zonneboiler combi - bijkomende energiebron

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
lucL
junior lid
Installatie Land: België

Re: zonneboiler combi - bijkomende energiebron

Bericht door lucL » 30 nov 2017, 20:02

bedankt voor de url met de tekening en de bijkomende toelichting.
Zal deze grondig bestuderen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 dec 2017, 10:28

Ik heb niet de goedkoopste of beste gezocht enkel eentje met een tekening
Er zijn er ook die niet voor continu gebruik bestemd zijn en of beperkt zijn in temperatuurbereik

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

lucL
junior lid

Bericht door lucL » 03 dec 2017, 17:15

Is er zoveel onderscheid in weerstanden. Je geeft aan dat je niet de beste hebt gezocht.
Hoe bepaal je dit ? Als leek heb ik geen leidraad om de beste te kunnen onderkennen.
Ik dacht ook dat een weerstand voor een boiler continu kan/moet werken (tenzij het water op temperatuur is )
Geeft de fabrikant dit aan wat de maximale duurtijd is.
De weerstand van de URL geeft "zeitkonstante in wasser > 45s " .Wat moet ik mij hierbij voorstellen ?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 03 dec 2017, 18:10

lucL schreef:
03 dec 2017, 17:15
Is er zoveel onderscheid in weerstanden. Je geeft aan dat je niet de beste hebt gezocht.
Hoe bepaal je dit ?
het materiaal waarmee de weerstand in contact komt met het water, bv RVS of Edelstahl
Als leek heb ik geen leidraad om de beste te kunnen onderkennen.
naast de prijs natuurlijk, welk temp bereik er is van de thermostaat, of er een uitschakelt temp is liefst beneden de 100°, of je met 380 én 230V kan werken, de 4 klemmen, de lengte ten opzichte van de vrije binnendiameter van de boiler, de aanluiting op de boiler: flens of schroefdraad en diameter/draad
Ik dacht ook dat een weerstand voor een boiler continu kan/moet werken (tenzij het water op temperatuur is )
Geeft de fabrikant dit aan wat de maximale duurtijd is.
für Dauerbetrieb geeignet is voor continue gebruik
De weerstand van de URL geeft "zeitkonstante in wasser > 45s " .Wat moet ik mij hierbij voorstellen ?
en indien je een boiler zou hebben waar je een droge weerstand zou kunnen gebruiken, enventueel via de flensopening dan daat de weerstand langer mee

gellik
lid

Bericht door gellik » 05 dec 2017, 18:06

mannen dit werkt nooit, je kan geen gelijkstroom op een weerstand zetten die gemaakt is voor wisselspanning ,gaat wel maar de stromen zullen te hoog zijn bij gelijkstroom.
en de gelijkstroom van je zonnepanelen is de spanning variabel ,dus niets stabiel , en deze liggen tussen 180v en 450v gelijksp dus werkt nooit
een regelaar beschermt je zonnepanelen tegen kortsluiting en overbelasting, dat gaat je weerstand niet regelen waardoor je panelen stuk kunnen gaan he.

groetjes van een technieker

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 05 dec 2017, 20:34

gellik schreef:mannen dit werkt nooit, je kan geen gelijkstroom op een weerstand zetten die gemaakt is voor wisselspanning ,gaat wel maar de stromen zullen te hoog zijn bij gelijkstroom.
en de gelijkstroom van je zonnepanelen is de spanning variabel ,dus niets stabiel , en deze liggen tussen 180v en 450v gelijksp dus werkt nooit
een regelaar beschermt je zonnepanelen tegen kortsluiting en overbelasting, dat gaat je weerstand niet regelen waardoor je panelen stuk kunnen gaan he.

Wie zegt dat wij spreken over gelijkstroom op een wisselstroomweerstand?

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk

gellik
lid

Bericht door gellik » 06 dec 2017, 09:50

Ik dacht dat te lezen zie 24 november 11h46 hierboven

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 dec 2017, 10:07

gellik schreef:mannen dit werkt nooit, je kan geen gelijkstroom op een weerstand zetten die gemaakt is voor wisselspanning ,gaat wel maar de stromen zullen te hoog zijn bij gelijkstroom.

Is dus op een andere oplossing van 24 nov waarop je reageert.
Gezien je ervaring hebt graag deze delen
Je hebt een stroombron (PV) je hebt een weerstand (AC of DC doet er niet toe maar met een max vermogen en een limiet van werkspanning).
Wanneer gaat de weeerstand stuk als je binnen zijn limieten blijft?
Onder welke omstandigheden gaan de PV's stuk?
Wordt er nog warmtevermogen afgegeven bij een overdekte hemel?
Zijn er specifiekere eisen voor het in/uit schakelen van DC i.p.v. AC?

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

gellik
lid

Bericht door gellik » 06 dec 2017, 10:43

info
-voor ac of dc in-uitschak / dc is moeilijker omdat deze vlammen kan trekken bij vemogens ,dus een gewone magneetschakelaar niet goed deze moet
deze vlammen kunnen opvangen daardoor zijn de relais groter en zwaarder van uitvoering zie auto relais .

- weerstand stuk gaan als limieten binnen bereik blijft , inderdaad gaat deze weerstand niet stuk dan , maar hoe gaat je dat bereiken(limieten) ? als je dc gebruikt van je zonpaneel heb je de spanning niet onder controle dus ook niet de stroom en gaat de weerstand stuk .

- zonnepanelen gaan stuk als - deze overbelast worden , daarom kontroleerd een sma regelaar de stroom t.o.z.v. dc spanning
d.w.z. dat als er veel stoom op het net gezet word en de dc spanning onder het limiet van +-180v komt de stroom beperkt word zodat spanning niet meer zakt . dus tezwaar belasten van panelen is niet goed .panelen zijn ook niet afgezekert tegen overbelasting en kortsluiting he regelaar neemt deze taak over.

-warmtevermogen overdekte hemel geen idee erover

groetjes uit Gellik
een SWT Elektricien

Plaats reactie