Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België

Re: Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Bericht door Bollocks » 23 feb 2018, 08:54

en is dat alsmaar meer isoleren wel de oplossing? Oververhitting van gebouwen geeft ook problemen en vraagt dan weer energie om te koelen.... :roll:

https://pixii.be/nieuws/herziening-van- ... n-noodzaak
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2018, 12:08

Foroa schreef:
23 feb 2018, 06:39
ivob schreef:
22 feb 2018, 15:52
Ik zou het niet weten.
Nieuwbouw zou trouwens verboden moeten worden zolang er nog oudere woningen leegstaan en gerenoveerd kunnen worden. :mrgreen:
Renoveren ?
Inderdaad. Ik heb in 2011-2013 een woning volledig gestript zodat alleen de buitenmuren, de vloerwelfsels en de dakbedekking overbleven.
Vervolgens heb ik deze volledig gerenoveerd voor een budget van 120.000 € (all inclusief volledig afgewerkt). Niet volgens de nooit eindigende standaarden maar volgens een goed compromis met o.a. HR dubbel glas met een waarde van 0.8, onderhoudsvrij houtwerk, op maat gemaakt schrijnwerk binnen- en buiten incl. keuken met inrichting, vloerisolatie (idd beperkt tot 4 cm PUR door de beperkte plafondhoogte en zwevende vloerplaat) muurisolatie tot 14 cm PUR en 26 cm glaswol over het gehele plafond. De isolatie was praktisch gratis door allerlei subsidies. Inclusief een gecombineerd energiesysteem (PV, WP en houtkachel) die het jaar rond voorzien in gratis huishoudelijke energie, CV en SWW.
Het is dus best mogelijk met een doorsnee budget een volwaardige woning te renoveren volgens aanvaardbare standaarden (en met minder gebruiks- en onderhoudskosten dan een state of the art passiefhuis).
Dat van die "nieuwbouw" was trouwens een vleugje ironie in dit topic. Iedereen doet wat hij niet laten kan zolang hij anderen de les niet leest (zelf heb ik nog nooit een nieuwbouw gezet en altijd gerenoveerd).
Ik wil maar aantonen, uit eigen praktijkervaring, dat met een beetje nadenken, gezond verstand en wat rekenwerk het goed renoveren van een woning met een middelmatig budget geen onuitvoerbare opdracht dient te zijn.
Laatst gewijzigd door ivob op 23 feb 2018, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2018, 12:16

Sylvester schreef:
23 feb 2018, 08:47
Het gaat hier over kachels en niets anders.

Ik nodig iedereen eens uit om hier op dit moment in het centrum rond te lopen en proberen te genieten van de zogenaamde frisse lucht. Niet dus... Het stinkt met welbekende geurtjes.
En laat mij dan maar eens weten wat jij zou doen als jij het 'recht' had om anderen erop te kunnen wijzen wat ze moeten doen en laten...
Jij hebt een lokaal probleem en wil dat oplossen door een nationaal verbod?
Omdat uw buren doen wat ze nu ook al niet mogen?
U mag op mijn zonovergoten terras altijd komen genieten van een goed glas met alleen maar natuurgeuren terwijl het binnen 22°C is en er louter verwarmd wordt via een houtkachel, gestookt en gebruikt volgens de regels van de kunst, en rechtstreekse zoninval.

Daar krijg ik het nu van. Mensen die een lokaal of persoonlijk probleem ervaren en dat, door gebrek aan individuele moed of daadkracht, trachten af te schuiven op de maatschappij om het op te lossen.

Zet U even in uwen zetel, kom tot bedaren en lees als ontspanning eens ISBN 978 90 254 4612 3 van uitgeverij Atlascontact uit Nederland om uw vertekend beeld bij te stellen. ;-)
Misschien met een goede handgedraaide sigaar en god Speyside single malt glas whiskey erbij? (o.a. Benromach of The BenRiach zijn aanraders om tot rust te komen en het, bij dit prachtige weer, eens langs de leuke kant te bekijken.)
Laatst gewijzigd door ivob op 23 feb 2018, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 23 feb 2018, 12:22

Denk je nu echt dat dit probleem alleen bij ons lokaal is? Zeker weten van niet!
Ik stel de vraag opnieuw : hoe zou jij het oplossen?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2018, 12:28

Ik heb mijn problemen allemaal zelf opgelost. Momenteel heb ik er dus geen. Ik heb op dit ogenblik ook geen problemen met anderen.
Die oplossingen hadden zelfs een niet geringe impact (alhoewel, grif toegegeven, dat de bedoeling niet was) op het omringende leefmilieu.
Het is nl. het resultaat dat telt, onafhankelijk wat het initiële doel was, niet het gejammer en gezeur er over. Daar schiet niemand iets mee op
zeker niet diegene die bij de pakken blijft zitten.
Hoe ik dat aangepakt heb kan U her en der tot vervelens toe lezen. Ik ga dat dus niet meer herhalen.

Ik heb niet de roeping om uw problemen of die van een ander op te lossen.
Dat is uw taak.
Hopelijk bent U daar oud en wijs genoeg voor (zolang U niet iedereen over dezelfde kam blijft scheren).

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 23 feb 2018, 12:57

Ik heb de indruk dat deze discussie niet veel zin heeft.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2018, 13:04

Inderdaad. Wij gaan hier de vermeende wereldproblemen niet oplossen.
(en die het zouden kunnen ook niet.)
Als iedereen al begon met zijn eigen problemen te analyseren en op te lossen ipv te wachten tot een ander dit
komt doen was de oplossing binnen handbereik.
Maar, zoals hier weer aangetoond, het zal er op microbasis niet van komen, dus lost het breder probleem zich vroeg of laat zelf wel op.
Laatst gewijzigd door ivob op 23 feb 2018, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 23 feb 2018, 13:06

Alleen spijtig dat de boodschap niet begrepen wordt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2018, 13:08

Aan boodschappers geen gebrek de voorbije eeuwen.
Alleen leert de geschiedenis ons dat hun boodschappen eerder de problemen verergerden of de kern van het probleem waren dan de oplossing.
Praktisch uitvoerbare oplossingen zijn er nodig voor diegenen die hun vel willen redden, niet de zoveelste boodschap.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 23 feb 2018, 13:14

En ondertussen ploegde de boer voort....
Wat zou jij doen aan al die idioten die rotzooi stoken in hun houtkachel, mocht je de macht (en/of verplichting) hebben om dit op te lossen?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2018, 15:38

Als ik de macht had:
Ambtshalve proces-verbaal (laten) opstellen, de overtreding doen stoppen en het/de slachtoffer(s) zich benadeelde partij laten verklaren zodat de rechterlijke overheden verplicht de benadeelde partijen in kennis moeten stellen welk gevolg werd gegeven aan de zaak.

Als ik de macht niet had:
- De wijkagent in kennis stellen voor bemiddeling.
- De milieuambtenaar in kennis stellen en het dossier opvolgen .
- Klacht neerleggen en mij benadeelde partij verklaren zodat de rechterlijke overheden mij verplicht in kennis moeten stellen van het gevolg dat gegeven werd aan mijn klacht.
- Verhuizen naar een locatie zonder directe buren.
-...

Tot zover het gratis advies.
En gezien het louter een hypothetische vraag is zonder praktische toepassing (ik ambieer nl. geen macht over anderen) laat ik de rest aan uw verbeelding over.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 23 feb 2018, 17:32

ivob schreef:
23 feb 2018, 15:38
Als ik de macht had:
Ambtshalve proces-verbaal (laten) opstellen, de overtreding doen stoppen en het/de slachtoffer(s) zich benadeelde partij laten verklaren zodat de rechterlijke overheden verplicht de benadeelde partijen in kennis moeten stellen welk gevolg werd gegeven aan de zaak.

Als ik de macht niet had:
- De wijkagent in kennis stellen voor bemiddeling.
- De milieuambtenaar in kennis stellen en het dossier opvolgen .
- Klacht neerleggen en mij benadeelde partij verklaren zodat de rechterlijke overheden mij verplicht in kennis moeten stellen van het gevolg dat gegeven werd aan mijn klacht.
- Verhuizen naar een locatie zonder directe buren.
-...

Tot zover het gratis advies.
En gezien het louter een hypothetische vraag is zonder praktische toepassing (ik ambieer nl. geen macht over anderen) laat ik de rest aan uw verbeelding over.
Een beetje naief. Als die gasten hun brol verbranden, typisch bij het aansteken van de kachel dan duurt het vuilspuiten maar 10 à 20 minuten. Tegen dat je het geroken hebt en de politie er is, is er geen vuiltje aan de lucht. En zoals reeds vermeld, ik heb een gast gekend die grotendeels zijn verwarming verzorgde door het verbranden van oude plastic rolluiken. De buren hebben tientallen keren de politie gebeld maar die kunnen niks doen, behalve vaststellen dat er precies veel zwarte en stinkende rook uitkomt. Daarmee kom je niet ver in het gerecht. Ze hebben hem uiteindelijk kunnen "stekken" omdat hij toevallig buiten kwam om een kruiwagen rolluiken uit zijn camionette te halen. Wettelijk zijn er gewoon geen instrumenten om "tijdelijke" problemen objectief vast te stellen. Dus enkel met een verplichte installatie van een intelligent sensor kan er binnen 25 jaar of zo hoop zijn, maar ondertussen lijkt verbieden de meest efficiënte oplossing. Ik heb wel een wachtbuis voorzien aan mijn schouw, maar die zal vermoedelijk de rest van mijn leven blijven wachten.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 23 feb 2018, 19:37

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2018, 21:25

Tja de sensatiepers heeft weer een nieuwtje "geroken".
Voor hetzelfde geld zijn volgende week de koeien aan de beurt (maar die zijn blijkbaar al aan de beurt geweest).
https://www.bright.nl/koe-veroorzaakt-v ... ging-aarde
Ga je nu op basis daarvan alle koeien verbieden of een sensor in hun g*t steken?
En volgende maand spreekt niemand er nog over en is het weer iets anders.
Zulke gazetten lees ik zelfs niet meer (of een fan moest ze me onder de neus duwen).
De ene blaat gewoon de andere na zonder enige wetenschappelijke achtergrond.
Juist goed genoeg om de kachel mee aan te maken.
(Als is dat laatste maar een woordspeling en doen we dat hier met gedroogde berkenschors, tis maar dat je het weet
voor je weer een appelflauwte van ergernis krijgt).

Dat we niet op één lijn zullen geraken zal voor iedereen nu wel duidelijk zijn.
We kunnen dus best hier niet op door gaan. Niet goed voor de opwarming van de aarde al die verhitte discussies.
Maar blijf jij je gewoon ergeren dan blijf ik zolang gewoon doorstoken. En als het buiten wat warmer wordt stop jij met je te ergeren en dan stop ik met stoken.
Blijft alles mooi in evenwicht toch?

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 23 feb 2018, 22:33

Leuk leesvoer deze topic! Maar ik blijf rustig SZ (Schavelingen & Zaagsel) stoken hoor. ;-)
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Plaats reactie