Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Bericht door bke » 27 nov 2017, 19:35

Proper is een houtkachel nooit, zelfs niet als die goed gestookt wordt of bij de 'properste' kachels (massakachels)! Extra vervuilend wordt het inderdaad bij slechte stookcondities (nat hout, te weinig lucht) en als er afval of behandeld hout verbrand wordt.

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 27 nov 2017, 19:41

Het opwekken van energie is nooit proper.
Alleen problematisch en minder vervuilend (voor de meeste fauna toch niet) want voor de natuur in zijn geheel maakt het niets uit. .

stef71
lid

Bericht door stef71 » 29 nov 2017, 12:53

Na het Sint Maartensvuur van laatst moeten ze bij mij in de buurt niet komen zeiken over wat kachelrook eh!
Ik probeer trouwens zo verantwoord mogelijk te stoken, enkel goed droog hout en geen rommel

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 29 nov 2017, 14:12

Verbieden is niet de juiste oplossing.
Mensen blijven sensibiliseren om verantwoord te stoken met duidelijke don't en do's is meer nodig. Men zou wel bepaalde types kachels kunnen verbieden... Maar zonder ondubbelzinnige wetgeving en passende controles kan er sowieso niets ondernomen worden. Daar begint het mee.
Bij duidelijke wetgeving zal sociale controle wel haar werk doen en kunnen overtreders ook aangepakt worden.
Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen om hinder te beperken.
Eventueel kan men bepaalde filters verplichten

Om te beginnen moet men de term 'allesbrander' per direct verbieden want die schept totaal verkeerde verwachtingen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 nov 2017, 17:28

"Om te beginnen moet men de term 'allesbrander' per direct verbieden want die schept totaal verkeerde verwachtingen."
+1

Een stok achter de deur voor de hardleerse plastiek en afval verbranders is ook wel nodig.

Overigens bedankt voor uw links : ik heb naar aanleiding daarvan die 'Zwitserse methode' eens toegepast en dan heb je inderdaad minder rookontwikkeling bij opstarten van het vuur.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 29 nov 2017, 17:46

Hier werken we al jaren met die "Zwitserse methode", en enkel droog, harsvrij hout (eik, beuk, populier, wilg, es, ...)
Aanmaakhout is meestal schors of kruinhout...
Aanmaakblokjes zijn natuurlijk materiaal, nooit papier of iets dergelijks...
Ruitje van de cassette blijft zo ook langer proper....
En je hebt meer zicht op de vlammen, alleen al daardoor krijg je het gevoel dat het warm is.... :D
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Fredje

Bericht door Fredje » 02 feb 2018, 10:45

als ze inderdaad de hout- en pelletkachels gaan verbieden, mogen ze ook ineens alle mazoutkachels verbieden.

Het is toch niet dat de buren hun mazoutkachel er soms voor zorgt da ganse straat vol mazoutdampen hangt, ineens alle mazoutkachels moeten afgeschaft worden.

Het is niet omdat er een paar rotte appels tussen zitten dat de hele kist rot is. Maar mss wel best de rotte appels er uit halen voordat de rest ook rot begint te worden.

Ik heb al twee keer buren binnen uitgenodigd omdat ze niet geloofden dat onze kachel aan was. In tegenstelling dat iemand anders in de straat waar de rook 10cm uit de schouw komt en dan via het dak afzakt tot op straatniveau :oops: :mad:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 feb 2018, 07:50

Het antwoord van de overheid is er.
In plaats van te verbieden zijn we plots de redders des vaderlands :mrgreen: .
Mijn "groene" bijdrage is plots met 22% gestegen.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 21 feb 2018, 08:52

Zwijg stil en geniet ervan terwijl het nog kan ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 feb 2018, 10:48

Waarom zou ik stil zijn? Tommelein zit dat overal in de media rond te bazuinen. :D
Ze hebben weer iets gevonden om hun doelstellingen te halen en een boete te vermijden.
Ik moet wel toegeven dat het in dit geval, voor mij, een lucky shot was. :-)
De initiële bedoeling van de kachel was om de mindere performantie van de WP bij vriestemperaturen te omzeilen en een sturende back up
te hebben als er via de slimme meter tarieven zouden gehanteerd worden afhankelijk van de (on)beschikbaarheid van energie.
Onlangs heeft de kachel de bijkomende functie gekregen het fossiel verbruik van het WW-verkeer te verminderen.
En nu weer dit. $* $* $* :tu:

Ze hebben wel geen cijfers over het kachelgebruik in België en baseren zich op "wetenschappelijk onderzoek" (lees in dit geval: natte vingerwerk zoals het uitkomt). Ik ga er wel op letten om mij, in dit geval, in voorkomend geval NIET te laten registreren als redder des vaderlands, ook niet tegen eenvergoeding. :mrgreen:

Tot 2019 zitten we dus weer redelijk veilig wat betreft kachelgebruik en kan dit topic on hold gezet worden.

ps. om het gekanker voor te zijn: ik stook hout dat minstens vier jaar gedroogd is, ter plaatse gewonnen, verwerkt (op zonne-energie en lichaamskracht) en verbruikt wordt, bijgevolg niet getransporteerd moet worden en een dubbele verbranding/vergassing ondergaat. De aangroei van nieuw hout gaat vlugger dan er kan gerooid worden om te stoken. Niemand van mijn (verre) buren heeft al ooit een klacht geuit en waarschijnlijk nooit gemerkt dat er met hout gestookt wordt. Deze brandstof wordt trouwens alleen gebruikt als er onvoldoende andere groene energie lokaal kan opgewekt worden.
Eenmaal uit de wijk geniet heel het dorp en omgeving trouwens het hele jaar van deze in de winter lokaal opgewekte energie door een schoner W/W verkeer.
(Het is een en/en verhaal).

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 21 feb 2018, 13:27

Ivob, ik "produceer" ook mijn eigen hout, meer dan ik kan verstoken. Volgende week komen ze mijn kachel installeren. Terwijl het nog kan.

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 21 feb 2018, 13:53

Heb ik ergens iets gemist wat Tommelein beteft?
Gevonden.

Toch wel raar , omgekeerde wereld.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180221 ... 0307094494

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 feb 2018, 17:14

De vervuiling komt ook uit de buurlanden. Hoe gaan ze die tegenhouden?
En ik heb nog nooit gehoord van een oproep om een paar dagen de auto aan de kant te laten staan of geen vlees te consumeren om
de uitstoot te verminderen.
Het is trouwens een niet bindende oproep. In de praktijk louter bladvulling dus.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 feb 2018, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 feb 2018, 17:16

Foroa schreef:
21 feb 2018, 13:27
Ivob, ik "produceer" ook mijn eigen hout, meer dan ik kan verstoken. Volgende week komen ze mijn kachel installeren. Terwijl het nog kan.
:tu: Hou je factuur maar goed bij om te kunnen aantonen dat het een "nieuw" model is dat minder broeikasgassen uitstoot dan vleeseters. ;-)

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 21 feb 2018, 17:38

Factuur bijhouden? Een goei! Ik heb mijn brander zelf gemaakt en stook op SZ (Schavelingen & Stukhout) afkomstig van een schrijnwerkerij. Omgebouwde pelletketel uit Polen.
Indertijd getest met een speciaal voor dat doel apparaat (ben de naam even kwijt) en het resultaat was méér dan bevredigend. Uitstoot bleef héél ver onder de norm en stook dus zuinig. Alhoewel het hier steeds rond de 26° zit. Véél te warm voor "den deze" maar het vrouwtje vind dit zalig. En als klap op de vuurpijl...zo goed als gratis verwarmen. Doe dat maar eens met gas of mazout...je zal ver komen denk ik. ;-)
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Plaats reactie