zonneboiler combi - bijkomende energiebron

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
lucL
junior lid
Installatie Land: België

zonneboiler combi - bijkomende energiebron

Bericht door lucL » 23 nov 2017, 13:02

Ik heb de intentie om een zonneboiler van 1000 liter te plaatsen die als functie heeft
om warmwater te produceren voor dagelijks gebruik (keuken & badkamer) en om de woning te verwarmen via vloerverwarming
In de winter is de kans zeer groot dat er onvoldoende warmte wordt geproduceerd dankzij de zonnecollectoren waardoor ik beroep moet doen op een bijkomende energiebron.
Ik heb geen interesse om hiervoor beroep te doen op een gasinstallatie / Palletinstallatie of warmtepomp als bijkomende energiebron.
reden : gas=niet mogelijk. Pallet&hout= gesleur van pallets en hout, etc. Warmtepomp= je moet hiervoor de ruimte hebben en de installatie buiten is storend/hinderlijk. Diepteboring is niet mogelijk wegens ligging/bereikbaarheid.

Mijn voorkeur gaat dus uit om als bijkomende energiebron elektriciteit te nemen.
Reden : ik zal zodanig veel zonnepanelen op mijn dak leggen dat ik meer dan voldoende elektriciteit op jaarbasis zal produceren om mijn warm water te kunnen verwarmen. Deze overproduktie kan ik dus gemakkelijk aanwenden om de zonneboiler te verwarmen.

Vraag : bestaat zo’n combi zonneboiler ? welk type, merk?
Op het internet vind ik zonneboiler combi met klassieke bijkomende energiebronnen (gas / pallet of warmtepomp) maar niets op elektriciteit.
Vind ik raar en jammer daar dit ook een interessante combinatie is die gebaseerd is op alternatieve energie en dit ook weinig ruimte inneemt
(nutteloze ruimte op het dak wordt optimaal gebruikt).

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: zonneboiler combi - bijkomende energiebron

Bericht door janus » 23 nov 2017, 14:28

Welkom op het forum,
Even los van het feit of het rendabel is kun je in bijna elke boiler een elektrische weerstand bouwen.

Of bedoel je een elektrische doorstromer
https://www.boilermarkt.nl/Doorstromer/
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 23 nov 2017, 16:15

Waarom valt een warmtepomp af?

Bedoel je een water/water of .. is lucht/water een optie?
Als je ventilatie systeem in huis hebt kun je het lucht dat je ''afvoert' gebruiken om de warmtepomp lucht/water te voeden.

Doorstromer voor sanitair water is een aanrader als je 3 fase hebt.

lucL
junior lid

Bericht door lucL » 23 nov 2017, 18:02

het is goed om vast te stellen dat in bijna elke zonneboiler een weerstand kan ingebouwd worden. Het is dat wat ik wil hebben.
Geen doorstromer.
ik zal dan een paar producenten van combi-zonneboilers aanspreken om informatie hieromtrent te bekomen.
Waarom geen warmtepomp : enerzijds heb ik niet de mogelijk om het water warmtepomp systeem te implementeren qua ruimte en bereikbaarheid (gaten boren in de grond of veel leidingen leggen op +-1 meter diepte wat veel beschikbare oppervlakte vereist). wat betreft het lucht-principe heb je enerzijds het element van het toestel dat plaats in beslag neemt en anderzijds het aspect van geluid. Weet niet of dit geruisloos werkt.
Ook denk ik dat een elektrische weerstand minder onderhevig is aan slijtage en defecten en dit gaat ook op voor zonnepanelen. Zonnepanelen zouden ook gemakkelijk 20 jaar meegaan.

nog een vraagje:
in de zomer als de zonnecollector (gesloten systeem op basis van glycol) optimaal functioneert, dan kan de temperatuur van het water zeer warm worden daar er weinig vraag is naar warm water (in keuken & verwarming) en de zon optimaal de zonnecollector opwarmt. Hoe wordt dit opgevangen/opgelost ? Heb al "wilde" verhalen opgevangen dat men een buis trekt van de zonneboiler naar bijv. een zwembad om daar de warmte af te geven om zodanig dit probleem op te vangen. Klopt dit ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 23 nov 2017, 18:34

Een radiator of een zwembad is een mogelijkheid.
Ik plaats er een deken overheen ;-)

Maar als de panelen de juiste helling hebben hoeft dat allemaal niet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 24 nov 2017, 09:13

lucL schreef:
23 nov 2017, 18:02
Heb al "wilde" verhalen opgevangen dat men een buis trekt van de zonneboiler naar bijv. een zwembad om daar de warmte af te geven om zodanig dit probleem op te vangen. Klopt dit ?
Een goed gedimensioneerde zonneboiler komt amper in stagnatie.
Je moet die zo instellen dat je buffer een bepaalde temperatuur heeft vb : 70 graden.
Als de collector dan in uw dak boven de 95 graden komt, dat hij dan terug even rond pompt, dan zakt dit direct.
Zo gaat uw glycol ook niet kapot / koken in uw collector. Ik heb na 4 jaar zonneboiler mijn glycol nog niet moeten laten veranderen, deze kon nog 2-3 jaar meegaan na een controle.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 24 nov 2017, 09:46

Ik heb een gewone 400 liter elektrische boiler besteld en ga die extra isoleren en met DC voeden rechtstreeks uit de zonnepanelen (volgend voorjaar). Voor mij geen gedoe met glycol, pompen en kleppen. Weg van de zichtbare terugdraaiende teller, dus kan nooit belast worden. In het buitenland zie je dat meer en meer opkomen, alhoewel ze je speciale boilers en/of weerstanden proberen aan te smeren.

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 24 nov 2017, 10:07

Zou wel graag willen weten welk dc weerstand je dan hebt?

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 24 nov 2017, 10:46

Een weerstand is een weerstand, die kent geen verschil tussen AC en DC. Ik ga de voeding wel ontkoppelen via een 440 VDC relais, moet ik nog uitpuzzelen. Ik betwijfel wel dat je boiler en je zonnepanelen voldoende energie kunnen opleveren voor huisverwarming.

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 24 nov 2017, 13:15

Heb even zitten na kijken en regelen.

Maar toen vond ik deze mooie post
viewtopic.php?f=43&t=337

Je gaat dus sowieso een of andere sturing moeten hebben die of amp of voltage constant gaat houden zodat je geen problemen gaat krijgen.
Please correct me if i am wrong :)

lucL
junior lid

Bericht door lucL » 24 nov 2017, 13:35

voordeel van een zonneboiler (in mijn geval van 1000 l) met bijkomende energiebron = elektriciteit is dat ik in de wintermaanden geen zorgen moet maken om het water te verwarmen op een eenvoudige manier zonder bijkomend toestel, etc. Echter als ik enkel een elektricitische boiler op DC zou nemen, hoe moet ik dan het water verwarmen in bepaalde périodes (in de winter of als het slecht weer is) ? Dan ben ik verplicht dit op te vangen via een bijkomend toestel (een doorstromer, etc). Dit is ook niet ideaal. Dan prefereer ik een zonneboiler met een weerstand. Of hebben jullie andere suggesties ?

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 24 nov 2017, 13:43

Als wat bovenstaande zegt klopt, dan vervang je gewoon de aansluiting van zonnepanelen naar AC stroom...

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 24 nov 2017, 21:25

Een boiler/voorraadvat kiezen met 2 weerstanden
eentje op 1/3 van de bovenkant (winterverwarming - weinig zon - lage verliezen - ideale captatie van weinig warmte in het onderste deel)
eentje onderaan, voor wanneer er meer zon is en er meer is productie is dan de bovenste kunnen verwerken of indien bovenkant warm genoeg is.
Je zou kunnen opteren voor 2*3f weerstanden, wel met 0 aansluiting zodat je zelfs een schakeling zou kunnen maken om 1, 2, 3 weerstanden boven te gebruiken afhankelijk van de productie. Om dit te kunnen doen moet je de 0 draad uit de weerstanden ter beschikking krijgen. Dus oppassen met bestellen.
Veel kan je terugvinden op ebay.de

lucL
junior lid

Bericht door lucL » 27 nov 2017, 19:52

sorry maar ik ben niet heel technisch onderlegd. is het mogelijk om een woordje of een link naar een internetpage te geven mbt het laatste stukje, zijnde :
2x 3fasige weerstand, wel met 0 aansluiting zodat je zelfs een schakeling zou kunnen maken om 1, 2, 3 weerstanden boven te gebruiken afhankelijk van de productie. Om dit te kunnen doen moet je de 0 draad uit de weerstanden ter beschikking krijgen.
op voorhand bedankt !

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 27 nov 2017, 20:19

lucL schreef:sorry maar ik ben niet heel technisch onderlegd. is het mogelijk om een woordje of een link naar een internetpage te geven mbt het laatste stukje, zijnde :
2x 3fasige weerstand, wel met 0 aansluiting zodat je zelfs een schakeling zou kunnen maken om 1, 2, 3 weerstanden boven te gebruiken afhankelijk van de productie. Om dit te kunnen doen moet je de 0 draad uit de weerstanden ter beschikking krijgen.
op voorhand bedankt !
Een beetje moeilijk maar er eentje gevonden op ebay.de
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... spheader=1

Bij de aansluitschema's staan 3 tekeningen, de linkse 2 hebben de 0 de rechtse niet.
Wat wil zeggen dat je met de linkse van 3kW eigenlijk 3*1kW ter beschikking hebt dat je, mits de nodige schakeling, elk afzonderlijk kan inschakelen.
Met de rechtse moet je al 400V hebben in huis en moet je ten minste 2 van de 3 draden gebruiken

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk

Plaats reactie