warmtepomp zou ik, zeker wanneer U on-grid gaat, kiezen voor een warmtepomp.

Mooi project alleszins

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 nov 2017, 23:13

Ik denk dat je even moet kijken naar de omvormers van windmolens en niet deze van PV's. Daaruit ga je kunnen leren hoe en wat je nodig hebt op je molen.

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk

fonteintjesmolen

Bericht door fonteintjesmolen » 28 nov 2017, 08:30

bedankt voor de interessante reacties,

Wat is het verschil tussen een omvormer voor zonnepanelen en een omvormer voor windenergie.
Bij een watermolen hebben we een zeer regelmatige toevoer, gemakkelijker te regelen dan wind. Door het opzetten van mijn maalschof kan ik het debiet regelen dat in de schoepen komt.
Het grootste probleem is om een acmotor naar zijn 900 toeren te krijgen. De watermolen draait aan 11 toeren per minuut. Ik g-heb me laten vertellen dat dit bij een gelijkstroom DC niet nodig is.
klopt daT?

grts JO

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 28 nov 2017, 08:51

Als je wateraanvoer hebt heb je ook warmteaanvoer in dat water, dus ideaal om een goede warmtepomp te voeden zonder een dure boring. Interessant project.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 nov 2017, 08:56

De details in verschil zou ik moeten opzoeken, zomaar uit het hoofd zou ik zeggen een PV versie heeft een MPP eentje voor wind zal wel afgestemd worden op een motor/generator

ger_dg
lid

Bericht door ger_dg » 28 nov 2017, 11:55

De beste manier om met een waterrad elektriciteit te maken is gewoon een standaard AC motor aandrijven.
Er is geen enkele regeling nodig en de motor levert de remenergie.
Enkel een vrijloopkoppeling voorzien zodat de motor het rad niet kan aandrijven.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 28 nov 2017, 13:00

Proficiat met je restauratie project. Fijn dat mensen daar hun levenswerk van maken :tu:
Ga je oor eens te luister leggen in Overijse. Ecopower wekt daar stroom op met een gelijkaardige watermolen.
http://www.molenechos.org/molen.php?nummer=989
https://dirkvansintjan.wordpress.com/tag/overijse/
Maar of deze molen op dit moment nog actief is weet ik niet. Toen ik er enkele jaren geleden was stond het rad precies al een tijdje stil.

Ecopower heeft ook grotere projecten zoals de molen van Rotselaar waar één van de bestuurders van Ecopower zelf woont.
https://www.molenvanrotselaar.be/
https://www.ecopower.be/onze-investerin ... -rotselaar
https://dirkvansintjan.wordpress.com/about/
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

davidje_87
lid

Bericht door davidje_87 » 28 nov 2017, 13:37

inderdaad, als je een 3 fasige inductiemotor neemt (oridinare 3F motor) en je hangt hem aan het net dan draait hij net onder zijn synchroon toerental. ga je hem aandrijven iets hoger dan zijn synchroon toerental, werkt hij als generator.

als je een 8 polige motor neemt, moet je uw toerental opdrijven tot iets boven 750tr/min. 10 en 12 polige motoren bestaan ook, maar ik weet niet als ze zomaar te vinden zijn in kleine vermogens

als uw rad stil ligt of te traag draait, dan draait uw motor op iets minder dan 750tr (dankzij het net en de vrijloopkoppeling). de energie hiervoor nodig komt van het net en dit zal beperkt zijn (enkel het nullastvermogen + de wrijving / weerstand van uw vrijloopkoppeling. van zodra je rad (met overbrening) sneller draait dan 750 tr zal hij tegenstand ondervinden omdat je motor als generator werkt

een motor van enkele KW zal je hoogstens enkele 100en euro kosten (ik zou je wel minstens IE3 als efficientieklasse aanbevelen) De reductor zou wel eens iets duurder kunnen uitvallen...

succes ermee
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±90% op CNG, vnl H-gas

davidje_87
lid

Bericht door davidje_87 » 28 nov 2017, 14:18

ik citeer even dirkvansintjan zijn blog

De turbine draait aan 28 toeren per minuut. Dat wordt in de tandwielkast in drie trappen opgevoerd tot 1000 toeren per minuut voor de generator. Eigenlijk is dit een gewone asynchrone elektrische motor. Als we de turbine opstarten komen binnen de 2 seconden aan die 28 en 1000 toeren en dan koppelt de sturing de generator aan op het elekriciteitsnet. Vanaf dan wil het net de generator aan zijn nominaal toerental, 1000 laten lopen. Maar de sturing opent dan de turbine in kleine trappen en de turbine laat de generator iets sneller lopen dan 1000 toeren per minuut. De generator draait dan over-synchroon en produceert dan stroom ipv te verbruiken. Op jaarbasis wekt deze installatie ongeveer 500.000 kWh op, goed voor het gemiddelde verbruik van 140 huishoudens.

hier is er geen koppeling maar een sturing die de motor aan / uit zet. er is ook een debietregeling van het water om het vermogen (motorsnelheid) te regelen
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±90% op CNG, vnl H-gas

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 nov 2017, 14:40

In theorie hebben jullie allemaal gelijk. Leg daarnaast de reglementen en de nodige centen om het te doen en je zal verschieten van de kost. Idedere 'centrale' doet aan netkoppeling en synchronisatie en daar is de kost peanuts tov de kost van het generatorgedeelte. In een windmolen inverter zit alles om te voldoen aan de reglementering en kan zo gekeurd worden.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

fonteintjesmolen

electriciteit maken (Dc) met watermolen

Bericht door fonteintjesmolen » 07 jan 2018, 14:23

beste,

Momenteel hebben wij een draaiende watermolen. Het is de bedoeling om er elektriciteit mee te maken. Wij willen niet met een acyncrone motor werken om dat het omhoog brengen van het toerental van het waterrad van 11toeren/M naar +900 toeren te complex is en ook intensief onderhoud vraagt . (Cfr Kleine waterkracht centrale in de Zwalmmolen te Zwalm.) Bovendien hebben we regelmatig last van veel te veel water waardoor ons molenrad regelmatig volledig onder het water verdwijnt. De vertanding kan hierdoor niet rechtstreeks op de as gezet worden maar moet met riemoverbrenging hoger dan het waterrad staan, idem voor de motor. Wij denken er dus aan om een oude overbrenging te gebruiken die vroeger aangedreven werd door een traagdraaiende dieselmotor die de molen liet malen als er geen water was.
Het lijkt dus dus m.i. om hier te werken met een dc motor om dat een groot toerental van de motor dan niet nodig is. De geleverde elektricteit kan dan opgeslagen worden (of grid) op een elektrische accumulatie kachel. Klop deze redenering. Deze kachel zou dan gebruikt worden als bijverarminhg in de living. Is er een converter nodig zoja welke , Wleke sturingen kunnen garanderen dat er geen overspanning op de accumulatie kachel komt. Veel vragen... help?

ger_dg
lid

Re: electriciteit maken (Dc) met watermolen

Bericht door ger_dg » 07 jan 2018, 16:39

Een DC motor op een laag toerental zal bijna geen vermogen leveren.
De anker spanning is recht evenredig met het toerental.
Er bestaan AC motoren van 250 toeren.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: electriciteit maken (Dc) met watermolen

Bericht door janus » 07 jan 2018, 16:57

Moet het ook rendabel zijn of puur hobby ?
Wat is het budget?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Plaats reactie